Den kan jeg ikke finde ...
Fra : Steffen

Dato : 24-08-11 15:13

Hej - Kan I hjælpe med at finde et stykke Mozart?

I et blad anbefales det at lytte til "Mozarts strygerkvartet nr. 1 i G-dur
(Adagio)" for en smertedæmpende virkning. Jeg har søgt på bibliotekets
hjemmeside med den søgenøgle; men det giver ingen resultater. Kan den hedde
noget andet på"biblioteks-sprog"?

På forhånd tak.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-11 15:39

"Steffen" <steffena2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Adagio)" for en smertedæmpende virkning. Jeg har søgt på bibliotekets
> hjemmeside med den søgenøgle; men det giver ingen resultater. Kan den

http://www.classicalarchives.com/work/19021.html

eller

http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/jspforward?file=.%2Findex.jsp&tplDir=web&page=viewtrack&tid=81324666

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-08-11 16:30

On 24-08-2011 16:38, Alex Linaa wrote:

> http://www.classicalarchives.com/work/19021.html

> http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/jspforward?file=.%2Findex.jsp&tplDir=web&page=viewtrack&tid=81324666
> /Alex

Satsen er også på tuben, så kan du prøve den et par gange inden du køber
den:
http://www.youtube.com/watch?v=fDU4OyAzlSA

Henning.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-11 17:37

Steffen wrote:
> [...]
> bibliotekets hjemmeside med den søgenøgle; men det giver ingen
> resultater. Kan den hedde noget andet på"biblioteks-sprog"?

Det skulle være de tre første på denne søgning med video

http://www.google.dk/search?hl=en&q=w.+a.+Mozart+string+quartet+no.+1+G-dur&aq=f&aqi=&aql=&oq=

Du kan prøve igen på biblioteket med KV 387 som søgekriterie...

mvh. erik Richard

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-08-11 19:13

On 24-08-2011 18:36, Erik Richard Sørensen wrote:

> Det skulle være de tre første på denne søgning med video
> http://www.google.dk/search?hl=en&q=w.+a.+Mozart+string+quartet+no.+1+G-dur&aq=f&aqi=&aql=&oq=
>
> Du kan prøve igen på biblioteket med KV 387 som søgekriterie...

Først har Linaa give det rigtige svar. Så har jeg givet et rigtigt link
til YouTube.

Hvad opnår du nu ved at henvise til en forkert strygekvartet, Köchel nr.
387, når det som Linaa ganske rigtigt svarede, er Köchel nr.80.
Den du henviser til er strygekvartet No. 14.

Henning.

Fra : Max

Dato : 24-08-11 19:17

Hej Henning

> Hvad opnår du nu ved at henvise til en forkert strygekvartet, Köchel
> nr. 387, når det som Linaa ganske rigtigt svarede, er Köchel nr.80.
> Den du henviser til er strygekvartet No. 14.

Det er jo hvad man kan forvente fra den kant.

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-08-11 19:32

On 24-08-2011 20:16, Max wrote:

> Det er jo hvad man kan forvente fra den kant.

Hej Max.

Du burde 'kaste dig over' strygekvartetter, det er faktisk bedre end
Wagner. Start f.eks. med Borodin's 2. kvartet. Den helbreder også alle
skavanker.
Her 3.satsen:
http://www.youtube.com/watch?v=AA7ZvXo5o14&feature=related

Hilsen Henning

Fra : Max

Dato : 24-08-11 19:55

Hej Henning

> Du burde 'kaste dig over' strygekvartetter, det er faktisk bedre end
> Wagner. Start f.eks. med Borodin's 2. kvartet. Den helbreder også alle
> skavanker.

Kan jeg få det skriftlig ?

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-08-11 20:03

On 24-08-2011 20:54, Max wrote:
> Hej Henning

> Kan jeg få det skriftlig ?

Det kan du godt, men du skal nok ikke satse på at min garanti er meget
værd.

Henning.

Fra : Max

Dato : 24-08-11 21:12

Hej Henning

> Det kan du godt, men du skal nok ikke satse på at min garanti er meget
> værd.

Det havde jeg nok på fornemmeren, så jeg tror jeg satser
på Wagner istedet :)

Max

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-11 20:02

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du burde 'kaste dig over' strygekvartetter, det er faktisk bedre end
> Wagner. Start f.eks. med Borodin's 2. kvartet. Den helbreder også alle
> [...]

Det var dog en forfærdelig optagelse. Alle nuancer og overtoner mangler jo.
Her er en lidt bedre (men heller ikke helt god) optagelse:
http://www.youtube.com/watch?v=uSdMKJqnnW4

/Alex

P.S. Intet er bedre end Wagner, hvis man er i Wagner-humør. Men vi gider
ikke en klassisk krig om hvad der er bedst. Det har vi fået nok af i kampen
mellem schlager og musik ;)

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-08-11 20:11

On 24-08-2011 21:02, Alex Linaa wrote:

> P.S. Intet er bedre end Wagner, hvis man er i Wagner-humør. Men vi gider
> ikke en klassisk krig om hvad der er bedst. Det har vi fået nok af i kampen
> mellem schlager og musik ;)

Det med Wagner er noget indforstået, noget voksensnak, Max og jeg
imellem. Så frygt ikke.

Har i øvrigt netop erhvervet "Götterdämmerung" i en Metropolitan
opførelse fra 1952 med Helen Traubel og Set Svanholm.
Det skulle være Helen Traubel sidste optræden i rollen som Brünnhilde.

Henning.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-11 20:16

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> wrote:

> [...]
> opførelse fra 1952 med Helen Traubel og Set Svanholm.
> Det skulle være Helen Traubel sidste optræden i rollen som Brünnhilde.

Jeg er familiært opdraget til at at kunne lide Wagner .. min mor har
vist gået i skole med noget af Wagner familiens afkom, og de var vist
nogen dumme nogen ;)

/thomas

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-08-11 20:22

On 24-08-2011 21:15, Thomas von Hassel wrote:

> Jeg er familiært opdraget til at at kunne lide Wagner .. min mor har
> vist gået i skole med noget af Wagner familiens afkom, og de var vist
> nogen dumme nogen ;)

I øvrigt en spændende oplysning.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-11 21:39

> Det med Wagner er noget indforstået, noget voksensnak, Max og jeg imellem.
> Så frygt ikke.

Jeg frygter heller ikke.
Det var et oplæg til en joke, intet andet

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-11 20:15

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> Det har vi fået nok af i kampen
> mellem schlager og musik ;)

Thi hi .. den var god :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-11 20:04

Henning Jensen wrote:

> [...]
> 387, når det som Linaa ganske rigtigt svarede, er Köchel nr.80.
> Den du henviser til er strygekvartet No. 14.

Fordi strygekvartet nr. 14 KV 387 også kendes som strygekvartet nr. 1 G
Dur KV 80.

Der er stor tvivl om, hvilken af de to, der rent faktisk er nr. 1 og
hvilken nr. 14. I en af mine Mozart fortegnelser (Archiv) står KV 80 som
"Kvartett für Streicher G-Dur No 1a" mens KV 387 står som "Kvartett für
Streicher G-Dur No 1". Længere er den ikke! - Jeg har begge i en
indspilning med Salzburger Streicher Kvartett og musikere fra Wiener
Mozart Ensemble på LP (DG).

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-11 20:15

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> No. 14.
>
> Fordi strygekvartet nr. 14 KV 387 også kendes som strygekvartet nr. 1 G

Så skulle de to jo være ens ?

<http://dme.mozarteum.at/DME/objs/ed/ucb18_173_3.jpg>

<http://dme.mozarteum.at/DME/objs/ed/ucb18_175_3.jpg>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-11 20:45

Thomas von Hassel wrote:

> Så skulle de to jo være ens ?
>
> <http://dme.mozarteum.at/DME/objs/ed/ucb18_173_3.jpg>
>
> <http://dme.mozarteum.at/DME/objs/ed/ucb18_175_3.jpg>

Nej, KV 80 og KV 387 er ikke ens - langt fra endda. Det, der er tvivl
om, er, om Köchel har taget fejl i sin nummerering.

mvh. Erik Richard

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-08-11 20:50

On 24-08-2011 21:45, Erik Richard Sørensen wrote:

> Det, der er tvivl om, er, om Köchel har taget fejl i sin nummerering.

Det kunne vel også tænkes at det var dig der tog fejl?
Du er ikke i stand til at komme med en eneste henvisning til det modsatte.

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-08-11 20:20

On 24-08-2011 21:03, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> Streicher G-Dur No 1". Længere er den ikke! - Jeg har begge i en
> indspilning med Salzburger Streicher Kvartett og musikere fra Wiener

Når du er så god til at Google:

Köchel fortegnelsen:
http://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6chel_catalogue

String Quartet No.1
http://imslp.org/wiki/String_Quartet_No.1_in_G_major,_K.80/73f_%28Mozart,_Wolfgang_Amadeus%29

String Quartet No. 14:
http://en.wikipedia.org/wiki/String_Quartet_No._14_%28Mozart%29

Henning.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-11 20:23

> [...]

> Salzburger Streicher Kvartett og musikere fra Wiener > Mozart Ensemble på

Henning, Henning, Henning, at vifte Wikipedia artikler foran Erik er som
en rød klud foran en olm tyr ... håber du har noget at gå i dækning bag

/thomas

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-08-11 20:26

On 24-08-2011 21:23, Thomas von Hassel wrote:

> Henning, Henning, Henning, at vifte Wikipedia artikler foran Erik er som
> en rød klud foran en olm tyr ... håber du har noget at gå i dækning bag

Jeg har fornemmet det, men manden tager fejl.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-11 20:53

> Jeg har fornemmet det, men manden tager fejl.

Absolut

Det er K80 og K73f der er noget "rod" imellem, ikke K387

http://www.classical.net/music/composer/works/mozart/

Og mon ikke den side er valid nok til at lukke diskussionen?

/Alex

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-08-11 23:39

Alex Linaa skrev:

> Absolut
> Det er K80 og K73f der er noget "rod" imellem, ikke K387
> http://www.classical.net/music/composer/works/mozart/
> Og mon ikke den side er valid nok til at lukke diskussionen?

Jeg har kigget i mit Bielefelder-Katalog. Af det fremgår
det at kvartet nr. 1 har tilnavnet Lodi-kvartet, vistnok
fordi den er skrevet et sted af det navn. De seks næste
(nr. 2-7) hedder Milano-kvartetterne. De seks næste,
(nr. 8-13) hedder de seks Wiener-kvartetter. Nu kommer
det spændende:
Nr. 14-19 hedder "de seks Haydn-[tilegnede] kvartetter".
I visse fortegnelser kalder man så nr. 14 for "den 1.
Haydn-[tilegnede] kvartet", o.s.v. - Dette kunne være
en kilde til nummerfejlene, men jeg er slet ikke sikker.

--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-11 07:09

> [...]
> Haydn-[tilegnede] kvartet", o.s.v. - Dette kunne være
> en kilde til nummerfejlene, men jeg er slet ikke sikker.

Det er godt nok søgt, for at "forklare" en "fejl" som ingen andre end Erik
kan finde.
Der er kun ét menneske i verden der er forvirret her ;)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-11 13:21

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> Haydn-[tilegnede] kvartet", o.s.v. - Dette kunne være
> en kilde til nummerfejlene, men jeg er slet ikke sikker.

Det lyder ikke usandsynlig... Og det giver ganske god mening i, at
Köchel i første omgang kan have taget fejl. KV fortegnelsen er jo både
ændret og revideret ad flere omgange. - Sidste gang var jo omkring 1980,
da man på Det kongelige Bibliotek fandt nogle hidtil ukendte Mozart ting...

mvh. Erik Richard

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-08-11 14:59

On 25-08-2011 14:21, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> da man på Det kongelige Bibliotek fandt nogle hidtil ukendte Mozart ting...

Den sidste revision af KV var i 1964 og den fik betegnelsen K6
En ny KV er påbegyndt af Neal Zaslaw i 1999 og har midlertidigt fået
betegnelsen NK.

I de fleste af disse revisioner er der ikke foretaget egentlige
rettelser men kun tilføjelser. Disse tilføjeler er kun angivet med en
stjerne.
Den afskrift, som man tror måske kan være en kopi af en Mozart symfoni,
og som blev "fundet" i Odense i 1983, har således heller ikke
foranlediget en revision af KV, og symfonien er også kun tilføjet med en
stjerne i KV-fortegnelsen.

Så det er en særdeles urigtige oplysninger du nu igen kommer med.
KV fortegnelsen er ikke ændret omkring 1980. Ligesom det er helt forkert
at der er fundet ukendte Mozart ting på Det kgl Bibliotek omkring 1980.

Henning.

Fra : Steffen

Dato : 25-08-11 19:07

Jeg siger ihvertfald tak ;)