Indisk ret
Fra : Steen F.

Dato : 23-08-11 03:13

Jeg smagte noget "karry-kylling" fra slagter Vollstedt i Haderslev
forleden dag. Det var slet ikke værst. Marinerede kyllingestykker og rød
peber/champignon og nogle andre grønsager. Svitses på panden og
tilsættes fløde og spises med ris og flutes.
Så nu er jeg blevet lidt hooked på karry og indisk mad. Gerne med andet
end kylling. Men jeg elsker ris og grønsager. Har I nogle bud?

Og jeg så filmen "Kill the irishman" i går aftes. Der blev spist godt af
de italienske retter (noget mafia-relateret halløj). Bl.a. spaghetti med
noget der ikke lignede kødsovs og heller ikke boller. Har I nogle
forslag til en spaghetti-ret med noget andet end kødsovs der er
forholdsvis nem at lave? (nu ikke være sjov og sig ketchup, vel!?)

Mvh
Steen F.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-08-11 10:49

Den 23/08/11 04.12, Steen F. skrev:
> [...]
> Så nu er jeg blevet lidt hooked på karry og indisk mad. Gerne med andet
> end kylling. Men jeg elsker ris og grønsager. Har I nogle bud?

Prøv at læse lidt opskrifter, gå på indiske restauranter osv. for at få
lidt inspiration.

Men karry: start med at prøve forskellige færdige indiske karrypastaer
(kan købes i supermarkeder og indiske/pakistanske
købmænd/grønthandlere). Tilsæt evt. de krydderier som du synes bør
fremhæves i karryen.

Fløden kan du skifte ud med kokosmælk eller youghurt.

Jeg foretrækker basmati-ris til indisk mad. Man kan også lave dem som
pilao-ris. Andet tilbehør kan være naan-brød og papadoms.

Mht. grønt kan man snyde lidt ved at bruge en færdigblandet
wok-blanding, men i øvrigt hvad man synes passer til retten.

Mvh. Lars

Fra : ;o)-max-

Dato : 27-08-11 07:28

On 23-08-2011 16:49, Lars Kongshøj wrote:

> Prøv at læse lidt opskrifter, gå på indiske restauranter osv. for at få
> lidt inspiration.

Den mest spiste ret i Indien er dal, den er ret enkel at tilberede,
man svitser hvidløg/ingefør pasta løg og krydderier, hælder linser
og vand på og koger til det er mørt, der skal imo en del chilli i.
Men tjek denne entusiastiske fyr ud:
http://www.youtube.com/watch?v=QjvQ7T01tLo

> [...]
> (kan købes i supermarkeder og indiske/pakistanske
> købmænd/grønthandlere). Tilsæt evt. de krydderier som du synes bør

Njae - det er lidt af fornøjelse at bruge autentiske krydderier,
og det er faktisk ikke så overvældende.

> Fløden kan du skifte ud med kokosmælk eller youghurt.

Ja kokosmælk til syd indisk og yougurt til nord indisk.

> Jeg foretrækker basmati-ris til indisk mad. Man kan også lave dem som
> pilao-ris. Andet tilbehør kan være naan-brød og papadoms.

Roti og chapatti er grund brødende, pappadoms er nærmest en
snack. Et lille trik med chapatti, den skal steges på panden
og derefter lige vendes over flammen (hvis man har gas) så den
puffer op.
-max-

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-08-11 16:21

Den 27/08/11 08.28, -max- skrev:

> Njae - det er lidt af fornøjelse at bruge autentiske krydderier,
> og det er faktisk ikke så overvældende.

Det tager lidt ekstra tid og penge at lave det fra grunden, men grunden
til at jeg foreslog en færdigblandet karry var at OP virkede som om han
ikke havde større erfaring med indisk mad.

Mvh. Lars

Fra : ;o)-max-

Dato : 29-08-11 10:34

On 28-08-2011 22:21, Lars Kongshøj wrote:

> Det tager lidt ekstra tid og penge at lave det fra grunden, men grunden
> til at jeg foreslog en færdigblandet karry var at OP virkede som om han
> ikke havde større erfaring med indisk mad.

Det er sikkert en glimrende ting - men !

For mig er det lidt som at købe de andre færdigmix,
bare tilsæt kød og bønner TexMex, det har ikke meget
med madlavning at gøre. Og den autentiske smag får du
kun med friske (tørrede) krydderier-

Butter chicken er en af mine favoritter, den er ikke
voldsom stærk den skal spises med fingrene og med
naan/roti/chapati brød ikke med ris:
http://www.youtube.com/watch?v=Ba0Lsa5vdM4

En anden version - sovsen og kyllingen hver for sig
Jeg foretrækker denne version, hvor kyllingen ikke
er udbenet - Husk i de fleste indiske kyllinge retter
er kyllingen altid flået, mange indere afskyr skindet
og i kogte retter dur det heller ikke med blævrende skind:
http://www.youtube.com/watch?v=_KQjVcSObTg
http://www.youtube.com/watch?v=-nzHXxasZ8E

Han bruger gram flour - mel af kikærter. Det er samme mel
man bruger når man laver friturestegte grøntsager - "Pakoda"
som er et stort hit som forret eller snack, spises med en
grøn chutney eller ketchup.. Det er så englene synger.
-max-

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-08-11 11:39

-max- wrote:

> Husk i de fleste indiske kyllinge retter
> er kyllingen altid flået, mange indere afskyr skindet
> og i kogte retter dur det heller ikke med blævrende skind:

Desuden trækker marinaden bedre ind i kyllingen, fx når man laver
chicken tikka eller tandoorikylling.

> Han bruger gram flour - mel af kikærter. Det er samme mel
> man bruger når man laver friturestegte grøntsager - "Pakoda"

Jeg har altid hørt/set det som pakora, også da jeg tilbragte 4 måneder i
Indien.

Fra : ;o)-max-

Dato : 29-08-11 15:09

On 29-08-2011 17:39, Martin Larsen wrote:

> Desuden trækker marinaden bedre ind i kyllingen, fx når man laver
> chicken tikka eller tandoorikylling.

> Jeg har altid hørt/set det som pakora, også da jeg tilbragte 4 måneder i
> Indien.

Ja men lav en google søgning - folk staver det forskelligt.
Det vigtigste er at vi ved hvad vi taler om - Jeg har kun
boet 6 år i Indien siden 1994.

Men det er en meget enkel ret som smager fantastisk. Når det
er sagt er min favorit gade snack pani poori og de andre
variationer af poori man kan købe rundt omkring, som de fleste
turister måske skal holde sig fra, da det består af u-kogte
råvarer, men ff det smager himmelsk og er mere end et par dages
tyndskid værd
-max-