Honda VFR 800 - motor holdbarhed?
Fra : Nocebo

Dato : 13-09-11 06:41

Har kig på en Honda VFR 800 VTEC fra '04 med ca 32-33.000 km på bagen
- ejer siger den har fået lavet alle services, dog det store 24000 km
først ved 28000 km.
Mit spørgsmål er så - hvor holdbar er sådan en motor???
Synes jeg læste noget om at man kunne regne med 60-70 k km på den
Suzuki SV650 jeg har men ved ikke hvordan det er med Honda.
Er der ellers nogle "fejl" man skal se efter ved sådan en maskine???
Har kigget lidt inde på VFR.dk men er ikke blevet så meget klogere.

Håber på lidt hjælp!!!

Fra : Per

Dato : 13-09-11 14:20

Nocebo wrote:
> [...]
> Er der ellers nogle "fejl" man skal se efter ved sådan en maskine???
> Har kigget lidt inde på VFR.dk men er ikke blevet så meget klogere.

Uha - det kan igen starte en religionskrig.

Men jeg tror ikke at jeg overdriver, når jeg siger at VFR motoren er noget
af det mest holdbare lavet til dato.

Da Honda gik fra VF750 til VFR750 motoren lavede de en genistreg,, hvad
angår holdbarhed.

Regn ikke med at du nogensinde kommer til at slide den op. Den kører mindst
300.000 km sådan en motor. Og så er det jo en Honda, der er kendt for deres
eminente kvaliet - derfor er de også lidt dyrere end de andre....

60-70k km - det må være en joke......

Bare sørg for at service overholdes - og at du kører med god olie. Så vidt
jeg husker er den ret bøvlet at stille ventiler på. Det er svært at komme
til.

Mvh. Per

Fra : Armand

Dato : 14-09-11 02:17

Den 13-09-2011 15:20, Per skrev:

> 60-70k km - det må være en joke......

Jup!
100.000 er ingenting for en moderne vandkølet motorcykelmotor!

--
Armand.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 13-09-11 15:45

Den 13-09-2011 14:40, Nocebo skrev:
> [...]
> Er der ellers nogle "fejl" man skal se efter ved sådan en maskine???
> Har kigget lidt inde på VFR.dk men er ikke blevet så meget klogere.

Der ligger ikke så stor erfaring med den nye VFR 800 motor endnu, men
der er flere eksempler på, at den "gamle" har rundet den første million km.
Forskellen på den gamle og den nye er, at den nye har variabel
ventilstyring - VTEC
Der har været lidt problemer med de første årgange af VTEC, hvor de
rykkede lidt ved overgangen fra 2 til 4 ventildrift.
Så vidt jeg ved, så kan problemet afhjælpes en del med en
Powercommander. I de nyere årgange af VTEC, er der så vidt jeg har fået
fortalt, blevet ændret lidt i motorstyringen.
Jeg har selv haft en VFR 800 fra 2001 og den var min hidtil bedste cykel.
Hvis du køber, så sørg for at bruge originalt oliefilter.

Samtidig vil jeg anbefale dig at melde dig ind i VFR klubben. Der er et
kanon godt klubliv og alle er villige til at hjælpe ved evt. problemer.
Hjemmesiden rummer et meget aktivt forum, som man ikke har adgang til
uden at være medlem.

Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-11 18:08

"Nocebo" <anders.bentzen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

Se lige her http://www.mhoey.eu/

/HKL, ZZR1400

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-09-11 19:54

Den 14-09-2011 19:08, HKL skrev:
> [...]
> Er der ellers nogle "fejl" man skal se efter ved sådan en maskine???
> Har kigget lidt inde på VFR.dk men er ikke blevet så meget klogere.

aii come on!

Man kan da ikke sammenligne den gamle 750 motor med den nye 800!!

Den gamle havde tandhjulstårn til at drive knastakslen (DET er den
væsentlige forskel!)

Det har den nye ikke, og som tidligere angivet kommer der efterfølgende
en V-Tech aftapning.

Den gamle 750 må siges at have dokumenteret sin holdbarhed til fulde.
Den nye skal så mend også nok vise sig holdbar, eller sagt på en anden
måde - de færreste - langt langt langt de færreste danske motorcyklister
magter at sliden en vilkårlig MC motor op på et normalt MC liv, det sagt
bliver det lidt akademisk om motoren holder 100.000, 150.000 eller 1 mio km.
(jeg ved udmærket at der her i skaren er mange der kører rigtig langt,
det har jeg også selv gjort..engang)

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 14-09-11 22:53

Den 14-09-2011 20:53, "J.C.Kløve" skrev:

> [...]
> væsentlige forskel!)
>
> Det har den nye ikke, og som tidligere angivet kommer der efterfølgende

Øhh??
S.v.j.h. er det VTEC og knastkæden der hænger sammen !?

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-09-11 06:12

Den 14-09-2011 23:53, Armand skrev:

> Øhh??
> S.v.j.h. er det VTEC og knastkæden der hænger sammen !?

øv du har ret
forgængeren havde godt nok tandhjulstårn, det var blot flyttet fra
midten til siden af motoren - knastkæden kommer sammen med VTEC
Jeg huskede det som det bortfaldt. :)

Jeg fastholder dog at fjernelsen af tandhjulstårnet er fjernelse af et
væsentligt og gennemgående vfr træk, der har bidraget til dens ry for at
være uopslidelig :)

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 15-09-11 12:24

Den 15-09-2011 07:12, "J.C.Kløve" skrev:

> øv du har ret - knastkæden kommer sammen med VTEC
>
> forgængeren havde godt nok tandhjulstårn, det var blot flyttet fra
> midten til siden af motoren

Njarh - Er det ikke en kikset halvredder?
Uden at have kendskab dertil, og ejheller have checket op på'ed, vil jeg
påstå at dét kan ikke passe. En så væsentlig ændring i designet ville
man nok ikke ofre lige inden at man alligevel gør den betragtelige
ændring som knastkæden er. Og ifald ville man nok bygge videre på dén
placering ved overgangen til knastkæde :-/

> Jeg fastholder dog at fjernelsen af tandhjulstårnet er fjernelse af et
> væsentligt og gennemgående vfr træk, der har bidraget til dens ry for at
> være uopslidelig :)

Jow, jow. Men motoren kommer vel ikke til at eksplodere lige med det
samme p.g.a. forekomsten af knastkæde!?

Men bl.a. lyden fra tandhjulstårnet mangler på VTEC'erne, og dét alene
kan være en væsentlig forskel for ægte nørder!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-11 16:31

On Thu, 15 Sep 2011 13:23:40 +0200, Armand wrote:

> Og ifald ville man nok bygge videre på dén
> placering ved overgangen til knastkæde :-/

Hvilket man da også har gjort. Kæderne løber i højre side af motoren. Og
strammes af samme elendige design strammer som på VTR.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 21-4-2011

Fra : Armand

Dato : 16-09-11 01:51

Den 15-09-2011 17:31, Orla Pedersen skrev:

> Hvilket man da også har gjort. Kæderne løber i højre side af motoren. Og
> strammes af samme elendige design strammer som på VTR.

Jup!
Jeg kom til at rode Honda-ficher, hvilket viste sig at jeg nok skulle
have gjort først

800'eren hár knastdrevet på siden, so du rigtigtnok skriver, Kløve!

Gad vide om Honda så allerede ved 800'erens lancering som 50-års
jubilæumsmodel i '98 havde planer om at droppe tandhjulsdrevet ved
senere lejlighed :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-11 08:30

On Fri, 16 Sep 2011 02:51:06 +0200, Armand wrote:

> Gad vide om Honda så allerede ved 800'erens lancering som 50-års
> jubilæumsmodel i '98 havde planer om at droppe tandhjulsdrevet ved
> senere lejlighed :-/

Det tror jeg roligt at du kan regne med, og det er vel ikke så mærkeligt
endda forsåvidt at det jo egentlig aldrig var kædetrækket i VF, der var
problemet, men derimod mere et smøreteknisk problem godt hjulpet af et lidt
for snævert designet ventilspillerum, der "skrubbede" den marginalt
tilførte olie af knasterne.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-09-11 21:14

Den 16-09-2011 02:51, Armand skrev:

> [...]
>
> Gad vide om Honda så allerede ved 800'erens lancering som 50-års
> jubilæumsmodel i '98 havde planer om at droppe tandhjulsdrevet ved

:D

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 18-09-11 12:18

Den 16-09-2011 22:14, "J.C.Kløve" skrev:

> :D

Hovere kan man jo altid

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-09-11 21:14

Den 15-09-2011 13:23, Armand skrev:

> [...]
>
> Men bl.a. lyden fra tandhjulstårnet mangler på VTEC'erne, og dét alene
> kan være en væsentlig forskel for ægte nørder!

nej nej ingen lunde falder den fra hinanden af den årsag, blot har de
valgt en alt andet lige mindre holdbar løsning.

Betænker vi historien, er årsagen til det fine ry jo et resultat af VF
"katastrofen" i 80'erne. Derfor blev VFR bygget med overordentlig stor
omhu, og sikkerhedsmargin - den skulle fan'me være i orden.

Men det er immervæk ved at være 30 år siden, og meget har ændret sig
siden da. Tiderne er nogle andre, og selv VFR konceptet bliver vel
trimmet og optimeret rent produktionsmæssigt.
Det sagt tror jeg ikke at 800'en er nogen uholdbar konstruktion, men det
er nok mindre sandsynligt at finde nogen med 1 mio km på tælleren, uden
at den har været åbnet ;)

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Per V. Misser

Dato : 16-09-11 22:07

Hej
""J.C.Kløve""
> Det sagt tror jeg ikke at 800'en er nogen uholdbar konstruktion, men det
> er nok mindre sandsynligt at finde nogen med 1 mio km på tælleren, uden at
> den har været åbnet ;)

Min replik når du nu er så usikker på om en VFR 800 er en VFR:

Ja det er svært at spå, især om fremtiden...

"Det er et af de citater, man ikke kender ophavsmanden til.
Det vides, at det ikke er multikunstneren Robert Storm Petersen (1882-1949),
der ellers ofte tillægges sætningen.
Den socialdemokratiske politiker K. K. Steincke (1880-1963) har citatet med
i sin erindringsbog 'Farvel og tak' fra 1948, hvor han omtaler det som en
sprogblomst opstået i Folketinget i årene 1935-39.
Han vidste dog ikke, hvem der havde sagt det. 'Bevingede Ord' oplyser, at
ophavsmanden har været efterlyst offentligt, men ingen meldte sig"

Iøvrigt er min spådom: "En Honda VFR 800 skal åbnes senere end nogen anden
tidssvarende japansk konstruktion"

Hvem melder sig til at køre i Mick Hoey´s spor på en VFR 800 så vi kan få
syn for sagn!

--
Per V. Misser
CX500E 82, 115 k km, kun åbnet for obligatorisk skift af knastkæde og

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-09-11 06:00

Den 16-09-2011 23:07, Per V. Misser skrev:

> Ja det er svært at spå, især om fremtiden...

[zip]

> Iøvrigt er min spådom: "En Honda VFR 800 skal åbnes senere end nogen anden
> tidssvarende japansk konstruktion"

Lige den spådom er vel ikke så hulens usikker.... Der _er_ ikke en
tilsvarende konstruktion :-\

og inden flere "vfr-lovers" ;) farer i blækhuset - min analyse var af
ren teknisk karakter - en knastkæde holder ikke 1 mio km ...bum!

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Anders Majland

Dato : 17-09-11 20:14

> og inden flere "vfr-lovers" ;) farer i blækhuset - min analyse var af ren
> teknisk karakter - en knastkæde holder ikke 1 mio km ...bum!

På min yamaha holdt den ikke engang 100.000km - men er en knastkæde ikke
bare en alm sliddel der skal skiftes ligesom drivkæden ?

(Kunne have holdt 100.000km men ikke meget mere. Men havde alligevel åbent
og der var faret en løs bolt ned sammen med den så better safe than sorry)

På XTZ'en er det heldigvis ligetil at skifte knastkæden - specielt når man
alligevel har åbent for at stille ventiler (skifte brikker)

/A

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-09-11 21:56

Den 17-09-2011 21:14, Anders Majland skrev:

> [...]
>
> På XTZ'en er det heldigvis ligetil at skifte knastkæden - specielt når
> man alligevel har åbent for at stille ventiler (skifte brikker)

jo det er den, som cylindre, stempler, lejer og andet bevægeligt, eller
forgængeligt :)

Men selv åbenlyse sliddele, (fx. affjedring) ser men jo blive bevaret
til havari :)

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Anders Majland

Dato : 15-09-11 14:21

> langt langt langt de færreste danske motorcyklister magter at sliden en
> vilkårlig MC motor op på et normalt MC liv, det sagt bliver det lidt
> akademisk om motoren holder 100.000, 150.000 eller 1 mio km.

Nu er det vel også de færreste der købe en ny mc og smider den ud når de
ikke gider den mere. Langt de fleste mc'er kan jo se frem til at skulle
holde mindst 20år her i afgiftsdanmark og så bliver det pludseligt ikke så
akademisk om motoren nu kan holde for 2, 3 eller 10 ejer.

Min første MC smed en ventil top ved 64000km (1998 vandkølet encylinder)

Min anden MC havde fået ny motor ved 37000km lige inden jeg købte den. Da
jeg solgte den 67000km senere var den begyndt at bruge olie, således at der
skulle efterfølges mellem de ordinære olieskift hver 6000km (luft kølet
encylinder). Kan ikke huske forbruget men over 1liter/1000km

Min tredie og nuværende mc har nu rundet de 84000km, hvoraf de 50000km er i
mit ejerskab. Når den skal bestille noget bruger den også olie og der skal
efterfyldes mellem service. Ikke noget ekstremt forbrug men op imod
0,5liter/3000km (vandkølet tocylinder)

/A

Fra : Autzen

Dato : 17-09-11 16:48

Hej
Uden at have den store tekniske forståelse for VFR`ens fortræffeligheder
kom jeg alligevel til at bytte min CB500 med en VFR800VTEC 2006/2005
MC`en havde kørt 1400 km. og var jo "helt ny" i september 2006.
Jeg skal sandelig love for at vi (min ægtefælle på bagsædet) fik en MC
med potentiale til korte som lange ture.
Ved langsom kørsel bliver armene måske lidt trætte, men ved landevejs- og
motorvejskørsel
er den bare suveræn. Med sidebokse og topboks er der fint plads til
bagsædepassager og
topboksen er rygstøtte.
VFR`en er nok lidt tung at bakse rundt med, men det er de fleste
sportstouringmaskiner vist.
"Klokken" har lige rundet 30.800 km.
Finn VFR800