Urgent: Volvo S40 T5 sætter ud
Fra : Martin Bak

Dato : 27-08-11 15:19

Jeg har gæster i disse dage, og en af dem er kørende i sin S40 T5 2004, der
har kørt omkring 210.000 km. Bilen er passet på aut. værksted med olieskift
og alt, og tandrem skiftet for ca. 30.000 km. siden.

Vi var ude for at se øen i dag, han kørte bag ved mig i Volvoen, men
pludselig kunne jeg se at jeg mistede ham. Jeg vendte om, og bilen var sat
ud. Den havde først hakket lidt, og så helt mistet trækkraften. Kunne end
ikke holde sig selv i tomgang. Man kan jo ikke se noget nede i sådan et
maskinrum, for alt er pakket ind i plasticskjolde, så jeg kunne ikke rigtig
gøre noget, men et vildt forsøg var at tjekke om der skulle være undertryk i
tanken. Det var der, ganke lidt.

Herefter startede bilen, og vi fortastte små 5km., hvorefter bilen satte ud
igen. Denne gang var der ikke nået at blive opbygget noget undertryk i
tanken, men efter et par minutter kunne bilen igen starte, og ved at køre
udelukkende i 1., 2. og 3. gear kom vi hele vejen hjem.

Motorlampen lyser konstant på bilen. Volvo har tidligere undersøgt bilen
flere gange, og sagt at der ingen fejl var, men uden at slå lampen fra.

I morgen skal gæsterne hjem til København over Sverige, helst medbringende
bilen.

Jeg har fundet denne tråd på nettet, der minder ret meget om problemet:

http://volvosnak.dk/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=4503&p=22004&hilit=s40+t5#p22004

Kan I her tilslutte jer konklussionen i tråden, og er der noget jeg kan gøre
herfra inden de tager afsted, for at minimere risikoen for at de pludselig
holder et sted i Sverige med en død bil?

x-post dk.fritid.bil, dk.teknik.bil uden fut

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Mogens Jensen

Dato : 27-08-11 16:06

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> --
> Martin
> http://www.martinbak.dk

Sidst, min FORD gjorde det samme, var det urenheder i benzintilførslen. Den
fejl kunne
et par danske FORD værksteder heller ikke finde.

På et tysk værksted fandt man fejlen. efter at jeg stoppede på motorvejen.
Vand i benzinen, ca. 1,5 liter. Stammede fra
et rustent hul på benzintilførsles røret, hvor regnvandet blev slynget op af
hjulet
under skærmen. I kunne jo lige se efter om samme rør eller tanken er rustent
og utæt.

Men, det er sandsynligvis benzintilførslen. Rens filter osv.

--
Mvh. Mogens Jensen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-08-11 22:59

> [...]

> gøre herfra inden de tager afsted, for at minimere risikoen for at de
> pludselig holder et sted i Sverige med en død bil?

Jeg oplevede en gang en lignende problematik på en Omega, det viste sig at
være returventilen på brændstoffet der var halvvejs forstoppet, og når
trykket blev for højt slog benzinpumpen fra og til hele tiden.

Problemet blev løst ved at gennemblæse ventilen med trykluft.

Men det er jo svært at konkludere særligt meget uden nogen målinger.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Martin Bak

Dato : 28-08-11 18:46

> [...]
>
> Problemet blev løst ved at gennemblæse ventilen med trykluft.
>
> Men det er jo svært at konkludere særligt meget uden nogen målinger.

Tak Uffe og Mogens.

Jeg valgte at lade være med at skrue hans bil fra hinanden. De er nu ombord
på Leonora Christina, og tager turen fra Ystad til København om en times
tid. Forhåbentlig når de ordentligt frem. En fæl vedvarende hyletone, kun
når bilen er varm har jeg gættet på er vandpumpen der er ved at stå af, så
han fik 5 liter vand med på turen, just in case

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 28-08-11 22:59

> [...]
> hyletone, kun når bilen er varm har jeg gættet på er vandpumpen der er ved
> at stå af, så han fik 5 liter vand med på turen, just in case

De er nået frem. Manden bliver blokket, for han kan og vil ikke selv lave
noget på bilen. Men de kom da hele vejen hjem

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Armand

Dato : 28-08-11 19:21

Den 27-08-2011 16:18, Martin Bak skrev:

Prøv at løsne bensindækslet når motoren dør: Hvis der lyder et tydeligt
*svup* skyldes det at bensintanken suger vacuum efterhånden som bensinen
forbruges!
Umiddelbar løsning er at køre videre med løst påsat dæksel, men den
lufttilgang som der bør være (igennem dækslet?) skal der før eller siden
rettes op på igen.

--
Armand.

Fra : Mogens Jensen

Dato : 29-08-11 05:32

> [...]
> Umiddelbar løsning er at køre videre med løst påsat dæksel, men den
> lufttilgang som der bør være (igennem dækslet?) skal der før eller siden

Røret, hvor igennem benzin tilføres, er som regel et dobbelt rør-
Det ene rør er til benzintilførslen og det andet til luft.
Luftrøret er bøjet nedad med et groft filter for neden.
så der ikke kommer skidt og vand op.
For at komme til luftrøret, skal hele tilførselssystemet
sandsynligvis afmonteres. Luftrøret er monteret, bøjet og
monteret grovfilter, så det normalt næsten er umuligt at få stoppet
lufttilførslen.

--
Mvh. Mogens Jensen