Motorlampe lyser, men ingen fejl?
Fra : Jebir

Dato : 24-08-11 15:25

Hej alle sammen

Jeg har brug for et par input, da min mekaniker desværre først har tid
til at kigge på vognen i starten af næste uge...

Jeg har en Suzuki Baleno 1.3 GL fra 2001, og er i fredags kommet hjem
fra ferie i Tjekkiet i den. Den har gået 195000.

For godt en måned siden begyndte motorlampen at lyse (gult), og jeg fik
sat en computer på og aflæst - men der var ingen fejl... jeg fik besked
på at hvis det opstod igen skulle jeg lige få det tjekket igen.

Undervejs hjemad fra Tjekkiet begyndte motorlampen at lyse, og jeg fik
den aflæst på et værksted i Tyskland. Jeg fortalte ham om episoden for
en måneds tid siden. Den havde igen ikke meldt nogen fejl, og bilen gik
som den skulle, så mekanikeren "slukkede" for lampen og jeg fik besked
på at fortsætte uden at tænke mere over det, men søge værksted hjemme
hvis det skete igen.

Siden er det ikke sket, og bilen har kørt fint - men imorges da jeg kom
ud og startede bilen, og igen her til eftermiddag, kom der en stor sort
røgsky fra udstødningen da jeg startede... Bilen kører som den skal, og
motorlampen lyser ikke....

Er der nogen der har et bud på hvad det kan være - og er det noget jeg
kan køre med indtil mandag eller bør jeg begrænse min kørsel???

- Jebir

Fra : alexbo

Dato : 24-08-11 16:45

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev

> Er der nogen der har et bud på hvad det kan være - og er det noget jeg kan
> køre med indtil mandag eller bør jeg begrænse min kørsel???

Jeg vil foreslå du kontrollerer oliestanden, det kunne tyde på at der løber
olie ned i cylindrene når bilen holder stille og ved start brænder det af.
Det samme olieforbrug kan få lambdasonde til at melde fejl og få lampen til
at tænde, men uden at gemme fejlen, og kort tid efter er fejlen væk og kan
ikke aflæses.

Kontroller olie og vand og tag det derfra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jebir

Dato : 24-08-11 17:31

> [...]
> og kan ikke aflæses.
>
> Kontroller olie og vand og tag det derfra.

- Olie og vandniveau er som de skal være - har holdt løbende øje med
det både på den lange køretur og efterfølgende, så det er ikke
umiddelbart her problemet er.

- Jebir

Fra : alexbo

Dato : 25-08-11 08:27

"Jebir" skrev

> - Olie og vandniveau er som de skal være - har holdt løbende øje med det
> både på den lange køretur og efterfølgende, så det er ikke umiddelbart her
> problemet er.

Du kunne prøve at lade en anden starte bilen mens du stiller dig bagved for
at stå i denne røgsky, og prøver at bedømme om den lugter af brændt olie
eller bensin, en utæt indsprøjtningdyse kunne give en lille sø af bensin når
bilen holder stille så den brænder af i startøjeblikket.

Jeg synes i hvert fald at det er denne startsky man skal koncentrere sig om,
navnlig hvis der ikke gemmes nogen fejlkode ang. lampen.

mvh
Alex Christensen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 25-08-11 20:18

On Wed, 24 Aug 2011 16:24:44 +0200, Jebir <jebir@jebir.dk> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen der har et bud på hvad det kan være - og er det noget jeg
>kan køre med indtil mandag eller bør jeg begrænse min kørsel???

Da min Sonata lavede det nummer, var det pakningen ved
indsugningsmanifolden der fik lampen til at lyse. Den kørte helt som
den plejer, men fik selvfølgelig en forkert blanding sprøjtet ind.

Det reagerede lampen altså på.

--

Venlig hilsen
Folmer