Bandwidth throtteling - hvilke muligheder ~
Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-09-11 21:40

Hejsa

Jeg har et projekt hvor jeg skal have testet hvad der sker med
applikationen hvis den sidder på en meget langsom internetforbindelse.
Typisk er det en applikation der kører på gprs eller WiFi der sidder i
yderområder af disses rækkevidde og derfor har meget langsom kommunikation.

Min plan var i første omgang at finde en router el.lign der kan justere
på båndbredden ned til f.eks. 0,5-1kb/s. Men dem jeg har kunnet finde
har ikke haft meget andet en noget prioritering i forbindelse med QoS og
det er ikke helt godt nok.
Min anden plan var at sætte en linux op med et par netkort i og lade den
agere router i håbet om at det var til at finde noget software der kunne
hjælpe med opgaven. Det er muligt jeg ikke har ledt godt nok, men jeg
synes ikke google er specielt behjælpelig med et svar. Mon der er nogen
her der kan komme med en god idé?

Det ideelle ville jo være hvis man også kunne komme til at simulere
forsinkelse på forbindelsen også, men er i første omgang ikke nødvendigt.

- Lars

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-11 21:49

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> writes:

> Min anden plan var at sætte en linux op med et par netkort i og lade
> den agere router i håbet om at det var til at finde noget software der
> kunne hjælpe med opgaven. Det er muligt jeg ikke har ledt godt nok,

Hvis du ikke kan finde på noget kan du jo finde et serielt kabel frem og
lave PLIP over det mellem to maskiner, så kan du stort set få det så
langsomt som du vil have det.

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-11 22:03

Den Tue, 06 Sep 2011 22:48:46 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20110906:

> Hvis du ikke kan finde på noget kan du jo finde et serielt kabel frem og
> lave PLIP over det mellem to maskiner, så kan du stort set få det så
> langsomt som du vil have det.

Parralel Line IP over et serielt kabel? Ja det kan vist kun gå langsomt.

Var SLIP eller PPP ikke mere relevant?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Rene Joergensen

Dato : 06-09-11 22:03

http://info.iet.unipi.it/~luigi/dummynet/

--
-René

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-09-11 22:44

Lars Kristensen wrote:

> [...]
> på båndbredden ned til f.eks. 0,5-1kb/s. Men dem jeg har kunnet finde
> har ikke haft meget andet en noget prioritering i forbindelse med QoS og

Normalt kan man sætte en øvre grænse for båndbredden foruden
prioriteringen i QoS delen.

--
Jesper Lund

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-11 23:16

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Parralel Line IP over et serielt kabel? Ja det kan vist kun gå langsomt.
>
> Var SLIP eller PPP ikke mere relevant?

Det var det sikkert. Jeg kan ikke huske de finere detaljer. Pointen var
at serielportshastigheden kan justeres forholdsvist simpelt, og den er
formentligt lav nok til at være interessant.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-09-11 17:12

Den Wed, 07 Sep 2011 00:15:34 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen, 20110907:

> Det var det sikkert. Jeg kan ikke huske de finere detaljer.

PLIP = Parralel Line IP
SLIP = Serial Line IP

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Nicolai Lang

Dato : 07-09-11 15:37

On Tue, 06 Sep 2011 22:39:40 +0200, Lars Kristensen <spam@acdc.dk>
wrote:

> [...]
>yderområder af disses rækkevidde og derfor har meget langsom kommunikation.

Jeg har brugt 2 forskellige metoder til dette.

Tidligere en linux box med 2 netkort og så firewall imellem. Det er
mange (rigtigt mange!) år siden, så spørg ikke konkret hvad det var
for parametrer jeg brugte.

Siden dengang har jeg brugt VMWare Workstation. Du kan lave en gruppe
med 2 eller flere maskiner i, og definere et netværk af en hvis
båndbredde og med pakketab.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-09-11 06:21

On 07-09-2011 16:36, Nicolai Lang wrote:
> Siden dengang har jeg brugt VMWare Workstation. Du kan lave en gruppe
> med 2 eller flere maskiner i, og definere et netværk af en hvis
> båndbredde og med pakketab.

heh ... løsningen har været under næsen på mig hele tiden. Den server
applikationen skal tilgå sidder på en VMWare server som har den
mulighed. Det er bare så lang tid siden jeg har sat den op så jeg havde
glemt at den havde muligheder for at skrue på det.
Tak for hintet Nicolai.

- Lars

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 12-09-11 16:58

Den Tue, 06 Sep 2011 22:39:40 +0200 skrev Lars Kristensen:

> [...]
> Typisk er det en applikation der kører på gprs eller WiFi der sidder i
> yderområder af disses rækkevidde og derfor har meget langsom

Jeg har et skript som kan regulere op og ned-hastigheden:
http://www.open-std.org/keld/cbq