chmod på mange filer i flere dir
Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-08-11 15:23

Jeg skal have flyttet mange filer i mange dir fra et /home på en gammel
disk, inden den skal bruges til andet formål, men den er gal med
retighederne til mange af filerne. Normalt så bruger jeg bare mc >F9->fa når
jeg skal have ændret få filer, men det er noget besværligt når det er så
mange det er galt med.

Jeg har fundet ud af så meget som at jeg skal bruge chmod, men kan ikke
finde nogen eksempler på hvordan jeg gør med mange med et dir, og alle dir
og filer der ligger deri,,,

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-08-11 15:27

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> finde nogen eksempler på hvordan jeg gør med mange med et dir, og alle dir

Skulle måske lige nævne at bruger og gruppe også skal ændres, til så samme
bruger står som ejer af alle dir/filer.

Ivar Madsen

Fra : Søren A Christensen

Dato : 30-08-11 15:55

Du har selvfølgelig prøvet 'man chmod' i et terminalvindue, eller
google't 'chmod howto' eller tilsvarende ?

Og svaret på dit spørgsmål nedenfor er at gøre det tilsvarnde på 'chown'

/Søren

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-08-11 16:16

Søren A Christensen wrote:

Ja, men jeg kan ikke finde noget med hvordan jeg gør det på et dir, og alle
dir og filer under det. Min hjerne kapacitet er nedsat i en grad, så jeg har
fået pension, og jeg magter ikke at søge længere, det er derfor jeg
spørger,,,

Ivar Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-11 17:29

Rettelse af ejerforholdet kan gøres i stil med dette
chown -R ejer:gruppe *
(tager alle filer/mapper i aktuelle mappe og understrukturen pga. -R)
husk ejer:gruppe (eller ejer eller :gruppe) - at der skal være kolon
imellem ejer og gruppen

Hvis vi taler om rettighederne:
chmod -R <rettigheder> *
Den kører også rekursivt fra de aktuelle filer og "nedad"

mvh. Joakim

Fra : Sune Vuorela

Dato : 30-08-11 17:21

On 2011-08-30, Ivar Madsen <news@milli.dk> wrote:
> [...]
> finde nogen eksempler på hvordan jeg gør med mange med et dir, og alle dir

chmod ændrer adgang til filer filer. mapper er bare specielle filer.
chmod --recursive ændrer rekursivt

chmod --recursive 755 ~/bin

chown ændrer ejerskab over filer. mapper er bare specielle filer
chown --recursive ændrer rekursivt

chown --recursive user:user /home/user

/Sune