Skiftning af katalysator
Fra : Golfen333

Dato : 22-08-11 11:28

Hej,

Jeg skal have skiftet min katalysator(iflg. mit værksted), men synes
godt nok, at 6000 kr er for meget.. Hvad synes i til prisen?

Jeg har fået et tilbud på omkring 2500 kr. i Sverige, men her er det
en universal katalysator.. Er dette en god idé? Eller skal den være
original?

Bilen er en golf 4, 2.0, 2001.

Pft.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 22-08-11 18:43

Den 22-08-2011 19:28, Golfen333 skrev:
> [...]
>
> Jeg har fået et tilbud på omkring 2500 kr. i Sverige, men her er det
> en universal katalysator.. Er dette en god idé? Eller skal den være

Hvis du er heldig, så holder universal katalysatoren måske lige så længe
som den der sidder nu.
Jeg stod selv og skulle have min skiftet, og jeg valgte den billige løsning.
En ting du måske også skal have med i dine overvejelser er, hvor længe
du vil beholde bilen. Vil du kun beholde den kort tid, så kan du lige så
godt montere den billige. Du opnår ikke højere pris på din bil den dag
du vil sælge, ved at montere en original.
PS: Regn med lidt ekstra omkostninger, for når de først begynder at rode
i den gamle udstødning, så viser det sig ofte, at der skal skiftes lidt
mere på grund af rust.

Hilsen Matthias

Fra : Henrik B.

Dato : 22-08-11 19:05

> "Golfen333" skrev i meddelelsen
>
> Jeg skal have skiftet min katalysator(iflg. mit værksted), men synes
> godt nok, at 6000 kr er for meget.. Hvad synes i til prisen?

Dyrt!

> Jeg har fået et tilbud på omkring 2500 kr. i Sverige, men her er det
> en universal katalysator.. Er dette en god idé? Eller skal den være
> original?

Du kan roligt købe en uoriginal - den skal bare være godkendt (TüV el. lign.
EU-godkendelse).

Hvis du har en bare nogenlunde dygtig mekaniker - eller den lokale smed -
vil kunne svejse denne på:
http://shop.scanturbo.dk/pi/400_Celler_max_225hk_1888_10.aspx

Under 2.000,- inkl. moms. Og så er den i rustfri stål, så den holder længere
end resten af udstødningen..

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Steen F.

Dato : 22-08-11 20:59

> [...]
>
> Jeg har fået et tilbud på omkring 2500 kr. i Sverige, men her er det
> en universal katalysator.. Er dette en god idé? Eller skal den være

Er du 100% sikker på at det er katalysatoren? Jeg har haft samme bil
(benzin 2,0) fra 2003 og der sidder 2 lambda-sonder på den model. Efter
3 år gik den ene, og året efter gik den anden. Dengang ville de også til
at hive hele lortet af og sætte nyt på.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-08-11 21:35

Golfen333 skriver:

> Jeg skal have skiftet min katalysator(iflg. mit værksted), men synes
> godt nok, at 6000 kr er for meget.. Hvad synes i til prisen?

Autoriseret VW værksted?

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Esben

Dato : 28-08-11 04:06

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen

> Jeg skal have skiftet min katalysator(iflg. mit værksted), men synes
> godt nok, at 6000 kr er for meget.. Hvad synes i til prisen?

> Autoriseret VW værksted?

De tager nærmere 7k ex. moms alene for katalysatoren + montering og det de
ellers smadrer.

--
Esben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-08-11 17:11

Esben skriver:

> De tager nærmere 7k ex. moms alene for katalysatoren + montering og det de
> ellers smadrer.

Åbenbart ikke, da det var prisen hos et autoriseret....

Fra : Esben

Dato : 28-08-11 20:47

> Åbenbart ikke, da det var prisen hos et autoriseret....

Det så jeg ikke. Jeg spurgte for nyligt hhv SMC biler og en Skoda forhandler
(der er ejet af SMC biler) til prisen for en kat til en Octavia 2,0 2001
(den er vel stort set identisk med en Golf af samme årgang), og her var
overslaget på hhv 9000 og 9800,-. Begge steder var prisen for selve
katalysatoren omkring 7k ex. moms. Ved SMC tilbød de dog også en uoriginal
til omkring 4k.

--
Esben

Fra : Golfen333

Dato : 23-08-11 00:28

Steen F: Nej, er ikke 100% sikker.. Så meget kender jeg ikke til
biler :) Men jeg har fået skiftet lamdasonde, både for og bag sidste
år.

Klaus D: Ja, autoriseret VW.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 23-08-11 19:06

Golfen333 wrote:
> Steen F: Nej, er ikke 100% sikker.. Så meget kender jeg ikke til
> biler :) Men jeg har fået skiftet lamdasonde, både for og bag sidste
> år.
>
> Klaus D: Ja, autoriseret VW.

Typisk VW at skifte det hele (og helst starte med det dyreste) selvom
man kan starte med at se om det er Lambda-sonderne.

/Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-08-11 15:04

Golfen333 skriver:

> Klaus D: Ja, autoriseret VW.

Okay, et sted mellem 90 og 95% af de værksteder har et forkvaklet
forhold til priserne.

Prøv at tag et uafhængigt værksted og hør dem, hvad en uorginal skal
koste at få på her i Danmark.