Nye broer
Fra : Martin Bak

Dato : 30-08-11 19:44

S vil have en bro over kattegat så hurtigt som muligt. Den skulle i givet
fald afløse Mols-linjen. Det lyder da som en udemærket ide, det vil sætte
gang i beskæftigelsen, og der er jo præcedens for at store broforbindelser
uden de store vanskeligheder betaler sig selv ind.

Men hvad med en bro over Kattegat til Sverige? Det vil give de veludviklede
jyske motorveje noget trafik, og det er da lidt fjollet, at fragt fra
sydeuropa skal passere både Fyn og Sjælland hvis det skal videre nordpå.

Hvad siger chaufførerne her? Er der meget transport der skal nordligere end
Malmø? En sådan bro kunne måske ende som en helt god forretning?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-08-11 20:02

Martin Bak skriver:

> Men hvad med en bro over Kattegat til Sverige? Det vil give de veludviklede
> jyske motorveje noget trafik, og det er da lidt fjollet, at fragt fra
> sydeuropa skal passere både Fyn og Sjælland hvis det skal videre nordpå.

Fyn - hvem fanden gider Fyn?

Er det ikke netop det Fehmarn forbindelsen skal råde bod på?

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 30-08-11 20:38

> Martin Bak skriver:

> Fyn - hvem fanden gider Fyn?
>
> Er det ikke netop det Fehmarn forbindelsen skal råde bod på?

Måske, men det er da en gedigen omvej?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-08-11 21:37

Den 30-08-2011 21:38, Martin Bak skrev:
> Måske, men det er da en gedigen omvej?

For hvem?

Med en bro der afløser Rødby-Puttgarden vil en stor del af den trafik
der går fra Norge og videre sydpå, end Danmark, vælge at køre ned gennem
Sverige i stedet for færgerne.

Det vil koste livet for de fleste af de færger der sejler fra
Nordjylland til Norge og Sverige. Sandsynligvis vil den eneste der
overlever være den fra Frederikshavn til Göteborg.

Det vil ikke være ret meget andet end lastbiler fra Jylland, nord for
området Horsens-Vejle, der vil komme den vej.

Det vil også tage enhver økonomi ud af en bro mellem Jylland og Sverige.

Det skal lige nævnes at man ikke skal ret langt op i Norge, før
lastbilerne kører op gennem Sverige og ind i Norge når man er kommet
passende langt op. Dette kommer af kvaliteten af vejene i Norge.
Motorveje nord på er en mangelvare.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-08-11 21:52

Martin Bak skriver:

> Måske, men det er da en gedigen omvej?

Nej, ikke rigtigt.

Prøv at kigge på et landkort, find Hamborg og find Gøteborg. Lav så en
bro over ved Helsingør-Helsingborg, så er det næsten den korteste vej.

Hvor kunne du tænke dig at skulle krydse kattegat med en bro?

Fra : Armand

Dato : 31-08-11 00:41

Den 30-08-2011 20:43, Martin Bak skrev:
> [...]
>
> Hvad siger chaufførerne her? Er der meget transport der skal nordligere end
> Malmø? En sådan bro kunne måske ende som en helt god forretning?

Det kattegat der har været talt om er så sydligt som Sjællands odde -
Mols og/eller vistnok Kalundborg/Røsnæs - Odder over Samsø.

I anden forbindelse har man også talt om at aflaste såvel
Lillebæltsbroen som Vejlefjordsbroen med en forbindelse fra Fyn til
Juelsminde (hvorfra der tidligere også gik færge til kalundborg).

Begge disse forbindelser er relativt korte og, med undtagelse af
sejlrenden til Lillebælt (landets dybeste havn er Fredericia), over lavt
vand, som en decideret Kattegat-forbindelse til Sverige overhovedet ikke
står mål med.
Hvad angår længde og vanddybder er Fehmarn-forbindelsen også i
lilleputklassen i forhold dertil!

Hvad angår Gøteborg, så tror jeg at det er på grænsen til en trafikal
udørk og at det måske mest er trafik til/fra Norge der vælger
Frederikshavn-færgen som alternativ til Skageraks-forbindelserne :-/
Alene i Øresunds-forbindelsen ligger der et trafikalt problem dermed at
den svenske trafikstruktur har været rettet massivt mod Helsingør og at
sagen indtil videre blot er klaret gennem videreførsel af disse til
Malmø - Dvs. at jernbanetrafikken alligevel skal forbi Helsingborg og
tid/afstand til KBH/Europa således ikke er ændret væsentligt.
Hvad angår den firehjulede trafik er situationen ligeledes den samme
eftersom at E22, som kan kaldes den svenske østkyst-motorvej, endnu kun
består af korte sektioner omkring storbyerne undervejs og at et
nordgående shortcut fra Malmø-området til E4 tilsyneladende ikke er
faldet svensken ind.
Når man kigger på dét, hvordan skulle en given Gøteborg-forbindelse så
kunne trække svensk trafik?

--
Armand.

Fra : Jens G

Dato : 31-08-11 20:25

On Tue, 30 Aug 2011 20:43:41 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad siger chaufførerne her? Er der meget transport der skal nordligere end
>Malmø? En sådan bro kunne måske ende som en helt god forretning?

Der er jo også nogle hviletidsbestemmelser der skal overholdes, og her
tror jeg færger som f.eks. Travemünde/Trelleborg og Kiel/Göteborg
passer fint til det. Og der er vist også en Kiel/Oslo færge.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-08-11 20:44

Den 31-08-2011 21:25, Jens G skrev:
> Der er jo også nogle hviletidsbestemmelser der skal overholdes, og her
> tror jeg færger som f.eks. Travemünde/Trelleborg og Kiel/Göteborg
> passer fint til det. Og der er vist også en Kiel/Oslo færge.

De færger sejler kun en gang hver eller hver anden dag, så det er
begrænset hvad de kan flytte.

Fra : Jens G

Dato : 01-09-11 17:07

On Wed, 31 Aug 2011 21:44:06 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>De færger sejler kun en gang hver eller hver anden dag, så det er
>begrænset hvad de kan flytte.

Det er selvfølgelig en parameter at kørslen skal tilpasses til at
komme med færgen.

TT-Line har forøvrigt 3-4 ture i hver retning i døgnet, og der er
mellem 2000 og 2600 meter bane på de færger der benyttes. Så nogen
lastvogne får de da flyttet.

Stena har lige sat "nye" færger ind på Kiel/Göteborg, men de har kun
en tur i hver retning i døgnet.

Colorlines rute til Oslo kender jeg ikke, men jeg tror der er en
daglig afgang i hver retning.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-09-11 19:18

Den 01-09-2011 18:06, Jens G skrev:
> [...]
> en tur i hver retning i døgnet.
> Colorlines rute til Oslo kender jeg ikke, men jeg tror der er en

I forbindelse med K/H reglerne er færger der tager over 1 time (45
minutter) og under 9 timer fyldt med spildtid.

Helsingør-Helsingborg kan lige netop opfylde kravet til første del af en
pause. (45 minutter, der må opdeles i en pause på 15 minutter efterfulgt
af en pause på 30 minutter. (ikke omvendt))

Holder man stille på færgen i mindst 9 timer kan det opfylde kravet om
et dagligt hvil. (Dagligt hvil må opdeles i forbindelse med færger, men
skal så udvides, tager længere tid)

Med broforbindelser i stedet for færger kan pauser og hviletid tilpasses
kørslen i stedet for at kørslen skal tilpasses færger. Det giver en
langt større mulighed for at få mest ud af den tid der til rådighed.

Fra : Jens G

Dato : 01-09-11 21:03

On Thu, 01 Sep 2011 20:18:10 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

[...]
>Holder man stille på færgen i mindst 9 timer kan det opfylde kravet om
>et dagligt hvil. (Dagligt hvil må opdeles i forbindelse med færger, men
>skal så udvides, tager længere tid)

Kiel/Göteborg mener jeg tager ca 12 timer, og så er lastvognen
allerede nået et stykke op i Sverige.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-09-11 22:27

Den 01-09-2011 22:03, Jens G skrev:
> Kiel/Göteborg mener jeg tager ca 12 timer, og så er lastvognen
> allerede nået et stykke op i Sverige.

Det er en af de få der måske har en chance for at overleve en Femer Bælt
bro.

Men af dem der går fra Nordjylland tror jeg kun en enkelt vil overleve.

Fra : Jens G

Dato : 02-09-11 16:42

On Thu, 01 Sep 2011 23:26:43 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det er en af de få der måske har en chance for at overleve en Femer Bælt
>bro.

Ja,- det bliver ikke nemt for dem. Specielt Travemünde/Trelleborg
ligger så ture over Sjælland bliver hurtigere, og overfartstiden
ligger under den tid du skitserede som fuld hviletid.

Jeg har et par gange lavet noget service på TT-Lines færge Peter Pan i
Trelleborg, og det er sgu' et imponerende syn at se den blive tømt for
lastbiler der kommer ud fra to dæk. Man føler sig også ret lille når
man kører i personbil mod færgen, mellem to baner lastvogne der kører
fra den.

Men for chaufførerne er det selvfølgelig lige så irriterende med
sejlturen som det er for de fleste andre. Og færgetrækket bagefter er
heller ikke sjovt, specielt hvis der er fyldt op og mere end 150
lastvogne bliver sendt afsted.