Hvor meget er rimeligt i afbalancering på ~
Fra : Anders Majland

Dato : 05-09-11 14:35

I november 2010 balrede jeg en fælg i et stort hul i asfalten. Jeg lod mit
forsikringsselskab stille krav mod kommunen. Godt 1/2 år efter akcepterede
kommunen deres ansvar.

Til en start lod jeg fælgen rette op, og var måske kørt videre på den hvis
ikke jeg kunne hænge aben ved kommunen ... Men inden der kom en afgørelse
punkterede jeg så også - og fik det lappet. Da jeg fik det lappet var der
ikke nogen skader at se på dækket men da jeg tog hjulet af kunne jeg se en
sort stribe rundt hvor det så slidt ud. Så der skulle nyt gummi på inden den
kommende vinter. Og selvom der stadig var 5mm i den anden side så skifter
jeg altid parvis.

Idag hentede jeg så det nye hjul og fik også monteret nyt dæk på den anden
bagfælg.

Men der noget mere afbalanceringsvægt på den nye fælg end på den gamle - og
så får man jo tanken om det er en fælg der er kasseret man har fået
udleveret som ny ...

Hvor meget afbalancerings vægt ville du akceptere på et nyt hjul ?

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-09-11 14:47

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
[KLIP]

> Hvor meget afbalancerings vægt ville du akceptere på et nyt hjul ?

Så lidt som muligt... - et lidt kryptisk svar men kan ikke komme det
nærmere...

Hvis den som har monteret dækket ikke har samme opfattelse kan der komme ret
meget vægt på.

De sidste hjul jeg har afbalanceret kom der omkring 30g på som max. det var
et sæt 12 år gamle 15" Volvo alufælge med nye 195/65x15 Conti vinterdæk.

Jeg plejer at prøve at dreje dækket på fælgen hvis der skal mere end 40-45
gram på eet sted på fælgen.

Alufælge er typisk mere *lige* end stålfælge....
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : KASO

Dato : 05-09-11 15:40

> [...]
> udleveret som ny ...
>
> Hvor meget afbalancerings vægt ville du akceptere på et nyt hjul ?

Afbalancering er jo såvel dæk som fælg - og nogle dæk kræver mere end andre,
så det kan jo også være det nye dæk, der kræver lidt mere....

Fra : Leo Jensen

Dato : 05-09-11 10:29

On 5 Sep., 15:34, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> [...]
> udleveret som ny ...
>
> Hvor meget afbalancerings vægt ville du akceptere på et nyt hjul ?

På min 2CV med 125R15 Michelin X: Ingen klodser. De originale fælge og
dæk er så fine, at der ikke bruges vægtklodser. Hvis der alligevel
skulle vise sig at være brug for et par gram roterer man dæk ift fælg,
indtil det er udlignet. Nå, det var nok lidt OT...

Alufælge kræver efter mine beskedne erfaring ofte relativt mange
klodser, formentlig pga sjusket bearbejdning, hvorved støbningen ikke
centrerer 100%.

MVH Leo