Løst underlig .
Fra : Roderiet

Dato : 13-09-11 20:19

Hej der I forbindelse med, at jeg vil have et nyt storsejl og jeg gerne
vil have bomnokken op over hovedhøjde tænker jeg mig , at et storsejl med
løst underlig må være sagen. Er der noget som taler klart imod det ?.
Altså , jeg er blevet gammel og sejler ikke om kap mere, så bekvemmeligheden
er kommet i forgrunden. glæder mig til svar. mvh Niels f.

Fra : HHH

Dato : 14-09-11 00:47

Det er jo en gammelkendt og brugbar løsning. På ældre fartøjer ser man næsten udelukkende storsejl med løs underlig.
Jeg har selv rullestorsejl (SELDEN påbygning) på min Nauticat hvor underliget i sagens natur står løst. Sejlet er uden sejlpinde og er skåret med negativ kappe.
Jeg synes det er nemt at trimme ved at slække lidt ud på udhalet i let luft, og storsejlet står lidt ligesom en stor fok på den måde.
Nu er Nauticat jo IKKE nogen kapsejler, men det fungerer fint for mig :)

v.h.
HHH

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-11 17:00

"Roderiet" skrev i meddelelsen

[...]

************************

Hej.
I 7 år har jeg nu sejlet med løst underlig.
Og har intet negativt at bemærke herom.
Efter min opfattelse har jeg klart samme trimmuligheder, som jeg havde med
fast underlig i min gamle båd.

MVH

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-09-11 08:45

Når du har sejlet i mange år har du vel lagt mærke til de både der har
rullestorsejl der går ind i masten. De har heller ikke noget fastgjort
underlig.
Dem der har lazy-jacks med bompose har heller ikke fastgjort underlig.
Prøv at abbonere på sejllofternes nyhedsbreve, her kan du holde dig
opdateret på sejlnyheder m.m.

Mvh/Harding

Fra : Peter_il

Dato : 23-09-11 14:07

> [...]
> Altså , jeg er blevet gammel og sejler ikke om kap mere, så bekvemmeligheden
> er kommet i forgrunden.    glæder mig til svar.     mvh Niels f..

Faktisk er det nemmere at trimme den nederste del af sejlet, når
underliget er løst, skulle jeg mene.
Ved rebning har man også den fordel, at du kan samle den
tiloversblevne sejldug vha de små huller i sejlet (ikke rebehullerne),
uden at binde omkring bommen. Sidstnævnte er ikke "plan A", da man kan
risikere at skade sejlet.

Mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : Peter_il

Dato : 24-09-11 15:41