Gammeldags støjdæmpning?
Fra : Fister

Dato : 17-08-11 20:36

En gang for længe siden, kunne man få en form for tynde asfaltplader,
der kunne bruges til støjdæmpning af (discount-)bilen.
Kan man stadig få sådan noget (hvor), eller findes der andre produkter,
til at fjerne vej og motorstøj, i Liana'en, som vi har besluttet at
beholde i mange år?
Kai

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-08-11 20:50

Biltema har det du skal bruge www.biltema.dk - søg på *lyddæmpning*
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-11 21:03

"Fister" skrev i meddelelsen

> [...]
>at fjerne vej og motorstøj, i Liana'en, som vi har besluttet at beholde i

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1389&n=10

/Bent

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-11 20:57

"Fister" <But@but.but> wrote in message news:4e4c17fe$0$32166$c3e8da3$40d4fd75@news.astraweb.com...
> [...]
> Kan man stadig få sådan noget (hvor), eller findes der andre produkter, til at fjerne vej og motorstøj, i Liana'en, som vi har

Spild af penge.
Prøvede det i en gammel Sierra, som fik for flere tusind kr skumplader af bedste
kvalitet. ALT blev beklædt, inderside af motorhjelm, døre, bund,
Fjernede stort set intet støj.....men bevares når man smider så mange penge ud
af vinduet, så synes man lige i nuet at det HAR givet lidt

--
Tom

Fra : Anders Majland

Dato : 19-08-11 07:53

> Fjernede stort set intet støj.....men bevares når man smider så mange
> penge ud
> af vinduet, så synes man lige i nuet at det HAR givet lidt

Det var måske vindstøjen der stadig var dominerende ?

I smart'en hvos man nærmest sidder på motoren har jeg lagt noget extra
støjdæmpning over motoren. Det giver hørbart resultat. Kombineret med et
bagagedækken der adskiller bagagerum fra kabine er der helt klart forskel
til uden - men jeg har dog ikke målt på det.

Men til en start må man undersøge hvilke støjkilder man har og så dernæst se
om man kan gøre noget ved det

/A

Fra : Claus Frørup

Dato : 19-08-11 14:41

Isang tao pinangalanan, Anders Majland nagsulat:

>Men til en start må man undersøge hvilke støjkilder man har og så dernæst se
>om man kan gøre noget ved det
>
>/A

Jeg gav konen et månedskort til bussen....
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-08-11 15:53

Den 19-08-2011 15:41, Claus Frørup skrev:
> Isang tao pinangalanan, Anders Majland nagsulat:

> Jeg gav konen et månedskort til bussen....

Er der ikke noget med at du selv er bussemand........................?

<flyverskjul.avi>

--
Uffe Bærentsen

Fra : Claus Frørup

Dato : 20-08-11 10:02

Isang tao pinangalanan, Uffe Bærentsen nagsulat:

>Er der ikke noget med at du selv er bussemand........................?
>

><flyverskjul.avi>

Kom du bare frem igen, for jeg valgte naturligvis også hvilke zoner
hun kunne køre i..... jeg er, trods alt, ikke født i går

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-11 15:44

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message news:4e4e086f$0$309$14726298@news.sunsite.dk...

> Det var måske vindstøjen der stadig var dominerende ?

Støj hidkommer fra rigtig mange ting. En del af det kan ikke engang dæmpes
med skumplader, men skal dæmpes i ophæng ved motor og hjul. Resonanser
pga. forkert stivhed i karossen kan man slet ikke gøre noget ved.
Vindstøj synes jeg ikke er den største kilde til støj.
Hvis bilen f.eks kun har 1 eller 2 potter i udstødningen, så larmer dette også
mere end de bedre biler der har 3. Sådan kan man blive ved og ved.
Jeg tror ikke man som privatperson kan lave ret meget om, det er hvad jeg
selv har oplevet.

> [...]
> Kombineret med et bagagedækken der adskiller bagagerum fra kabine er der helt klart forskel til uden - men jeg har dog ikke målt

Kender ikke Smart, men kunne være fint med dok. på dine resultater.
Jeg har også målt det i min Sierra. hvor lydtrykket lå på 78 dB/A på lige vej
med 80 Km/t. Det kunne dog fint svinge mange dB alt efter vejunderlag, så
man er nød til at måle på samme stykke vej

> Men til en start må man undersøge hvilke støjkilder man har og så dernæst se om man kan gøre noget ved det

Jeg har hørt om flere der påstår at det har hjulpet, men jeg tror nu at disse
indtryk er farvet af interessekonflikter og lign

--
Tom

Fra : KASO

Dato : 20-08-11 09:34

> [...]
> Kan man stadig få sådan noget (hvor), eller findes der andre produkter,
> til at fjerne vej og motorstøj, i Liana'en, som vi har besluttet at

Det mest effektive du kan gøre for at fjerne vejstøj, er at skifte dækkene
til en mere støjsvag variant. Man kan i mange dæktests - bl.a. hos FDM/ADAC
læse om, hvor støjsvage dæk er. Jeg havde en MB Viano, der var monteret med
245/45-17 Dunlop dæk, og den havde en del vejstøj. Jeg skiftede til
Michelin - og det gjorde en markant forskel på vejstøjen. Ikke at den
forsvandt - men den blev en hel del lavere.