Bittermandler
Fra : Aksel

Dato : 26-08-11 15:08

Vores beholdning af bittermandler svinder faretruende.
Hvorfra kan man supplere?
Alle andre former for kærner kan ikke erstatte dette gode produkt.
Mvh
Aksel

Fra : Max

Dato : 26-08-11 19:54

Hej Aksel

> Hvorfra kan man supplere?

Jeg har lige købt i en ICA butik i Sverige.

Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-08-11 23:12

Max skrev:

> Jeg har lige købt i en ICA butik i Sverige.

Skriver de ellers meget forsigtige svenskere på posen
at bittermandler indeholder amygdalin som kan udvikle
blåsyre, HCN, og at man otte til ti bittermandler kan
være dødelig dosis for børn?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bittermandel

--
Herluf :·)
2b V ¬2b=?

Fra : Max

Dato : 27-08-11 09:21

Hej Herluf

> Skriver de ellers meget forsigtige svenskere på posen
> at bittermandler indeholder amygdalin som kan udvikle
> blåsyre, HCN, og at man otte til ti bittermandler kan
> være dødelig dosis for børn?

Ja, men de mængder man normalt bruger bittermandler
i frembyder ingen fare.

Men for at besvare spørgsmålet, så ja der står en
advarsel på posen:

"Bittermandel innehåller en stark aromatisk olja,
s. k. bittermandelolja och små mængder av den
giftiga blåsyra. Bittermandel bør derfor førvaras
oåtkomlig før barn."

Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-08-11 21:06

On 2011-08-26 16:07, Aksel wrote:
> [...]
> Hvorfra kan man supplere?
> Alle andre former for kærner kan ikke erstatte dette gode produkt.

specialkoebmanden.dk sælger dem. Hvad bruger du dem til? Jeg har endnu
til gode at finde retter hvor de gør noget specielt godt for retten.

kim

Fra : Aksel

Dato : 27-08-11 10:30

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> specialkoebmanden.dk sælger dem. Hvad bruger du dem til? Jeg har endnu til
> gode at finde retter hvor de gør noget specielt godt for retten.

Næsten udelukkende til Othello lagkage.
Mvh
Aksel