Amnesti til de, der kører uden kørekort.
Fra : Leif Neland

Dato : 06-09-11 10:13

Man hører om folk, der gentagne gange bliver taget i at køre uden at
have taget kørekort. Til sidst bliver de frataget retten til at tage
kørekort i x år.

Men de mener det åbenbart nødvendigt at køre alligevel, så de bliver
bare ved.

Det hjælper altså ikke at forhindre dem i at tage kørekort.

Ville det ikke være sikrere for os andre at lade dem få lov/pligt til at
tage kørekort?

F.ex. en dom på at skulle tage kørekort inden 3 mdr ellers en
bøde/samfundstjeneste.

Lidt tilsvarende, men Off-topic at jeg mener, at det måske kunne betale
sig at tilbyde en diktator en pension og en villa i bjergene i
Sydpotamien imod at gå af nu, i stedet for at der skal ofres mange
menneskeliv, ødelæggelser og penge på at kæmpe til sidste blodsdråbe.

Hævn føles måske godt, når man får den, men tilgivelse og forsoning har
en længere virkning.

Leif

Fra : Mcwm

Dato : 06-09-11 10:29

Den 06-09-2011 11:13, Leif Neland skrev:
> Ville det ikke være sikrere for os andre at lade dem få lov/pligt til at
> tage kørekort?
Tror du det ville hjælpe eller ville der blot opstå en kø, for at få
udstedt gratis kørekort?

Personligt tror jeg, at det eneste der hjælper, er at straffe hårdt.
Tage køretøjet fra dem. Stor(større)bøde og ind i 3 måneder første gang.
Gang med faktor 3 hver gang de tages. Er der sprit indblandet, skal der
stilles krav om en straks-dom. Tages man yderligere en gang med sprit i
blodet, ganges der også der op med faktor 3, samt elektronisk fodlænke 2
år efter løsladelse. Bevæger personen sig med højere hastighed en
gå-tempo, sendes der automatisk besked til politiet, som sender nærmeste
vogn.

Ja, ønsketænkning... jeg ved det.

Når selv vores politikere kan slippe relativt godt fra det, så stilen
vel lagt?

Venligst
Mcwm

Fra : Leif Neland

Dato : 06-09-11 10:35

Den 06-09-2011 11:28, Mcwm skrev:

> Tror du det ville hjælpe eller ville der blot opstå en kø, for at få
> udstedt gratis kørekort?

Jeg nævnte ikke noget om gratis kørekort. Men blot om at få lov til at
tage et.

> ... samt elektronisk fodlænke 2
> år efter løsladelse. Bevæger personen sig med højere hastighed en
> gå-tempo, sendes der automatisk besked til politiet, som sender nærmeste
> vogn.

Så de må ikke cykle eller være passagerer? Den er vist ikke helt
gennemtænkt...

Leif

Fra : Mcwm

Dato : 06-09-11 10:42

Den 06-09-2011 11:35, Leif Neland skrev:

> Jeg nævnte ikke noget om gratis kørekort. Men blot om at få lov til at
> tage et.

*pligt* og en herre der påstår sig ingen penge have. Vil du
logive/forpligte at det har han altså?

> Så de må ikke cykle eller være passagerer? Den er vist ikke helt
> gennemtænkt...

Jo det må de godt, men det gør ikke noget at tjekke OM det er det de gør

Sammenholder man med de udgifter der påføres samfundet af de omtalte
personer, kan der måske oven i købet blive et plus ved at holde øje med
dem

Venligst
Mcwm

Fra : Leif Neland

Dato : 06-09-11 13:00

Den 06-09-2011 11:41, Mcwm skrev:

> Sammenholder man med de udgifter der påføres samfundet af de omtalte
> personer, kan der måske oven i købet blive et plus ved at holde øje med
> dem

Hvis samfundet alligevel skal holde dem indespærret i 3 år, kunne de vel
ligesågodt få et kørekort imens de sad inde. Det var nok det billigste
for samfundet i det lange løb.

Leif

Fra : Mcwm

Dato : 06-09-11 13:21

Den 06-09-2011 14:00, Leif Neland skrev:

> Hvis samfundet alligevel skal holde dem indespærret i 3 år, kunne de vel
> ligesågodt få et kørekort imens de sad inde. Det var nok det billigste
> for samfundet i det lange løb.
Så længe vi ikke taler sprit i blodet, så ja. Er det her køen starter?

Venligst
Mcwm

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-09-11 18:24

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det hjælper altså ikke at forhindre dem i at tage kørekort.
>
> Ville det ikke være sikrere for os andre at lade dem få lov/pligt til at

Inden de mistede rettet til at have kørekort, var de allerede taget
adskillige gange for at køre uden kørekort, så hvorfor skulle man tro, at
når de ikke ville tage kørekort inden de mistede retten til det, så vil de
gerne tage det efterfølgende?
Jeg kan godt se, hvad du mener, men desværre er disse mennesker for det
meste uden for pædagogisk rækkefølge og fuldstændig ligeglad med at der
findes regler osv.
Inden de når til at miste retten har de typisk fået så mange og så store
bøder, at det er komplet umuligt at forstå, hvorfor de ikke brugte pengene
på et kørekort i stedet for. Men mange af dem betaler i øvrigt heller ikke
bøderne alligevel, så måske derfor.
Der er også et ikke uvæsentligt antal af disse personer, som samtidig
benytter lejligheden til at køre spirituskørsel, så derfor ved de måske
allerede der, at der ingen grund er til at tage kørekort, når de
forhåbentlig inden så længe skal aflevere det alligevel

Kurt

Fra : xdzgor

Dato : 06-09-11 11:52

On 6 Sep., 11:13, Leif Neland <l...@neland.dk> wrote:
> [...]
> tage kørekort?
>
> F.ex. en dom på at skulle tage kørekort inden 3 mdr ellers en

Hvad med bare at fjerne deres køretøj? De kan ikke køre hvis ikke de
har adgang til en bil.
I nogle lande bliver køretøjet taget fra folk der gentagne gange begår
samme alvorlige forseelser. Og hvis føreren har lånt en vens bil, tja,
surt for vennen! Han lærer ret hurtigt ikke at låne sin næste bil til
dén person.

> [...]
> menneskeliv, ødelæggelser og penge på at kæmpe til sidste blodsdråbe.
>
> Hævn føles måske godt, når man får den, men tilgivelse og forsoning har

Ville man bare ikke se flere diktator - som står i kø for deres pris?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-09-11 18:59

xdzgor skriver:

> I nogle lande bliver køretøjet taget fra folk der gentagne gange begår
> samme alvorlige forseelser.

Herunder Danmark....

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Allan F

Dato : 06-09-11 21:28

> xdzgor skriver:

> Herunder Danmark....
>
> Klaus
> --

Ja, når gentagelserne hober sig op hurtigere end de kan ekspederes på
politigården. Og når en politimand endelig bliver træt af at det er den
samme person han stopper igen og igen, så tager han muligheden for at
konfiskere bilen op af lommen.

Allan F

Fra : Klaus G.

Dato : 06-09-11 21:47

> [...]
> politigården. Og når en politimand endelig bliver træt af at det er den
> samme person han stopper igen og igen, så tager han muligheden for at
Men hvorfor skal der så mange tilfælde til, før de bruger den mulighed? Er
det meget bøvlet?

Jeg mener, man kan læse i diverse medier at nu er en eller anden tumpe
blevet taget 30 gange for spiritus kørsel, eller en der har blevet snuppet
50 gange eller endnu flere. Hvorfor hulen gokker man dem ikke oveni hovedet
5. gang og nupper så køretøjet? Der må være et eller andet der gør det
bøvlet skulle man tro :)

--
Klaus G.

Fra : alexbo

Dato : 07-09-11 08:02

"Leif Neland" skrev

> Man hører om folk, der gentagne gange bliver taget i at køre uden at have
> taget kørekort. Til sidst bliver de frataget retten til at tage kørekort i
> x år.

At man skulle kunne miste retten til at erhverve kørekort ved at køre uden
tror jeg ikke på.

Man starter med en bøde de første 4 gange 5-6-7,5-10.000 kr.
derefter fængsel 7-14-20-30-40-50 dage.
De 50 dages fængsel er så gældende for hver kørsel derefter, med en
forældelse af "gamle" forseelser, formentlig 2 år.

Man kunne forestille sig at bilen bliver konfiskeret for at forhindre nye
"forbrydelser" men det med kørekortet giver ingen mening.

mvh
Alex Christensen

Fra : DMCN 721

Dato : 07-09-11 08:32

> [...]
> x år.
>
> Men de mener det åbenbart nødvendigt at køre alligevel, så de bliver bare

Ja, det er frygteligt!

> Det hjælper altså ikke at forhindre dem i at tage kørekort.

De er uden for enhver pædagogisk rækkevidde.

> Ville det ikke være sikrere for os andre at lade dem få lov/pligt til at
> tage kørekort?

Nej!!!

> F.ex. en dom på at skulle tage kørekort inden 3 mdr ellers en
> bøde/samfundstjeneste.'

Direkte i spjældet 3 mdr, samt konfiskering af køretøjet og en bøde på
størrelse med en månedsløn!!!
Så kan dem uden førerret lære det! Vi har så mange af dem hernede hvor jeg
bor, så jeg har intet tilovers for folk der kører uden førerret. Direkte i
spjældet med dem.
Mvh
Jarl