/ Forside / Karriere / Penge / Andet penge / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Andet penge
#NavnPoint
Nordsted1 3802
ans 3266
Bille1948 3022
refi 2235
dova 2160
alka 1580
o.v.n. 1270
katekismus 1260
transor 1235
10  jakjoe 1088
Obligationer ?
Fra : Knud


Dato : 11-09-11 03:03

Jeg har været nede og besøge min søster og svorger hér til aften, hvor vi
blandt andet har talt om finanser ifbm at jeg og min søster har
arvet en pæn sjat efter min far.
Jeg har tænkt mig at bruge ca. 1 mill. i investering.
Skal så nu finde en måde at sætte de penge , så de giver den største rente
og afkast.

Jeg kan selvfølgelig sætte dem på en indlånskonto i en bank på en spærret
konto som Kim Ludvigsen er inde på . Min svorger mener
ikke jeg skal rode mere med aktier da det er for usikkert og der skal en vis
talent til som han ikke mener jeg indehaver. Istedet forslog
han obligationer i Nykredit eller Realkredit Danmark 6% , udløb 10 år. Han
mener at det ville give et større afkast end
at sætte dem på indlåndkonto som for det meste giver max. 3 % pr. år .


Har han ret ?

Svaret kan besvares med et ja eller nej.






 
 
Kim Ludvigsen (11-09-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 11-09-11 08:31

Den 11-09-2011 04:03, Knud skrev:

> Jeg har tænkt mig at bruge ca. 1 mill. i investering.
> Skal så nu finde en måde at sætte de penge , så de giver den
> største rente og afkast.

Med et så stort beløb, skal du være opmærksom på, at hvis du
vælger en indlånskonto, vil det være en god ide at benytte
to forskellige banker. I øjeblikket er du kun garanteret en
dækning på 750.000 kr. i tilfælde af en bankkonkurs.

> Min svorger mener ikke jeg skal rode mere med aktier
> da det er for usikkert og der skal en vis talent til
> som han ikke mener jeg indehaver.

Jeg kan godt lide din svoger
Bemærk, at når jeg er ude med riven efter dig, er det ikke
noget personligt. Det er fordi, jeg selv har prøvet at miste
penge som begynder i et faldende marked. Og jeg vil gerne
undgå, at du mister mere end det, du allerede har tabt. Jeg
var endda ekstra dum, fordi jeg legede med lånte penge.

> Istedet forslog
> han obligationer i Nykredit eller Realkredit Danmark 6% ,
> udløb 10 år. Han mener at det ville give et større afkast end
> at sætte dem på indlåndkonto som for det meste giver max. 3
> % pr. år .

Jeg har ikke tjek på kurserne i øjeblikket, så jeg ved ikke,
hvad den effektive rente er, men han kan sagtens have ret.

Du skal blot være opmærksom på, at din effektive rente på
obligationerne kan være anderledes, hvis du sælger dem igen
før udløb. Fx hvis du på et tidspunkt står og skal bruge
penge. Det afhænger af kursen.

Og på samme måde skal du selvfølgelig være opmærksom på, at
pengene er bundet på en indlånsaftale, så her kan du ikke
hæve dem før aftalens udløb. Til gengæld burde du nok kunne
få en bedre rente på sådan en aftale end tre procent.

Renten ligger på lidt over tre procent ved et års binding,
og ved fire års binding, skulle du kunne få fire procent.

Hvis du vælger bankløsningen, så tjek:
https://www.mybanker.biz

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:
http://rejse-til-thailand.dk

Knud (11-09-2011)
Kommentar
Fra : Knud


Dato : 11-09-11 18:29


"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen
news:xp-dnb6F4L8o_vHTnZ2dnUVZ7smdnZ2d@giganews.com...
> Den 11-09-2011 04:03, Knud skrev:
du kunne få fire procent.
>
> Hvis du vælger bankløsningen, så tjek:
> https://www.mybanker.biz


Mange tak for svar : det bliver så enten en indlånskonto eller stats og
kreditforeningsobligationer, som Alex er inde på.

Nu har jeg Danske Bank som min hovedbank og Nordnet til aktie-halløjet.
Sikkert en god ide at placerer pengene i en
anden bank men hvor stor er risikoen for at feks Danske Bank skulle gå ned
med flaget ?



Kim Ludvigsen (11-09-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 11-09-11 19:57

Den 11-09-2011 19:29, Knud skrev:

> Nu har jeg Danske Bank som min hovedbank og Nordnet til
> aktie-halløjet. Sikkert en god ide at placerer pengene i en
> anden bank men hvor stor er risikoen for at feks Danske Bank
> skulle gå ned med flaget ?

Meget tæt på nul. Jeg vil tro, vi skal være meget tæt på en
statsbankerot for at Danske Bank får lov at gå ned. Men det
er nok ikke lige i den bank, du opnår den højeste
indlånsrente. Og holder du dig under de 750.000 (inklusive
de tilskrevne renter), så er pengene lige så sikre i de små
banker. Så overvej to små banker, som du kan få tilbud fra
for et lille beløb hos Mybanker.biz.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand:
http://rejse-til-thailand.dk

Knud (11-09-2011)
Kommentar
Fra : Knud


Dato : 11-09-11 20:25


"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen
news:6OGdnSEA26_xmfDTnZ2dnUVZ_rWdnZ2d@giganews.com...
> Den 11-09-2011 19:29, Knud skrev:
>
>> Nu har jeg Danske Bank som min hovedbank og Nordnet til
>> aktie-halløjet. Sikkert en god ide at placerer pengene i en
>> anden bank men hvor stor er risikoen for at feks Danske Bank
>> skulle gå ned med flaget ?
>
> Meget tæt på nul. Jeg vil tro, vi skal være meget tæt på en statsbankerot
> for at Danske Bank får lov at gå ned. Men det er nok ikke lige i den bank,
> du opnår den højeste indlånsrente. Og holder du dig under de 750.000
> (inklusive de tilskrevne renter), så er pengene lige så sikre i de små
> banker. Så overvej to små banker, som du kan få tilbud fra for et lille
> beløb hos .

Den vil jeg helt sikkert prøve. Mange tak for tip og hjælp.


alexbo (11-09-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-09-11 09:23

"Knud" skrev

> Svaret kan besvares med et ja eller nej.

Nej.

mvh
Alex Christensen

Kim Ludvigsen (11-09-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 11-09-11 09:52

Den 11-09-2011 10:22, alexbo skrev:
> "Knud" skrev
>
>> Svaret kan besvares med et ja eller nej.
>
> Nej.

Knud ville gerne have et ja eller nej-svar, men jeg kan da
godt tænke mig at få dit svar udbygget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=decimalkomma

alexbo (11-09-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-09-11 11:15

"Kim Ludvigsen" skrev

>>> Svaret kan besvares med et ja eller nej.
>> Nej.

> Knud ville gerne have et ja eller nej-svar, men jeg kan da godt tænke mig
> at få dit svar udbygget.

Jeg svarede nej til at man kan besvare hans spørgsmål med et ja eller nej,
ikke til spørgsmålet i sig selv.
Det var for at vise tåbeligheden i at forlange et ja/nej svar.

For at svare ja eller nej til spørgsmålet kræver det at man kan forudse
renteniveauet frem i tiden, og forøvrigt at det overhovedet er muligt at få
et 6% afkast.

En 6% rente på en 10 års horisont lyder udmærket med de nuværende udsigter,
men det gør en 8% rente også.
Men det er ikke nok det lyder godt det skal også være muligt.

Nykredit har en 6% 20års der udløber 2022 til kurs 107, så først starter man
med en overkurs, og så løber man konstant en risiko for at obligationen
bliver indløst til kurs 100, så 6% afkast vil den aldrig ende med.

Der er en grund til at bankerne indskudsrenter har det niveau det har.
Vestjysk bank giver 3,5% på en 3 års binding.
Det er ganske udmærket, og så som du skriver fordele formuen på forskellige
banker.

Man skal forøvrigt være forsigtig med obligationer, de har et ry for at
bundsolide men det er kun et ry, stats og kreditforeningsobligationer er
gode nok, men der findes mange andre mere eller mindre suspekte, de
Scandinotes
som bankerne solgte i stor stil som sikre, er nu fuldstændig værdiløse.

http://borsen.dk/nyheder/privatoekonomi/artikel/1/154042/scandinotes_obligation_i_ufoere.html

mvh
Alex Christensen







Kim Ludvigsen (11-09-2011)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 11-09-11 11:52

Den 11-09-2011 12:15, alexbo skrev:
> "Kim Ludvigsen" skrev
>
>>>> Svaret kan besvares med et ja eller nej.
>>> Nej.
>
>> Knud ville gerne have et ja eller nej-svar, men jeg kan da
>> godt tænke mig at få dit svar udbygget.
>
> Jeg svarede nej til at man kan besvare hans spørgsmål med et
> ja eller nej, ikke til spørgsmålet i sig selv.

Den fangede jeg ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Imponér familie og venner med ny viden om danske ord og
ordsprog.
http://ordforklaring.dk

Knud (11-09-2011)
Kommentar
Fra : Knud


Dato : 11-09-11 18:33




"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4e6c8a29$0$307$14726298@news.sunsite.dk...
> Man skal forøvrigt være forsigtig med obligationer, de har et ry for at
> bundsolide men det er kun et ry, stats og kreditforeningsobligationer er
> gode nok, men der findes mange andre mere eller mindre suspekte, de
> Scandinotes
> som bankerne solgte i stor stil som sikre, er nu fuldstændig værdiløse.



Aha. Så bliver det
stats og kreditforeningsobligationer og en indlånskonto jeg vælger.


alexbo (11-09-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-09-11 20:25


"Knud" <ingen@ingen.ru> skrev
> Aha. Så bliver det
> stats og kreditforeningsobligationer og en indlånskonto jeg vælger.

Det er en sikker løsning, og med en million at gøre godt med betyder
omkostningerne ikke så meget.
Men det er ikke ret meget mening i at få 3% på 10.000 hvis man skal give 150
kr. i gebyr.

Det er reelt svært at få en forrentning der er bedre end de 3,5% man i
øjeblikket kan få i f.eks. Vestjysk bank.
https://www.vestjyskbank.dk/om-banken/nyheder/saelg-dine-obligationer-og-saet-din-opsparing-i-banken?opendocument

Jeg kan læse du bruge Danske Bank jeg har selv Danske Toprente, en 3 års
binding med 3% rente.
Tilbuddet ophørte 2 september, men du kan da høre om de har et godt tilbud.

Ulempen ved obligationer er at hvis renten stiger falder kursen på
obligationerne, så har man nogle obligationer der løber 10 år, er det svært
at få glæde af rentestigningen.
Man kan ikke bare sælge dem og købe noget andet.

En indskudkonto på 3 år, udløber bare og hvis renten så er steget får man
større rente næste gang, er den faldet er det selvfølgelig modsat, men
renten kan dårligt falde mere og der ventes også en stigning.
Nu er prognoser noget der skal tages med forbehold, men det er klart at med
et renteniveau på 1,5% på en dag til dag rente, kan den næsten ikke falde.

http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/R%C3%A5dgivning+om+bolig/Kort+rente/1142372.html

mvh
Alex Christensen


Knud (11-09-2011)
Kommentar
Fra : Knud


Dato : 11-09-11 21:02


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4e6d0b28$0$312$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Knud" <ingen@ingen.ru> skrev
>> Aha. Så bliver det
>> stats og kreditforeningsobligationer og en indlånskonto jeg vælger.
>
> Det er en sikker løsning, og med en million at gøre godt med betyder
> omkostningerne ikke så meget.
> Men det er ikke ret meget mening i at få 3% på 10.000 hvis man skal give
> 150
> kr. i gebyr.
>
> Det er reelt svært at få en forrentning der er bedre end de 3,5% man i
> øjeblikket kan få i f.eks. Vestjysk bank.
> https://www.vestjyskbank.dk/om-banken/nyheder/saelg-dine-obligationer-og-saet-din-opsparing-i-banken?opendocument
>
> Jeg kan læse du bruge Danske Bank jeg har selv Danske Toprente, en 3 års
> binding med 3% rente.
> Tilbuddet ophørte 2 september, men du kan da høre om de har et godt
> tilbud.
>
> Ulempen ved obligationer er at hvis renten stiger falder kursen på
> obligationerne, så har man nogle obligationer der løber 10 år, er det
> svært
> at få glæde af rentestigningen.
> Man kan ikke bare sælge dem og købe noget andet.

De rene guldkorn der ryger ned i hatten fra dig og Kim Ludvigsen : jeg har
printet alle jeres svar ud til nærstudie i næste uge .
Meget pudsigt så havde min far sørme check på finanserne : han havde sine
penge i højrentekonto og obligationer i Danske Bank OG netop en
højrentekonto i Vest Jysk Bank ( dog var den faldet til 2% da han til sidst
var for forvirret til at ændre noget ) Min søster har overtaget den konto
men dér for kan jeg jo godt åbne een til mig selv. Og så længe man holder
den under 750.000 incl de tilkommende renter, som du skriver, burde det være
et oplagt tip.

Men jeg vil prøve Kim´s ide med https://www.mybanker.biz måske man kan få
den presset endnu højere op.


Jesper Lund (11-09-2011)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 11-09-11 13:13

Kim Ludvigsen wrote:

>> Jeg svarede nej til at man kan besvare hans spørgsmål med et ja eller
>> nej, ikke til spørgsmålet i sig selv.
>
> Den fangede jeg ikke.

Jeg tror en af pointerne var at du ikke kan finde en "normal" obligation
med en effektiv rente på 6% (hvilket synes at være en præmis for OP).

Med hensyn til "toxic waste" som Scandinotes er der indført en
obligatorisk mærkningsordning, hvor strukturerede obligationer som
Scandinotes får en rød markering, mens danske stats- og
realkreditobligationer får en grøn markering (græske statsobligationer er
dog også "grønne", så man skal selvfølgelig stadig se sig for..).

--
Jesper Lund

Ivar (11-09-2011)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 11-09-11 19:01

Knud skrev:

> Jeg har tænkt mig at bruge ca. 1 mill. i investering.

Jeg ville dele beløbet op i tre grupper. En del på konto
(mindst afkast og mindst risiko), en del til obligationer og
en del til aktier (størst afkast men også størst risiko).
Afhængig af risikovillighed mest i den første eller sidste gruppe.

Aktiedelen bør dog højest være 50% og være i mindst 20 forskellige
firmaer, eller hvis man ikke føler, at man har andet indblik i
aktiehandel, end det man læser i avisen, i mindst 5 forskellige typer
aktie-investeringsforeninger. Det samme med obligationerne,
der behøves man dog ikke at sprede så meget. Investeringsforeninger
er igen en mulighed for den usikre. Den del man sætter i banken
behøver man ikke at sprede på flere konti i forskellige banker, så
længe man holder sig pænt under sikringsgrænsen ved konkurs.



Jet (11-09-2011)
Kommentar
Fra : Jet


Dato : 11-09-11 14:47

On 11 Sep., 05:03, "Knud" <in...@ingen.ru> wrote:
> Jeg har v ret nede og bes ge min s ster og svorger h r til aften, hvor vi
> blandt andet har talt om finanser ifbm at jeg og min s ster har
> arvet en p n sjat efter min far.
> Jeg har t nkt mig at bruge ca. 1 mill. i investering.
> Skal s nu finde en m de at s tte de penge , s de  giver den st rste rente
> og afkast.
>
> Jeg kan selvf lgelig s tte dem p en indl nskonto i en bank p en sp rret
> konto som Kim Ludvigsen er inde p . Min svorger mener
> ikke jeg skal rode mere med aktier da det er for usikkert og der skal en vis
> talent til som han ikke mener jeg indehaver. Istedet forslog
> han obligationer i Nykredit eller Realkredit Danmark 6% , udl b 10 r. Han
> mener at det ville give et st rre afkast end
> at s tte dem p indl ndkonto som for det meste giver max. 3 % pr. r .
>
> Har han ret ?
>
> Svaret kan besvares med et ja eller nej.

Hvis du har muligheden og tør, kan du få 11% her
http://www.tsig.gr/lang-en/foreign-bank-deposits/Cyprus
Renterne bliver udbetalt månedsvis.
Jeg turde og har gjort det i 6 år og får altid renterne udbetalt på
forskud.

Knud (11-09-2011)
Kommentar
Fra : Knud


Dato : 11-09-11 22:09


"Jet" <jetrotte@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:101884d0-a00c-40c1-9095-18ae2058672c@w8g2000yqi.googlegroups.com...

"Hvis du har muligheden og tør, kan du få 11% her
http://www.tsig.gr/lang-en/foreign-bank-deposits/Cyprus
Renterne bliver udbetalt månedsvis.
Jeg turde og har gjort det i 6 år og får altid renterne udbetalt på
forskud."

SVAR : Det tør jeg ikke, selvom 11% er lidt af en rente.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177409
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407776
Brugere : 218874

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste