Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
C20 - nede på 100
Fra : Knud

Dato : 09-09-11 12:41

http://www.business.dk/boersnyt/analytikere-advarer-om-aktiekollaps

SKRIIIIIIIIG !!!

Hmmm. Knud ingen panik. Tag' det roligt, Knud.

Helt ærligt. Den dér tror jeg simpelthen ikke på. Alle de dér såkaldte
analytiker og deres dommedags-profetier. Nogen siger det ene
nogen siger det andet men den dér udmelding har sikkert været medvirkende at
nogle landmænd har trykket på panik-knappen og solgt hele dynen. Måske
medvirkende til at det går jævnt dårligt på C20 i dag ? De kloge hoveder
skriver jo at markedet er meget følsomt, så der skal ikke meget til at lave
udsvingninger.

Fra : alexbo

Dato : 09-09-11 13:10

"Knud" <ingen@ingen.ru> skrev

> http://www.business.dk/boersnyt/analytikere-advarer-om-aktiekollaps

> Helt ærligt. Den dér tror jeg simpelthen ikke på.

Hvorfor ikke, hvad er din analyse af det næste halve års udvikling på
aktiemarkedet?

Tror du de store kapitalfonde, pensionskasser og forsikringsselskaber vil
beskytte deres kapital ved at sælge aktier og købe obligationer, eller tror
du de vil købe op i aktier?

Hvis man har for 25 milliarder i aktier som ens pensionskunder skal leve af
om nogle år, hvad vil så være klogt at gøre i dag?

Sidde stille og håbe det bedste,
satse på at en aktiefest er på vej og købe op,
eller sælge ud for at undgå et måske kommende tab.

Du undrede dig over at en lille ordre til Vestas ikke kunne ses på kursen,
så du må jo mene at der ikke skal meget til for at påvirke markedet og det
gælder begge veje.
Begynder udsalget kan det gå stærkt, folk der har gearet deres investering
kan blive tvunget til at sælge blot ved et lille kursfald, det får kurserne
til at falde yderligere, næste gruppe bliver nødt til at sælge, til sidst er
der kun sælgere og ingen købere, indtil køberne tænker at nu er bunden nået
nu skal der købes.

Det er ikke anderledes end boligmarkedet, før eller siden giver sælgerne op
og sætter prisen ned for at få solgt, det får køberne til at tænke vi venter
lidt endnu, der er ingen købere til huse og aktier så længe man tror at
prisen kan falde yderligere.

Sælg sælg sælg inden alle andre gør det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 09-09-11 18:43

> [...]
>
> Hvis man har for 25 milliarder i aktier som ens pensionskunder skal leve
> af om nogle år, hvad vil så være klogt at gøre i dag?
snip
> [...]
> er bunden nået nu skal der købes.

snip

> Sælg sælg sælg inden alle andre gør det.

Du skriver når bunden er nået , så vil der blive købt ind igen. Hvorfor så
sælge aktier når de er nede og skrabe bunden ? De vil jeg utvivlsomt komme
op igen over en årerække. Sidst da der var krise i 2009 var aktierne også i
bund men kom op igen på niveau i løbet af 2010.

Jeg mener man skal beholde sine aktier som mindre privatinvenstore og ikke
gå i panik. Hvis jeg solgte mine aktier ville jeg få et tab på ca. 25.000
kr. Det kan se anderledes ud om et halvt år. Kan gå til begge sidder men
syntes det ville være tåbeligt at sælge.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-09-11 19:31

Den 09-09-2011 19:43, Knud skrev:

> Du skriver når bunden er nået , så vil der blive købt ind
> igen. Hvorfor så sælge aktier når de er nede og skrabe
> bunden ?

Hvor er bunden? Stødte Pandora på bunden den katastrofale
2/8 i kurs 50? Eller d. 12/8 i kurs 47? Eller i dag i kurs
40,33? Eller i næste uge, hvor kursen ganske givet vil komme
længere ned efter de dårlige nyheder om utilfredse
forhandlere. Bemærk, at der er tale om et fald på 20 procent
/efter/ det voldsomme fald. Dem der skyndte sig at sælge har
altså undgået et yderligere tab på 20 procent.

Endnu er der ingen, der køber op i stor stil, altså er
bunden ikke nået endnu. Og jeg taler her ikke om Pandora,
men om markedet som helhed.

> De vil jeg utvivlsomt komme op igen over en
> årerække. Sidst da der var krise i 2009 var aktierne også i
> bund men kom op igen på niveau i løbet af 2010.

Men hvem siger, vi har ramt bunden nu? Der kan være meget
langt ned til bunden. Du skriger over en spådom om OMX på
kurs 100, men kursen var altså endnu lavere i midten af 90'erne.

Der findes et godt råd med hensyn til at købe, mens aktierne
stadig falder: Grib aldrig faldende knive.

Jeg har selv prøvet det, som du nu sidder og overvejer. Jeg
gik ind på markedet efter et års tid med faldende kurser
omkring årtusindskiftet. For nu kunne kurserne da ikke falde
mere.

Jo, det kunne de. Efter en lille pause fortsatte faldet. OMX
faldt fra 350 i oktober 2000 til 173 i marts 2003. Det skete
i et langt glidende fald med enkelte korte opture til at
snyde de uerfarne.

Gem du dine 100.000 kroner langt væk på en indlånsaftale i
en bank. Dels for at få en fast rente, og dels fordi du så
ikke kan få adgang til dem. Du er ikke sikker at overlade
penge til.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : alexbo

Dato : 09-09-11 21:19

"Knud" skrev

> [...]
> kr. Det kan se anderledes ud om et halvt år. Kan gå til begge sidder men
> syntes det ville være tåbeligt at sælge.

Hvis du tror kursen går op det tåbeligt at sælge, hvis du tror den går ned
er det tåbeligt at beholde.

Vestas er faldet 6% i dag, måske stiger på mandag, måske falder den helt ned
i kælderen, det er ikke til at vide det er en ren lodseddel.

Jeg synes så det er nærmest tåbeligt at kalde det "gå i panik" fordi man
sælger noget man regner med vil tabe i værdi ved at vente.
Det er nærmere panik at klamre sig til aktierne for man vil ikke sælge før
man kan få det samme for dem som man gav.

At begrænse en skade eller et tab er klogt, de sidste der gør det er så de
private investorer de hader at sælge med tab, hellere blive ved til den
bitre ende.

For et halvt år siden var kursen på Vestas over 200,
dem der gik i panik og solgte da den kom under 190 kan i dag købe "deres"
aktier tilbage for det halve.

Der kun en ting der tæller, om man tror kursen går op eller ned.

Har man købt 1.000 aktier for 100.000 kr. og de er faldet til kurs 60, så
klamrer man sig til dem og håber på at de stiger til 100 igen.
Sælger man ved 60, og køber igen ved 40 kan man købe 1500 aktier , så skal
de bare stige til 67 før man har sine oprindelig 100.000kr hjemme igen.

Stiger de i stedet må man smide 10.000 oveni og købe til 70 og satse på de
stiger til 110.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 27-10-11 19:02

> [...]
> tror at prisen kan falde yderligere.
>
> Sælg sælg sælg inden alle andre gør det.

Nå. Men det var vist ret godt jeg ikke gjorde det . Fordi dengang stod jeg
til et tab på ca. 28.000 kr hvis jeg havde solgt . Nu( dags dato) er mit
tab reduceret til 16.000 kr og jeg er endda begyndt at sælge med en lille
bitte smule overskud.

Har fundet et tilbud med 3.55% rente pa hos Alm Brand-bank, på et 4 årigt
indskud på en højrentekonto. Det er jeg vist bedre tjent med end det
aktie-halløj.

Fra : alexbo

Dato : 27-10-11 23:35

"Knud" skrev

> Nå. Men det var vist ret godt jeg ikke gjorde det .

Ja, tillykke med det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kurd

Dato : 09-09-11 15:23

"Knud" <ingen@ingen.ru> skrev i en meddelelse
> [...]
> medvirkende til at det går jævnt dårligt på C20 i dag ? De kloge hoveder
> skriver jo at markedet er meget følsomt, så der skal ikke meget til at

Så får du jo mere for din arv (hvis den ikke allerede er brugt?).

Fra : Knud

Dato : 09-09-11 18:45

"Kurd" <Kurd@kurd.xy> skrev i meddelelsen

> "Knud" <ingen@ingen.ru> skrev i en meddelelse

> Så får du jo mere for din arv (hvis den ikke allerede er brugt?).

Jeg har sat yderligere 100.000 af til aktiekøb nu hvor man kan lave nogle
gode forretninger UDEN for C20

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-09-11 21:45

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvor er bunden?

Den er nem: 0

Sålænge aktiekursen er højere, kan kursen stige, falde, eller forblive
uændret, men ikke nødvendigvis.

--
Jesper Lund