Audi og Citroën vil ha' design f
Fra : Henrik B.

Dato : 26-08-11 07:49

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1608087.ece

"Audi og Citroën sløser med fodgængernes sikkerhedhed - de to bilfabrikker
kan godt, men gider ikke. Designet er vigtigere, mener ekspert"

"Det begyndte ellers at blive kedsommeligt. Resultaterne fra de seneste
kollisionstest, er blevet forudsigelige. Og vi løfter efterhånden kun
øjenbryn, hvis en bil får under makskarakteren fem stjerner.
Men den seneste test sætter krusninger på et efterhånden blikstille
stjernehav og skaber lidt skumtoppe hist og her. Audi og Citroën skuffer med
at lave biler, som er farligere mod fodgængerne end de behøver at være.
- Audi har den store front, som designerne elsker og fodgængerne hader. Det
samme gælder Citroën DS5, som også er en bil, der er stærkt præget af
designernes ønsker om en flot bil fremfor fokus på sikkerheden, siger Leif
Nielsen.
- De gider simpelthen ikke, mener Leif Nielsen, og nævner Audi A6, der
klarer det rigtig skidt i fodgængertesten.

Flotte koreanere
- De positive overraskelser kommer fra koreanske Chevrolet, siger Leif
Nielsen. Chevrolet Aveo er fremragende, ifølge mangeårig Euro NCAP-ekspert
Leif Nielsen – der er flere tæt-på-top karakterer. Aveo er historien om den
uartige ælling, der blev til en artig svane.

Det samme gjaldt Chevrolet Cruze og MPV'en Orlando, som begge er meget sikre
biler. Ifølge Leif Nielsen gælder noget modsat desværre for de europæiske
bilmærker.
- Hvor Chevrolet går målrettet efter gode resultater, kniber det for f.eks.
BMW.

Her er bilerne, der klarer piskesmældsskaderne dårligt
BMW havde ikke alt for meget held i sprøjten med den ny firehjulstrækker X3.
Den klarer den vigtige pæletest rigtig dårligt - en test som den lille,
billige Chevrolet Aveo klarer fint.

Golf Cabriolet er derimod en europæer, der går forrest. - Med Golf Cabrio
viser VW, at man ikke behøver at lave en farlig bil, bare fordi at den har
stoftag, siger Leif Nielsen. Den klarer endda testen bedre en VW Jetta.

Denne gang har ti biler været i test. Den 11. skulle have været den helt nye
Toyota Yaris, som blev præsenteret for hele verden i København i torsdags
(den 25. august), men Euro NCAP har valgt at vente med at offentliggøre
netop den test til 24. november - siger Leif Nielsen, "formentlig fordi
Toyota skal have sat nogle detaljer på plads, som de ikke har helt styr på".

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : tiper

Dato : 26-08-11 02:00

> [...]
> Den klarer den vigtige pæletest rigtig dårligt - en test som den lille,

Hvem havde for 5 år siden, forudset at den koreanske Chevrolet ville
blive fremhævet for sin høje sikkerhed?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-08-11 09:08

On Fri, 26 Aug 2011 00:59:56 -0700 (PDT), tiper
<tiper@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvem havde for 5 år siden, forudset at den koreanske Chevrolet ville
>blive fremhævet for sin høje sikkerhed?

>--

Det har jeg!

Det er nøjagtigt 6 år siden jeg begyndte vat fremhæve koreansk
bilindustri som noget der ville frem i verden. Det blev der grinet en
del af - dengang.

Nu scorer de allesammen. Hyundai, Kia og Chevrolet. Selv de unges
presse som f.eks. Bilmagasinet har for længst overgivet sig.

Husk at i morgen er der premiere på Hyundai i40 stw. Det er en fed
bil!

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-08-11 09:57

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Husk at i morgen er der premiere på Hyundai i40 stw. Det er en fed
> bil!

Ja, det er den, men må kun trække en lille campingvogn.

Det segment, potten henvender sig til, er for en stor dels vedkommende
campister.

Det er sgu for dårligt.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-08-11 10:11

On Fri, 26 Aug 2011 10:57:00 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Ja, det er den, men må kun trække en lille campingvogn.
>
>Det segment, potten henvender sig til, er for en stor dels vedkommende

På grund af manglende interesse har jeg ikke været opmærksom på det
faktum.

Jeg kan heller ikke huske hvor meget jeg må have på den krog jeg ikke
har, men mener at have hørt at det er temmeligt meget - for klassen.

Hvorfra har du det indtryk, at Adidas-folket er det primære segment
for lige netop i40?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-08-11 10:16

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorfra har du det indtryk, at Adidas-folket er det primære segment
> for lige netop i40?

Den skal konkurrere i firmabilssegmentet og her finder du primært
børnefamilier samt campister.

Hyundai tilbyder pt. kun en stor firhjulstrækker med aut. gear som må trække
2 ton.

I min verden (campist) er Opel Insignia Tourer et langt bedre køb.

PS: Må selv trække 2 ton med bimmeren og det var derfor den valgt i sin tid.
S80 måtte trække 1.800 kg.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 26-08-11 10:26

On Fri, 26 Aug 2011 11:15:32 +0200, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>I min verden (campist) er Opel Insignia Tourer et langt bedre køb.
>
>PS: Må selv trække 2 ton med bimmeren og det var derfor den valgt i sin tid.

Nu må du hellere stoppe ploven, inden du trækker plovfuren skæv.

2 tons camperingswugn!!??

Det lyder dyrt i mine ører, og det harmonerer ikke med børnefamilier
osv.

Findes der noget statistik som redegør for, hvor mange af landets
registrerede camperingswugne der er for tunge ytil at en i40 må trække
den?

Vi må jo have luget ud i dine og Mogens' sædvanlige pralerier om at
have den største og hurtigste osv. jeg kender Jer. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Anders Majland

Dato : 26-08-11 10:52

> 2 tons camperingswugn!!??

Skal der være plads til 4 personer kommer man nemt derop af når først de er
lastet. Der er godt nok mange 12-1500kgs vogne men for at holde den lave
totalvægt må de nærmest ikke laste noget. Så snart forteltet og gasflaskerne
er de puttet i er der storset kun plads til tandbørsterne ...

2 ton totalvægt er der måske nok ikke mange vogne med, men de 14/1500kg som
i40'en må trækker er i underkanten for klassen. Min egen 1,6'er skoda må
trække 1500, mens 2 literen må trække 1800 og den store 2000kg.

Nu kunne vi ikke vente på i40'en og har handlede for snart 1/2år siden, men
synes ikke den ser specielt billig ud på prislisten. Den interessante for os
ville nok have været 1,7 CRDI 115 HK Style til 359.995 og superb'en stod til
370Kkr. Nu har jeg ikke kørt en i40 og heller ikke nærlæst alle
specifikationer endnu. Men i40'en er lidt kortere og har lidt mindre
bagagerum

Fra : Henrik B.

Dato : 26-08-11 10:55

> Nu må du hellere stoppe ploven, inden du trækker plovfuren skæv.
> 2 tons camperingswugn!!??
> Det lyder dyrt i mine ører, og det harmonerer ikke med børnefamilier
> osv.

Ja, det fleste polyesterhytter vejer nok mellem 1.100 og 1.400 kg.

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-08-11 19:23

"Henrik B." <saab9-5@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, det fleste polyesterhytter vejer nok mellem 1.100 og 1.400 kg.

Måske du finde en Adria at trække efter i40éren, men så må der heller ingen
plads være i den og helst heller ikke noget udstyr........

En bil som i40 skal kunne trække mere en 1.300 kg på kroge..

Måske den stadig har tromlebremser på baghjulene..

Fra : alexbo

Dato : 28-08-11 19:43

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev

> En bil som i40 skal kunne trække mere en 1.300 kg på kroge..
>Måske den stadig har tromlebremser på baghjulene..

Ja men det er dog stadig mere end en BMW 318 der kun må trække 1250 kg.
Den har nok de elendige håndbremseskiver.

En 40i 136 hk diesel må trække 1800 kg, den kan man jo vælge hvis det er
vigtigt med trækvægt.

Forøvrigt er tromlebremser langt bedre hvis man vil have stor trækvægt.
Det er et krav at vogntoget skal kunne holdes på en 8% stigning med
håndbremsen, det klarer tromler langt bedre end skiver, de kan dårligt holde
bilen, det er derfor man ofte sætte ekstra tromlebremser til håndbremsen når
der er skiver bag.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-08-11 20:10

> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev

> Ja men det er dog stadig mere end en BMW 318 der kun må trække 1250 kg.
> Den har nok de elendige håndbremseskiver.

Skulle ikke undre mig, dog er bilen i et prissegment, der er noget højere.

Jeg kan se, en 316i må trække 1.400 kg og en 320d må trække 2.000 kg.

Jeg kan ikke umiddelbart finde en 318i, kan du give et hint ?

> En 40i 136 hk diesel må trække 1800 kg, den kan man jo vælge hvis det er
> vigtigt med trækvægt.

Jep som jeg har skrevet i et andet svar til dig.

> [...]
> håndbremsen, det klarer tromler langt bedre end skiver, de kan dårligt
> holde bilen, det er derfor man ofte sætte ekstra tromlebremser til

Ok, jeg troede nu det var mere vigtigt at kunne standse vogntoget, men her
tager jeg så fejl.

Fra : alexbo

Dato : 28-08-11 21:03

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev

> Jeg kan ikke umiddelbart finde en 318i, kan du give et hint ?

Typegodkendelse E15188

http://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-Køretøjer.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-08-11 21:56

> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev

> Typegodkendelse E15188
>
> http://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-Køretøjer.aspx

Ok.

Her kan jeg også se, at en Hyundai 2.0 CRDi aut. kun må trække 1.100 kg

Typegodkendelse E50892.

Fra : alexbo

Dato : 28-08-11 22:38

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev
> Her kan jeg også se, at en Hyundai 2.0 CRDi aut. kun må trække 1.100 kg

> Typegodkendelse E50892.

Jeg tror nu det er en skrivefejl, alle de andre må trække 1700 uanset
automatgear.
Den står til 1700 i bilrevyen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 29-08-11 08:19

KLIP

> Jeg tror nu det er en skrivefejl, alle de andre må trække 1700 uanset
> automatgear.
> Den står til 1700 i bilrevyen.

Så har "de" nok lavet endnu en skrivefejl, da den nye i40 aut. ikke må
trække det samme som den med manuel gearkasse.

Den med aut gear står til 1.500 kg over alt.

Fra : alexbo

Dato : 29-08-11 09:14

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev

> Så har "de" nok lavet endnu en skrivefejl, da den nye i40 aut. ikke må
> trække det samme som den med manuel gearkasse.

> Den med aut gear står til 1.500 kg over alt.

Det er muligt, bortset fra at når det er overalt er det nok ikke en fejl.

Jeg tror, eller er sikker på, at det er en ren skrivefejl med de 1100 i
stedet for
1700, forøvrigt står Hyundaien til 1700 andre steder, bilrevyen f.eks.

At der er forskel på trækevnen på de forskellige modeller er almindeligt på
alle bilmærker, men hvad angår lige den Hyundai er det en skrivefejl og ikke
en forskel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 29-08-11 09:31

KLIP

> Jeg tror, eller er sikker på, at det er en ren skrivefejl med de 1100 i
> stedet for
> 1700, forøvrigt står Hyundaien til 1700 andre steder, bilrevyen f.eks.

Bilbasen skriver 1.100 kg og er det ikke tænkeligt, Bilrevyen har lavet en
skrivefejl ?

> At der er forskel på trækevnen på de forskellige modeller er almindeligt
> på
> alle bilmærker, men hvad angår lige den Hyundai er det en skrivefejl og
> ikke en forskel.

Ja, samtidig er det også mere almindeligt, modeller med aut. gear ikke
kan/må trække det samme som versionen med manuelt gear.

Fra : alexbo

Dato : 29-08-11 10:49

"Bjørn J." skrev

> Bilbasen skriver 1.100 kg og er det ikke tænkeligt, Bilrevyen har lavet en
> skrivefejl ?

Jo.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 29-08-11 11:06

KLIP

> Jo.

Man kan i samme moment undre sig over, at en BMW 318i Touring (1.9) må
trække 1.400 kg. og en langt nyere BMW 318i Touring (2.0) med kraftigere
motor blot må trække 1.250 kg.

Hvem mon "de" er, der sidder og laver dette makværk og skal man som køber
rette sig efter de officielle typegodkendelser eller diverse
bilbaser/bilblade, når man står i en købssituation ?

Fra : alexbo

Dato : 29-08-11 12:32

"Bjørn J." skrev

> Hvem mon "de" er, der sidder og laver dette makværk og skal man som køber
> rette sig efter de officielle typegodkendelser eller diverse
> bilbaser/bilblade, når man står i en købssituation ?

Det er svært at bedømme om det er makværk når man ikke kender baggrunden,
men det er fabrikken/importøren der sætter grænsen, selvfølgelig undergivet
de danske regler men de er nu simple nok.

Ikke større end bilens totalvægt, dog visse 4hjulstrækkere 1,5 gange
totalvægt.
Ikke over 3500 kg.
Og så det med håndbremsen.

Fabrikken tager alle mulige andre hensyn, fastgørelse i bilen, belastning af
motor og gearkasse, navnlig automatgear kan løbe varme med ekstra vægt at
trække.

Normalt kan man regne med typegodkendelsen, men er man i tvivl kan man
undersøge sagen hos færdselstyrelsen, importøren, en forhandler eller spørge
en synhal.
Ofte kan trækvægten sættes op, mange importører vælger lavere end fabrikken
har godkendt.
Jeg har selv fået sat en Citroen op fra 1300 til 1500 kg., det klarede
Citroen Danmark ganske gratis.

Ved brugtbilkøb skal man så være opmærksom på at den trækvægt der er på
reg.attesten kan være mindre end den godkendte af kørekorthensyn, så man
behøver ikke nødvendigvis afstå fra et køb p.g.a. for lille trækvægt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 29-08-11 14:18

KLIP

> [...]
> af
> motor og gearkasse, navnlig automatgear kan løbe varme med ekstra vægt at

Jeg kan se, at BMW på eks. 3-serien har meget forskellige oplysninger
omkring trækvægt.

Så det må et spørtgsmål om BMW Danmark melder det rigtige ind ved
typegodkendelsen:

http://www.bmw.de/de/de/newvehicles/_shared/pdf/catalogue/3_TO_catalogue.pdf?download=true

Mon ikke det samme er gældende for andre mærker ?

> Normalt kan man regne med typegodkendelsen, men er man i tvivl kan man
> undersøge sagen hos færdselstyrelsen, importøren, en forhandler eller
> spørge
> en synhal.

Godtager en dansk synshal en tysk oplysning ?

Fra : Bjørn J.

Dato : 30-08-11 10:34

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu må du hellere stoppe ploven, inden du trækker plovfuren skæv.

Ja så !

> 2 tons camperingswugn!!??

Ja !

> Det lyder dyrt i mine ører, og det harmonerer ikke med børnefamilier
> osv.

Du ved vist ikke, havd campingvogne vejer sådan i al almindelighed...;)

> Findes der noget statistik som redegør for, hvor mange af landets
> registrerede camperingswugne der er for tunge ytil at en i40 må trække
> den?

Det Hyundai opgiver som trækvægt, er det ved 0% stigning, 8% stigning eller
sågar ved 12% stigning ?

Hvis det er ved 0%, har man et problem, hvis man drager syd over
alperne..

Fra : Anders Majland

Dato : 30-08-11 21:53

> Det Hyundai opgiver som trækvægt, er det ved 0% stigning, 8% stigning
> eller sågar ved 12% stigning ?

Skal det ikke min være 8% for dansk indregistrering ?

/A

Fra : Bjørn J.

Dato : 30-08-11 23:10

> Skal det ikke min være 8% for dansk indregistrering ?

Jeg ved det ikke og kan umiddelbart heller finde en sådan oplysning.

Dog har jeg lige bemærket, at en BMW 318i med manuel gearkasse må trække
1.250 kg og samme med aut. gear må trække 1.400 kg......!.... ved hjælp at
linket fra Alexbo.

Fra : alexbo

Dato : 26-08-11 11:12

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev

> Ja, det er den, men må kun trække en lille campingvogn.

1800 kg må den trække i 136hk dieseludgaven.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-08-11 19:26

> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev

> 1800 kg må den trække i 136hk dieseludgaven.

Se det ligner noget, dog kun 1.500 kg i aut. udgaven.

380.000 kr. i billigste version er også en fin pris.

Fra : tiper

Dato : 26-08-11 03:43

On 26 Aug., 10:07, fol...@rasmussen.dk wrote:

> Det har jeg!
>
> Det er n jagtigt 6 r siden jeg begyndte vat fremh ve koreansk
> bilindustri som noget der ville frem i verden. Det blev der grinet en
> del af - dengang.
>
> Nu scorer de allesammen. Hyundai, Kia og Chevrolet. Selv de unges
> presse som f.eks. Bilmagasinet har for l ngst overgivet sig.
>
> Husk at i morgen er der premiere p Hyundai i40 stw. Det er en fed
> bil!

Har nu også de sidste par år, påstået at det er ved koreanerne man får
mest for pengene. Har selv en Nubira.
Men jeg havde nu ikke troet at lige Chevrolet ville blive blandt de
mest sikre. Og synes måske det er lidt pinligt af VW, der ellers burde
have bedre knowhow, at Chevrolet nu bygger mere sikre biler.
Gætter på det skyldes hurtig udvikling hos koreanerne, samtidig med
nogle af de europæiske mærker har hvilet for meget på lauerbærene .

Fra : tiper

Dato : 26-08-11 03:45

> Ja, det er den, men m kun tr kke en lille campingvogn.
>
> Det segment, potten henvender sig til, er for en stor dels vedkommende
> campister.
>
> Det er sgu for d rligt.

Ahhhh, campister der vælger at kaste sig ud i trafikken med sådan en
stopklods efter sig, er jo alligevel så store egoister, at de vælger
en SUV på papegøjeplader.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-08-11 10:53

> "tiper" skrev i meddelelsen
>
> Hvem havde for 5 år siden, forudset at den koreanske Chevrolet ville
> blive fremhævet for sin høje sikkerhed?

Dem som vidste at Saab stod for udviklingen af GM-platformens sikkerhed.
)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-08-11 15:34

tiper skriver:

> Men jeg havde nu ikke troet at lige Chevrolet ville blive blandt de
> mest sikre. Og synes måske det er lidt pinligt af VW, der ellers burde
> have bedre knowhow, at Chevrolet nu bygger mere sikre biler.

Pinligt?

Prøv at sammenlign en VW Golf of en Chevrolet Aveo

Er det pinligt at selehuskere på bagsædet gør at en Aveo scorer flere
points?
At klistermærket der fortæller at man ikke må sætte en omvendt barnestol
ind uden at disable airbaggen først?
At Golfen scorer bedre i de fysiske tests?

Vægtforskelen på de 2 biler er 88 kg.

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : tiper

Dato : 29-08-11 05:03

On 26 Aug., 16:34, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
> ind uden at disable airbaggen først?
> At Golfen scorer bedre i de fysiske tests?

Nu er de 2 biler ikke helt i samme klasse, en mere rimelig
sammenligning mellem de 2 mærker er Cruze og Jetta.
Har får Cruze maksimale 16 point i frontalttesten, men helt grøn
markering, mens Jetta kun får 15,2 med et par gule markeringer.
Sidekollision er de lige gode til men i pæletesten er der orange
markering og 7,1 poin, men Cruze har en enkelt gul markering og 7,4
point.
Og ja, Chevrolet får et ekstra point for at have selehuskere bagi, men
er det skidt?
Men altså, på de fysiske test er det ikke VW der er bedst.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-08-11 16:00

tiper skriver:

> Og ja, Chevrolet får et ekstra point for at have selehuskere bagi, men
> er det skidt?

Ikke, når bilerne er så ens, men det er skidt ( i mine øjne) at
selehuskere eksempelvis kan være forskel på 4 og 5 stjerner.

> Men altså, på de fysiske test er det ikke VW der er bedst.

Undtagen den med fodgængerne......og piskesmæld.

Fra : alexbo

Dato : 29-08-11 17:18

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> Ikke, når bilerne er så ens, men det er skidt ( i mine øjne) at
> selehuskere eksempelvis kan være forskel på 4 og 5 stjerner.

Ja men det er ikke anderledes end at 1 km/t hastighed eller 0,01 promille
sprit er forskellen på at miste kørekortet eller beholde det.

Enten opnår man point nok til 5 stjerner eller også gør man ikke, om det er
en selehusker eller fodgængerbeskyttelse er ligegyldigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 29-08-11 18:33

> [...]
> er
> en selehusker eller fodgængerbeskyttelse er ligegyldigt.

Det ændrer ikke på, at det er latterligt, at dét kan give forskellen!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-08-11 15:37

"Henrik B." skriver:

> "Audi og Citroën sløser med fodgængernes sikkerhedhed - de to bilfabrikker
> kan godt, men gider ikke. Designet er vigtigere, mener ekspert"

Jeg er ked af at måtte sige det og det vil nok også skabe en storm, men
jeg forstår det godt.

Designet af en bil er en del af bilens identitet, visse designs passer
ikke med hvordan man som fodgænger får de færreste skader, hvis man
bliver "kørt ned af en designerbil".