Mobilens memoryer
Fra : Jørgen

Dato : 03-09-11 18:15

Der er jo tre memorier, Hukommelseskortet, Telefonens memory og PINkortet.
Jeg har lige ladet telefonen kopiere listen af kontakter ind på PINkortet..
Nu spørger jeg mig selv, hvorledes jeg sletter enkelte kontakter derfra
igen.
Og hvorledes bestemmer jeg, om jeg bruger Telefonhukommelsen eller
PINkortet, når jeg vælger en kontakt?
Jeg kan jo med Nokia Suite kopiere, hvasd jeg har i telefonen, Hvor meget
sletter jeg så i mine hukommelser, hvis jeg beder telefonen slette alt for
at rense op? Sletter den mon også kontakterne i PINkortet?

Hilsen Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-11 19:02

Jørgen skrev:

> [...]
> Nu spørger jeg mig selv, hvorledes jeg sletter enkelte kontakter derfra

Jeg har en SE-mobil.

Jeg kan vælge at kontakter automatisk skal gemmes på simkortet
(som jeg foretrækker at kalde det), men de gemmes under alle
omstændigheder i mobilens interne hukommelse.

Jeg kan vælge om jeg vil bruge kontakter fra simkortet eller fra
den interne hukommelse. Hvis jeg bruger dem fra simkortet, gætter
jeg på at jeg kan slette dem enkeltvis, men jeg har ikke prøvet
det.

Jeg kan vælge at gemme alle kontakter på simkortet i en
engangsoperation. Så advares jeg om at alle gamle oplysninger
overskrives. Sådan kan jeg komme af med forældede oplysninger på
simkortet.

> Og hvorledes bestemmer jeg, om jeg bruger Telefonhukommelsen eller
> PINkortet, når jeg vælger en kontakt?

Jeg vælger det i en indstilling under et menupunkt, men formatet
er ikke magen til det jeg kender fra hukommelsen. Der er en
indgang for hvert nummer der er registreret selv om det er samme
person, og de er mærket med " /M" hvis det er et mobilnummer.
Desuden skæres navnene af efter ca. 12 tegn. Det er altså kun en
nødløsning. Og det er et oprydningshelvede at gendanne
hukommelsen fra simkortet, men jeg bruger en ældre mobil som
backup så jeg altid kan overføre data igen i det brugbare format.

> Jeg kan jo med Nokia Suite kopiere, hvasd jeg har i telefonen, Hvor meget
> sletter jeg så i mine hukommelser, hvis jeg beder telefonen slette alt for
> at rense op? Sletter den mon også kontakterne i PINkortet?

På min mobil slettes simkortet kun hvis jeg vælger at gemme
kontaktlisten på simkort igen. Jeg kan slette hukommelsen uden at
slette simkortet, men som sagt ville det være rædselsfuldt at
afprøve hvis jeg ikke havde en backup.

--
Bertel