Afb.
Fra : Ukendt

Dato : 05-09-11 16:23

Kan en afbalanceringsklods ikke monteres
på modsatte side af en fælg ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-09-11 17:07

On Mon, 5 Sep 2011 17:22:35 +0200, ">> Eque <<" <n/a> wrote:

>Kan en afbalanceringsklods ikke monteres
>på modsatte side af en fælg ?
Jo det kan den godt, det vil bare ikke have den tilsigtede virkning.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-11 17:26

Hvordan ikke ?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-09-11 17:41

On Mon, 5 Sep 2011 18:25:58 +0200, ">> Eque <<" <n/a> wrote:

>Hvordan ikke ?
Da jeg for år tilbage lærte at afbalacerer hjul var det en meget
manuel process.
Først fandt man balance punktet hvor hjulet var tungest op/ned, og
udmålte denne og huggede en klods på indersiden, det blev kaldt
statisk balance.
Så satte man manuelt hjulet i omdrejninger og udmålte hvor meget det
slog sidevejs, og huggede en klods på ydersiden på det punkt hvor det
slog mest. Det blev kaldt dynamisk balance.

Og så kontrollerede man at alt var inden for +/- 5 gram, og var det
det så var alt ok, hvis ikke, så på den igen.

Så de 2 klodser er til hver sin ubalance.

Man kan da prøve at sætte dem anderledes og se om det har nogen
virkning, men så skal man nok eksperimenterer lidt med vægten og
kontrollerer mange gange om balancen nu er i orden. Har man tiden og
matrialerne er det jo ok at lege lidt.

/Hans

Fra : Leo Jensen

Dato : 05-09-11 10:13

On 5 Sep., 18:06, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:

> Jo det kan den godt, det vil bare ikke have den tilsigtede virkning.
>
> /Hans

Hvis man sætter den på ydersiden skal den nok virke nogenlunde som
tilsigtet, men det bliver bøvlet at få den på plads for dækket...

Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 06-09-11 12:05

> Kan en afbalanceringsklods ikke monteres
> på modsatte side af en fælg ?

Hvis du med modsat mener ind mod bunden af bilen, så jo, det kan sagtens
lade sig gøre! Dygtige dækmontører monterer aldrig balanceklodserne synligt
på ydersiden. Ofte sættes de ind bag "sprosserne" i fælgen, eller helt inde
ved kanten mod bunden af bilen.

--
S till
A live