Stafetten: Valg, det at vælge, valgmulighe~
Fra : Kert Rats

Dato : 26-08-11 12:24

Mens vi gumler på, hvilket parti vi vil stemme på til det netop udskrevne
folketingsvalg, kan vi her på stafetten lægge hovederne i blød for at finde
sange og melodier inden for emnet valg, det at vælge, valgmuligheder.

Jeg lægger ud med Bjørnstjerne Bjørnsons "Jeg vælger mig april", her i et
klaverarrangement af Erling Jan Sørensen.
Lyt med på http://www.youtube.com/watch?v=8FnHT9JoRPc

Her er en melodi, hvor der indgår et "svært" valg. Det er Labans "Hvor skal
vi sove i nat?"
Lyt med http://www.youtube.com/watch?v=zzHuTXKs2Eg

Venligst

Kert Rats

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-11 13:06

Kert Rats <nat@hestedag.nu> wrote:

> [...]
> Lyt med på http://www.youtube.com/watch?v=8FnHT9JoRPc
>
> Her er en melodi, hvor der indgår et "svært" valg. Det er Labans "Hvor skal

Vi tager et helt album:

Katatonia - Tonight's Decision

<'>http://en.wikipedia.org/wiki/Tonight's_Decision>

/thomas

Fra : Jan Kronsell

Dato : 26-08-11 14:16

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen
> [...]
> Lyt med på http://www.youtube.com/watch?v=8FnHT9JoRPc
>
> Her er en melodi, hvor der indgår et "svært" valg. Det er Labans "Hvor

Så vil jeg starte med et præsidentvalg; faktisk det, som fandt sted i USA i
1968. Royal Guardsmen med Snoopy for President. Nuser opfordres af Den store
Græskarmand til at stille op som præsident og flyver rundt bland vælgerne i
sin trofaste Sopwith Camel. Til sidst mangler han en stemme for at blive
nomineret og hvem andre end Den røde Baron sikrer ham nomineringen.
http://www.youtube.com/watch?v=xmR-5O2fshg

Et nummer om en mand, der har truffet et valg og lever med det. Det
fanstiske smukke samrabejde mellem Johnny Cash og U2: The Wanderer.

Til sidst et nummer, som egentlig ikke handler om valg, men som handler om
det, som valget drejser sig om. Leonard Cohen med Democracy.
http://www.youtube.com/watch?v=-JwmIBSMzSM

Jan

Fra : Kert Rats

Dato : 27-08-11 19:24

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Til sidst et nummer, som egentlig ikke handler om valg, men som handler om
> det, som valget drejser sig om. Leonard Cohen med Democracy.

Nuser som præsident - fin ting. Den får du stafetten for, Jan.

Venligst

Stefan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-08-11 16:05

Nuser som præsident - fin ting. Den får du stafetten for, Jan.

Takker og vender tgilbage i løbet af aftenen.

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-08-11 15:43

On 26-08-2011 13:24, Kert Rats wrote:
> [...]
> folketingsvalg, kan vi her på stafetten lægge hovederne i blød for at finde
> sange og melodier inden for emnet valg, det at vælge, valgmuligheder.

Tysk schlager er her ikke meget af, så jeg må hellere linke til en.

Sangen er fra septembervalget i Tyskland i 2005 (mellem Gerhard Schröder
and Angela Merkel).
Manden i sangen, "Gerd", er selvfølgelig Schröder, og "Angie" er Merkel.

Melodien er oprindelig af Hans Blum, og teksten af Elmar Brandt, og det
er Elmar Brandt og Anne Onken der synger.
"Zonenmädchen" var en af Schröders lidt hånlige bemærkninger over
Merkel, som oprindelig kom fra "Ostzonen" altså Østtyskland.

“Im Wahlkampf vor mir liegt ein Zonenmädchen”:
http://www.youtube.com/watch?v=kE9e0C4KbXo&playnext=1&list=PL09306F651A606369

Henning

Fra : Max

Dato : 26-08-11 21:51

Hej Kert Rats

Når man har taget beslutningen om at forlade en,
ja så er der mange måder at vælge at gøre det på,
det synger en herlig fyr om her:

50 Ways to Leave your Lover - Paul Simon
http://www.youtube.com/watch?v=91euERWH2M4

og når en forlader en, ja så kan vedkommende jo
vælge toget til at forlade en med, det får vi en sang
om her, forøvrigt sunget af en af de bedste guitarister
verden har hørt:

Peter Green - Last Train To San Antone
http://www.youtube.com/watch?v=xL032S_q18I

Max