Bestilt ny bil, nu reklamerer de for kampa~
Fra : Jan

Dato : 15-09-11 09:29

Kære folkens

Forst og fremmest er dette ikke noget "tudekiks indlæg" men alligevel, så
skal lige have et par meninger, og gerne et par gode råd til hvordan jeg
takler nedenstående.

Situationen er:

I maj måned begyndte vi at kigge på ny bil, i maj måned havde Skoda en
kampagne med Octavia Family, her fik man for ca. 30.000 kr. "rart udstyr"
(læderrat, klima anlæg, alu hjul, metallak, osv. osv.)

Det forholdte sig imidlertid sådan at jeg havde en lidt uklar job situation,
så vi besindede os og "slog ikke til".

I August er vi så klar til at købe ny bil, vi snakker med forhandleren og er
selvfølgeligt en anelse ærgerlige over at vi ikke nåede at få en af kampagne
modellerne. - og inden vi gør mere så spørger jeg direkte "nu er der vel
ikke en ny kampagne bil på vej vel"? Det forklarer forhandleren at der ikke
er.

Vi bestemmer os så for en Octacia i højeste udstyrs niveau, vi har et krav
der hedder klima anlæg, læder rat, alu hjul og et par andre småting - alt
sammen noget der er i top modellen, men samtidigt også noget der så var i
kampagne modellen.

Basis prisen på den bil vi køber bliver så 289000 kr., hvor kampagne bilen
stod til 259.000 - altså ca. 30.000 i forskel.

Så går vi her og glæder os til at modtage vores nye bil, MEN får en lidt
dårlig smag i munden da der i "sidste uge" pludseligt dukker en ny kampagne
model op - 30.000 kr. ud i luften?

Sådan rent juridisk set vil jeg ikke brokke mig, vi har jo købe en anden
vare end kampagne tilbuddet - men det er sgu skår i glæden at vi kunne have
sparet 30.000 kr. ved blot at vente lidt.

Der er jo ingen fortrydelses længere på mit køb og det er sådan set også
fair nok .. Men sidder med den tanke i hovedet, bør man ikke forelægge ens
sindstilstand for sådan en forhandler? Havde jeg på nogen som helst måde
vidst at der kom en kampagne model (herfor spurgte jeg også direkte) havde
jeg ikke købt den dyre model.

Vil det være flabet eller småligt at høre til hvad forhandlere evt. vil
tilbyde i kompensation/plaster på såret. Her tænker jeg om man skulle prøve
at slå ham for noget vinterhjul, gratis 1. service eller andet rart
ekstraudstyr.

Er jeg galt på den og skal blot tage en pilsner og en tudekiks? Er sgu lidt
i tvivl om det, men ideen kværner rundt i "bærret" på mig.

Med Venlig Hilsen

Jan

Fra : KASO

Dato : 15-09-11 10:07

> [...]
>

> Er jeg galt på den og skal blot tage en pilsner og en tudekiks? Er sgu
> lidt i tvivl om det, men ideen kværner rundt i "bærret" på mig.

Du får intet ud af ikke at spørge - men du har alle chancer for, at
forhandleren vil hjælpe dig. Afhængig af, hvor langt din bestilling er nået
(jeg læser det, som at du ikke har modtaget bilen endnu?), kan det være, at
du kan ændre handlen til kampagnemodellen. Det ville være min første
forespørgsel - og måske vil forhandleren istedet tilbyde dig en rabat - evt.
i form af ovennævnte ydelser......

Prøv det - prøv det, som de sagde i reklamerne engang...

Fra : Jan

Dato : 15-09-11 12:42

> [...]
> rabat - evt. i form af ovennævnte ydelser......
>
> Prøv det - prøv det, som de sagde i reklamerne engang...

Har ikke modtaget bilen men den er på vej i løbet af et par uger.

Mvh.

JAn

Fra : Klaus G.

Dato : 15-09-11 18:41

> Har ikke modtaget bilen men den er på vej i løbet af et par uger.
Kontakt sælger og forklar ham problemet. Snak stille og roligt. Sig du føler
dig lidt snydt og glæden ved ny bil er væk nu. Spørg til om du kan få noget
ekstraudstyr uden beregning som et plaster på såret eller hvad ved jeg.

Hvis forhandleren stejler helt, så kan du jo ophæve købet. FDM skriver
følgene:

http://www.fdm.dk/faq/kan-jeg-fortryde-et-koeb
******
Kan jeg fortryde et køb?

Nej, normalt ikke. Generelt er en aftale bindende for parterne, og du kan
derfor ikke fortryde en aftale – eksempelvis om at køb en vare – uden at det
får konsekvenser.

Hvis du fortryder/annullerer en aftale uden at være berettiget til det,
bliver du som udgangspunkt erstatningsansvarlig over for sælgeren. Hvis han
kan dokumentere, at han har lidt et økonomisk tab på grund af annullationen,
så skal du erstatte det tab. Det kan eksempelvis være mistet fortjeneste
eller omkostninger til klargøring af bilen. Kan bilforhandleren ikke
dokumentere et tab, hjælper det ham ikke, at han i slutsedlen har indsat et
vilkår om, at der ved købers uberettigede annullation skal betales en fast
takst, eksempelvis 10 pct. af købesummen. Et sådant vilkår er urimeligt og
derfor ulovligt ifølge en højesteretsdom fra 2002.

Kun i ganske specielle tilfælde giver loven dig en fortrydelsesret. Det
gælder eksempelvis, når du tegner forsikringer og når du køber varer via
Internettet.
******

Det du kommer til at betale i tab, nærmer sig næppe 30.000kr....

--
Klaus G.

Fra : Armand

Dato : 15-09-11 12:46

Den 15-09-2011 11:07, KASO skrev:

> [...]
> første forespørgsel - og måske vil forhandleren istedet tilbyde dig en
> rabat - evt. i form af ovennævnte ydelser......

Jup!
En af mine kammerater ventede på en Kia i et halvt år - Det kan ikke
passe at man har bundet sig på hænder og fødder indenfor så lang en
leveringsperiode :-/

Historien viser hvad du (Jan) egentlig godt vidste: Der kommer
kampagnemodeller mindst én gang om året, og i disse krisetider nærmest
hele tiden. Og med udsigt til at kunne spare (i dette tilfælde)
30.000,-(*) kan det godt svare sig at holde vejret, evt. bruge et
forekommende kampagnetilbud på et andet bilmærke til at tricke
forhandleren til et ordentligt tilbud hhv. udsigt til kommende kampagne.

Ang. tudekiks:
Min 206HDi er det dyreste; mest velovervejede køb af den nyeste bil, jeg
nogensinde har ejet, og allerede efter tre måneders ejerskab satte
regeringen lige afgifterne på dieselbiler ned (med 35.000,- for
206'erens vedkommende)
Nu har jeg haft den i 6 års tid og jeg trøster mig med at mine
overvejelser i forhold til min forrige bil holder stik, og at jeg gennem
de mellemliggende 100.000km har sparet 30-40 øre pr. km i brændstof,
hvortil kommer den halve grønne afgift og lavere forsikringspræmie.

(*):
Prøv at beregn hvornår at den mer-sum er afdraget så man begynder at
betale af på grundsummen

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-09-11 14:11

> En af mine kammerater ventede på en Kia i et halvt år - Det kan ikke passe
> at man har bundet sig på hænder og fødder indenfor så lang en
> leveringsperiode :-/

Jo, for at det ikke skal være løgn så har de fleste standard slutsedler
faktisk et forbehold for at prisen kan stige i mellemtiden.
http://www.daf.dk/DesktopModules/ViewDocument.aspx?DocumentID=1084

4. REGULERING AF KØBESUMMEN
A. Såfremt en af sælgerens leverandør (importør) for bilen
fastsat listepris (vejledende udsalgspris) ændres, skal den
i slutsedlen anførte købesum reguleres tilsvarende op eller ned.
Stiger den i slutsedlen anførte købesum (brutto) som
følge heraf med mere end 10 %, er køberen dog ikke,
medmindre andet er aftalt, forpligtet til at aftage det købte.

Så en prisstigning på op til 10% mens man venter på bilen ... Det vil ikke
give tilfredse kunder ...

Men måske jan også kan bruge ovenstående til at regulere prisen ned med.
Siden han skrev under er listeprisen på en sammenlignelig bil jo sat ned ?

Men forhandleren tager også ofte en risiko. Rigtig mange bilhandler er jo en
byttehandel og ens brugte bil bliver jo heller ikke mere værd imens man
venter på den ny.

Da byttede c5'en for skoda'en var der også udsigt til 3måneders
leveringstid. Der var aftalen med forhandleren at citroen skulle holdes
under 95000km så den havde god margin til den psykologiske grænse på
100.000km

> [...]
> nogensinde har ejet, og allerede efter tre måneders ejerskab satte
> regeringen lige afgifterne på dieselbiler ned (med 35.000,- for 206'erens

Min c5 faldt også måneden efter jeg fik den leveret - Men den jeg købte var
en lagervare, og havde jeg måneden efter bestilt en ny er jeg ikke sikker på
at jeg reelt ville have kunne få den billigere selvom listeprisen var
faldet.

/A