Blå lys under båden
Fra : Per Christiansen

Dato : 03-09-11 10:39

Hej, da jeg lå i ballen havn fortalte en sejler mig at man kunne købe
blå ledlys til under vand biligt i sverige men jeg glemte at spørge efter
link til det.

er der nogen her inde der ved noget om det og måske har et link.

Per c

Fra : Henning

Dato : 03-09-11 11:25

On Sat, 3 Sep 2011 11:39:21 +0200, "Per Christiansen" <p@lite.dk>
wrote:

>Hej, da jeg lå i ballen havn fortalte en sejler mig at man kunne købe
>blå ledlys til under vand biligt i sverige men jeg glemte at spørge efter
>link til det.

Undskyld jeg spørger - men med hvilket formål? I mine øjne tangerer
det forurening på samme niveau som højt musik. Lad os dog få noget
fred og ro når vi er på vandet.

Fra : Per Christiansen

Dato : 03-09-11 13:56

wrote:

> [...]

Undskyld jeg spørger - men med hvilket formål? I mine øjne tangerer
det forurening på samme niveau som højt musik. Lad os dog få noget

Hej Henning
Det skal side under vandet på hækken og lyse bag ud det ser rigtigt flot ud
om aften og det larmer ikke så ro er der , men det tiltrækker en masse
flotte
små fisk og så kan man side i fred ro og kikke på det .

Husk på at der skal være plads til os alle og vi ser ikke ens på tingene så
nogle
ting må man acceptere i en havn.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-09-11 16:34

On 03-09-2011 14:55, Per Christiansen wrote:

> [...]
> små fisk og så kan man side i fred ro og kikke på det .
>
> Husk på at der skal være plads til os alle og vi ser ikke ens på tingene

At du overhovedet kan få den tanke undrer mig.
Vi du virkelig bore huller i skroget for at få "Brian-effekter"?

Hvis det er for at genere fiskene, kan du jo hejse en vandtæt
batterilampe ned, når du vil lege "Brian".

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://twitter.com/kechriste

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-11 17:30

wrote:

> [...]

små fisk og så kan man side i fred ro og kikke på det .

Husk på at der skal være plads til os alle og vi ser ikke ens på tingene så

**********************************

Her åbnes jo ligefrem mulighed for en meningsudveksling

"Plads til alle".
Jo, det lyder jo flot og rigtigt.
Meeeeennnn----------------------
I hvor høj grad skal dette så gælde?

Lysshow - Gettoblastmusik - skrig og skrål - harmonika og banjo?

Mon det virkelig skulle være muligt for menneskeheden, at blive enige om,
hvad er acceptabelt, og hvad ikke?

Forøvrigt finder jeg din ide med et beskedent undervandslysshow morsomt.
Jeg mener: Det støjer jo ikke.

MVH

Egon

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 03-09-11 18:20

"news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

Klip en hel masse, der fremgår af de foregående indlæg...

> [...]
> hvad er acceptabelt, og hvad ikke?
>
> Forøvrigt finder jeg din ide med et beskedent undervandslysshow morsomt.

Den slags er en smagssag, men fri os for smagsdommere. Er det ikke til gene
for andre end fiskene, så er det jo det, når lyset ikke bliver koblet til en
ghettoblaster

Det demokratiske sindelag bør have en meget lang snor, selvom jeg *aldrig* -
som man aldrig skal sige - vil have sådant et lys monteret på min skude

Mvh

Torben

Fra : Roderiet

Dato : 03-09-11 14:55

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> små fisk og så kan man side i fred ro og kikke på det .
>
> Husk på at der skal være plads til os alle og vi ser ikke ens på tingene
Da vi alle skal være her !, er der velsagtens også noget man afstår fra.
Hvad kan det mon være ?. som jeg ser dit indlæg er det os andre som skal
acceptere din lysidé. Du får formentlig succés hos nogle og nåhja hos
andre. mvh Niels F.

Fra : Per Christiansen

Dato : 04-09-11 07:49

"Roderiet" skrev i meddelelsen

> [...]
Hvad kan det mon være ?. som jeg ser dit indlæg er det os andre som skal
acceptere din lysidé. Du får formentlig succés hos nogle og nåhja hos

----------------

Fortæl mig hvad det er der er så forfærteligt ved lidt blåt lys i vandet
og så skal jeg overveje om jeg vil montere det.
og jeg skal også acceptere hylende og skrigende master og og folk
som går hend over min båd for at komme i land, det kan jeg godt
leve med og acceptere det.

Per C

Fra : Finn Borch

Dato : 03-09-11 13:39

On 3 Sep., 14:55, "Per Christiansen" <p...@lite.dk> wrote:
> [...]
> små fisk og så kan man side i fred ro og kikke på det .
>
> Husk på at der skal være plads til os alle og vi ser ikke ens på tingene så

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja, de skal nok være rigtigt, at man må acceptere forskelligt.
Men derfor kan det jo godt være det nærmest mest ekstremt tåbelige,
man har været ude for.

M.v.h.
Finn B.A.

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 03-09-11 21:06

Hellere blåt lys end en flok besoffende højtråbende sejlere i havn.

Mvh
Torben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-09-11 06:48

On Sat, 3 Sep 2011 12:39:01 -0700 (PDT), Finn Borch
<finnband@gmail.com> wrote:

>Ja, de skal nok være rigtigt, at man må acceptere forskelligt.
>Men derfor kan det jo godt være det nærmest mest ekstremt tåbelige,
>man har været ude for.
Kan det forklares på en sober måde hvorfor det er "ekstremt tåbelige",
eller er problemet bare at man ikke kan lide det fordi man syntes det
ser grimt ud ?

/Hans

Fra : BoA

Dato : 05-09-11 09:47

Den 03-09-2011 12:25, Henning skrev:

> Undskyld jeg spørger - men med hvilket formål? I mine øjne tangerer
> det forurening på samme niveau som højt musik. Lad os dog få noget
> fred og ro når vi er på vandet.

Man kan mene hvad man vil (og det gør vi jo alle sammen ) om blålys
og lignende, men jeg kan da for mit eget vedkommende helt klart sige at
jeg ville være ret træt af hvis min nabo eller naboer i havnen havde
undervandsillumination tændt i længere tid. Vi sidder ofte og nyder
tiden når mørket falder på og der bliver stille og mørkt på havnen. Et
sådant blåt spøgelseslys i vandet ville ikke befordre den gode stemning
og det gode naboforhold. I en havn er vi alle tæt på hinanden, og til
begrebet "god havnestil", som tidligere har været oppe her, hører
absolut også at tage hensyn til vores naboer i samme grad som vi er tæt
på hinanden. Her hjælper det ikke meget at påberåbe sig
individ-frihedsrettigheder og lignende, hvis man vil opretholde et godt
naboskab som kan være uvurderligt den dag man har brug for hjælp ! Efter
min mening hører undervandsbelysning lidt til i samme skuffe som kulørte
lamper i rigningen og langs lønningen. Det kan være OK en enkelt gang
imellem til en fest (hvor man selvfølgelig har talt med sine naboer på
forhånd) men det vil være en plage til daglig.

BoA

Fra : Finn Borch

Dato : 05-09-11 14:26

On 5 Sep., 10:47, BoA <b...@FJERNESglaipnir.dk> wrote:

> [...]
> imellem til en fest (hvor man selvfølgelig har talt med sine naboer på
> forhånd) men det vil være en plage til daglig.

Helt enig.

Finn B.A.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-09-11 14:08

Det er rigtigt at nogle bådudstyrsforhandlere sælger disse lys til
motorbåde.
På floden gennem Paris sejler turbådene om aftenen med mange
projektører der lyser op på husfacaderne. Hvor må det være ubehageligt
for dem der bor i husene næsten konstant at få deres lejligheder
oplyst på den måde.
Undervandslamperne er noget som motorbådspralerne kan benytte i havn;
men lad dog fiskene være i mørket på vandet.
Nogle mennesker er en underlig størrelse i forhold til omgivelserne!

Mvh/Harding

Fra : Per Christiansen

Dato : 04-09-11 07:34

til Harding
ok så er jeg en underlig størrelse i forhold til omgivelserne,
men det kan jeg leve med, hvor vidt det er synd for fiskene tror
jeg ikke du kan afgøre.

og til Karl ja jeg vil bore huller i skrovet og hvad er der nu galt
med det.

til HKN tak for linket. men det var nu sverige jeg søgte.

Jeg kunne godt sige en hel masse negative ting om
andre sejlere i havn, men der er så meget negativitet og
brok her inde i grupen, så det vil jeg lade andre om.

Håber på nogle pæne svar, nyd det gode vejr mens det er der
og op med humøret det har også veret er lorte sommer for mig.

Per C

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 04-09-11 01:51

On 3 Sep., 11:39, "Per Christiansen" <p...@lite.dk> wrote:
> ... da jeg lå i Ballen havn fortalte en sejler mig, at man kunne købe
> blå ledlys til under vand ...

Det er vel det man kalder et "blålys", som ifølge ordbogen er noget
eller nogen, der ser lovende ud, men viser sig slet ikke at leve op
til forventningerne.

Fra : Allan

Dato : 04-09-11 11:48

Den 03-09-2011 11:39, Per Christiansen skrev:
> [...]
> link til det.
>
> er der nogen her inde der ved noget om det og måske har et link.

Hej Per

Jeg ved desværre ikke, hvor det kan fås, men jeg kan godt forstå, at du
gerne vil have det. Det er meget benyttet ved Middelhavet; og når jeg
går molefræs om aftenen, er det utroligt flot at se alle de fisk, der
svømmer rundt i vandet.

Med blå hilsen
Allan

Fra : Per Christiansen

Dato : 04-09-11 13:37

"Allan" skrev i meddelelsen news:4e635780$0$306$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

gerne vil have det. Det er meget benyttet ved Middelhavet; og når jeg
går molefræs om aftenen, er det utroligt flot at se alle de fisk, der

Det er ok ,og det er lige presis det jeg vil have for det er flot at se på.

Fra : HKN

Dato : 04-09-11 20:11

Jeg undrer mig i den grad over alle de kommentarer der er kommet til Pers
spørgsmål.

Man kan have sin mening om alt, men at "fordømme" ham fordi han ønsker at
montere undervandslys - det er sgu for meget!

Hvad bliver det næste? At det kun er hvid/blå tovværk der du'r til fald?
Rødt tovværk til skøder? Rustfri kæde til ankeret? Gule redningskranse? KDY
flag?

Per, jeg beklager at jeg overså dit ønske om "Sverige".

Dbh
Henrik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-09-11 00:18

On Sun, 4 Sep 2011 21:11:07 +0200, "HKN" <henrikndk@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Man kan have sin mening om alt, men at "fordømme" ham fordi han ønsker at
>montere undervandslys - det er sgu for meget!
Er det ?
Der er en årsag til at man ved biler har simple regler angående lys
"Du skal bruge det påbudte lys, du må bruge det tilladte, ALT andet er
forbudt".
Årsagen er jo ligefor, man ønsker ikke at der skal være mulighed for
signalforvirring bare fordi folk nu får et mærkeligt påfund om at nu
vil de altså have lys her og der og i fine farver.

Lyset man har på sit køretøj er ligesom på en båd et hjælpemiddel til
bla. at signalerer med, og jo mere støj folk fylder på jo større
mulighed er de for signalforvirring.
Men klart nok at dem der ønsker at pryde deres køretøj/båd med div.
former for lys i alskens farver, ikke har forståelse derfor.

Man kan diskuterer brug af div. former for lys i havnen, men udenfor
bør man virkelig tænke sig om inden man blænder op for belysningen.

Det er jo ikke kun et spørgsmål om at man selv har glæde/gavn af
lyset, andre kan have gene/ulempe, ja sågar komme i ulykke pga. samme
lys.

Men igen, jeg tror ikke dem der ønsker at gøre brug af tidens teknik
og muligheder for lys tænker i de baner og dem der argumenterer imod
fordi de nu bare syntes det er grimt støjer jo bare uden rigtigt at
have et godt argument.

/Hans

Fra : HKN

Dato : 05-09-11 07:18

Et spørgsmål trænger sig på;

Hvor mange gange er du - eller nogen du kender - blevet forvirret af
undervandslyset på en båd? Og i tillæg; hvor mange gange har du set både med
dette lys tændt under sejlads?

Dernæst; det er en urimelig fordømmelse af Pers ønske om at kunne "nyde" det
lokale fiskeliv når han er i havn - og slet ikke på linie med blåt "brian
lys" som monteres på div. BMW'er m.m. Og ærlig talt - jeg tror ikke fiskene
tager skade....

Dbh
Henrik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-09-11 08:05

On Mon, 5 Sep 2011 08:17:34 +0200, "HKN" <henrikndk@hotmail.com>
wrote:

>Et spørgsmål trænger sig på;
>
>Hvor mange gange er du - eller nogen du kender - blevet forvirret af
>undervandslyset på en båd?
Jeg har set det en gang og jeg undrede mig over formålet/behovet.

> Og i tillæg; hvor mange gange har du set både med
>dette lys tændt under sejlads?
Det har jeg aldrig set, men det udelukker jo ikke at det finder sted.
Og jo flere der finder på at monterer den slags lys, jo større er
chancen for at det bliver brugt ifbm. sejlads, eller når de ligger for
anker.

>Dernæst; det er en urimelig fordømmelse af Pers ønske om at kunne "nyde" det
>lokale fiskeliv når han er i havn
Jeg kan så se at du IKKE læste hele mit indlæg.
Jeg fordømmer ikke Per, ja jeg nævner ham faktisk ikke, jeg er åben
over for muligheden af belysning når man er i havn.
Det jeg gør opmærksom på er at der kan være en utilsigtet bivirkning
ved den adfærd man udøver som man ikke selv er udmildbar opmærksom på,
og denne bivirkning kan tænkes at have sikkerhedsmessige konsekvenser
for både en selv og evt. også andre.

> og slet ikke på linie med blåt "brian
>lys" som monteres på div. BMW'er m.m.
Nu er ikke alle bilister jo Brian, ligesom ikke alle bådejere er
intereseret i lys rundt omkring på deres båd.
Problemet er ikke det store flertal der stort set opfører sig
fornuftigt, men det lille mindretal der går over gevind med deres hang
til udstyr og pynt, dertil kommer at den slags udstyr og pynt jo ofte
ikke har den store værdi for ejeren hvis ikke han bruger det til at
fører sig frem. For nogen er bilen/båden et redskab de benytter når de
skal have "fest og farver" og ellers skabe opmærksomhed omkring deres
egen person.
Man skal ikke glemme at det er ikke sikkert at festen stopper ved
"Blåt lys under vandlinjen", i dag er der fantastisk mange muligheder
for belysning, i alskens farver, med og uden blink/farveskift, og det
er forholdsvis billigt, så det vi ser er nok kun begyndelsen mht.
"lys".

>Og ærlig talt - jeg tror ikke fiskene tager skade....
Ærlig talt, intet intereserer mig mindre end om fiskene tager skade
ved belysning eller ej, mennesket behandler jo fisk på værst tænkelig
måde i forvejen, så hvorfor bekymre sig om hvorvidt noget lys skulle
skade fiskene ?

/Hans

Fra : HKN

Dato : 05-09-11 08:20

Kære Hans,

Nu var min besked ikke rettet mod dig specifikt omend den kunne opfattes
sådan - det beklager jeg.

Nej, mennesket behandler ikke ligefrem fiskene med den store respekt - i den
forbindelse er lys under båden nok at betegne som uskadeligt.

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 05-09-11 01:47

Hej Per!
Held og lykke med projektet :) jeg håber at du har en båd, der
stilmæssigt kan matche;
forventer man ikke lidt en "opel-manta" båd når man benytter disse
effekter?
jeg forstår godt at du gerne vil se på fiskene i havnen, det er jo
altid fascinerende at komme sølivet lidt nærmere.

Jeg tænker på om disse lys kunne tage en god bid af batterier mv.,
hvilket ville være mit argument for ikke at bruge dem (ret meget)
og så er fidusen væk for min del.

Fra : HKN

Dato : 05-09-11 10:55

Hej Per,

Her er en svensk hjemmeside som sælger det du søger.

http://www.bizzlight.se/Undervattensljus/B%C3%A5tljus/LED.php

Held og lykke med projektet - jeg vil ihvertfald nyde at kigge over
rælingen, såfremt du skulle ligge ved siden af en dag (og jeg skal nok
sørge for at mine fald ikke står og slår på masten)

Dbh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-09-11 06:43

Hej Henrik,

Du leverer selv varen. Se på billederne på det link du henviser til.
Det ser ikke ud til at være billeder fra en havn.
Den slags lys hører til i et Tivoli og ikke på havet.

Skibslys er både i styrke, farve og vinkler som angiv
et i Søvejsreglerne.
Det viste er ikke i tråd med reglerne og derfor ikke hverken tilladt
eller egnet på søen.
Når lanterner et tændt, skal man være opmærksom på, at ikke andre lys
i skibet kan svække lanternes synlighed.

Det er heller ikke heldigt at der er kraftigt lys ét sted i en havn
efter mørkets frembrud og resten ligger i mørke.
Ændres lysforholdene fra meget lys til meget lidt lys, vil pupillen
udvides (for at lukke mere lys ind i øjet). I mørke vil der ske en
ændring i lysfølsomhed i nethindens celler (nattesyn). Denne
tilvænning tager 30-45 minutter, og kan ødelægges af et enkelt
kraftigt lysglimt.
Derfor et det ikke formålstjenligt med kraftig lys i hverken havn
eller på havet.
Fænomenet kan glæde turister på en turbåd over et koralrev, ikke i en
dansk havn fyldt med mudder.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 05-09-11 15:26

Hej Harding,

Ja, det gør jeg - for det provokerer mig i den grad at man indtager den
fordømmende holdning. Hvem bestemmer om det hører til i en havn eller i et
tivoli? Der er ikke tale om blinkende lys i flere farver? Mig bekendt kan
det kun være havnemesteren, som kan bestemme det.

Jeg har endog rigtig svært ved at se at dette lys skulle kunne have den
effekt, som den du beskriver. Jeg tror simpelthen ikke på at dette lys kan
ses inden for rimelig afstand, skulle man vælge at sejle med det om aftenen.
Billederne viser også tydeligt at lyset max rækker et par meter ud.
Skulle dette være tilfældet, så vil det helt naturligt også påvirke skippers
natsyn som du ganske rigtigt beskriver- hvorved han/hun vælger at slukke
det.

Dernæst, så har vi ganske mange fine havne, hvor der er et rigt fiskeliv og
en pæn bund uden mudder. Jeg vil som tidligere nævnt glæde mig over at kunne
betragte det liv, som et sådant lys måtte frembringe.

Jeg så en større motorbåd i Ballen havn i år, som havde dette lys tændt -
det kunne på ingen måde oplyse havn, nabobåde el.lign. - blot en pratisk
erfaring fra det virkelige liv.

Jeg synes vi har rigeligt med forbud. Skal vi så også forbyde natdykning?
Jeg vil tro at min 50W HID lygte sagtens kan skyde en lysstråle langt op
over overfladen fra 5 meters dybde, og dermed signalere at nogen er i nød,
når jeg ligger på deko - nej, vel?

Vi er heldigvis forskellige - og jeg accepterer at andre har deres mere
eller mindre skøre påfund - også selvom det ser tåbeligt ud, sålænge det
ikke generer mig - og det lys der er tale om her generer mig ikke.

Ja, jeg er uden for pædagogisk rækkevidde

Dbh
Henrik

Fra : Per Christiansen

Dato : 05-09-11 22:01

"HKN" skrev i meddelelsen news:4e64dc03$0$306$14726298@news.sunsite.dk...

[...]

jeg var der selv, under festivalen, der var flere der havde blue light, det
var sku flot og der var rigtig mange der betrgtede det
med rosende ord.
Per

Fra : Allan

Dato : 05-09-11 17:46

> Fænomenet kan glæde turister på en turbåd over et koralrev, ikke i en
> dansk havn fyldt med mudder.

Jooohhh, det er flot!
Også i en dansk havn med mudder.

Hilsen
Allan

Fra : Per Christiansen

Dato : 05-09-11 21:56

[...]

--------------------------------

Altså nu må det stoppe , du / i tror da ikke jeg vil bruge det på søen
som agter lanterne ,Jeg har altså div maritime beviser, jeg skal låve for i
maler tykt på

men forsæt bare det er meget sjovt læsning.
og så lever vi altså i 2011 så i skal ikke være bange for lidt fornyelse

Per

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 05-09-11 22:46

Per Christiansen wrote:
Klip

> [...]
> for i maler tykt på
>
> men forsæt bare det er meget sjovt læsning.
> og så lever vi altså i 2011 så i skal ikke være bange for lidt

Du har da i den grad fået tilbagemeldinger og fået folk af fra sofaen.
Glem ikke at du nu også er blevet belært om øjets funktioner og noget med
nattesyn
Ikke at sidstnævnte var noget, du spurgte om, men man kan da altid blive
lidt klogere, hvis man havde glemt, hvad man lærte i folkeskolens
grundmodul. Godt at der er nogen, der sørger for opdateringer i forhold til
det almene vidensfelt. Hurra for vidensdelingen her i gruppen

Nok om det - held og lykke med projektet. Hver mand sin lyst. Det er trods
alt et demokrati, vi har - endnu - her i landet?
Om blåt lys så ødelægger nattesynet, når man ligger i havn er en helt anden
sag.
Hvis det var et problem, så skulle man måske overveje at slukke for lys på
broerne - lyset på de nærmeste trafikveje osv. - lyset i kahyt og cockpit
mv.

Jeg har været i rigtigt mange danske såvel som svenske havne i år og har på
intet tidspunkt oplevet blålys, men har til gengæld oplevet højrøstet
fuldemandsnak incl. dertil hørende skipper-løgne til langt over midnat, og
det har været til endnu større gene end den ene eller anden form for lys
eller klaprende fald i masterne.

Sæsonen er for de fleste snart ved at være slut i år, så jeg ønsker alle en
god optagning incl. vinterkonservering og deslige, så skuderne er klar til
et tidligt forår 2012, hvor den globale opvarmning formentlig viser sig i
form af en meget længere sæson, end vi er vant til
Jeg fortsætter i øvrigt til og med oktober.

Mvh
Torben

Fra : Per Christiansen

Dato : 05-09-11 21:40

"HKN" skrev i meddelelsen news:4e649c6f$0$309$14726298@news.sunsite.dk...

[...]

Ja det kunne være hyggeligt , det skal nok blive til noget
med belysningen på mantaen ,
tak for linket.

Per

Fra : Michael Pedersen

Dato : 05-09-11 14:46

On 5 Sep., 16:26, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> eller på havet.
> Fænomenet kan glæde turister på en turbåd over et koralrev, ikke i en

Jeg er er enig

Der er sørme mange meningsmæssige politimænd i denne gruppe

Vh

Michael Pedersen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-09-11 11:51

Det kan ikke betale4 sig at føle sig provokeret. Regler er
indiskutable.

Det ser da kækt ud med noget lys der er anderledes, men det er ikke
ifælge reglerne for skibslys. Ved en nærmere gennemgang af det link
som du tidligere henviste til er der mange muligheder for kraftigt lys
fra en båd. Måske ikke lige i overensstemmelse med søvejsreglerne, det
er Per tilsyneladende også meget opmærksom på, og han ønsker kun at
anvende det i havn.
Når man ser på det link som du henviser til så er der angivet lys med
en styrke på f.eks 35 watt zenox lys og det er ret så kraftigt i
forhold til de i søvejsreglerne angivne styrker for skibslys. Når du
ser på de viste fotos så ser det ud til at propellens frembragte
vandsatråle lyses så rigeligt på og nor man tillige ser at linket
beskriver strobelight i forskellige farver og med henvisning til at6
se fisk, på den baggrund, så giver det mig et indtryk af Tivoli og
ikke en proff. adgang til det at færdes på vandet i.h.t.
søfartsreglerne.
Jeg kom også for skade at henvise til øjets mørkefølsomhed. Jeg tror
ikke at "Bian"W skænker det en tanke o forhold til det at færdes
sikkert på havet i mørke.
Som du kan se har mudderkastningsbandens fornemte medlem
tilkendeghivet at han er et unikum og allerede som fireårig vidste alt
det han ved i dag.
Nen slags kundskaber kan ikke bruges her i gruppen hvor saglig
videndeling bør være i højsædet.

Det er helt OK med underfundige tiltag så som lys under båden i havne,
blot det ikke kommer uden for molerne eller generer sejlere der søger
ind i en havn i nattemørket for at finde en plads.
Der findes havne i det såkaldte udkants Danmark, her er Ørsundskysten
nok den yderste kant af Danmark.
Her der der så kraftig en baggrundsbelysning at det ofte er umuligt at
se fyrerne på molen. Og ja i havnene er der ofte opsat lys på broerne,
der ikke er afskærmet så de blot lyser på broerne men sender
hovedparten af lyset lige ud i hovedet på den der skal førsøge at
finde ind gennem et par mørte pæle, faktisk ikke synlige.
Dem der designer havnene burde være sejlere og ikke blot kommunalt
ansatte beder.

Mvh/Harding

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 06-09-11 19:22

Harding E. Larsen wrote:
> Det kan ikke betale sig at føle sig provokeret. Regler er
> indiskutable.

Klip

Du har fremført overtrædelser i forhold til regler, men det var jo ikke
udgangspunktet i denne tråd!

Klip

Klip

> [...]
> det han ved i dag.
> Nen slags kundskaber kan ikke bruges her i gruppen hvor saglig

For hulen da - rygsvømning, der vil noget. Hvad med dit argument i forhold
til bådene på Seinen i Paris - projektører til gene for beboerne.

For skade at henvise til ??.... øjets ... osv. igen et godt eksempel på
dit åndshovmod, der skinner igennem ved snart sagt enhver lejlighed her i
gruppen.

Og ja - jeg kom i folkeskolen som 4-årig. Har du også Googlet dig til det.
Den gang i 2x0 klasse lærte vi om øjets funktion, men jeg er jo nok den
eneste i denne gruppe, der vidste noget om det, så det var jo meget
relevant, at du lige ridsede den problematik op

I øvrigt bør du benytte dig af funktionen F7 lidt oftere

> [...]
> finde ind gennem et par mørte pæle, faktisk ikke synlige.
> Dem der designer havnene burde være sejlere og ikke blot kommunalt

Dejligt at se, at du trods alt anerkender underfundige tiltag - tiltag, som
du i første omgang bekæmpede med diverse "underfundige" argumenter.
Endnu en gang - kom nu ned på jorden til os andre og anerkend, at også helt
almindelige mennesker ved en del om det basale, som du så ikke behøver at
bidrage med.

Af samme grund behøver du ikke at rubricere andre i denne gruppe som
medlemmer af en mudderkastningsgruppe, der ikke eksisterer. Der findes en
del her i gruppen, som ikke altid er enig i din måde at fremføre det ene
eller andet.

En anden tråd her er døet hen, da det viste sig, at din modpart er pilot og
dermed ved noget om problematikken .

Klip

Og for at slå det fast med syvtommersøm, så er jeg mere end 100% enig i
Henriks indlæg her.

Med venlig hilsen
Torben

Fra : blueocean

Dato : 11-09-11 08:57

> [...]
> link til det.
>
> er der nogen her inde der ved noget om det og måske har et link.

Så vil jeg også sætte spot på mine salingshorn så de lyser op langs
masten,.....det giver et flot image at have det.

Om det genere nogen.......tja det ved jeg ikke.

Gert

Fra : Per Christiansen

Dato : 11-09-11 18:11

"blueocean" skrev i meddelelsen

> [...]

masten,.....det giver et flot image at have det.

Om det genere nogen.......tja det ved jeg ikke.

God ide, det vil se godt ud