/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
undertryk
Fra : Ukendt


Dato : 28-08-11 20:57

I forb. med en defekt Volvo kommer jeg til at tænke på, min tank suger meget
luft med et godt sug når jeg skruer dækslet af. Hvad skal dette undertryk
gøre godt for ?



 
 
Brian Sørup (28-08-2011)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 28-08-11 21:06


">> Eque <<" <n/a> skrev i meddelelsen
news:4e5a9d80$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>I forb. med en defekt Volvo kommer jeg til at tænke på, min tank suger
>meget luft med et godt sug når jeg skruer dækslet af. Hvad skal dette
>undertryk gøre godt for ?

Undertrykket skal sørge for der ikke slipper benzin(dampe) ud fra
brændstofsystemet...
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.
1991 Chevrolet Caprice Classic
1986 Oldsmobile Custom Cruiser


alexbo (28-08-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-08-11 21:17

> Eque <<" <n/a> skrev

> I forb. med en defekt Volvo kommer jeg til at tænke på, min tank suger
> meget luft med et godt sug når jeg skruer dækslet af. Hvad skal dette
> undertryk gøre godt for ?

Det forhindrer det modsatte, at bensindampene kommer ud.

Gamle dages problem med undertryk i tanken skyldes at bensinpumpen var en
svag mekanisk pumpe drevet af motoren, den skulle suge bensinen fra tank til
motor, og havde svært ved at overvinde et undertryk i tanken.
Moderne biler har en højtrykspumpe der sidder under bensintanken eller nede
i tanken og kan sagtens overvinde en smule undertryk i tanken.
Derfor er der en lille ventil i udluftningen, den åbner først når
undertrykket er passende.

mvh
Alex Christensen


Ukendt (28-08-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-08-11 21:51

Er min tank lavet af kunststof ??
Synes jeg kan høre lyden af noget
plast som udvidder sig når det sker...


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4e5aa222$0$304$14726298@news.sunsite.dk...
>> Eque <<" <n/a> skrev
>
>> I forb. med en defekt Volvo kommer jeg til at tænke på, min tank suger
>> meget luft med et godt sug når jeg skruer dækslet af. Hvad skal dette
>> undertryk gøre godt for ?
>
> Det forhindrer det modsatte, at bensindampene kommer ud.
>
> Gamle dages problem med undertryk i tanken skyldes at bensinpumpen var en
> svag mekanisk pumpe drevet af motoren, den skulle suge bensinen fra tank
> til motor, og havde svært ved at overvinde et undertryk i tanken.
> Moderne biler har en højtrykspumpe der sidder under bensintanken eller
> nede i tanken og kan sagtens overvinde en smule undertryk i tanken.
> Derfor er der en lille ventil i udluftningen, den åbner først når
> undertrykket er passende.
>
> mvh
> Alex Christensen



Klaus D. Mikkelsen (28-08-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-08-11 22:58

">> Eque <<" skriver:
>
> Er min tank lavet af kunststof ??
> Synes jeg kan høre lyden af noget
> plast som udvidder sig når det sker...

Plast er kunsttof......

Hvis din tank krøller sig så meget sammen at du kan høre den springer på
plads, har du en defekt.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Min egen hjemmeside: http://www.moppe.dk
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Ukendt (29-08-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-08-11 20:24

Den krøller sig ikke sammen og springer ikke på plads.
Der er blot en lyd af en slags uden jeg kan lokalisere
den præcist.

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4E5AB9E9.786105C7@du.kan.finde.den...

> Hvis din tank krøller sig så meget sammen at du kan høre den springer på
> plads, har du en defekt.



Finn Guldmann (29-08-2011)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 29-08-11 00:32

Den 28-08-2011 22:16, alexbo skrev:
>> I forb. med en defekt Volvo kommer jeg til at tænke på, min tank suger
>> meget luft med et godt sug når jeg skruer dækslet af. Hvad skal dette
>> undertryk gøre godt for ?
> Det forhindrer det modsatte, at bensindampene kommer ud.
> Gamle dages problem med undertryk i tanken skyldes at bensinpumpen var
> en svag mekanisk pumpe drevet af motoren, den skulle suge bensinen fra
> tank til motor, og havde svært ved at overvinde et undertryk i tanken.
> Moderne biler har en højtrykspumpe der sidder under bensintanken eller
> nede i tanken og kan sagtens overvinde en smule undertryk i tanken.
> Derfor er der en lille ventil i udluftningen, den åbner først når
> undertrykket er passende.
>
Nu er jeg ikke ret meget inde i hvordan benzinbiler med indsprøjtning
fungerer. Bortset fra at jeg regner med at det nogenlunde er
dieselindsprøjtnings systemet der er videre udviklet.

Hvis dette er tilfældet formoder jeg at der er et overløbssystem hvor
overskydende benzin ledes tilbage til tanken.

Allerfald for dieselbiler har undertrykket (også) den funktion at suge
overskuds dieslen tilbage til tanken.

Kan noget tilsvarende gøre sig gældende for indsprøjtnings-benzin-biler?

alexbo (29-08-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 29-08-11 09:06


"Finn Guldmann" skrev

> Allerfald for dieselbiler har undertrykket (også) den funktion at suge
> overskuds dieslen tilbage til tanken.

Ud over at et undertryk i tanken teoretisk vil trække i brændstoffet både i
frem og tilbageløb så har det ingen betydning.
Motoren er også højere end tanken så det kan løbe tilbage af sig selv.
Man kan også mene at tanken er anbragt lavt for at brændstoffet kan løbe
tilbage, det er ikke begrundelsen men det er da rigtigt at det har den
virkning.

> Kan noget tilsvarende gøre sig gældende for indsprøjtnings-benzin-biler?

Næh der er returløb også på karburatorbiler.
At man nu har undertryk i tanken skyldes at pumpetrykket er tyvedoblet, og
pumpen ikke skal suge hele vejen fra tank til motor.

En Ford 1,6 karburatormodel har et bensinpumpetryk på 0,3 bar
en Ford 1,6 indsprøjtning har et pumpetryk på 6,0 bar
Det er ikke helt det samme som sugeevne, men det fortæller om forskellen på
bensinpumper til karburator og indsprøjtning.

Overskudsbensinen trykkes tilbage med op til 6 bar, der betyder et undertryk
på 0,2 ikke noget.
Men for en 0,3 pumpe betyder en modstand på 0,2 meget, så på de modeller kan
man ikke køre med et standard undertryk.

mvh
Alex Christensen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177429
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407948
Brugere : 218878

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste