Gryderet - har I forslag?
Fra : helle

Dato : 20-08-11 06:06

Hej jeg skal have gæster på en travl dag og det vil passe mig fint at
kunne lave en gryderet, så hvis nogen har et godt forslag gerne til en
spændende/utraditionel gryderet eller en rigtig "simre"-gryde (altså
ikke den med cocktail-pølser, fløde, tomatpure og ris uha!) modtages
ideer med tak!

Fra : Jakob

Dato : 20-08-11 14:53

Den 20-08-2011 14:06, helle skrev:
> [...]
> spændende/utraditionel gryderet eller en rigtig "simre"-gryde (altså
> ikke den med cocktail-pølser, fløde, tomatpure og ris uha!) modtages

Osso Buco ?.
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=614

Mvh
Jakob

Fra : kim Rasmussen

Dato : 20-08-11 16:24

"helle" <hbknudsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> spændende/utraditionel gryderet eller en rigtig "simre"-gryde (altså
> ikke den med cocktail-pølser, fløde, tomatpure og ris uha!) modtages

Hej ....
Bouef stroganoff eller bouef bourgogne ..... er klasse gryde retter med skøn
rodfrugtemos eller kartoffel ditto....
Hilsen Kim

Fra : Margit Jensen

Dato : 20-08-11 17:22

Hvad med en gang gullasch på denne måde. Det smager dejligt.

Grisesmåkød brunes. Løg og æbler skæres i stykker og sukkerbrunes
(som til brunede kartofler) og blandes med kødet. Tilsæt vand og
tomatketchup, salt og peber og lad det simre til kødet er mørt.

Hilsen Margit

Fra : Preben

Dato : 20-08-11 17:28

Den 20.08.2011 kl. 18:22 skrev Margit Jensen <margit@itnettet.dk>:

> [...]
> (som til brunede kartofler) og blandes med kødet. Tilsæt vand og
> tomatketchup, salt og peber og lad det simre til kødet er mørt.

Hvad har gris med gullasch at gøre?

--
mvh/Preben

Fra : Emil

Dato : 20-08-11 18:22

helle <hbknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>spændende/utraditionel gryderet eller en rigtig "simre"-gryde (altså
>ikke den med cocktail-pølser, fløde, tomatpure og ris uha!) modtages

Nu er du ikke særlig specifik i dine krav, så mulighederne er
uendelige.

Som gæstemad ville jeg egentligt have anbefalet:
<http://www.nordjyske.dk/kultur/boeger.aspx?ctrl=10&data=163%2C3604933%2C2845%2C3>
Men du vil helst ikke bruge megen fløde.

Du kan få nogle generelle tip´s her:
Lav en saml-selv-gryderet:
<http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/ECE1085539/lav-en-saml-selv-gryderet/>

Generelt for sammenkogte retter gælder, at der også skal være
"knasende, sprødt" tilbehør. Det kan være rå grøntsager, flutes, pomme
frites eller andet.

Politiken.dk havde engang en konkurrence om den bedste kødsovs.
Opskrifterne (38 stk.) er ikke længere tilgængelige, eller jeg kan
ikke finde dem, og dermed ikke linke til dem.
Men jeg har gemt alle 38 opskrifter,

Jeg vedlægger de bedste opskrifter nedenfor, så du får lidt
inspiration.

m.v.h. Emil

Et kødsovs-univers!
Velkommen til Politikens kødsovsbase: www.politiken.dk/sovs.

Her, i Danmarks største deciderede kødsovsbase, kan du til enhver tid
finde en spændende opskrift på kødsovs. For det vrimler med gode
opskrifter!

Alle disse opskrifter er indsendt af læsere, der deltog i Politikens
DM i Kødsovs, der blev afviklet den 17. september 2003. I alt kom der
427 opskrifter ind, mange på mail. Disse mailede opskrifter bliver
lagt ud på www.pol.dk/sovs – og mange af dem ligger her allerede.

Så god fornøjelse – og glæd dig over den mangfoldighed og den frodige
fantasi, bidragene fra vore kreative læsere afspejler.

1. pladsen: Thorkil Valentiners kødsovs
Lisbeth Valentiners fars opskrift med bl.a. kalvelever og vin.

Denne kødsovs laver jeg, når det skal være lidt ekstra lækkert, for
den er jo lidt udvidet fra den hele banale. Den er perfekt til al
slags pasta, og ikke mindst til lasagne.

Altså Thorkil Valentiners kødsovs:

6 skiver bacon, ca. 4 mm tykke
2 løg
1 stor gulerod
1/4 knoldselleri
400 gr. hakket oksekød
200 gr. hakket flæskekød
100 gr. kalvelever
1 stor dåse koncentreret tomatpure
2 vinglas Noilly Prat
Olivenolie (med rund hånd)
salt - peber - oregano - (reven) muskatnød

Baconskiver skæres i småstykker og svitses på pande.
Heri kommes fint hakket løg samt grofthakket gulerod og selleri.

Det svitses godt til grøntsagerne hat taget lidt farve og er al dente.

De 2 slags kød blandes og brunes i olivenolie. Evt. tilsæt lidt mere
olivenolie hen ad vejen, så det bliver en lidt fedtet blanding.

Leveren hakkes med kniv, steges ganske let og blandes i kødet sammen
med grøntsagsblandingen, tomatpure og vin. Til sidst kommes krydderier
i, og kødsovsen står så og småsimrer i en times tid. Den bliver kun
bedre af at simre så længe som muligt.

2. pladsen: Ragú a la Bolognese

Denne ragu er en gude-spise, mener Klaus Bak, der putter blegselleri
og rødvin i sovsen.

Den kødsauce som jeg her bringer opskriften på er så god at mine unger
tigger om den jævnligt. Selv om de får en OK kødsauce på restauranter
er svaret til tjeneren på om det smagte godt altid: "Ja, men min fars
er
bedre"

Det er en modifikation af en opskrift fra en italiensk kogebog som jeg
fik for knap 15 år siden som én af tre bøger for 25 kroner gennem
Aschenfeldt's bogklub. Den er skrevet af Marieluise Christl-Licosa og
har givet mig
startskuddet på kanten til min kandidateksamen til at divertere med
italienske specialiteter siden.

Jeg har vedhæftet min modifikation. Den findes simplethen ikke bedre,
og der er ikke snydt med fløde eller jævning.

Hemmeligheden er, iflg Marieluise Christl-Licosa, kogning-kogning og
atter kogning. Jeg mener at hemmeligheden
er rødvinen som inddampes i sovsen og gir en helt karakteristisk smag,
samt det at den ikke virker fed, og at der er grøntsager i, hvilket
ungerne ikke opdager.

Denne ragu er en gude-spise, og jeg sender en portion i en prøvekuvert
via New Dehli hvis ikke den kommer i betragtning.

Velbekomme

Klaus Bak

”Verdens bedste kødsauce – Ragú a la Bolognese”
Jeg laver altid dobbelt portion i forhold til den oprindelige
opskrift. Det passer til en sulten familie på 5 personer med 1-2
venner på besøg. Resten kan fryses ned og bruges som nødløsning til en
søndagsmiddag eller til lasagne. (Forfatteren/kokken fortæller, at hun
giver en portion frossen ragu a la Bolognese som værtindegave……….!)

Ragú a la Bolognese

2 mellemstore løg
2 mellemstore gulerødder
2 stængler blegselleri
ca. 100 g. bacon i tern (originalt er der skrevet stribet flæsk – jeg
går ud fra at det er en specielt type af de mange forskellige slags
røget flæsk man kan få i Italien og ikke den kedelige danske? Forkert
oversættelse??)
ca. 1000 g. hakket oksekød
2-3 fed fint hakket hvidløg
et par kviste fint hakket persille
enten 600 g tomater eller 2 ds. Hakkede flåede tomater
2 spsk. God tomatpure
olivenolie
2 kopper tør rødvin (jeg mener at en Chianti Classico er den bedste)
2 kopper bouillon (jeg bruger Oscars Oksebouillon – jeg undgår at
putte væske i bouillonen da det kan give en for våd ragú)
salt, friskkværnet peber
mælk efter behov

Tilberedningstid 30 min
Kogetid 3 timer (laves med fordel f.eks. en lørdag formiddag)

De pillede løg og de skrabede gulerødder samt pudsede
blegselleristænger puttes i en god blender (helst en rigtig
food-processor) og blendes fint (en blender gør det normalt FOR fint)

Grøntsagsmassen blandes i en stor skål grundigt med kødet og
baconterningerne.

Start med at svitse hvidløg og persille i et par spsk olivenolie
(hvidløg og persille kan udelades)
Herefter svitses hele blandingen under omrøring i en stort
støbejernsgryde under høj varme

Sørg for at røre grundigt så alt kødet/hele blandingen svitses. Når
alt kødet lige nøjagtig har taget farve hældes de to kopper rødvin i.
Varmen skal være for fuld knald og man vil blive draget af de dufte
der nu stiger op af gryden. Der røres rundt indtil vinen er fordampet.

Herefter tilsættes bouillon (hvis man vælger bouillon med væske skal
man lade denne dampe ind i saucen ligesom rødvinen) og efter omrøring
også de flåede tomater og tomatpureen.

Væden fra tomaterne bør nu dække saucens indhold og saucen skal nu
koge ved svag varme i ca 3 timer. Gå forbi køkkenet en gang i mellem
og rør lidt i saucen.

Efter de tre timer er saucen færdig. Af og til er der brug for, at den
spædes lidt op med mælk, hvis man synes den er for tyk. Serveres med
spaghetti el. båndspaghetti)
Den bliver bedre hvis den får lov til at stå nogle timer på komfuret
eller måske til næste dag (på køl, naturligvis).

3. pladsen: Hakket lammekød og kikærter i cashew-nøddesovs
Helle Møller bruger blandt andet cashewnøddesmør og kikærter i sin
sovs.

Denne indisk inspirerede opskrift er en dejlig afveksling fra den
evindelige "italienske" kødsovs:

4 spsk olie
375 g finthakket løg
2 tsp finthakket hvidløg
1 spsk finthakket ingefær
2 tsp spidskommen
2 tsp koriander
1 tsp turmeric (kan erstattes af gurkemeje)
½ tsp cayenne- eller chilipeber, eller efter smag
2 laurbær
1 kg hakket lammekød
1½ tsp groft salt
500 g flåede, hakkede tomater
3 spsk cashewnøddesmør (kan erstattes af usødet jordnøddesmør)
500 g kikærter, udblødte og kogt i ca 1 time, samt 1½ dl af kogevandet

Steg løgene ved middelvarme i olien til de begynder at karamellisere.
Der skal røres jævnligt. Tager 20-25 minutter.
Tilsæt hvidløg og ingefær og steg i yderligere et par minutter.
Tilsæt spidskommen, koriander, turmeric, cayenne- eller chilipeber og
laurbær, og rør det hele godt sammen.
Tilsæt kødet og rør til det ikke længere er rødt.
Tilsæt salt, tomater, nøddesmør samt kikærter med kogevand.
Kog i 45 minutter til en time, til sovsen er tyknet. Rør af og til.
Tilsæt mere vand om nødvendigt.

Med venlig hilsen
Helle Møller

4. pladsen: Santos kødsovs
Kødsovs med kartofler og evt. mineralvand.

SANTO'S KØDSOVS

Ingredienser (4-6 personer)

Kødfars:
400 gr hakket økologisk oksekød
2 økologiske æg
50 g revet parmesanost
30 g rasp
1 fed presset hvidløg
1 spsk hakket persille
1 tsk grofthakket sort peber
1 drys friskrevet muskatnød
Salt efter behov/smag

Tomatsovs:
400 g passata di pomodoro (tomatpuré - helst af mærket "Mutti")
1 dåse hakkede flåede tomater
1 dåse ærter
1 mellemstor kartoffel skåret i tern
2-3 spsk ekstra jomfruolivenolie
1 tsk stegefedt
1 ordentligt drys frisk basilikum
1 drys tørret oregano

Fremgangsmåde:

I en skål blandes det hakkede kød godt sammen med de øvrige
ingredienser til kødfarsen (brug hænderne). Hvis farsen føles meget
kompakt, kan der evt. tilsættes lidt mineralvand.
I en stor gryde varmes olien op sammen med fedtet.
Kødfarsen tilsættes lidt ad gangen, mens der røres i gryden, så der
ikke dannes store klumper og det svitses godt.
Når kødet er brunet tilsættes tomatpureen og de hakkede flåede
tomater. Rør det godt sammen med kødet.
Tilsæt så de afdryppede ærter, kartoffeltern, basilikum og oregano.
Rør igen det hele godt sammen.
Skru ned på lav varme. Læg låg på og lad sovsen simre i 40-50
minutter, indtil den har fået en god kraftig konsistens. Rør en gang
imellem i gryden og smag til med salt.

Tilbehør: Penne rigate (kort pasta)
Kom 500 g penne i rigeligt spilkogende saltet vand. Rør godt rundt, så
pastaen ikke klistrer sammen og sætter sig fast på bunden og lad koge
indtil pastaen er "al dente". Herefter hældes vandet straks fra i et
dørslag og pastaen serveres på tallerknerne i de ønskede portioner med
en god klat kødsovs ovenpå.
Der stilles endvidere friskrevet parmesanost på bordet, til de som vil
have ost på pastaen.

BUON APPETITO!!

5. pladsen: Rio Grande Kødsovs
Kødsovs med kaffe og chokolade.

Jeg har den fornøjelse at sende jer familiens bedste opskrift på
kødsovs. Jeg har kælet for detaljerne gennem flere år og synes om
resultatet. Jeg glæder mig til at høre jeres mening om den.

Kødsovsen er udviklet med inspiration fra min mexicanske svigerinde.
Hun lærte mig at bruge chokolade, kaffe og chili i madlavning, og
denne visdom er jeg glad for.

Kombinationen er unik og smagen i top. Vores tvillinger på 6 år spiser
retten med stort velbehag og teenagerne på 14 år og 17 år er hotte og
vi (min mand og jeg) lukker øjnene og spiser.

Til 4. personer:
Kalvehakkekød, 600 gr.
Løg, 1 stort finthakket
Hvidløg, 2 fed, presset
Chili, 2 stk., stærke røde, meget finthakkede
Sorte oliven uden sten, 1 dl, grofthakket
Sukker, 2 tsk
Salt og peber
Rød peberfrugt, 1 stk grofthakket
Kaffe, 1 dl stærk kaffe
Chokolade, mørk og god kvalitet, fx Valrona, 40 gram
Flåede tomater, 1 dåse
Tomatketchup, 3 spsdk gerne Heinz
Grøntsagsbouillon, 1 terning
Koldt vand, 3-4 dl

Fremgangsmåde:
Gør ingredienserne parate og brug en gryde med en god bund. Svits
kødet med chili, salt peber og sukker, tag det op. Svits løg, hvidløg
og peberfrugt. Tilsæt de øvrige ingredienser og kødet på nær
grøntsagsbouillonterningen.
Bring gryden langsomt i kog og tilsæt grøntsagsbouillonterningen.

Lad kødsovsen småsimre under låg i ca 2 timer. Rør let i gryden af og
til. Serveres med kogte bønner/kogte jasminris, tomatsalat og et stort
drys grofthakket persille på kødsovsen. Skyl efter med en Corona øl
med en limebåd i.

Uhm og velbekom!

Kh
Pia W. Skadhede
Risskov

6. pladsen: Med krondyr
Opskriften Sugo er bedst med hakket krondyr.

Tre kødsovse – baseret på hakket krondyr.

Opskrifterne er ikke tilpasset til 4 personer, men til mængden af kød;
mængden af smør/olie er baseret på at man anvender ’slip-let’-gryder,
væskemængderne kan variere noget afhængigt af hvor ’vandigt’ det kød,
man bruger er.

Krondyret får jeg (via en slagter) fra en krondyrfarm.
I de to af retterne (1) og (3) har jeg også med held anvendt hakket
(kalve-, okse- og svine-) hjerte. Det gør retterne billigere. Den
sidste ret (3) er den mest ’børnevenlige’.

1. Sugo med hakket krondyr (til 6-8 personer)

En pastasovs – inspireret af min barndoms sugo. Mine forældre har boet
i Italien, så jeg er vokset op med flere former for sugo.

½ kg hakket krondyr
1 stort løg (evt. en porre)
100 g knoldselleri (ca. – bladselleri kan også bruges)
2 gu1erødder
1 glas rødvin (i stedet kan et glas vand med en spiseskefuld
balsamico-eddike anvendes)
1 dåse hakkede tomater (min mor brugte altid tomatpuree, bruger man
puree skal man bruge lidt mere vand eller vin – man kan bruge friske
tomater om sommeren)
2 spiseskefulde olivenolie
Hvidløg (et-to fed)
Frisk basilikum (hvis jeg ikke har frisk basilikum bruger jeg tørret
oregano eller timian som min mor gjorde det - man kunne ikke købe
frisk basilikum i min barndom )
Salt & peber

Hvidløg og basilikum ’brændes af’ i olivenolien i en tykbundet gryde,
der skrues ned for varmen og hakket løg tilsættes sammen med det
hakkede krondyr, når kødet har fået lidt farve hældes vinen og de
hakkede tomater i. Gulerødder og selleri skæres i tern og tilsættes
(sammen med oregano el. timian hvis der ikke anvendes basilikum).
Smages til med salt og peber.

Skal koges i mindst 15 minutter, mens man rører – men skal helst simre
i længere tid f. eks. 45 minutter – det kommer an på hvor travlt jeg
har.

Serveres til friskkogt pasta & revet parmesanost – og masser af brød.
Man kan også servere salat til. Sugoen har en kraftig smag – så der
skal ikke bruges mere end en skefuld på hver portion pasta. Den kan
fint laves aftenen før. Bliver der en rest kan den anvendes til
lasagne. Retten egner sig til frysning.

2) Krondyr med tørrede tomater og aubergine (til 6-8 personer).

Jeg har i mange år anvendt tørrede svampe i mad herunder i kødsovs med
okse- eller kalvekød, men krondyr, synes jeg, er for dominerende i
smagen til at det er godt med tørrede svampe – men så fandt jeg ud af
at det er suverænt med tørrede tomater og aubergine.

Vi kan godt lide aubergine – men det er ikke altid at jeg gider at
salte det bitre ud først, hvis retten skal simre længe….i denne
opskrift der skal have en times tid af hensyn til de tørrede tomater
salter jeg ikke auberginen ud først. Kommer der mange til middag
anvendes man mere løg, mere aubergine et glas extra vin og lidt flere
tørrede tomater….).

½ kg hakket krondyr
1 stort løg (evt. en porre)
1 stor aubergine (eller to små)
2 glas hvidvin (eller vand med hvidvinseddike)
25 g tørrede tomater
1 stor grøn/gul peber eller to små (tilsættes lige før servering)
50 g Smør (eller olie)
Salt & peber
Evt. paprika

Løget klares i smørret og derefter tilsættes kødet samtidigt med den
ternede aubergine, det hele vendes rundt i et par minutter og vinen
tilsættes sammen med de tørrede tomater. Retten simrer i mindst en
times tid. Kan simre færdig i ovn – så den ikke brænder på …
Der kan tilsættes vand undervejs – det kommer an på hvor lavt man kan
stille sit blus.

Den grønne peber skæres i tern og tilsættes lige før servering – det
giver en friskhed og ser godt ud.

Serves til kogte, hvide bønner eller kartofler – med brød til. Man kan
evt. blande bønnerne eller ternede kartofler i sovsen før servering.
En frisk salat (grøn salat med tomat) er god til.

3) Vildt-kød-sovs
I denne ret fremhæves det, at der er tale om ’vildt’. Den er
inspireret af gammeldags dansk vildtsovs.

½ kg hakket krondyr
¼ l piskefløde (max)
1 stor porre (eller løg)
250 g champignon eller østershat
50 g smør
1 teskefuld paprika
En spiseskefuld ribsgele eller saft
Salt og peber

Porren skæres i ringe og svitses i smørret sammen med svampene,
herefter tilsættes kødet og vendes rundt til det hele har fået farve.
Halvdelen af piskefløden tilsættes sammen med paprika og ribsgele. Det
koges op og simrer derefter i ca. 20 minutter. Der røres jævnligt, så
det ikke brænder på. Der tilsættes lidt mere piskefløde og evt.vand,
mens det koger.

Kogte hvide kartofler og (mager) waldorfsalat serveres til.

Indsendt af
Kamma Langberg
Randers

Fra : helle

Dato : 21-08-11 04:10

Måske har jeg udtrykt mig uklart: Jeg har intet imod fløde! - men jeg
bryder mig ikke om, de dersens gryderetter hvor hovedingrediensen er
svinekød, tomatpure og fløde. Derimod kan jeg godt lide, når
smagsgiverne er godt kraftigt kød og gode grøntsager og krydderier.
Tak for gode opskrifter! - og jeg er stadig åben for gode ideer

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-08-11 13:58

> [...]

> spændende/utraditionel gryderet eller en rigtig "simre"-gryde (altså
> ikke den med cocktail-pølser, fløde, tomatpure og ris uha!) modtages

Grydestegt(e) kylling(er) med skilt sovs, hjemmelavet agurkesalat og
friskkogte aspargeskartofler.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 03-09-11 10:20

"helle" <hbknudsen@gmail.com> wrote in message
[...]

Hej Helle.

Du kan jo prøve min gryde:
Tag din største jerngryde - hæld et godt skvæt olivenolie i og brun et kilo
pillede skalotteløg og et hvidløg i fed godt i den varme olie. Tilsæt et par
skefulde kraftig tomatpure og "brænd" det hele af. Tilsæt nu en spiseskefuld
hel allehånde, et gavmildt vred laurbærblade, hele sorte peberkorn, et par
kanelstænger, skallen af en citron i brede strimler, salt og et bundt frisk
timian og et par kilo oksebov eller lignende i fem-centimetersklodser. Når
det hele er brunet af, tilsætter du rødvin, husk at smage godt på vinen, så
der er 4-5 glas tilbage i flasken. Du kan også tilsætte lidt vand.

Når det hele har boblet under låg en halvtimestid, sætter du det i ovnen på
150 grader (husk låg) i mange timer - foreksempel imens du er på arbejde.

Servér godt brød til at søbe væden op med og en salat af avokadoer, hvidløg
(rigeligt) salt, citronsaft og friskklippet dild - det tager ti minutter at
skrabe kødet ud af skallerne og VUPTI - sæt jer til bords - der er mad til
en 8- 10 personer - især hvis du serverer en god ost til resten af brødet og
en lille citronfromage til dessert

God fornøjelse - Margrete