Volvo Amazon
Fra : Anders Houmark

Dato : 08-09-11 17:18

Hejsa

Jeg er motorcyklist men kunne en gang i mellem godt se det sjove og
praktiske i, at tage en tur i en bil. Jeg vil gerne ud og se hvordan
landskabet ændrer sig i vinterens løb, se hvordan der ser ud når sneen
kommer lign... og så vil det selvfølgelig være rart en gang i mellem at
kunne køre i trælasten og hente et par havestole eller lign.

Bilen vil ikke blive brugt særlig meget, og jeg gider ikke betale alverden
for den. Derfor overvejer jeg en bil med veteranbil status. Jeg har fået en
ide om, at købe en gammel Volvo Amazon. :)

Det første jeg skal have undersøgt er, om jeg som motorcyklist kan forsikre
en 35+ år gammel bil som "køretøj nr 2" og dermed få den som
veteranbilforsikring, samt få de her 8 års syn. De fleste steder jeg har
kigget, bl.a. Veteranbil klubben, står der i vedtægterne at man skal have en
brugsbil (hverdagsbil), men om en motorcykel kan indgå som den ved jeg ikke.
Har nogle af jer erfaring med det, eller skal jeg tage og ringe til samtlige
forsikringsselskaber?

Har altid haft et godt øje til Volvo Amazon. Synes der er noget ved linjerne
af den, den er lidt charmerende. Har set at man i Sverige kan hente dem fra
ca. 10-15000 svenske, og i rigtig god stand fra 25000. Hvor langt tror I man
skal op, for at få en der kan gå gennem syn, samt er sikker?
Hvor meget er afgiften på sådan en?

Har i noget godt eller dårligt at sige omkring den bil? Ved godt at de er
møgkedelige inden i, men det gør mig ikke så meget.
Er det en stabil bil? Vil jeg skulle ud med flere tusinde om året for at
holde den kørene? Regner ikke med at køre mere end 4-5000 km, og det er nok
højt sat.
Kører den på 12V, og er det muligt at isætte radio? Har set flere hvor det
ligner, at radio ikke er indbygget.

På forhånd tak
Anders Houmark

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-09-11 22:49

Anders Houmark formulerede torsdag:
> Ved godt at de er møgkedelige inden i

Ved jeg nu ikke; var vild med dem som knægt :)

Det skal helst være en (hvid) med de røde ergonomiske sæder (ikke de
gamle stof) i og så gerne en 122S eller en 123GT; de havde lidt mere at
gøre godt med end 121eren.

Men du skal vel næsten vælge den i Herregårdsudgaven for at få lidt
plads til indkøbene? :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 09-09-11 05:32

Fra : Ivan Madsen

Dato : 09-09-11 05:56

On Thu, 08 Sep 2011 23:48:39 +0200, Hans Paulin (6310)
<me@privacy.net> wrote:

> [...]
>
>Det skal helst være en (hvid) med de røde ergonomiske sæder (ikke de
>gamle stof) i og så gerne en 122S eller en 123GT; de havde lidt mere at

De er så eftertragtede, så det med en billig bil går fløjten )

Men en standard Amazon kan holdes kørende med to papirclips og en
postelastik hvis man skal tro ejerne Den er forholdsvis nem at
skrue på - masser af stumper tilgængelige. Men her i DK skal man altså
være meget opmærksom på rust.

Amazon er efterhånden så eftertragtet at man skal til lommerne for at
få et pænt eksemplar. De knap så pæne kommer til at koste mange timer
ude i garagen med at få vidunderet køreklart.

Der findes en Amazon-klub som ved alt om dem.

>Men du skal vel næsten vælge den i Herregårdsudgaven for at få lidt
>plads til indkøbene? :)

Hvis alternativet er en MC er bagagerummet på personvognen da noget
bedre end to sidetasker og en tankbox. )

Fra : Jensen

Dato : 12-09-11 07:25

On 8 Sep., 23:48, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> [...]
>
> Det skal helst være en (hvid) med de røde ergonomiske sæder (ikke de
> gamle stof) i og så gerne en 122S eller en 123GT; de havde lidt mere at

Mine forældre havde sådan en 122'er (det var før min tid), men ifølge
min far skulle karburatorerne justeres med korte intervaller - især
hvis man gav motoren noget at leve af.
Og en 122'er blev jo ikke købt for at køre morfarkørsel...

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 12-09-11 23:03

Jensen har bragt dette til verden:
> Mine forældre havde sådan en 122'er

Min farbror havde en 122S; det var af ham jeg 1. gang hørte betegnelsen
"Verdens hurtigste traktor"

Hvor pålidelig den var ved jeg ikke.

Gik samtlige annoncer for Amazoner i Gul&Gratis igennem forleden; noget
af det 1. man bør anskaffe sig sammen med en Amazon er nok et CO2-anlæg

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bo

Dato : 09-09-11 07:49

Hejsa

[...]

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg har haft fornøjelsen af 2 Amazoner, en 63 og 70 model, begge 121 model.
63'eren med B 18 og 70'eren med B 20 Motor
Jeg mindes ikke at have haft problemer med dem, andet end ved vinterkørsel,
kunne en meget lille isklump
foran baghjulet, få den til at være umulig at få igang, pga manglende vægt
på baghjulene. Når den så endelig kom i gang
skulle der virkelig meget til at stoppe den igen.
Der er 12 V. på 70 modellen, sikkert det samme på de andre også, og hullet
til radioen sidder i højre side, ud for passageren.
70eren har "ergonomiske" læderstue, og man sidder faktisk rigtig godt i de
sæder, som efter datiden havde mange indstillinger.
Nypris i 1970 var ca 25000 og jeg købte til samme pris i 76/77
Bare klø på, fin gammel bil, som jeg stadig mindes med velbehag, når jeg af
og til ser en..

Hilsen
Bo S.

Fra : Martin Bak

Dato : 09-09-11 09:57

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hente dem fra ca. 10-15000 svenske, og i rigtig god stand fra 25000. Hvor
> langt tror I man skal op, for at få en der kan gå gennem syn, samt er

Sikker vil en Amazon aldrig være, sådan som vi definerer sikkerhed i dag.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-09-11 10:20

Den 09-09-2011, skrev Martin Bak:
> Sikker vil en Amazon aldrig være, sådan som vi definerer sikkerhed i dag.

Til gengæld har den i det mindste ikke stiv ratstamme som 544eren havde
;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : KASO

Dato : 09-09-11 11:06

> Til gengæld har den i det mindste ikke stiv ratstamme som 544eren havde ;)

Nej - men det vil stadig være noget at det mindst sikre på vejene idag.

Selv den betragteligt nyere Volvo 940 er - som det er vist flere gange
herinde - væsentligt ringere end f.eks. en lille Renault Modus (som jo endda
har nogle år på bagen efterhånden).

En Amazon vælger man fordi den er "sjov" - og krydser fingre for, at man
aldrig kommer i nærheden af et uheld. Personligt ville jeg nok vælge en lidt
yngre bil, hvis jeg skulle vælge en veteran - f.eks. en MB W123.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-09-11 11:16

> [...]
>en 35+ år gammel bil som "køretøj nr 2" og dermed få den som
>veteranbilforsikring, samt få de her 8 års syn.

De 8 års syn gælder svjh reelt først når bilen er 40 år.
Hvis den f.eks. bliver veteransynet når den er 35 år, skal den igen ved 40
år.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-09-11 06:56

On Thu, 8 Sep 2011 18:17:46 +0200, "Anders Houmark"
<no@email.available.dk> wrote:

> og så vil det selvfølgelig være rart en gang i mellem at
>kunne køre i trælasten og hente et par havestole eller lign.
Som jeg erindre denne ubåd på hjul er der ikke alverden af plads, så
du skal nok over i varevognsudgaven.

>Har altid haft et godt øje til Volvo Amazon. Synes der er noget ved linjerne
>af den, den er lidt charmerende.
Det er en ganske nydelig vogn, og den fås i mange varianter.

>Har set at man i Sverige kan hente dem fra
>ca. 10-15000 svenske, og i rigtig god stand fra 25000. Hvor langt tror I man
>skal op, for at få en der kan gå gennem syn
Du skal have den tilpasset det danske regelsæt der var gældende da
vognen var ny, så du skal påregne en lille sum til denne fordanskning
af bilen.

>, samt er sikker?
Du er mange gange mere sikker i en 10 eller 20 år gammel bil end i en
+40 år gammel Volvo Amazon.

>Har i noget godt eller dårligt at sige omkring den bil?
Mener man skal have fat i en før 1966/1965 de skulle være bedre lavet.

>Er det en stabil bil?
Ja. Service og vedligehold er jo efter datidens standard og interval.
Forvent ikke at der er andre end dig selv til service og vedligehold,
det aut. værksted kender intet til et sådan uhyrer.

>Kører den på 12V, og er det muligt at isætte radio?
Ja, mener endda at der fås VOLVO radioer der kan monteres, og det ser
kønt ud er jo en smagssag.

/Hans