kørsel til Spanien
Fra : ___P:Sir

Dato : 17-08-11 12:01

....i oktober, via Tyskland, Luxembourg, Frankrig Spanien.
Noget bestemt der skal forberedes i form af tilladelser til motorveje,
forsikringer osv.?
Preben

Fra : KASO

Dato : 17-08-11 18:30

"___P:Sir" <ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen
> ...i oktober, via Tyskland, Luxembourg, Frankrig Spanien.
> Noget bestemt der skal forberedes i form af tilladelser til motorveje,
> forsikringer osv.?
> Preben

Hvis du er medlem af FDM, kan du finde en lang række praktiske oplysninger
om hvert land på deres hjemmeside.

Hvis du skal ind i byer i Tyskland på vejen, skal du være opmærksom på, at
en del af dem har indført miljøzoner. Mærkat skal købes inden man kører ind
i zonen (og farven afgør, om du må køre derind).

I Frankrig betaler man motorveje efter forbrug - i Luxemborg er der (mig
bekendt) ingen afgifter.

Spanien har jeg ikke prøvet at køre i.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-08-11 20:09

Den 17-08-2011 19:30, KASO skrev:
> [...]
> kører ind i zonen (og farven afgør, om du må køre derind).
> I Frankrig betaler man motorveje efter forbrug - i Luxemborg er der (mig

I Spanien har de 'Autopista', Motorveje og 'Autovia', motortrafikveje.

Motortrafikvejene er næsten lige så gode som motorvejene.

Her:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_autopistas_and_autov%C3%ADas_in_Spain
kan du se hvad der er hvor.

Der er et kort.

Efterfølgende er der en liste hvor du kan se hvor der er betalingsveje.

Det er muligt, men ret besværligt at komme ind i Spanien uden at komme
til at betale.

Hvis du kommer ind på vestsiden, ved San Sebastian, kan du godt undgå at
betale, men det vil være så besværligt at komme uden om at det slet ikke
kan svare sig i forhold til det lidt det koster. (1,38 €)

Derefter kan du faktisk køre helt til Malaga uden at det koster
yderligere. Der bliver et kort stykke øst for Burgos hvor du skal på
"bondevej", ellers er det betalingsfri motortrafikvej resten af vejen.
Hvis du bare kører, og ikke kører udenom betalingsvejene, vil det koste
28,89 € at komme til Malaga fra grænsen ved Irun.

Hvis du kommer ind på østsiden, ved Middelhavet, ligger det lidt tungere
med det med betaling.

Du kan godt køre ind i Spanien, og tage den første afkørsel på
motorvejen. Og derved undgå at betale. Men der er ikke nogen særlig god
alternativ til motorvejen det første lange stykke.

Og til Barcelona skulle det kun koste 12,95 €. Dem kan det næsten ikke
betale sig at forsøge at spare.