Grøn kølervæske
Fra : Preben

Dato : 14-09-11 18:43

På min gamle 6 cyl. Volvo diesel fra 1978 er der grøn kølervæske.. Det er
ikke bare grønt, men helt vildt grønt, nærmest fluorescerende.
Hvad er det for en type kølervæske? Kan det blandes med andre typer uden
at gøre skade?

--
mvh/Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-09-11 12:31

Farven kan man desværre ikke gå efter.

Glykol er en vandklar væske der tilsættes farve efter hvad de
forskellige kunder ønsker.

LC glad er en stor leverandør af glykol. Deres auto glykol kan leveres
både i rød, grøn og blå.

Hvis du vil skifte er den en klar fordel at gennemskylle systemet.

Pas på med H-Nyborg og T Hansen glykolerne. De holder IKKE
frostpunktet.

Så hvis du eks. blander 50/50 holder den ikke det frostpunkt de
skriver på dunken !!! ( der er nok lige rigelig med vand i blandingen
til at starte med !!! ). I kemikredse kaldes vand for "Profitol".

Gode glykoler kom fra LC glad, de leverer bla. til Shell, Stadoil og
mange andre stationer. Mobil har tidl. haft problemer med at
kvaliteten, men det skulle vist være løst…

Du skal aldrig blande glykoler af forskellig type, det ender oftest i
en gele.

Mvh/Harding

Fra : Roderiet

Dato : 14-09-11 20:02

hej der Farverne på kølervædsker er med til at lette brugen af dem , de
identificerer hvilken type glykol der tale om. Den røde må ikke blandes
med den blå idet de er lavede af forskellige glucoser og måske vil blive til
gele i motorens køler. så vidt jeg ved handler det om hhv. høj-og
lavmolekylære produkter som er uforenlige og hvor du ved en flydevægtmåling
ikke entydigt kan afgøre om målingen foregår i den ene eller den anden
glykolfase. derfor bør du indtil emnet er helt klart ikke blande
farverne. mvh Niels F.
news.v1s7iiqlqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...