Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blænde, ISO og lukketid?
Fra : Charlotte E.

Dato : 14-09-11 09:41

Er der nogen her, som i lægmandssprog, kan forklare mig sammenhængen
mellem Blænde, ISO og lukketid???

Jeg har forsøgt, at læse mig til det flere steder på nettet, men
budskabet drukner simpelthen i lange forklaringer, tekniske udtryk,
nørd-viden m.m...

Umiddelbart ser det ud til at være meget enkelt, men på en eller anden
måde får diverse websider gjort det til en hel videnskab!

Det var dog et websted, som påstod, at man i princippet kunne lave et
regneark, og der i genem se, hvad ændringen af den ene betød på de to
andre???

Kan man det???

Kan det forklares hurtigt og simpelt, så selv en blondine kan fatte det???

CE

Fra : ab©

Dato : 14-09-11 09:59

"Charlotte E." <No.Sp@m.net> skrev i en meddelelse
> Det var dog et websted, som påstod, at man i princippet kunne lave et
> regneark, og der i genem se, hvad ændringen af den ene betød på de to
> andre???
>
> Kan man det???

Faktisk ikke besværet værd
Blænderækken 1 - 1.4 - 2 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 45 - 64 -
modsvares af lukkertiderne
1/8000 sek. 1/4000-2000-1000-500-250-125-60-30-15-8-4-2-1/1-2-4-8-16 sek.
osv.
hvis f.eks. bl. 8 og 1/125 er den korrekte eksponering, vil du kunne opnå
samme eksponering (lysmængde) ved at gå op eller ned i rækken.

Parallelt hermed er ISO-indstillingen, hvor en halvering eller fordobling
svarer til et eksponeringstin - Kein hekserei

ab©

Fra : BirgerB.

Dato : 14-09-11 10:20

In article <jb6dnVMvT6oO9e3TnZ2dnUVZ8v2dnZ2d@giganews.com>,
"Charlotte E." <No.Sp@m.net> wrote:

> [...]
>
> Kan man det???
>
> Kan det forklares hurtigt og simpelt, så selv en blondine kan fatte det???

Tja - Kan prøve på det.

Tænk på du skal have fyldt et glas vand fra en vandhane.
Hvis vandhanen har et stort hul tager det meget kort tid inden glasset
løber over.
Lille hul tager det længere tid at fylde glasset.
Tænk så at hullet i vandhanen er blænden.
Tiden at fylde, er så lukkertiden.

Glassets størrelse er så ISO værdien.

Og det du fylder i kameraet er så lys i stedet som her i eksemplet vand.

--
BirgerB.
http://www.webfoto-interaktiv.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-11 10:28

"Charlotte E." <No.Sp@m.net> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her, som i lægmandssprog, kan forklare mig sammenhængen
> mellem Blænde, ISO og lukketid???

Hvis du fordobler lukkerhastigheden, skal du bruge dobbelt så meget lys.

Hvis du fordobler ISO, skal du halvere lysmængden eller fordoble
lukkerhastigheden, da du fordobler kameraets lysfølsomhed.

Blænde og lukkerhastighed hænger ikke sammen med ISO, men blænde og
lukkerhastighed ER ET RESULTAT af ISO og den lysmængde du har til rådighed.
Du kan betragte ISO som et fikspunkt, hvorfra du vælger relationen mellem
blænde og lukkerhastighed.

Du vil typisk vælge lavt ISO, når du har meget lys til rådighed, og højt ISO
når du kun har lidt lys til rådighed. Der kan også være grund til at vælge
højt ISO, hvis du vil opnå meget høje lukkerhastigheder og bevare små
blændeåbninger (stor dybdeskarphed). Høj ISO medfører ofte mere "støj".

Et eksempel:

Dit kamera er indstillet til ISO=100. Det er sommer, og solen skinner fra en
skyfri himmel over et græsareal med nogle træer og et par huse i horisonten.
Den gamle huskeregel siger, at én over filmhastigheden er din
lukkerhastighed ved blænde 16 i høj sol. Altså; for ISO=100 bruger du blænde
16 og 1/100 sekund. Vælger du at fordoble lukkerhastigheden til 1/200, skal
du gå et blændetrin ned til 11. Fordobler du lukkerhastigheden igen til
1/400, skal du gå ned til blænde 8. Hvert fulde blændetrin er en
fordobling/halvering.

Hvis du skiftede ISO til 200, ville dit fikspunkt nu rykkes, så du skulle
bruge 1/200 og blænde 16 i samme situation. Ved ISO 50 ville det være 1/50s
blænde 16 eller 1/100 og blænde 11 og så videre. Det er dit kamera som
sætter begrænsningerne. Jeg går ud fra du er bekendt med de fordele og
ulemper der er forbundet ved høje/lave lukkerhastigheder og blændeåbninger,
og hvorfor man vælger dem.

Kort sagt: De to værdier bestemmer størrelsen af den tredie - men det skal
altid ses i forhold til den givne lysmængde. Hvis de tre parametre passer
sammen, får du et korrekt eksponeret billede, men der kan være årsager til
at ændre én af de tre værdier for at opnå en given virkning med billedet,
hvorfor en af de to øvrige værdier også må ændres.

mvh
Joachim

Fra : Charlotte E.

Dato : 14-09-11 11:49

Guldkorn - guldkorn - guldkorn

Tak skal I have drenge

CE

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-09-11 18:41

On 14-09-2011 12:49, Charlotte E. wrote:
> Guldkorn - guldkorn - guldkorn
>
> Tak skal I have drenge

OK, nu har du styr på hvordan man får belyst billedet rigtigt. Men der
mangler en beskrivelse af, hvordan du kan udnytte det i praksis.

Lang lukkertid:
Svært at holde kameraet stille. I yderste konsekvens, brug stativ
Ting, der bevæger sig bliver tværet ud.
Tænk på billeder af f.x. vandfald, hvor vandet ligner sirup i bevægelserne
Tænk på billeder af en helikopter, hvor rotoren er "tværet ud"
Godt til at understøtte action. Man kan se at tingene bevæger sig.

Kort lukkertid:
Kræver meget lys
Fastfryser motivet.
Vandfaldets dråber står krystalklart i luften
Helikopteren ser helt død ud, for rotoren ser ud til at være gået i stå

Stor blændeåbning (lille tal)
Meget lille dybdeskarphed.
Godt til at isolere motivet fra baggrunden, der bliver uskarp
Godt til portrætter. Det kan bruges til at fremhæve øjenkontakt

Lille blændåbning (stor tal)
Stor dybdeskarphed.
Ved næroptagelser af blomster og insekter er det ofte en god ide.

Lav ISO:
Hvis der er lys nok, så brug det. Det er her kameraets chip har de
bedste egenskaber.

Høj ISO:
Det bliver man tvunget til, hvis der ikke er lys nok
Man vil opleve mere støj i billederne, og dårligere gengivelse i
billedets mørke partier.

Sammenhængen mellem ISO og lukkertid er let at forstå: Fastholder du
blænden, og halverer lukkertiden, skal ISO fordobles.

Blændskalaen, deriomod er lidt mere tricky: 1.4, 2.0, 2.8...
Det er fordi blændetallet angiver den effektive diameter på blænden. Og
dobler du diameteren, kommer der 4 gange så meget lys ind. Skal du have
dobbelt areal (=dobbelt så meget lys) skal diameteren være kvadratrod(2)
større.

Håber jeg kastede lidt mere lys over "magien"

Bo //

Fra : Soeren Friberg

Dato : 18-09-11 20:01

Den 14-09-2011 10:40, Charlotte E. skrev:
> Det var dog et websted, som påstod, at man i princippet kunne lave et
> regneark, og der i genem se, hvad ændringen af den ene betød på de to
> andre???

http://bestphotos.dk/forum/showthread.php?56-Eksponeringsv%E6rdi-%28Exposure-value%29

Beklager evt. tekniske termer.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Thl

Dato : 19-09-11 12:17

> [...]
>
> Kan man det???
>
> Kan det forklares hurtigt og simpelt, så selv en blondine kan fatte det???

her kan du selv prøve dig frem

http://www.shutterbee.thinkrandom.com/
http://www.pixelpoppin.com/camera/

og ikke mindst her