Så må tiden være oppe igen til
Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-09-11 18:48

Og i min søgen er jeg faldet over Dunlop SP Winter Sport 3D.
Problemet er at jeg syntes det er total vanvid at sætte 215
dæk på som vinterdæk (215/60-16), og vil derfor gerne finde
nogle smallere med samme rullediameter. Jeg kan bare ikke
finde en tabel der fortæller hvilken dimension jeg så skal
vælge. Samtidig vil jeg også gerne finde et sted hvor de
sælger billige stål fælge. Men det er heller ikke lykkes.
Så en side med omregning og en side med billige stålfælge
vil være ønskeligt.
Det er iøvrigt en Chervolet Orlando LT som blev indkøbt.

Fra : KASO

Dato : 01-09-11 19:56

"Andersen [3650]" <FJERNaa@FJERNindbakke.FJERNdk> skrev i meddelelsen
> [...]
> nogle smallere med samme rullediameter. Jeg kan bare ikke
> finde en tabel der fortæller hvilken dimension jeg så skal

http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp

Her kan du bl.a. se, at 195/65-16 er 0.68% mindre end de originale.

Du kan bestille dæk på fælge her: http://www.daekonline.dk/Kompletdaek.html

Fra : Ian Matheson

Dato : 02-09-11 06:32

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

> Det er iøvrigt en Chervolet Orlando LT som blev indkøbt.

Te'løk

Fra : Leo Havmøller

Dato : 03-09-11 06:42

> jeg syntes det er total vanvid at sætte 215
> dæk på som vinterdæk (215/60-16), og vil derfor gerne finde
> nogle smallere med samme rullediameter.

Det syntes du så, men hvorfor?

Leo Havmøller.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 04-09-11 14:17

Den 03-09-2011 07:41, Leo Havmøller skrev:

> Det syntes du så, men hvorfor?
>
> Leo Havmøller.

Fordi et smallere dæk har nemmere ved at træde gennem sneen.
Husker et tilfælde fra tidligere tider hvor en 2cv kørte lige
igennem hvor andre med brede (vinter)dæk ikke kunne stå fast.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 03-09-11 12:44

On Thu, 01 Sep 2011 19:47:50 +0200, "Andersen [3650]"
<FJERNaa@FJERNindbakke.FJERNdk> wrote:

> [...]
>vil være ønskeligt.
>Det er iøvrigt en Chervolet Orlando LT som blev indkøbt.

Du lever i en svunden tid. ,-)

I vore dage er gode vinterdæk også lameldæk. Jo større overflade
dækket træder på vejen med, desto flere lameller er der i arbejde

Ergo, samme dimensioner sommer og vinter.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Andersen [3650]

Dato : 04-09-11 14:40

Den 03-09-2011 13:44, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Du lever i en svunden tid. ,-)
Hører jeg du siger jeg er blevet gammel

> I vore dage er gode vinterdæk også lameldæk. Jo større overflade
> dækket træder på vejen med, desto flere lameller er der i arbejde
>
> Ergo, samme dimensioner sommer og vinter

Hmmm. Det er dælme ikke nemt at skulle lære nyt, når nu det
gamle sidder godt indgroet.