ny stationær
Fra : Rasmus Jensen

Dato : 28-08-11 14:12

Hej,

jeg er ved at kigge efter stumper til en ny stationær...
primært kontorbrug, men skal kunne bruges til spil i ny og næ af en knægt på
13-14 år...
Budget 6000...

indtil videre har jeg fundet følgende stumper:
windows licens http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=660398
1263
harddisk http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4317773 390
kortlæser http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4519440 209
plextor dvd bræ
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4268589 231
WLAN http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=425328 262
Kabinet http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4256635 649
PSU http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4700453 584

men nu er der jo så kun 2400 kr. tilbage til processor, bundkort og ram...
Jeg ville jo nok gerne smide en i5 processor i...

jeg er åben overfor forslag og alternativer...
ja - det er et krav at der skal være kortlæser og WLAN i maskinen...

Rasmus

Fra : Per Nielsen

Dato : 28-08-11 16:32

Rasmus Jensen kom med følgende:
> [...]
>
> jeg er åben overfor forslag og alternativer...
> ja - det er et krav at der skal være kortlæser og WLAN i maskinen...

Grafikkort?

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 28-08-11 19:58

Per Nielsen wrote:

> Grafikkort?

er det der er onboard ikke godt nok?

Rasmus

Fra : Per Nielsen

Dato : 28-08-11 20:20

Rasmus Jensen skrev den 28-08-2011:

> er det der er onboard ikke godt nok?

Hvilket onboard (bundkort)?

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 28-08-11 20:30

Rasmus Jensen wrote:

> jeg er ved at kigge efter stumper til en ny stationær...
> primært kontorbrug, men skal kunne bruges til spil i ny og næ af en
> knægt på 13-14 år...
> Budget 6000...

hvad med dette bud:
http://rmjelektronik.dk/pc/pc.pdf

noget jeg har overset eller en uheldig kombination?
en 500W PSU burde være nok ikke?
vil jeg få noget ud af at vælge noget andet RAM? (ikke value RAM eller 2x2
GB)??

Rasmus

Fra : George

Dato : 29-08-11 12:20

Den 28-08-2011 21:30, Rasmus Jensen skrev:
> vil jeg få noget ud af at vælge noget andet RAM? (ikke value RAM eller 2x2
> GB)??

Det foreslåede bundkort har "Dobbelt kanal hukommelses
arkitektur". Det betyder at kommunikationen mellem ram og
cpu/gpu bliver hurtigere med 2 (eller 4) moduler.
Jeg er ikke sikker på hvor stor forskellen er.

Jeg har gode erfaringer med Kingston value ram, men jeg
overklokker ikke.

George

Fra : Kurd

Dato : 28-08-11 21:05

http://www.medion.com/dk/electronics/cat/PC/pc_18?selectFacet=39&page=1&hitsPerPage=10

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-08-11 21:37

Rasmus Jensen wrote:

> noget jeg har overset eller en uheldig kombination? en 500W PSU burde
> være nok ikke?

Hvis der er noget i systemet som kræver mere end 500W PSU er det dit
grafikkort. Check selv specs for dit grafikkort.

--
Jesper Lund

Fra : Henning

Dato : 29-08-11 11:26

On Sun, 28 Aug 2011 15:12:11 +0200, "Rasmus Jensen"
<den-er-bare-hemmelig@anonym.net> wrote:

> [...]
>
>jeg er ved at kigge efter stumper til en ny stationær...
>primært kontorbrug, men skal kunne bruges til spil i ny og næ af en knægt på

Standardsvaret til standardspørgsmålet når det drejer sig om en
standardmaskine - gå i Aldi og køb deres nyeste tilbud til 3.999,-
http://aldi.medion.com/md8360/dk/?refPage=medionbanner

Så er der 2.000,- tilbage til sjov og ballade

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 01-09-11 16:30

Henning wrote:

> [...]
> http://aldi.medion.com/md8360/dk/?refPage=medionbanner
>
> Så er der 2.000,- tilbage til sjov og ballade

hmm...
en "standardmaskine" indeholder typisk billige komponenter...
bemærk jeg bevidst har valgt komponenter fra anerkendte producenter...
Det vil også sige støjsvagt kabinet og strømforsyning... det ser jeg ingen
steder er nævnt som en parameter på medion maskinen...
Desuden er det også kun en i3 processor der er i...

Tak for dit svar, men jeg synes egentlig godt du kunne have ulejliget dig
med at se på det jeg har listet op, i stedet for at komme med et forslag der
alligevel ikke er sammenlignligt...

Rasmus

Fra : Kurd

Dato : 01-09-11 17:14

> [...]
> med at se på det jeg har listet op, i stedet for at komme med et forslag

Der er angiveligt en i5'er i den datamat, jeg henviste til.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-09-11 20:42

"Rasmus Jensen" <den-er-bare-hemmelig@anonym.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> steder er nævnt som en parameter på medion maskinen...
> Desuden er det også kun en i3 processor der er i...

Sådan var det en gang. Idag kan du købe rigtig mange færdigkonfigurerede
pc.er med gode komponenter i. Aldi/Medion "praler" normalt aldrig af, hvad
der ligger inde i deres pc.er, med det plejer (i mine øjne) at være
kvalitetskomponenter. Bl.a. er jeg flere gange stødt på asus bundkort, som
jeg regner som værende rigtigt gode til prisen.
Jeg har gennem tiderne bygget hundredevis af pc.er til venner og bekendte,
men gør det faktisk aldrig mere, idet der altid findes en færdigbygget som
ofte er billigere end jeg kan bygge til. Der skal være helt specielle krav,
før jeg går i gang.
Som andre peger på (og som du ikke er særligt begejstret for) så vil jeg
også pege på Medion pc.er.
F.eks. denne
http://www.medion.com/dk/electronics/prod/MEDION%C2%AE+++AKOYA%C2%AE+P5231+D/910015213?category=pc_18&recId=&wt_mc=dk.intern.m-shop.pro-pla.on-ma&wt_cc1=m-shop_topseller_pc-4-rechts&wt_cc2=910015213&wt_cw=30.2.8&utm_source=Internetseite-intern&utm_medium=Kachel&utm_content=pc_4-rechts&utm_campaign=Kategoriekachel-Hotspots&utm_term=910015213
Den indeholder alt det du efterlyser - bortset fra at du her får en I7 cpu i
stedet for en I5, du får større harddisk, du får et rimeligt grafikkort,
istedet for onboard osv. Men det skulle være til at leve med, da det
altsammen jo er over dine krav . Prisen er 5.599 kr.
Medion er dæleme svære at komme uden om.
De første 18 år jeg havde pc.er havde jeg kun hjemmebyggede. Hvad har jeg
nu? En Medion stationær og en Medion bærbar. Simpelthen fordi man der får
mest for prisen.

Kurt

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 04-09-11 16:54

http://kortlink.dk/9ekt

> [...]
> med, da det altsammen jo er over dine krav . Prisen er 5.599 kr.
> Medion er dæleme svære at komme uden om.

ok... jeg har kigget på ovenstående som du linkede til...

hvad med denne:
http://kortlink.dk/9ekv

hvilket af de to graffikkort er bedst egnet til spil?

Rasmus

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-09-11 22:36

> [...]
>
> hvad med denne:
> http://kortlink.dk/9ekv
>
> hvilket af de to graffikkort er bedst egnet til spil?

Jeg har ikke lige fundet særlige spil test på kortene, men 2 andre benchmark
test viser, at HD6750 er godt og vel dobbelt så hurtig som GT530, så deraf
kan man vel nok udlede, at HD6750 så også er bedst til spil.

Kurt

Fra : Henning

Dato : 01-09-11 21:07

On Thu, 1 Sep 2011 17:30:25 +0200, "Rasmus Jensen"
> [...]

>Det vil også sige støjsvagt kabinet og strømforsyning... det ser jeg ingen
>steder er nævnt som en parameter på medion maskinen...
Det er ikke nødvendigt, det er standard i dag i Medion og har været
det i mange år. De bruger MSI-motherboard og deres kabinetter har
altid været ekstrem støjsvage.

>Desuden er det også kun en i3 processor der er i...
Hvad betyder det i virkeligheden?

>Tak for dit svar, men jeg synes egentlig godt du kunne have ulejliget dig
>med at se på det jeg har listet op, i stedet for at komme med et forslag der
>alligevel ikke er sammenlignligt...

Jeg forholdte mig til dine behov "primært kontorbrug, men skal kunne
bruges til spil i ny og næ af en knægt på 13-14 år" og ikke dine krav.

Fra : emjeppesen

Dato : 01-09-11 22:36

Henning skrev:

>Hvad betyder det i virkeligheden?

....At det bestemt ikke er en spillemaskine

Hilsen emj

Fra : Henning

Dato : 02-09-11 20:01

On Thu, 01 Sep 2011 23:36:01 +0200, emjeppesen <emj@> wrote:

>...At det bestemt ikke er en spillemaskine

Ok, så man kan ikke spille på den? Hvad gjorde vi før i5?

Fra : Preben

Dato : 29-08-11 11:34

Den 29.08.2011 kl. 12:26 skrev Henning <no.mail@all.invalid>:

> [...]
> http://aldi.medion.com/md8360/dk/?refPage=medionbanner
>
> Så er der 2.000,- tilbage til sjov og ballade

Helt enig. Det er tæt på at være tåbeligt at begynde at bygge selv. Læs
mere om maskinen her:
http://www.altomdata.dk/billig-men-staerk-multimedia-pc

--
mvh/Preben

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 05-09-11 01:52

Prøv engang at se på datamarked.dk - hvis den gerne må være brugt kan
du få noget af en maskine for omkring 1000 kroner - så er der plads
til lidt upgrades om nødvendigt?
Det er slet ikke nødvendigt at købe nye maskiner i dag - de gamle er
jo stærke nok til det formål du beskriver, specielt med et nyere gfx-
kort i.

//henrik

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 05-09-11 10:21

Kilgasto@gmail.com skrev:

>de gamle er
>jo stærke nok til det formål du beskriver, specielt med et nyere gfx-
>kort i.

jeg kan kun anbefale at læse artiklen "Er der håb om opgradering" i "Alt
om Data" nr 13/2011

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 05-09-11 11:09

Ivan V. Klattrup wrote:

> jeg kan kun anbefale at læse artiklen "Er der håb om opgradering" i
> "Alt om Data" nr 13/2011

hvad står der da i den artikel?

Rasmus

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 05-09-11 11:27

Rasmus Jensen skrev:

>hvad står der da i den artikel?

Det kan du jo læse i den, biblioteket har bladet hvis det er for dyrt i
indkøb.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk