trådløs net på Acer Aspire 3003 med debian
Fra : Carsten

Dato : 10-09-11 11:21

Hej...
Har lidt bøvl med at få det trådløse netværk til at virke på en ny
installerede Debian på en Acer Aspire 3000

Fra : Søren A Christensen

Dato : 10-09-11 11:50

Hej Carsten

Kunne du ikke uddybe lidt mere hvad problemet er, hvilke fejl du får
og hvad du har forsøgt dig med ? Det ville helt sikkert gøre det nemmere
for os at komme med relevante bud på en løsning,

Ellers må du leve med svar som:

* NÃ¥ ....
* Hvis det kun er lidt bøvl, kan du sikkert leve med det ...
* RTFM
* Har du prøvet at google det ? ... hvilket iøvrigt bl.a. giver dette
link hvis man søger på "debian aspire 3000 wireless":
http://ithacafreesoftware.org/forum/viewtopic.php?t=251

Det er godtnok til en ubuntu distribution, men den bygger også på
debian. Indlæget beskriver manglende firmware til Broadcom firmware, og
hvordan man installere den ... det burde være rigeligt til at finde
tilsvarende på din Debian. Det ville ikke undre mig om pakkerne hed det
samme, ellers må du søge lidt efter dem.

/Søren

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-09-11 14:45

Carsten wrote:

> Har lidt bøvl med at få det trådløse netværk til at virke på en ny
> installerede Debian på en Acer Aspire 3000

Du er nødt til at give os information om hvilket wifi netkort der er tale
om, samt hvad "ikke virke" betyder. Der er forskel på ingen driver og
ingen forbindelse (check "forbindelsesinformation" i Networkmanager, ved
at højreklikke på netværksikonet i toppen).

Enkelte wifi kort er slet ikke supporteret af Ubuntu, andre virker først
når der er downloadet firmware fra producenten (firmware som Ubuntu ikke
kan videredistribuere pga. manglende rettigheder).

Her er et eksempel på en tråd hvor vedr. wifi på en Aspire 3003 (som vist
er noget andet end Aspire 3000?), hvor løsningen er firmware til b43
driveren (b43 bruges til Broadcom b/g netkort, som vist er det som sidder
i en Aspire 3003).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-09-11 14:50

Jesper Lund wrote:

> [...]
> vist er noget andet end Aspire 3000?), hvor løsningen er firmware til
> b43 driveren (b43 bruges til Broadcom b/g netkort, som vist er det som

Jeg glemte tråden
<http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=887065>

Og så kan jeg se at Søren har givet samme svar (firmware). Dog ikke med
b43 driveren, som normalt anvendes i nyere distros, så det er muligt at
pakken hedder noget andet (men det er samme firmware).

--
Jesper Lund

Fra : Carsten

Dato : 10-09-11 16:00

Den Sat, 10 Sep 2011 13:50:20 +0000 skrev Jesper Lund:

> [...]
> b43 driveren, som normalt anvendes i nyere distros, så det er muligt at
> pakken hedder noget andet (men det er samme firmware).

jeg tror som men at jeg har installeret den rigtige driver !
men hvordan kan jeg bevise ?
jeg har en ide om at det er et spørgsmøl om at få vækket den til live !

# iwconfig wlan0 essid LPH6

# iwconfig
lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

wlan0 IEEE 802.11bg ESSID:"LPH6"
Mode:Managed Access Point: Not-Associated Tx-Power=0 dBm
Retry long limit:7 RTS thr:off Fragment thr:off
Encryption key:off
Power Management:off

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-09-11 16:48

Carsten wrote:

> jeg tror som men at jeg har installeret den rigtige driver ! men hvordan
> kan jeg bevise ?
> jeg har en ide om at det er et spørgsmøl om at få vækket den til live !

Kan du se nogle SSID'er hvis du klikker på netværksikonet? (hvis det er
Gnome desktop, er det i toppen til højre).

--
Jesper Lund

Fra : Carsten

Dato : 10-09-11 17:06

Den Sat, 10 Sep 2011 15:48:16 +0000 skrev Jesper Lund:

> Kan du se nogle SSID'er hvis du klikker på netværksikonet? (hvis det er
> Gnome desktop, er det i toppen til højre).

nu er jeg ikke helt klar over hvad SSID'er er for en størrelse !
men det er en Gnom, og der er en netværks-ikon, og der er også muligt at
koble op på trådløst netværk, men der bliver ikke forbundet hvad også
fremgård af
# iwconfig

og ifconfig

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-09-11 17:52

Carsten wrote:

> [...]
> er en Gnom, og der er en netværks-ikon, og der er også muligt at koble
> op på trådløst netværk, men der bliver ikke forbundet hvad også fremgård

SSID = navne på trådløse netværk.

Hvad siger 'iwlist scan', returnerer den noget?

--
Jesper Lund

Fra : Carsten

Dato : 10-09-11 21:53

Den Sat, 10 Sep 2011 16:51:32 +0000 skrev Jesper Lund:

> SSID = navne på trådløse netværk.
>
> Hvad siger 'iwlist scan', returnerer den noget?

# iwlist scan
lo Interface doesn't support scanning.

eth0 Interface doesn't support scanning.

wlan0 Interface doesn't support scanning : Network is down

pan0 Interface doesn't support scanning.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 13-09-11 23:52

On 10 Sep 2011 20:53:22 GMT
Carsten <c.friedrichsen@cool.dk> wrote:

--SNIP--
> # iwlist scan
--SNIP--
> wlan0 Interface doesn't support scanning : Network is down
--SNIP--

er der en rfkill setting i /sys for det netkort ?

har du pakken rfkill installeret ?

er der en _fysisk_ tænd/sluk knap for radioen på den PC, evt. en
skyde-kbnap på siden af PC'en ... ?

hvad siger
dmesg | grep -i firm
lige efter du har loaded driveren ?

//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (apparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : jgaarde <at> gmail <dot> com
<http://www.linkedin.com/in/jacobgaarde>