Kan jeg sætte en SSD og et usb3-kort i den~
Fra : Jim Andersen

Dato : 24-08-11 10:12

Hej gruppe,

Jeg er ikke super-HW kompetent.

Jeg påtænker at opgradere den her PC med en SSD-disk.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01659232&tmp_track_link=ot_faqs/top_issues/en_dk/c01659232/loc:1&cc=dk&dlc=da&lang=da&lc=en&product=3894679#N214

Hvilke(n) disk kan jeg bruge, eller hvilke kan jeg ikke bruge?
Der er jo noget med sata 2 og sata 3, og 150 gb/s og 300 gb/s og 600 gb/s.

Jeg vil også godt have usb-3. Kan I foreslå et kort jeg kan ploppe i? Og
forsøge at beskrive hvilken slot a la "den nederst til højre over den gule
plastic-dims med sort skrift" jeg skal sætte det i?

pft
Jim

Fra : Peter

Dato : 24-08-11 10:35

"Jim Andersen" <jim@officeconsult.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsøge at beskrive hvilken slot a la "den nederst til højre over den gule
> plastic-dims med sort skrift" jeg skal sætte det i?

Jeg har en HP dc7600 fra 2006 og jeg har sat en SSD disk i det har fjernet
ventetiden hvor jeg kunne vente nogle sec på IE8 så reagerer den nu
øjeblikkeligt eller der er en ventetid på ca 1 sec. Jeg er meget tilfreds
med SSD. Jeg overvejer at købe et pci kort til USB 3 for at sætte
hastigheden op.

Fra : jk

Dato : 24-08-11 10:55

On Wed, 24 Aug 2011 11:12:27 +0200, "Jim Andersen"
<jim@officeconsult.invalid> wrote:

> [...]
>forsøge at beskrive hvilken slot a la "den nederst til højre over den gule
>plastic-dims med sort skrift" jeg skal sætte det i?

Sata specifikationen for bundkortet:
http://www.algogo.com/store/products/ASUS-IPIBL%252dLB-HP-Compaq-Intel-G33-775-MOTHERBOARD-%28Benicia%252dGL8E%29.html

det har sata2. Så det er meget godt.

Bundkortet har også 2 slots pci express x1, til et usb 3 kort.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=775300

Der kan side 4 ram klodser i. DDR2 pc6400.

mvh

John

Fra : jim

Dato : 24-08-11 11:13

On 24 Aug., 11:54, jk <johnknuhtse...@Mail.dk> wrote:
> Sata specifikationen for bundkortet:http://www.algogo.com/store/products/ASUS-IPIBL%252dLB-HP-Compaq-Inte...

Tak.

> det har sata2. S det er meget godt.
Men kun op til 3 gb/s det er mindre godt.
Men så behøver jeg ikke betale extra for en ssd der kan gå op til 6gb/
s.

> Bundkortet har ogs 2 slots pci express x1, til et usb 3 kort.
Og de er ledige?
> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=775300

Der står "PCI Express 2.0 x1" der står ikke noget med "2.0" på
bundkort specs?

Kan jeg få dem om på fronten, ved at sætte nogle ledninger på kortet
og trække dem gennem kabinettet og frem til usb-portene på fronten?

> Der kan side 4 ram klodser i. DDR2 pc6400.

Med et max på 8 gb, og jeg har 6 gb i nu. Kan du se om der er ledige
slots, eller om der er 4 2gb klodser i? Tror du det giver noget
mærkbar ydelse at proppe en 2gb ramklods mere i?
Kan du linke til en, eller give en ca pris?

Fra : jk

Dato : 25-08-11 08:06

On Wed, 24 Aug 2011 10:12:55 -0700 (PDT), jim <scubajima@gmail.com>
wrote:

>Tak.

>Men kun op til 3 gb/s det er mindre godt.
>Men så behøver jeg ikke betale extra for en ssd der kan gå op til 6gb/
>s.

Sata2 er sådan set godt nok til at have meget fornøjelse af ssd. Sådan
bruger jeg selv ssd. Ja, der er en lille prisforskel i forhold til
sata3 ssd.
>Og de er ledige?
>
>Der står "PCI Express 2.0 x1" der står ikke noget med "2.0" på
>bundkort specs?

Har googled lidt rundt i et par sider google links uden at finde noget
nøjagtigt. Prøv med det asrock usb kort og se, hvad der sker. Det er
billigt.
Et andet kort specificerer det ikke nøje, og har desuden en
forsyningsledning på, ligesom harddisk. Klogt !
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4228587

>Kan jeg få dem om på fronten, ved at sætte nogle ledninger på kortet
>og trække dem gennem kabinettet og frem til usb-portene på fronten?

Du kan købe en usb 3.0 hub:
http://www.proshop.dk/USB-Hub/LogiLink-USB-3.0-HUB-4-ports-2217119.html

Man kan få sådan noget:
http://www.proshop.dk/Systemtilbehoer%28Koelepasta-mv.%29/SilverStone-SST-FP32B-3.5-Front-I-O-Mo-2049412.html

så må du ringe til proshop og spørge dem om sub 3.0 compatibility.
Man kan trække et kabel fra bagsiden igennem et hul og til fronten.

> [...]
>mærkbar ydelse at proppe en 2gb ramklods mere i?
>Kan du linke til en, eller give en ca pris?
Der ER 4 slots, og du bruger vel 3 af dem.
Nej, jeg tror ikke, at du kan mærke forskel på 6 og 8 Gb.

180 kr.:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=433425

mvh

John

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-08-11 08:46

jk wrote:

> Et andet kort specificerer det ikke nøje, og har desuden en
> forsyningsledning på, ligesom harddisk. Klogt !
> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4228587

Ikke helt korrekt. Et par linier under
Grænseflade (bus) type PCI Express x1
står der
PCI-specifikationsrevision PCIe 2.0

> Du kan købe en usb 3.0 hub:
> http://www.proshop.dk/USB-Hub/LogiLink-USB-3.0-HUB-4-ports-2217119.html

Købe købe købe......

> Man kan få sådan noget:
> http://www.proshop.dk/Systemtilbehoer%28Koelepasta-mv.%29/SilverStone-SST-FP32B-3.5-Front-I-O-Mo-2049412.html

Ja, men jeg har jo sådan noget lignende allerede indbygget i PCen, hvor der
er usb 2.0, dem ville jeg så "opgradere" til 2.0 ved at forbinde dem til
usb-3-kortet.
Der er vel ikke noget HW-mæssigt forskel (her spørger jeg generelt ud i
gruppen, for du har jo allerede givet op og mener jeg skal spørge proshop)
på usb2 og usb3. Vel heller ikke med ledninger? En usb 2 ledning kan vel
også bruges til en usb 3 extern HD? Forskellen er vel blot at stikket er
blåt indeni?

> Nej, jeg tror ikke, at du kan mærke forskel på 6 og 8 Gb.
>
> 180 kr.:
> http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=433425

Tak !

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-08-11 12:41

Jim Andersen skrev den 25-08-2011:
> [...]
Hvis du følge linket på siden får du
"By providing connections for four USB 2.0 ports (also compatible with
version 1.0 & 1.1)"

Der er vist en del forskel.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-08-11 11:39

Jim Andersen wrote:
> [...]
> Og forsøge at beskrive hvilken slot a la "den nederst til højre over
> den gule plastic-dims med sort skrift" jeg skal sætte det i?

FYI: Jeg har fået at vide man kan købe et pci-e kort der har både 6GB/s sata
og usb 3.0.
Og at der er stor forskel på usb 3 og usb 2, så man kan ikke "genbruge"
gamle usb-hubs som usb3 hubs.

/jim