Hvordan skal man forholde sig i dette kryd~
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-08-11 22:33

Jeg har siden 1984 én gang om dagen kørt igennem dette kryds:

http://kortlink.dk/9bbf

ved - når jeg kommer fra syd (bunden af billedet) og skal til venstre -
at tage den 1. afkørsel; jeg har aldrig mødt nogen problemer dér.

Nu siger min kone at hun 2 gange har mødt nogen der har sat fingeren
mod panden og/eller rystet på hovedet af hende når hun er svinget ind
af den 1. vej, så hun tar nu næste afkørsel og svinger de 90 grader
ind.

Krydset befinder sig mellem Baså-rundkørslen ved 6400 Vester Sottrup og
Øster Snogbæk.

Vi forudsætter at hun har holdt til højre; hvad er den rigtige vej at
svinge ind af?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-08-11 22:53

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> Øster Snogbæk.
>
> Vi forudsætter at hun har holdt til højre; hvad er den rigtige vej at

Jeg vil helt klart mene, at man først skal svinge ind ad den nr. 2 vej.
Det jeg bemærker er, at på den første vej er der hajtænder i hele vejens
bredde ved udkørsel på Snogebækvej, hvilket angiver at dem som kommer
kørende fra Vester Snogbæk og skal ud på Snogebækvej har hele denne kørebane
til deres rådighed.
Ellers ville der have været lavet en opdeling, ligesom der er lavet ved den
anden vej. Her er udkørslen til Snogebækvej opdelt i 2 og der er kun
hajtænder på den ene halvdel.
Dernæst bemærker jeg, at hvis man kører ind ad den første, så er der ikke
markeret nogen form for vigepligt der, hvor nr. 1 løber sammen med 2. Med
det vejforløb burde der have været markeret for ubetinget vigepligt på 1,
hvor den rammer 2.
Dernæst ser det også ud til, at hvis man vil svinge ind ad den første vej,
så vil det blive et lidt sjovt sving, hvis man vil undgå at køre over den
fuldt optrukne midterstribe på Snogbækvej, som for mig at se først stopper
når man næsten er forbi den første vej.
Men af hensyn til at man ikke kan se striber m.m. om vinteren, burde der
måske sættes et indkørsel forbudt skilt op ved 1. vej for at der ikke skulle
herske nogen tvivl.

Kurt

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-08-11 23:10

Kurt B. Andersen formulerede spørgsmålet:

> Jeg vil helt klart mene, at man først skal svinge ind ad den nr. 2 vej.

Det anede mig ;)

> [...]
> fra Vester Snogbæk og skal ud på Snogebækvej har hele denne kørebane til

Også min kones postulat ;)

> Ellers ville der have været lavet en opdeling, ligesom der er lavet ved den
> anden vej. Her er udkørslen til Snogebækvej opdelt i 2 og der er kun
> hajtænder på den ene halvdel.

Men den 1. vej er ret smal, så bliver den delt i 2 er der ikke "plads"
til de store slæder :)

> [...]
> vejforløb burde der have været markeret for ubetinget vigepligt på 1, hvor

Fornuftigt argument :)

> [...]
> optrukne midterstribe på Snogbækvej, som for mig at se først stopper når man

Der kan man se hvor lidt jeg lægger mærke til :)

> Men af hensyn til at man ikke kan se striber m.m. om vinteren, burde der
> måske sættes et indkørsel forbudt skilt op ved 1. vej for at der ikke skulle
> herske nogen tvivl.

Det synes jeg overhovedet man burde :)

Bare underligt at man har givet krydset den udformning, men de har
måske bare lagt asfalt oven på en oprindelig grusvej!? :)

Må nok bide i det sure æble fremover ;) - men har som sagt kørt ind af
den vej en rundt regnet 7700 gange uden probs!? :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 22-08-11 10:03

Den 21-08-2011 00:09, Hans Paulin (6310) skrev:

> Bare underligt at man har givet krydset den udformning, men de har måske
> bare lagt asfalt oven på en oprindelig grusvej!? :)

Det er dét at jeg sidder og grubler over:
Der må være en daglig trafik med lange køretøjer, eftersom at også det
andet gadehjørne er rundet grundigt af (for dé der komme nordfra og skal
til højre!?
Med det i tanke, kan man prøve at fjerne den trekantede rabat helt og
forestille sig hvorledes at vognbaner og hajtænder så ville være
optegnet og hvordan man i så fald ville skære hjørnet af!

> Må nok bide i det sure æble fremover ;) - men har som sagt kørt ind af
> den vej en rundt regnet 7700 gange uden probs!? :)

Det virkelige problem bliver vel at huske ikke at ændre kørselsadfærd
når konen er med i bilen

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-08-11 10:11

Armand frembragte:
> Der må være en daglig trafik med lange køretøjer, eftersom at også det andet
> gadehjørne er rundet grundigt af (for dé der komme nordfra og skal til
> højre!?

Normalt plejer man vist ikke at tage disse hensyn ;) - men der kommer
da mælketankvogne o.l. :)

> Det virkelige problem bliver vel at huske ikke at ændre kørselsadfærd når
> konen er med i bilen

Du ved; god sex begynder med at man tar opvasken, og bilkørsel ligger
ikke så langt derfra ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 22-08-11 10:50

Den 22-08-2011 11:11, Hans Paulin (6310) skrev:
> Armand frembragte:
>
> Normalt plejer man vist ikke at tage disse hensyn ;) - men der kommer da
> mælketankvogne o.l. :)

Jeg kom til at kigge videre på kortet: Den næstkommende sidevej mod
nord, er også ganske afrundet!
Årsagen MÅ være mælkebilen eller gylletræk til/fra de store beholdere
der ligeledes ses fra oven :-/

> Du ved; god sex begynder med at man tar opvasken, og bilkørsel ligger
> ikke så langt derfra ;)

Jeg ved også at en, af nogle, velkendt forenings-vedtægt med lethed
lader sig transformere til ægtepagt - Du ved, det er dén med: "§1 a):
ingen indrømmelser"

--
Armand.
(også(?) ramt af at være den eneste med kørekort på matriklen)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-08-11 12:42

Armand kom med følgende:
> Årsagen MÅ være mælkebilen eller gylletræk til/fra de store beholdere der
> ligeledes ses fra oven :-/

Skal jeg ikke kunne sige :)

> Jeg ved også at en, af nogle, velkendt forenings-vedtægt med lethed lader sig
> transformere til ægtepagt - Du ved, det er dén med: "§1 a): ingen
> indrømmelser"

Jeg har ikke været gift så længe endnu at der er blevet tale om
skyttegravskrig i vores ægteskab :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : alexbo

Dato : 20-08-11 23:47

"Kurt B. Andersen" skrev

> Jeg vil helt klart mene, at man først skal svinge ind ad den nr. 2 vej.

Det samme mener jeg og jeg er enig i dine argumenter, men der er dog lige
det med afstripningen på Snogebækvej.
Der er lavet et stiplet stykke lige ved den første sidevej, den er
meningsløs den skal ikke bruges til venstresvingende fra Snogebækvej, og
heller ikke venstresvingende fra Vestre Snogbæk, de kan jo tage den anden
udkørsel.

Midterstriben burde være ubrudt helt til den rigtige indkørsel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Steen F.

Dato : 21-08-11 15:45

Den 20-08-2011 23:53, Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> bredde ved udkørsel på Snogebækvej, hvilket angiver at dem som kommer
> kørende fra Vester Snogbæk og skal ud på Snogebækvej har hele denne

Og dog. Denne bemaling findes også i Kolding by. Det er på meget smalle
veje og gader man har gjort dette. Det vil se endnu mere mærkeligt ud,
hvis der kun var malet 3 trekanter på vejen.

> [...]
> ikke markeret nogen form for vigepligt der, hvor nr. 1 løber sammen med
> 2. Med det vejforløb burde der have været markeret for ubetinget

Højre vigepligt. Det er der mange steder på landet.

> [...]
> over den fuldt optrukne midterstribe på Snogbækvej, som for mig at se
> først stopper når man næsten er forbi den første vej.

Du har bedre øjne (eller en bedre skærm) end jeg har. Jeg kan ikke se
bemalingen på kørebanen på det billede. Men hvis der er fuldt optrukket
spærrelinie forbi den 1. vej, så må man selvfølgelig ikke overskride denne.

> Men af hensyn til at man ikke kan se striber m.m. om vinteren, burde der
> måske sættes et indkørsel forbudt skilt op ved 1. vej for at der ikke
> skulle herske nogen tvivl.
>
> Kurt

Jeg er egentlig generelt ret enig i din udlægning. Det er mest praktisk
at tage vej nr. 2. Men for at det ikke skal blive ren anarki, så har man
vel ret til at køre ind af den første vej sålænge der ikke er skilte og
vejstriber der forbyder dette.

Mvh
Steen F.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-08-11 23:03

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen
> Den 20-08-2011 23:53, Kurt B. Andersen skrev:

Med det vejforløb burde der have været markeret for ubetinget
> vigepligt på 1, hvor den rammer 2.

Højre vigepligt. Det er der mange steder på landet.

Tja, i Danmark bruges det faktisk ikke så meget mere, som i de "gode gamle
dage".
Jeg vil også tvivle meget på, at man vil lade højrevigepligt gælde et sådant
sted, hvor man jo faktisk skal kigge bagud, for at se om der kommer nogen
fra højre.

> [...]
> bemalingen på kørebanen på det billede. Men hvis der er fuldt optrukket
> spærrelinie forbi den 1. vej, så må man selvfølgelig ikke overskride

Du kan sætte den gule mand ned på kørebanen og gå lidt frem og tilbage ved
krydset og se det lidt fra begge sider.
Så vil du meget lettere kunne se bemalingen på kørebanen.

Kurt

Fra : alexbo

Dato : 22-08-11 08:08

"Steen F." skrev

> Højre vigepligt. Det er der mange steder på landet.

Hvis der skal være højrevigepligt skal det være fordi man opfatter vej 1 som
en selvstændig vej og det ville betyde at biler på sidevejen der skal til
venstre altså ligeud forbi vej 1, har vigepligt for dem der kommer af vej 1.

Enten er vej 1 en selvstændig vej, en vej med to vejbaner med
højrevigepligt i udmundingen på sidevejen.
Så har biler på vej 1 vigepligt for biler der kommer ad vej 2 fra
hovedvejen, mens biler på sidevejen der skal til venstre af hovedvejen har
vigepligt for vej 1.
Det kan ikke være meningen at biler på sidevejen 5 meter før de kommer til
hovedvejen skal holde tilbage for biler der kommer fra hovedvejen.

Eller vej 1 er en fra/tilkørselbane hvor tilkørsel er på "forkerte" side,
så gælder flettereglen, man skal flette med biler der kommer ad vej 2, men
tilbage står problemet med de modgående på sidevejen der skal til venstre,
flettereglen gælder ikke mellem modgående.

Eller vej 1 er en vognbane for højresvingende på sidevejen.
Det er efter min mening den eneste mulighed der ikke giver
vigepligtproblemer, og er rent faktisk det hajtænderne viser, på vej 2 er
der kun hajtænder på den bane de gælder for.

Det taler så imod at der er stiplet på hovedvejen, ganske vist sent, men de
er der, og vej 2 drejer lidt imod, det er ikke en naturlig vejføring at køre
til venstre fra hovedvejen ad vej 2.

Det er dårlig afmærkning og vejføring.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole Sørensen

Dato : 22-08-11 18:01

> Det er dårlig afmærkning og vejføring.

Ja den er vel ikke meget længere.
Hvis et vejforløb skal forklares for at give mening er det en ommer.

mvh

Ole

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-08-11 15:40

> [...]
> Øster Snogbæk.
>
> Vi forudsætter at hun har holdt til højre; hvad er den rigtige vej at

Jeg ville gøre det samme som dig Hans, tage den første vej, der er ikke
skiltet med venstresving forbudt eller indkørsel forbudt - er der fuldt
optrukket midterlinie på stedet ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-08-11 16:04

Den 21-08-2011 16:39, Brian Sørup skrev:

> Jeg ville gøre det samme som dig Hans, tage den første vej, der er ikke
> skiltet med venstresving forbudt eller indkørsel forbudt - er der fuldt
> optrukket midterlinie på stedet ?

Næ, men lærte vi ikke at helleanlæg og lignende trafikøer skulle
passeres højre om?. Det mener jeg da bestemt der stod.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-08-11 16:28

Brian Sørup:
> er der fuldt optrukket midterlinie på stedet ?

Både og; som Alex siger er de stiplede når man kommer næsten helt forbi
1. afkørsel.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-08-11 16:31

Hans Paulin (6310) skrev den 21-08-2011:
> Brian Sørup:
>
> Både og; som Alex siger er de stiplede når man kommer næsten helt forbi 1.
> afkørsel.

Den stiplede linie er mere tydelig på "De Gule Sider"
http://www.degulesider.dk/map/Snogb%C3%A6kvej%209%2C%20Vester%20Snogb%C3%A6k%2C%20S%C3%B8nderborg/

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-11 18:42

Den 21/08/11 17.31, Jørgen Nielsen skrev:

> Den stiplede linie er mere tydelig på "De Gule Sider"
> http://www.degulesider.dk/map/Snogb%C3%A6kvej%209%2C%20Vester%20Snogb%C3%A6k%2C%20S%C3%B8nderborg/

Og her i Google Maps Street View: http://kortlink.dk/google/9bdd

Jeg ville tage den anden frakørsel. Jeg tror ikke det er ulovligt at
tage første afkørsel, der er jo ingen indkørsel forbudt skilt, men det
ser ud som om det kan være svært at se om der kommer modkørende.

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-08-11 19:23

Anders Sørensen frembragte:
> Jeg tror ikke det er ulovligt at tage første afkørsel

Kunne være interessant at få afgjort.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-08-11 18:48

> [...]
> Jeg har siden 1984 én gang om dagen kørt igennem dette kryds:
>
> Vi forudsætter at hun har holdt til højre; hvad er den rigtige vej at

Der ligger en ret stor virksomhed, biogas-anlæg?, ved krydset - og jeg tror
krydset har været et *normalt* kryds der så er bygget om pga. der skal mange
store biler til og fra virksomheden, hvorfor man så har valgt denne lidt
skæve løsning for ikke at vogntogene kommer til at holde i vejen for
hinanden når der holder en og venter på at komme ud på hovedvejen....

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-08-11 19:26

Følgende er skrevet af Brian Sørup:
> Der ligger en ret stor virksomhed, biogas-anlæg?, ved krydset

Det er bare en "svine-fabrik"

> [...]
> skæve løsning for ikke at vogntogene kommer til at holde i vejen for hinanden
> når der holder en og venter på at komme ud på hovedvejen....

Der kommer bare nogen lastbiler med foder en gang i mellem; men ikke
hver dag.

Jeg har som sagt ikke mødt nogen modkørende de 7-8000 gange jeg er kørt
ind der.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 05-09-11 16:56

On Sun, 21 Aug 2011 17:31:09 +0200, Jørgen Nielsen wrote:

> Den stiplede linie er mere tydelig på "De Gule Sider"
> http://www.degulesider.dk/map/Snogb%C3%A6kvej%209%2C%20Vester%20Snogb%C3%
A6k%2C%20S%C3%B8nderborg/

Hvis man kommer "nedefra" og tager det bløde sving, risikerer man så ikke
at møde en trafikant der skal til venstre (op) (eller til højre for den
sags skyld)?

Jeg ville vælge "Højre om Hellen". Hvis man zoomer ud og hiver lidt ned i
billedet, kan man se en bil der kan give en ide om buens bredde. Der ser
ikke ud til at være meget plads.

Jeg synes, at man skal fjerne den trekant og rykke den stump midterstribe
lidt mod syd.

(sagt med forbehold, for jeg kender ikke stedet/trafiksituationen)

--
sayonara
Martin Mose Larsen