V2 sportsmaskiner - et nyt begreb ?
Fra : Per

Dato : 12-09-11 16:43

Hej !

Da jeg startede på mc i starten af 80 erne, synes jeg ikke jeg så nogen
egentlige sportsmaskiner ved V2 motorer. Der var vist heller ikke rigtig
nogen i starten af 90´erne. Jeg erindrer at Honda lavde en VTR250 for mange
år siden, ellers var der RGV250 - men ikke rigtig nogen større maskiner
udover Moto Guzzi. Til gengæld var der masser af "sportsmcére" med parallel
twin motorer.

Så jeg kom til at tænke på, om der er en grund til, at jeg ikke så dem
dengang ? Var det pga. for ringe holdbarhed ift. 4 cylindre, kunne stellet
ikke holde til rystelserne, eller var det svært med sådan en motor i et
gammeldags stel ? eller havde man bare ikke tænkt på at lave sports V2´ere
dengang. Det kan jo også tænkes at jeg husker helt forkert

Jeg synes det blev ændret med Duc 916, TL1000, VTR1000 osv osv. Og nu i dag
ser man masser af SV650, SV1000, Hoysung 650. Jeg synes faktisk, at der er
bemærkelsesværdigt mange V2 sportsmaskiner i gadebilledet i dag.

Jeg er godt klar over at der altid har været mange V2 choppere - det er ikke
dem jeg tænker på.

Mvh. Per

Fra : Steen Gruby

Dato : 12-09-11 17:20

On Mon, 12 Sep 2011 17:42:40 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

Hej Per.

>Jeg synes det blev ændret med Duc 916, TL1000, VTR1000 osv osv. Og nu i dag
>ser man masser af SV650, SV1000, Hoysung 650. Jeg synes faktisk, at der er
>bemærkelsesværdigt mange V2 sportsmaskiner i gadebilledet i dag.

Ducati startede vist med V2 sportsmaskiner i 1970, og har holdt stilen
siden da.
Så med mindre du kun mener Nipponesermaskiner er der nogen der har
lavet V2 sportsmaskiner i 40 år.
--
Steen Gruby
Ducati Paso 750 - Nu på 17" hjul.

Fra : Per

Dato : 12-09-11 17:32

Steen Gruby wrote:
> [...]
> siden da.
> Så med mindre du kun mener Nipponesermaskiner er der nogen der har

Hej Steen !

Ja - jeg ved egentlig godt at Duc har lavet den slags, men jeg tænkte nok
også mere på Japanerne ifm. med mit spørgsmål. Jeg havde egentlig også
vandkølet i mine tanker - det burde jeg nok have skrevet

Det er mere det - at de pludselig i dag er allevegne - men de var der ikke
da jeg startede i 80´erne.

Mvh. Per

Fra : Per V. Misser

Dato : 12-09-11 20:00

Hej

> [...]
> vandkølet i mine tanker - det burde jeg nok have skrevet
>
> Det er mere det - at de pludselig i dag er allevegne - men de var der ikke

Det kan da godt være at de ikke var så meget i gadebilledet, men Honda CX
650E og 650E Turbo var da tænkt som sportsmaskiner. CX500E, og 500E Turbo
også i nogen grad.
V2 motor a´la Guzzi, vandkølet, 8 ventiler, med turbo, kardantræk, en for
tiden avanceret forgaffel med indstillelig dæmpning (ingen succes), variabel
luftunderstøttelse. ProLink baggaffel med central fjeder og dæmpning med
variabel luftunderstøttelse, banebrydende alufælge med slangeløse dæk.
Turbomodellerne med indsprøjtning. Dobbelte skiver foran, og enkelt skive i
bag.
Det var avanceret for tidsperioden, hvor englænderne var døde, og japanske
totaktere også var på vej ud.
Det er naturligvis en diskussion, hvad der er "sportsmaskine"; men hvordan
så man på det i perioden 1982 - 85?

--
Per V. Misser
CX500E82

Fra : Per

Dato : 12-09-11 20:20

Per V. Misser wrote:
> [...]
> alufælge med slangeløse dæk. Turbomodellerne med indsprøjtning.
> Dobbelte skiver foran, og enkelt skive i bag.

Ja specielt turbo 650 modellen fra Honda var meget avanceret, jeg mener den
havde 105 HK - det var meget voldsomt. Men det er jo ikke V på langs - som
de så fint har i dag.

Jeg forestiller mig, at de store japanske fabrikker slet ikke tænkte på at
lave langsliggende V2 på store sportsmaskiner dengang. Det var vist kun
Ducati, der havde den motorform.

Og som Ivar skiver i næste indlæg - så har mode nok meget at sige

Mvh. Per

Fra : Henrik Jensen

Dato : 13-09-11 06:43

> Jeg forestiller mig, at de store japanske fabrikker slet ikke tænkte på
> at lave langsliggende V2 på store sportsmaskiner dengang. Det var vist kun
> Ducati, der havde den motorform.

Ducati har da en tværliggende motor...

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-09-11 07:58

On Tue, 13 Sep 2011 07:42:37 +0200, "Henrik Jensen" <s@s.dk> wrote:

Hej Henrik.

>Ducati har da en tværliggende motor...

Det ved den vist ikke selv.
Krumtappen er tværliggende, men cylindrene er sørme langsliggende.
Guzzi har tværliggende motor.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 13-09-11 08:54

">>

> Det ved den vist ikke selv.
> Krumtappen er tværliggende, men cylindrene er sørme langsliggende.
> Guzzi har tværliggende motor.

Det kan vi vist diskutere i lang tid. Vi ved begge to hvordan de
forskelligt motorer ser ud, men er ikke helt enige om man ser det ud fra
krumtappen eller cylindrenes placering i forhold til hinanden.
Hvis vi tager en BMW K100 (ved godt det ikke er en V2) er den så tværgående
eller langsgående???

Henrik

Fra : p.jarnbak

Dato : 13-09-11 12:29

> [...]
> krumtappen eller cylindrenes placering i forhold til hinanden.
> Hvis vi tager en BMW K100 (ved godt det ikke er en V2) er den så tværgående

bmw k100 har langsliggene motor,da krumtap ligger på langs.
guzzi har også langsliggene motor +honda cx500/650 + bmw r
serien+goldwing m.m.

Palle

Fra : Henrik Jensen

Dato : 13-09-11 13:26

"> bmw k100 har langsliggene motor,da krumtap ligger på langs.
> guzzi har også langsliggene motor +honda cx500/650 + bmw r serien+goldwing
> m.m.

Præcis.... modsat Ducati, som ligger på tværs

Henrik

Fra : Per

Dato : 13-09-11 14:13

Henrik Jensen wrote:
> "> bmw k100 har langsliggene motor,da krumtap ligger på langs.
>>

> Præcis.... modsat Ducati, som ligger på tværs

Ha ha !

Jeg har altid "sagt" det modsatte. Jeg er gået ud fra cylindrenes placering.

Jeg vidste ikke det var krumtappen, der afgjorde det. Igen lærte jeg lidt i
den bedste NG af alle

Mvh. Per

Fra : Armand

Dato : 13-09-11 17:51

Den 13-09-2011 15:12, Per skrev:

> Jeg har altid "sagt" det modsatte. Jeg er gået ud fra cylindrenes
> placering.
>
> Jeg vidste ikke det var krumtappen, der afgjorde det. Igen lærte jeg
> lidt i den bedste NG af alle

Det er let at forvirres når det kommer til V2'ere, men man skal blot
tænke tanken videre: Hvis fabrikanten upgraderer sin V2 til en V4'er med
cylindrene i samme retning, på hvilken led vil dén så ligge? Og i
ekstremfald: Samme motor i V6-konfiguration!

For ikke at skulle bytte rundt på definitionerne alt efter
cylinder-antallet ér det således krumtappen at man definerer ud fra!

--
Armand

Fra : Ivar

Dato : 12-09-11 20:10

Per skrev:

> Så jeg kom til at tænke på, om der er en grund til, at jeg ikke så dem
> dengang ?

Mode!

Ivar Magnusson

Fra : Sir1

Dato : 12-09-11 14:05

> Det var vist kun
> Ducati, der havde den motorform.

Hov hov, glem ikke verdens fedeste motorcykel: Morini

Vh
Søren
_________
morinist.dk

Fra : John

Dato : 13-09-11 09:27

Følgende er skrevet af Sir1:

> Hov hov, glem ikke verdens fedeste motorcykel:
> Morini

Eller min
http://wordpresstema.dk/min-mc

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-09-11 13:33

Suzuki VX800

/jim

Fra : Armand

Dato : 14-09-11 02:15

Den 12-09-2011 17:42, Per skrev:

> Da jeg startede på mc i starten af 80 erne, synes jeg ikke jeg så nogen
> egentlige sportsmaskiner ved V2 motorer. Der var vist heller ikke rigtig
> nogen i starten af 90´erne.

Jeg fik mit kørekort og første motorcykel i '77, så egentlig burde vi
være lidt på linie omkring historikken.

Som jég husker de tidlige år:
80'erne var i den forstand 'gode gamle dage' hvor man stadig kunne
producere en sportsmodel helt efter princippet fra de klassiske engelske
fabriksbyggede sportsversioner: Åben karburator; stram affjedring og
ekstraordinær lakeruing!
Suzuki lavede eks.vis en sportsmaskine ud af GS1000 ved at montere en
styrkåbe samt bruge en anderledes lakering:
<http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery%20%20A/Suzuki%20GS%201000S%2081.jpg>

Ellers var det generelt effekten der angav om det var den mindste smule
sportsligt eller ej - Igen efter de klassiske engelske mønstre hvor +2
HK markerede den ultimativt højtydende sportsversion af en model.

De italienske mærker har altid været kendt for sine stive stel og
således også for sportslige egenskaber og i mine første år som medlem i
den lokale motorcykelklub oplevede jeg én Laverda 1000 og senere med
samme ejer en Ducati 900SS. Årene forinden havde en Guzzi 850 le Mans
huseret i byen - Disse representerede tilsammen med det fallerede MV
Agusta toppen af poppen dengang!
Bortset fra ganske få motorcykler der sigtede mod den enkelte fabriks
daværende racing-bedrifter var det længe småt med sportsmotorcykler som
man kender dem idag.
Bedste eksempler herpå er:
- Ducatis 900 Mike Hailwood special:
<http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Ducati%20900%20MHR%2079%20%203.jpg>
- Honda CB1100R:
<http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Honda%20CB1100R%2081%20%203.jpg>
- Kawasakis Z1000R 'Eddie Lawson replica':
<http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Kawasaki%20Z1000R%2082%20%206.jpg>
Sjovt nok er de alle fra omkring skiftet til 80'erne, ligesom førnævnte
GS1000S

> Jeg erindrer at Honda lavde en VTR250 for mange år siden...

VTR250som er fra omkring milleniumskiftet og var vel nærmest en klon af
Ducatis meget populære model: Monster, der er tilbage fra '93

> ellers var der RGV250

Der har næsten altid forekommet en RD350-klasse i roadracing, og med
Yamaha's overgang til vandkøling og senere brug af 'power-valve' og
meget bredt opbygget stel (igen: lige omkring skiftet til 80'erne) tog
klassen et kæmpespring i popularitet blandt roadracing-aspirenter. Midt
i 80'erne forsøgte Honda uden held at blande sig på dette, Yamaha's
eneområde, med den trecylindrede NS400

Forårsaget af en kørekort-klasse opstod der igennem 80'ernes japanske
hjemmemarked en klasse af meget højtydende totagger-2½'ere. Da disse
endelig blev lanceret på det europæiske marked, sidst i 80'erne, stod de
for sine sidste udviklingstrin, hvilke for Honda; Yamaha og Suzukis
vedkommende var som V2'ere (Suzukis motor blev endvidere benyttet af
Aprilia indtil efter milleniumskiftet) og dannede rammen fo en ny
bredere klasse til afløsning af Yamaha RD-cup!

> men ikke rigtig nogen større maskiner udover
> Moto Guzzi.

Du glemte lige Ducati i farten!

> Til gengæld var der masser af "sportsmcére" med parallel twin
> motorer.

Øhh??
Hvilke??

> [...]
> motor i et gammeldags stel ? eller havde man bare ikke tænkt på at lave
> sports V2´ere dengang. Det kan jo også tænkes at jeg husker helt forkert

Da BMW lancerede deres vandkølede firecylindrede 1000'er (atter) i
starten af 80erne proklamerede man at dette skyldtes at den tocylindrede
boxer var groet over fornuften med 1000ccm og at man efterfølgende ville
holde sig på 800ccm(?) for boxerne.
1000ccm var altså for stort for en twin dengang(!). Men eftersom at især
Ducati holdt fanen højt indenfor roadracing igennem 80erne og 90'erne,
så smagte en 1000ccm's V2'er lidt af at være den ultimative sportsmotor
og blev derfor også produceret af en række fabrikanter i forsøg på at
komme lidt ind i Ducati's rampelys.

Derudover er en V2'er en primitiv (én krumtapsøle til begge
plejlstænger) men rimeligt velbalanceret twin, hvorved at det var
relativt enkelt at udvikle en kompatibel 1000'er for de mindre fabrikker
(Aprilia/Rotax hhv. KTM

> Jeg synes det blev ændret med Duc 916, TL1000, VTR1000 osv osv. Og nu i
> dag ser man masser af SV650, SV1000, Hoysung 650. Jeg synes faktisk, at
> der er bemærkelsesværdigt mange V2 sportsmaskiner i gadebilledet i dag.

Jup - Blot med den fodnote at 916 er fra 1994 og TL1000 hhv. VTR1000 kom
samtidig i 1997 og derfor vel egentlig er klonerne!

Ser man lidt på det aktuelle udvalg af supersportslige motorcykler, så
er Ducati vistnok alene på skansen igen.

--
Armand.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 14-09-11 03:20

> VTR250som er fra omkring milleniumskiftet og var vel n rmest en klon af
> Ducatis meget popul re model: Monster, der er tilbage fra '93

Næ, den her er da ældre:
http://www.airtech-streamlining.com/images/89VTR250.JPG
Og ellers er der VT250f modellen fra 1982
http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Honda%20VT250F%2082.jpg
I øvrigt er Monster-konceptet jo også en kopi. Skåret ind til benet,
er en Monster jo stellet fra en racer, påmonteret en motor hvis
egenskaber egner sig til landevejen. En sådan byggede Honda i 1988 i
form af Hawk/Bros modellerne. NSR250 stel med en moment-orienteret V2
motor.