Lille bil / lange ben
Fra : Per*

Dato : 03-09-11 08:11

Jeg søger hjælp så jeg ikke skal en tur til alle forhandlere.

Jeg har fået ændrede kørselsbehov og skal bruge en lille økonomisk bil til
een.

Jeg har prøvet Panda og Spark og Alto, ikke helt plads nok til lange ben -
og Splash, som jeg godt kunne tænke mig, men den fås ikke med træk.

Så: Nogen der har ideer til en bil til mig, prioriteter:

1. Langt på literen 2. Plads til lange ben 3. Træk.

evt nogen der har erfaringer med flyt-sædet-tilbage-modifikationer?

/// Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-09-11 11:31

Per* skriver:

> [...]
>
> Så: Nogen der har ideer til en bil til mig, prioriteter:
>
> 1. Langt på literen 2. Plads til lange ben 3. Træk.

Har du prøvet en "Citybug" (Aygo/C1/107)?

Ellers en Smart, Anders Majland har en og så vidt jeg husker hører han
ikke til blandt de laveste.

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Dak

Dato : 03-09-11 12:15

> Har du prøvet en "Citybug" (Aygo/C1/107)?

Men de har bare ikke hans tredje prioritet. trækket. De findes kun med
cykelanhængertræk.

--
Dak
"Toyota Aygo+ 1.0 '09"

Fra : Anders Majland

Dato : 05-09-11 09:23

> Men de har bare ikke hans tredje prioritet. trækket. De findes kun med
> cykelanhængertræk.

Nej der fåes et godkendt træk til 450kg.

Det rækker ikke til en campingvogn (på nær en meget lille en) men måske nok
til en tur på genbrugspladsen ?

Har overvejet at få monteret træk, da jeg i forvejen har et cykelstativ og
trækket ikke er meget dyrere end et specielt cykelstativ

Fra : Anders Majland

Dato : 05-09-11 14:37

> Nej der fåes et godkendt træk til 450kg.
> Har overvejet at få monteret træk, da jeg i forvejen har et cykelstativ og
> trækket ikke er meget dyrere end et specielt cykelstativ

PS kugletrykket må kun være 45kg, så det duer ikke til alt for tunge
jernheste, men selv med vægten af cykelstativet går det lige med min og
knægtens cykler. Så kunne vi tage nogle skovture lidt længere fra hjemmet
end vi gider cykle hele vejen.

/A

Fra : KT

Dato : 03-09-11 12:09

Tror Honda Jazz kunne være en løsning

Knud
'

Fra : Brian Sørup

Dato : 03-09-11 13:42

"Per*" <iuhgu@kfuhg.uk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> 1. Langt på literen 2. Plads til lange ben 3. Træk.
>
> evt nogen der har erfaringer med flyt-sædet-tilbage-modifikationer?

Hvad med den nye BMW 3-serie i diesel - op til 22,2 Km/L.....
Spøg til side...

Diesel eller benzin ?
Hvor gammel må den være ?
Hvor langt må den have kørt ?
Hvad skal den kunne trække ?
Hvad er *langt på literen*? - min Chevrolet Caprice 5,0 med Aut.gear og
køreklar vægt på 1875Kg kører op til 10Km/L, det syntes jeg er langt......
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 03-09-11 14:09

On Sat, 3 Sep 2011 09:11:21 +0200, "Per*" <iuhgu@kfuhg.uk> wrote:

> [...]
>
>1. Langt på literen 2. Plads til lange ben 3. Træk.
>
>evt nogen der har erfaringer med flyt-sædet-tilbage-modifikationer?

Hvad med enten at kigge et nummer op i størrelse - den vigtigste
faktor for brændstoføkonomi er alligevel højre fod.

Eller se på ældre biler med flot økonomi fra erfaringstal - Avensis er
kendt for at gå pænt langt på literen ved behersket kørsel. Har
formodentlig væsentlig mindre afskrivning end en ny af de små. Til
gengæld dyrere i ejerafgift og forsikring - mht service så find en
AutoMester eller lign du kan stole på.

Fra : Leo Jensen

Dato : 03-09-11 08:45

On 3 Sep., 15:09, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:

> [...]
> formodentlig væsentlig mindre afskrivning end en ny af de små. Til
> gengæld dyrere i ejerafgift og forsikring - mht service så find en

Er du sikker på at en Avensis er større (på førerpladsen) end en
Panda ?

Og til trådstarter: Hvor lange ben snakker vi om ??
Jeg er ikke særligt høj (184), men har lange ben (skridtlængde 90 =
34" inseam i jeans). Jeg har sædet 1 hak fra at være helt tilbage i
min Panda, mens det er helt tilbage i min Jaguar XJ40, Honda Civic
2001 (og den er ellers stor), Pug 405, Citroen BX og mange lånebiler.

MVH Leo

Fra : Ivan Madsen

Dato : 03-09-11 16:27

On Sat, 3 Sep 2011 07:44:47 -0700 (PDT), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

>Er du sikker på at en Avensis er større (på førerpladsen) end en
>Panda ?

Nej, egentlig ikke. Den ser bare stor ud Det var mere ment som et
eksempel på en driftssikker lidt større vogn, hvor udgifterne ville
fordele sig anderledes end med en lille uden at jeg tror, det ville
blive dyrere. Det er altid lotteri med brugte biler - men en standard
benzinmotor er nok et af de mere sikre valg. Turbodiesel brugt nærmest
en lottokupon.

Fra : Henrik B.

Dato : 03-09-11 19:53

> "Per*" skrev i meddelelsen
> Jeg søger hjælp så jeg ikke skal en tur til alle forhandlere.
>
> Så: Nogen der har ideer til en bil til mig, prioriteter:
>
> 1. Langt på literen 2. Plads til lange ben 3. Træk.

Toyota Yaris?

--
S till
A live

Fra : Per*

Dato : 03-09-11 20:21

Tak for mange svar på
"1. Langt på literen 2. Plads til lange ben 3. Træk."
- bliv endelig ved!
Sv på forskelligt: Jeg er 1,96 / ben ca 90.
Bilen bliver "næsten ny mini - eller knapt så ny ikke helt mini"
Min nuværende er en gammel, stabil - men udslidt - Corolla.
Daglig arbejdskørsel 50 km/ max 80km/t - meget lidt bykørsel - men jeg skal
nok selv regne på det ud fra jeres forslag

/// Per

Fra : Jesper Juul

Dato : 03-09-11 20:47

Den 03/09/11 21.21, Per* skrev:
> [...]
> Daglig arbejdskørsel 50 km/ max 80km/t - meget lidt bykørsel - men jeg
> skal nok selv regne på det ud fra jeres forslag

Prøv at kigge på en Mitsubishi Colt, ihvertfald den årgang der var fra
2004-2009 har forbavsende meget benplads både foran og bagi.

Jesper Juul

Fra : Per*

Dato : 04-09-11 16:08

"Jesper Juul" skrev :
"Prøv at kigge på en Mitsubishi Colt, ihvertfald den årgang der var fra
2004-2009 har forbavsende meget benplads både foran og bagi."

Jeg har brugt dagen på Twingo og (4-cyl) Colt, og ja, der er masser af
plads i både den gamle og den ny model, så de er kommet med på listen.
Overraskende nok næsten konstant dækstøj fra 60km/t og op, det er måske
"lav-energi-dækkenes" skyld.

/// Per

Fra : Armand

Dato : 06-09-11 21:24

Den 03-09-2011 21:21, Per* skrev:

> Sv på forskelligt: Jeg er 1,96 / ben ca 90.

Erfarede så sent som her i weekenden at en af mine bekendte havde
erhvervet sig en Spark hvilket undrede mig eftersom at han er temmelig
høj med såvel lange arme som ben. Men hán erklærer at der er masser af
plads og at konen kan sidde bagved førersædet når det er indstillet til
hans brug !?

--
Armand.

Fra : Ditte

Dato : 03-09-11 20:26

Per* tastede følgende:

> 1. Langt på literen 2. Plads til lange ben 3. Træk.

Mødte en ung gut, der har en Smart, da der er plads til benene (spurgte
ikke til højden med 185 cm, vil jeg tro)og den kører langt på literen
(mener han sagde 26 km/l).
Tvivler dog på at der kan komme træk på.

Hilsen Ditte

Fra : Ivan Madsen

Dato : 03-09-11 20:30

On Sat, 03 Sep 2011 21:26:07 +0200, Ditte <ditte@nnnnno.nnnno> wrote:

> [...]
>(mener han sagde 26 km/l).
>Tvivler dog på at der kan komme træk på.

Jow jow - lillebror har en trailer med en Smart koblet til ind imellem

Fra : Per*

Dato : 06-09-11 21:15

"Ditte" skrev

ikke til højden med 185 cm, vil jeg tro)og den kører langt på literen
(mener han sagde 26 km/l).
Tvivler dog på at der kan komme træk på.<<

Jeg har spurgt forhandleren, der mente at den osse var go´ til lange - men
montering af træk ville anullere garantien. Da jeg osse har brug for noget
bagageplads til instrumenter er den ikke på listen lige nu - men de skal nok
prøves en dag. Tak for input.

//// Per

Fra : Anders Majland

Dato : 07-09-11 12:38

> Jeg har spurgt forhandleren, der mente at den osse var go´ til lange - men
> montering af træk ville anullere garantien.

Hvilken forhandler var det ?

Producenten af anhængertrækket har fabrikkens ord for at man ikke mister
fabriksgarantien
http://misterdotcom.de/smart/for2_2_ab_2007/Anhangerkupplung/anhangerkupplung.html
Det kan højest være tale om at fejl der direkte skyldes monteringen af
anhængertrækket ikke er dækket.

Og det Smart Danmark kalder garanti er nærmest kun en reklamationsret
suppleret af en smule vejhjælp ...

> Da jeg osse har brug for noget bagageplads til instrumenter er den ikke på
> listen lige nu.

En kontrabas kommer nok til at knibe. Men der er trods alt et par hundrede
liters bagerum. Men kan jo ikke konkurrere med et ledigt bagsæde Men
højre sæde kan foldes helt fladt og så kan der faktisk læsses overraskende
lange genstande. Jeg har ofte haft skrammel med, som jeg så har holdt på
plads med højre sikkerhedssele.
Hvor meget fylder dine instrumenter ?

Prøv en - måske du hader den allerede efter få hundrede meter, eller efter
10km i sidevind.

Men med priser fra under 100.000 kr er totaløkonomien ganske god.

Vores smart er valgt på at den var den eneste bil der kunne tages med
molslinien til mc takst, og så kan vi godt nøjes med 2 sæder i bil #2.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-09-11 21:08

Den Wed, 7 Sep 2011 13:38:13 +0200 skrev Anders Majland:

> En kontrabas kommer nok til at knibe. Men der er trods alt et par hundrede
> liters bagerum.

En kontrabas fylder da kun i længden. Et trommesæt derimod fylder mig
bekendt en hel del.

- Og så bare vent til han kommer slæbende med flygelet

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"
http://www.gianas-return.de/

Fra : Anders Majland

Dato : 07-09-11 21:30

> En kontrabas fylder da kun i længden.

Nej den er nu også ret tyk om livet. Stod i CPH og ventede på min bagage
mens en servicemedarbejder prøvede at balancere sådan en op på en
bagagevogn.... Han havde vist ikke set at der var hjul under den ene ende af
kassen ...

> Et trommesæt derimod fylder mig bekendt en hel del.
> - Og så bare vent til han kommer slæbende med flygelet

Ingen af ovenstående kan på nogen måde være i en personbil ...

Et brugt eksemplar med anhængertræk og en masse andet udstyr - umiddelbart
lidt dyr hvis man kan udvære udstyret.
http://www.dba.dk/smart-fortwo-coupe-08-cdi-41/id-77366274/

Fra : K*T

Dato : 08-09-11 05:11

> [...]
> bagageplads til instrumenter er den ikke på listen lige nu - men de skal

Der er ikke grænser for hvad man kan have inde i en bil. På et tidspunkt fik
jeg proppet et (glas) spisebord, 4 stole, et (glas) sofabord, 4 voksne og et
barnebarn (baby) ind i en Ctroen Xsara Stationcar og kørte fra Ishøj til
Fredensborg - det pisregnede så bilen VAR lukket.

Det går dog nok ikke i en SMART !

Knud

Fra : Anders Majland

Dato : 09-09-11 21:40

> [...]
> og et barnebarn (baby) ind i en Ctroen Xsara Stationcar og kørte fra Ishøj
> til Fredensborg - det pisregnede så bilen VAR lukket.

Xsara'en var (er - der er få tilbage også en meget rummelig stationcar,
der ikke kan sammelignes med en lille bil. Jeg gider ikke lige slå målene op
på den men nok temmeligt sammenligneligt med efterfølgende C5 (som jeg har
haft)

Jeg har også haft 2,30meter høje/lange klædeskabe hjem fra ikea i en mazda
626 90'. De kunne lige være mellen instrumentbræt og bagklap når højre for
og bagsæde var lagt ned. (havde planer om at en del skulle på taget, men så
blev det regnvejr, og ikeas papkasser er ikke lige velegnet til udendørs
transport i fugtigt vejr )

Har man behov for mere end 2 sæder er smart'en selvfølgelig udelukket. Men
jeg er blevet ret positivt overrasket over den de sidste 48000km i den. Den
har da sine svagheder, men finder den relevant når man kigger på lille
billig bil...

http://majland.org/blog/?p=623 << Stor stationcar til det hele, og smarten
som bil #2. I dagligdagen tager vi også smarten til de småture hvor der er
sæder nok.

Fra : K*T

Dato : 10-09-11 16:52

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> [...]
> slå målene op på den men nok temmeligt sammenligneligt med efterfølgende

Ikke helt rigtigt
XSARA er forløberen for C4 (med og uden Picasso)
XANTIA er forløberen for C5

Knud

Fra : Ivan Madsen

Dato : 10-09-11 17:17

On Sat, 10 Sep 2011 17:51:52 +0200, "K*T" <k.n.t@privat.dk> wrote:

>"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

>Ikke helt rigtigt
>XSARA er forløberen for C4 (med og uden Picasso)
>XANTIA er forløberen for C5

Xsara stc. ligner Golf, Astra mfl årgang ca. 2000 i størrelse.
Har en stående udenfor C5'eren er væsentligt større.

Fra : Anders Majland

Dato : 10-09-11 17:52

>Ikke helt rigtigt
>XSARA er forløberen for C4 (med og uden Picasso)
>XANTIA er forløberen for C5

Også alle de X*'er

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-09-11 16:13

On Sat, 3 Sep 2011 09:11:21 +0200, "Per*" <iuhgu@kfuhg.uk> wrote:

>evt nogen der har erfaringer med flyt-sædet-tilbage-modifikationer?
Prøv at tale med en af dem der indrette invalidebiler, de må om nogen
have erfaring i "tilpasse bilen til brugeren" om man så må sige.

/Hans

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 10-09-11 21:23

Per* wrote:
> [...]
>
> Så: Nogen der har ideer til en bil til mig, prioriteter:
>
> 1. Langt på literen 2. Plads til lange ben 3. Træk.

Prøv at kigge på Kia Rio der i den grad er langt på literen.
http://fpn.dk/motor/bil/article2540078.ece

Jeg ville gerne have foreslået en VW Lupo 3L der både har benplads og er
langt på literen men desværre kan der ikke sættes et træk på der må
bruges til at trække noget med.

/Lars

Fra : Per*

Dato : 13-09-11 02:56

Tak for endnu flere forslag.

Det har ført til en del prøveture.

Den (nye) lille Colt virker stor... fordi motoren er for lille. En del
hjulstøj. Den gamle model nøjes ikke med hjulstøjen...
Twingo - var hurtig glemt, nok mest fordi jeg har franske sår i sjælen efter
tidligere ejerskaber
Den nye Picanto var et overraskende godt bekendtskab, forholdsvis vaks osse
i 1,0-udgaven (1,2 gav ikke den store forskel) Benplads til en lang (jeg kan
samle benene under rattet) Der må sættes u-org. træk på. Lang garanti.
Rimelig pris - (En hvid Motion+ holder sig under 100KKr incl lev) men med et
slutseddels-problem: Alt udsolgt, kan leveres fra februar...

Flere har spurgt til de medbragte instrumenters størrelse: Kan være alt - og
måske også engang i fremtiden en kontrabas smidt på forsædet med ryggen
nede. Det går nok ikke i en Smart

Jeg leder videre. Måske på bekostning af trækket, så jeg må hellere prøve en
Kylle, Pylle og Rylle.

/// Per

Fra : Per*

Dato : 22-09-11 07:42

Skulle nogen stadig følge denne tråd:

Jeg valgte at undvære træk - og købte en nyere Agila.

Tak for jeres tålmodige hjælp og input.

/// Per