Brasiliansk kørekort
Fra : Ukendt

Dato : 16-09-11 19:23

Hej.
Vi får besøg af en brasilianer, må hun køre i min bil i Danmark på hendes
almindelige kørekort eller skal hun have et internationalt kørekort for at
gøre det?
Erik

Fra : Ole Frandsen

Dato : 16-09-11 20:03

On Fri, 16 Sep 2011 20:23:00 +0200, "Erik"
<erik(snabelA)spritny(dot)dk> wrote:

> [...]
>almindelige kørekort eller skal hun have et internationalt kørekort for at
Man må aldrig køre med andres kørekort. Vedkommende skal altid bruge
sit eget.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-11 20:09

"Ole Frandsen" <krøbling@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Man må aldrig køre med andres kørekort. Vedkommende skal altid bruge
> sit eget.

Det er naturligvis også hendes eget brasilianske kørekort jeg mener. Ved
ikke hvor du får det fra at hun skulle køre med en andens kørekort?
Erik

Fra : Henrik W

Dato : 16-09-11 20:49

Den 16-09-2011 21:08, Erik skrev:
> "Ole Frandsen"<krøbling@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Det er naturligvis også hendes eget brasilianske kørekort jeg mener. Ved
> ikke hvor du får det fra at hun skulle køre med en andens kørekort?

Det er såmænd ikke så svært at se, hvor Ole får det fra. Du skriver jo,
at hun skal køre på en anden kvindes kørekort.

Du har sikkert ment, at hun skulle køre i Danmark på sit kørekort og
ikke på hendes kørekort.

--
Henrik W

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-11 20:58

"Henrik W" <wmazemanXXX@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hun skal køre på en anden kvindes kørekort.
>
> Du har sikkert ment, at hun skulle køre i Danmark på sit kørekort og ikke

Undskylder.
Troede ikke at det var en gruppe for dansk grammatik, men ok, måske lidt
dårligt formuleret og nogle kunne altså ikke se hvad jeg mente. Sorry.
Erik

Fra : Ivan Madsen

Dato : 16-09-11 21:02

On Fri, 16 Sep 2011 21:57:38 +0200, "Erik"
> [...]

>Troede ikke at det var en gruppe for dansk grammatik, men ok, måske lidt
>dårligt formuleret og nogle kunne altså ikke se hvad jeg mente. Sorry.

Du må bare sande, at du har spurgt DFKL om et eller andet.
(Dansk FlueKnepper Laug) ))
Jeg synes egentlig ikke, din formulering kan misforstås - men det blev
da morsomt

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-11 21:24

> Du må bare sande, at du har spurgt DFKL om et eller andet.
> (Dansk FlueKnepper Laug) ))
> Jeg synes egentlig ikke, din formulering kan misforstås - men det blev
> da morsomt

Ja, men fik da noget brugbar information, og tak for det.
Alle kan jo heller ikke være lige seriøse eller så har de for lidt at lave!'
Erik

Fra : Henrik W

Dato : 16-09-11 21:05

Den 16-09-2011 21:57, Erik skrev:

> Undskylder.
> Troede ikke at det var en gruppe for dansk grammatik, men ok, måske lidt
> dårligt formuleret og nogle kunne altså ikke se hvad jeg mente. Sorry.

Det behøver du skam ikke undskylde for :)

Flueerotik trives alle steder - især på usenet og i internetfora.

God weekend til alle!

--
Henrik W

Fra : Ivar

Dato : 16-09-11 21:04

Henrik W skrev:

> Du skriver jo, at hun skal køre på en anden kvindes kørekort.

Det står der da ikke! Hvor får det fra, at det skulle værre
en anden kvindes?

Fra : Henrik W

Dato : 16-09-11 21:15

Den 16-09-2011 22:03, Ivar skrev:

> Det står der da ikke! Hvor får det fra, at det skulle værre
> en anden kvindes?

Hej Ivar.

Jo, det har OP faktisk skrevet. Nu har du sakset det væk, så du må selv
læse første indlæg igen.

Men vent lige med at gøre det til du har brugt 2 minutter på denne side:

http://teachers.norreg.dk/mb/gram_projekt/hanssinhendes.html

God weekend!

--
Henrik W

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-09-11 22:03

Den 16-09-2011 22:14, Henrik W skrev:
> Hej Ivar.
> Jo, det har OP faktisk skrevet. Nu har du sakset det væk, så du må selv
> læse første indlæg igen.

Det oprindelige indlæg lyder;
"Vi får besøg af en brasilianer, må hun køre i min bil i Danmark på
hendes almindelige kørekort eller skal hun have et internationalt
kørekort for at gøre det?"

Hvor i dette finder du noget som, blot tilnærmelsesvis, kan tolkes som
at en skal køre bil på en andens kørekort?

Det er bilen, ikke kørekortet, der tilhører en anden.

> Men vent lige med at gøre det til du har brugt 2 minutter på denne side:
> http://teachers.norreg.dk/mb/gram_projekt/hanssinhendes.html

I og med at spørgeren, Erik, med stor sandsynlighed er en mand, falder
den der også til jorden.

> God weekend!

Ilm

Nogen burde måske bruge lidt mere end to minutter af den på denne her:
http://www.123abc.dk/danskmappen/Lasetraning/Lasetraning1.html

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-09-11 21:42

Den 16-09-2011 21:49, Henrik W skrev:
> Det er såmænd ikke så svært at se, hvor Ole får det fra. Du skriver jo,
> at hun skal køre på en anden kvindes kørekort.

Hvordan kan; "må hun køre i min bil i Danmark på hendes almindelige
kørekort" blive til; "at hun skal køre på en anden kvindes kørekort"?

Tror der er mere en en herinde der glemte at komme i "Læs og
forstå"-klassen, da de gik i skole.

> Du har sikkert ment, at hun skulle køre i Danmark på sit kørekort og
> ikke på hendes kørekort.

Nu spørges der jo faktisk om om en brasilianer, med kun sit brasilianske
kørekort, må køre i en dansk ejet bil i Danmark. Eller om der skal et
internationalt kørekort til.

Men selvom man bruger latinske bogstaver i Brasilien vil jeg stadig
anbefale at få lavet et internationalt kørekort. Jeg tror ikke der er så
mange danske betjente der forstår portugisisk.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-11 21:58

> [...]
> anbefale at få lavet et internationalt kørekort. Jeg tror ikke der er så
> mange danske betjente der forstår portugisisk.

Se det må jeg nok sige, ikke ret mange ved at Brasilien er det eneste land i
Sydamerika hvor der tales portogisisk og ikke spansk.

Jeg har lige snakket med hende og sagt at hun skal få lavet et
internationalt kørekort, hvis hun kan nå det.

Tak for alle svarene og kommentarerne.
Erik

Fra : Leif Neland

Dato : 17-09-11 17:33

Den 16-09-2011 22:58, Erik skrev:

> Se det må jeg nok sige, ikke ret mange ved at Brasilien er det eneste land i
> Sydamerika hvor der tales portogisisk og ikke spansk.

Og jeg, der troede man talte latin i Latinamerika

--
Check out www.waze.com - it's a social GPS app where drivers share
real-time road info (traffic, accidents, police, speedcams and more)

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-11 17:56

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Og jeg, der troede man talte latin i Latinamerika

LOL

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-09-11 18:06

Den 17-09-2011 18:33, Leif Neland skrev:
> Og jeg, der troede man talte latin i Latinamerika

Prøv du om du kan finde Brasilien i Latinamerika.

Fra : Anders Majland

Dato : 18-09-11 09:04

> Prøv du om du kan finde Brasilien i Latinamerika.

Godt at jeg ikke er den eneste der er "geografisk" udfordret. Men lige den
med portugisisk havde jeg styr på pga en arbejdstur derud. Btw så er sao
paolo vist den by uden for japan der bor flest japanerer ...

Men for at komme tilbage igen til biler. Brasilianerne har en enorm høj
importtold så de kører mest i lokalt fremstillede biler som vw gol (der
mangler et ikke et f) og voyager.

/A

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-09-11 20:18

Den 16-09-2011 21:02, Ole Frandsen skrev:
> Man må aldrig køre med andres kørekort. Vedkommende skal altid bruge
> sit eget.

Nu er et internationalt kørekort ikke 'en andens' kørekort, men et
supplement til det man har i forvejen, og som er udført efter nogle
internationalt accepterede regler.

Så længe vi (danskere) holder os indenfor EU (EØS?) har vi ikke meget at
bruge det til.

Men skal man til et eller andet "hullabulla land" kan det være en stor
fordel at have en international kopi af sit kørekort.

Jeg ved ikke om det er nødvendigt for en der kommer fra Brasilien at
have et internationalt kørekort ved kørsel i Danmark. Men jeg vil stærkt
anbefale at få det lavet. Så er man på den sikre side. Også hvis turen
skulle gå til andre lande.

Om den går mere ved jeg ikke, men internationale kørekort har været
(mis)brugt til at kunne køre i andre lande, hvis man mistede sit
almindelige kørekort.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-11 20:20

> [...]
>
> Om den går mere ved jeg ikke, men internationale kørekort har været
> (mis)brugt til at kunne køre i andre lande, hvis man mistede sit

Ok, tak for svaret, vil anbefale hende at få et inden hun kommer.
Erik

Fra : alexbo

Dato : 16-09-11 22:33

"Erik" <erik(snabelA)spritny(dot)dk> skrev

> Ok, tak for svaret, vil anbefale hende at få et inden hun kommer.

Du skal selvfølgelig gøre hvad du synes, men det er bare en udgift og
ulejlighed.
Brasilien har de samme katagorier som Danmark, og bruger bogstaver der kan
læses.

http://en.wikipedia.org/wiki/Driving_licence_in_Brazil#Categories

Der er intet i vejen for at bruge et brasiliansk kørekort

mvh
Alex Christensen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 16-09-11 21:11

On Fri, 16 Sep 2011 21:18:20 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Men skal man til et eller andet "hullabulla land" kan det være en stor
>fordel at have en international kopi af sit kørekort.

>--

Hullabulla Land, har det et turistkontor her i landet, tror du?

Jeg ville gerne bestille nogle brochurer med henblik på afholdelse af
noget restferie.

Eller er det bare sådan, at hvis det er over 100 km. væk fra Tysklands
Odde, så er det noget skummelt, som ikke er til at spøge med?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-09-11 21:49

Den 16-09-2011 22:10, folmer@rasmussen.dk skrev:
> Hullabulla Land, har det et turistkontor her i landet, tror du?
> Jeg ville gerne bestille nogle brochurer med henblik på afholdelse af
> noget restferie.

Som tommelfingerregel kan du bruge at det handler om lande hvor du skal
have visum for at komme og/eller hvorfra de skal have visum for at komme
her.

> Eller er det bare sådan, at hvis det er over 100 km. væk fra Tysklands
> Odde, så er det noget skummelt, som ikke er til at spøge med?

Må jeg tolke det derhen at du vil have at vi skal til at kalde alt hvad
der er over 100 km fra Jylland, incl. Djævleøen, for hullabulla lande?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 16-09-11 22:19

On Fri, 16 Sep 2011 22:49:01 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Må jeg tolke det derhen at du vil have at vi skal til at kalde alt hvad
>der er over 100 km fra Jylland, incl. Djævleøen, for hullabulla lande?

>--

Næh, det må du ikke.

Jeg kan bare konstatere, at der findes en stor gruppe danskere der pr.
automatik får tics og svære spasmer, når tingene bevæger sig for langt
væk fra hjemstavnen.

Iøvrigt, tillykke med sejren. Johanne gik jo markant frem.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-09-11 22:36

Den 16-09-2011 23:19, folmer@rasmussen.dk skrev:
> Næh, det må du ikke.

Øv, man må da heller aldrig noget når det er dig.

> Jeg kan bare konstatere, at der findes en stor gruppe danskere der pr.
> automatik får tics og svære spasmer, når tingene bevæger sig for langt
> væk fra hjemstavnen.

Jeg tror nu nok det mere er antallet af afartede måder at føre land på
end antallet af kilometre herfra og der til, der er afgørende for om det
er det ene eller det andet.

> Iøvrigt, tillykke med sejren. Johanne gik jo markant frem.

Hvilken sejr? Og hvilken Johanne?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-09-11 22:39

folmer@rasmussen.dk skriver:

> Iøvrigt, tillykke med sejren. Johanne gik jo markant frem.

Hun er altså også sød at se på.

Og Finn må være ellevild med partiets principprogram,
http://enhedslisten.dk/enhedslistens-principprogram-0 - specielt
linjerne:

"Godstrafikken foregår i dag næsten udelukkende med energitunge
containerskibe og lastbiler, mens banegods og småskibstrafik mister
terræn. Denne udvikling skal vendes og der skal anlægges lavteknologiske
decentrale godsterminaler så det atter bliver nemt og billigt at
forsende gods, også over korte afstande. Der indføres maksimum-grænser
for hvor langt lastbiler må køre, bompenge, afvikling af
kørselsfradraget, indførsel af lastbilafgifter mv."

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 16-09-11 22:51

Følgende er skrevet af Finn Guldmann:
> Må jeg tolke det derhen at du vil have at vi skal til at kalde alt hvad der
> er over 100 km fra Jylland, incl. Djævleøen, for hullabulla lande?

LOL

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 16-09-11 23:06

Den Fri, 16 Sep 2011 22:49:01 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Må jeg tolke det derhen at du vil have at vi skal til at kalde alt hvad
> der er over 100 km fra Jylland, incl. Djævleøen, for hullabulla lande?

Jeg har ladet mig fortælle fra pålidelig kilde, at Hullabulla-folk
gerne vil have sig frabedt at blive sammenlignet med sjællændere.

Meget vil de gå med til, men der er dog grænser.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : alexbo

Dato : 16-09-11 20:35

"Erik" skrev

> Vi får besøg af en brasilianer, må hun køre i min bil i Danmark på hendes
> almindelige kørekort

Ja.
Kørekortbekendtgørelsen:
§ 89. Personer, der ikke har sædvanlig bopæl i Danmark, kan føre motordrevet
køretøj her, hvis de er i besiddelse af et af følgende gyldige kørekort:

1) Kørekort udstedt i et EU- eller EØS-land.
5) Andre udenlandske kørekort end de i nr. 1 nævnte, hvis kørekortet er
udfærdiget med latinske bogstaver,

Det handler om at et dansk betjent skal kunne forstå hvad der står, at det
ikke er mærkelige arabiske eller kinesiske tegn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole Frandsen

Dato : 17-09-11 00:12

On Fri, 16 Sep 2011 21:34:50 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>
>Det handler om at et dansk betjent skal kunne forstå hvad der står, at det
>ikke er mærkelige arabiske eller kinesiske tegn.

Det er en god regel. Arabere og kinesere er vist også meget suspekte.

Fra : alexbo

Dato : 17-09-11 07:55

"Ole Frandsen" skrev

> Det er en god regel. Arabere og kinesere er vist også meget suspekte.

Det tror jeg ikke men deres kørekort er svære at læse for de fleste
danskere.
Jeg har et internationalt kørekort hvor der er arabiske og kinesiske tegn,
de er ikke nemme at tyde.

Det er ikke det store problem hvis katagorierne er de samme som i DK med 5 i
en kolonne, men nogle kørekort bla.a. det brasilianske har bare en rubrik
hvor katagorien står, så skal det være med latinske bogstaver.

Det smarte ved det internationale er at opsætningen er ens, selv om man ikke
kan læse bogstaverne.

http://4.bp.blogspot.com/-TwkBKMTdb-U/TmnfoZC3fmI/AAAAAAAAAVk/3FicjsjWvsU/s1600/license+1.jpg

mvh
Alex Christensen