Hitrate på emballageåbning
Fra : Niels

Dato : 30-08-11 07:52

Hvad er jeres hitrate, når I skal åbne mælkeproduktemballage uden brug
af kniv el. lign.? Min egen ligger under 10%. Det irriterer mig meget.
Der står "Åbnes her", men det kan sjældent lade sig gøre uden værktøj,
der flosser pappet så indholdet hænger i, når man hælder fra
emballagen.

Er der en metode, som jeg ikke er bekendt med?

--
Niels

- og ja, det er et kulturelt luksusproblem.

Fra : Ralph

Dato : 30-08-11 15:23

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i meddelelsen
Er der en metode, som jeg ikke er bekendt med?

Jeps, min hitrate ligger på ca. 99%, men indrømmet plastskuelåg er lettere
og mere hygiejnisk.

du tager mælkekartonen, stiller den på et bord eller lign. med "åbnes her"
siden ind mod din mave, tager venstre tommel og placerer i venstre side af
hullet (det trekantede) og højre tommel i højre side af hullet, der klemmes
på ydersiden af venstre hul med venstre hånd pegefinger - vigtigt at pappet
er imellem fingrene, ligeledes i højre side, dog ikke med venstre
pegefinger, men i højre side skal du bruge højre hånds pegefinger på
ydersiden af hullet, efter ti hurtige vejrtrækninger holder du vejret,
kniber ballerne sammen og trækker venstre papside udaf mod venstre og højre
papside udaf mod højre og bøjer helt tilbage, så åbner du kartonen og
drikker mælken.

Ralph

Fra : Martin Bak

Dato : 25-09-11 16:12

> "Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Er der en metode, som jeg ikke er bekendt med?
>
> Jeps, min hitrate ligger på ca. 99%, men indrømmet plastskuelåg er lettere
> og mere hygiejnisk.

Min hitrate er meget tæt på 100% Bestemt mere end 99% Måske en ud af 1000
kartoner der er lidt bøvlede.
Jeg køber kun flydende mælkeprodukter fra Bornholms Andelsmejeri, og undgår
helt bevidt produkter fra Arla, selvom de faktisk har gode oste. Jeg VIL
bare ikke støtte det foretagende, der mener at altdominerende
verdensherredømme er saliggørende. Man har ikke set et Arla-produkt i mit
køkken i rigtig mange år, undtaget nogle få svipsere, hvor de har forsøgt at
kamouflere at det er dem der står bag produktet, således at man først ser
det, når man læser det med helt småt ved en tilfældighed.
Drop enhver tanke om værktøj til at åbne en karton med. Det er dømt til at
gå helt galt. Lær dig den rigtige teknik, som Ralph beskriver. Det KAN
næsten ikke gå galt.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Max

Dato : 30-08-11 15:57

Hej Niels

> Er der en metode, som jeg ikke er bekendt med?

Helt sikkert, men det er nok ikke nemt at lære dig
via usenet, så spørg i din omgangskreds om der
dog ikke er nogen der kan sætte dig ind i den
umulige opgave det er at åbne et mælkeprodukt.

Min egen "hitrate" ligger nok på 19 ud af 20.

Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-08-11 16:00

[...]

99% eller mere.

Steen.

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-08-11 17:29

Niels wrote:
> [...]
> der flosser pappet så indholdet hænger i, når man hælder fra
> emballagen.
>
> Er der en metode, som jeg ikke er bekendt med?

Jeg åbner mælkekartoner med højre hånd alene da jeg ikke kan bruge min
venstre. Det har jeg gjort de seneste godt seks år nu.

Det er kun mislykkedes en gang på de seks år hvor kartonen (tykmælk)
gled på bordet, faldt ned og ramte et lågehængsel som rev et hul i
kartonen. Det blev der lidt spild ud af, men det var ikke så galt som
det kunne have været.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-08-11 17:55

Niels skrev:

> [...]
> indholdet hænger i, når man hælder fra emballagen.
>
> Er der en metode, som jeg ikke er bekendt med?

Jeg har også en hitrate på godt 99 %. Min gamle far
lærte det aldrig. Han kunne ikke få limen til at slippe,
og tog derfor ofte en kniv i brug.

Her er en YouTube-film, som forklarer hvor man skal
gribe, trykke og klemme:
http://www.youtube.com/watch?v=C60fHBLRhrc

--
Herluf :·)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-08-11 18:19

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> [...]
> der flosser pappet så indholdet hænger i, når man hælder fra
> emballagen.
>
> Er der en metode, som jeg ikke er bekendt med?

Det kan være en fordel at åbne i den modsatte side af den, hvor der står
"åbnes her". Det er den side hvor kartonen er samlet og pappet derfor
ligger dobbelt, så det er mere stift.

Fra : Svend

Dato : 31-08-11 18:16

[...]

Der findes skam også værktøj til det:
http://www.hmi-basen.dk/r11x.asp?linkinfo=10564

Hvordan den virker har jeg ingen anelse om.

Vh

Svend

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-09-11 08:58

On 2011-08-30 15:51, Niels wrote:
> [...]
>
> --
> Niels
>
> - og ja, det er et kulturelt luksusproblem.

Mit liv er for kort til mælkeprodukter med klamme gennemvædede og
flossede papkanter, så jeg betaler gerne ekstra for at få karton med
skruelåg. Det er mere hygiejnisk, holder bedre tæt og så er det jo meget
lettere hver eneste gang.

kim

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 03-09-11 03:12

On 1 Sep., 09:57, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:

> Mit liv er for kort til mælkeprodukter med klamme gennemvædede og
> flossede papkanter, så jeg betaler gerne ekstra for at få karton med
> skruelåg.

Jeg er gået skridtet videre. Jeg åbner aldrig en mælkekaton og drikker
aldrig mælk. Den stakkels ko er blevet voldtaget og derfor gravid hele
livet. En ko lever normalt 25 år men i mælkeindustrien kun 6 år. Når
men drikke mælk er man medskyldig i dyreplageriet.

Hilsen Peter

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 03-09-11 10:54

Den 03/09/11 11.11, Peter Lauridsen skrev:
> [...]
> livet. En ko lever normalt 25 år men i mælkeindustrien kun 6 år. Når
> men drikke mælk er man medskyldig i dyreplageriet.

Endnu et tilfælde af ortoreksi. Fint, så er der mere mælk til os andre.

/Lars

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-09-11 11:49

On 2011-09-03 11:11, Peter Lauridsen wrote:

> [...]
> livet. En ko lever normalt 25 år men i mælkeindustrien kun 6 år. Når
> men drikke mælk er man medskyldig i dyreplageriet.

Fanatisme findes i mange udformninger - desværre bygger de fleste af dem
deres syn på faktuelle usandheder.

Fra : Niels

Dato : 03-09-11 05:11

On Sep 1, 9:57 am, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:

> [...]
> flossede papkanter, så jeg betaler gerne ekstra for at få karton med
> skruelåg. Det er mere hygiejnisk, holder bedre tæt og så er det jo meget

Jeg bruger primært piskefløde, men jeg kan ikke mindes at have set 1/4
l med skruelåg.

Hvad blev der i grunden af mælk på plastpose? Osted bruger vist noget,
men jeg tænker på den pose, der var udbredt for 20-30 år siden, og som
man stillede i en kande efter åbningen (og den var nem.

--
Niels

Fra : Max

Dato : 03-09-11 19:31

Hej Niels

> Hvad blev der i grunden af mælk på plastpose? Osted bruger vist noget,
> men jeg tænker på den pose, der var udbredt for 20-30 år siden, og som
> man stillede i en kande efter åbningen (og den var nem.

De røg vel ud på grund af at det aldrig lykkedes dem at sørge for at
alle de poser de lavede var tætte. I de år de var fremmed drev mælke-
køledisken jo af mælk på grund af at der var utætte poser imellem.
De var nu ellers rigtig nemme at transportere da de bare kunne
stables i en pose og så fyldte de ikke noget i skraldespanden.

Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-09-11 20:07

On 2011-09-03 20:30, Max wrote:
> [...]
> De var nu ellers rigtig nemme at transportere da de bare kunne
> stables i en pose og så fyldte de ikke noget i skraldespanden.

til gengæld stod de elendigt i lågen i køleskabet, hvilket vist bl.a.
var årsagen til at tetrapak blev så populært (samme årsag gjorde sig
vist gældende for de der 2l plastdunke)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-09-11 13:55

Niels skrev:

> Hvad er jeres hitrate, når I skal åbne mælkeproduktemballage
> uden brug af kniv el. lign.?

Slag på tasken: > 99 %. Hvis det en enkelt gang mislykkes,
vender jeg kartonen om og åbner den fra den anden side.

Jeg køber aldrig mælk i kartoner med skruelåg, for skruelågets
placering er ikke kompatibelt med den måde jeg folder kartonerne
sammen på.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup | Bitcoin tip jar
gopher://port70.dk/ | 1KLAUS2XgGoov4RwxbYoBWLvWUaLxcDZ5u

Fra : Ralph

Dato : 03-09-11 14:35

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg køber aldrig mælk i kartoner med skruelåg, for skruelågets
> placering er ikke kompatibelt med den måde jeg folder kartonerne
> sammen på.

Til gengæld holder skruelåget luften ude, så fold, låg på, så HOLDER den
formen.

--
Ralph

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-09-11 16:33

Ralph skrev:

> Til gengæld holder skruelåget luften ude, så fold, låg på, så
> HOLDER den formen.

Nej tak, jeg har set mig sur på kartoner med skruelåg. Der er i
øvrigt heller ikke nogle af de mælkemærker jeg drikker (Thiese,
Øllingegård, Irmas Jersey m.fl.) der bruger skruelåg — og mange
tak for dét.

Mvh,

Fra : CK®

Dato : 04-09-11 10:55

Den 03-09-2011 17:32, Klaus Alexander Seistrup skrev:

> [...]
> øvrigt heller ikke nogle af de mælkemærker jeg drikker (Thiese,
> Øllingegård, Irmas Jersey m.fl.) der bruger skruelåg — og mange

Jeg må erklære mig enig.
Det stritter i mig, når jeg ser skruelåg på en karton mælk, juice eller
hvad det nu er..
Jeg tror det er fordi det må være dyrere og mere miljøbelastende at
producere kartoner med skruelåg.
Ikke for det, jeg synes tit jeg har problemer med at åbne en alm.
karton, og skruelåg ER nemmere, men nej, jeg vil helst være foruden.

Osted Mejeris poser er geniale, synes jeg, og de må osse være mindre
miljøbelastende end kartoner.

Den gamle posemælk fra tresserne eller deromkring var en god ide, men
for besværlige at bruge i praksis. Og de store drenge på vejen kunne
finde på at kaste med dem, de svinede mere end vandballoner.

Mit indlæg bidrager ikke med nogetsomhelst, det ved jeg godt, men jeg
måtte altså lige af med det.

Tak.

Claus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-09-11 20:33

Kim Schulz skrev:

> til gengæld stod de elendigt i lågen i køleskabet, […]

Dem fra Osted er formet så de står fint i lågen, og når man har
punkteret hanken kan posen foldes sammen til næsten ingenting.

Mvh,

Fra : Max

Dato : 03-09-11 20:49

Hej Klaus

> Dem fra Osted er formet så de står fint i lågen, og når man har
> punkteret hanken kan posen foldes sammen til næsten ingenting.

Det er jo også et noget anderledes koncept end de mælkeposer
der kom frem midt i tredserne.

Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-09-11 06:45

Max skrev:

> Det er jo også et noget anderledes koncept end de mælkeposer
> der kom frem midt i tredserne.

Unægteligt. Og det er både godt og skidt. Mange moderne køleskabe
har en slags “tænder” på gærdet omkring mælkehylden, som formentligt
skal forhindre kartionerne i at rutsje frem og tilbage i lågen. Men
de samme tænder har det med at gribe fat det nederste af poserne fra
Osted, og hvis er er uheldig laver de endda hul i posen. Man kan
undgå det ved at bruge to hænder til at få oserne ud af køleskabet,
men så bli'r det lige sjovt nok med posemælk. Så var det tidlige
koncept med en poseholder nu smartere…

Mvh,

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-09-11 07:18

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> [...]
> undgå det ved at bruge to hænder til at få oserne ud af køleskabet,
> men så bli'r det lige sjovt nok med posemælk. Så var det tidlige

Kan du ikke bare afmontere "tænderne"? I mit køleskab er de bare presset
ned over kanten af hylden og ikke en integreret del af hylden.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-09-11 07:53

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Kan du ikke bare afmontere "tænderne"? I mit køleskab er de
> bare presset ned over kanten af hylden og ikke en integreret
> del af hylden.

De baner har jeg slet ikke tænkt i; det var da et forsøg værd.
Tak for inspirationen.

Mvh,

Fra : Henrik

Dato : 11-09-11 13:39

On Aug 30, 3:51 pm, Niels wrote:
> [...]
> der flosser pappet så indholdet hænger i, når man hælder fra
> emballagen.
>
> Er der en metode, som jeg ikke er bekendt med?

Prøv Rema1000 - de sælger mælk (fra Gram slot) i nogle "plastposer"
http://nozebra.ipapercms.dk/Rema1000/Uge36/ se side 4