minirugbrød/rugbrødsboller
Fra : Lk

Dato : 15-08-11 08:01

Hej
jeg har i mange år været inkarneret rugbrødsbager. Jeg er nu begyndt at
eksperimentere med at bage minirugbrød/rugbrødsboller i stedet for.
Leder efter et lækkert lille brød, der vækker glæde i madpakken. Har
prøvet forskellige opskrifter, både med gær og surdej - men resultaterne
er nedslående. Brødene bliver hårde og mildt sagt ikke særlig "luftige".
Er der nogen, der har et godt tip, eller en god opskrift på et lækkert
hjemmebagt minirugbrød. Der må meget gerne være kerner i ..og brødet må
også gerne være luftigt..ihvertfald ikke knaldhårde, som mine blev.
Vh Lise

Fra : ;o)-max-

Dato : 15-08-11 18:33

On 15-08-2011 09:01, Lk wrote:
> [...]
> hjemmebagt minirugbrød. Der må meget gerne være kerner i ..og brødet må
> også gerne være luftigt..ihvertfald ikke knaldhårde, som mine blev.

Jeg foretrækker rugbrød i tynde skiver - en rugbrødsbolle
gir ingen mening, men det er nok bare mig.
-max-

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-08-11 22:58

-max- skrev:

> Jeg foretrækker rugbrød i tynde skiver - en
> rugbrødsbolle gir ingen mening, men det er
> nok bare mig.

Jeg købte 10 stykker af dem hos vores lokale
bager, de var på tilbud, og så ret lækre ud.

Der røg 3 som et supplement til aftensmaden,
de var lidt hårde at tygge i, så vi fik ikke spist
resten.

De blev lagt til tørre til hunden, han er helt vild
med tørre skorper.

Hos samme bager køber jeg som regel et helt
softkernebrød, det holder sig frisk meget lang
tid.

De spørger altid om det skal skæres i skiver,
men siger altid nej, jeg vil have tykke skiver,
og konen vil have tynde.

Jamen, er det skåret i skiver, er det jo ikke helt
mere

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/wdg

Fra : Keysersoce

Dato : 17-08-11 00:03

Hej Lise

Disse her er godt nok ikke rigtigt Rugbrød i den forstand. Men de er
ekstremt afhængighedsskabende og gode.

http://www.enhimmelskmundfuld.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=466:fedtfattige-energi-barrer-rugbrodslignende&catid=9:brod&Itemid=4

Jeg kan simpelthen ikke undvære mine 3 stk. om dagen af dem. En til om
morgenen i bilen, en lidt senere på formiddagen også en i bilen på
vejen hjem.

Engel

Fra : Lk

Dato : 17-08-11 19:11

Ok...energibarerne ser umiddelbart spændende ud ( selv om det ikke er
rugbrød ).
Det er nyt for mig, at den slags kan laves med bagepulver og natron.
Hvordan er de i konsistensen ? Må næsten være kompakte i det, når
produktet kaldes for en bar ?
Lise

Fra : Keysersoce

Dato : 18-08-11 03:00

De er faktisk ret lækre. Holder sig fugtige rimeligt lang tid på trods
af deres størrelse. Fryser udemærket og holder sig fugtige efter
optøning. Der komemr en fin skorpe på som holder på fugtigheden.
Så er de faktisk ikke små mursten får man det rørt godt så er det
meget bedre end forsøg med rugbrøds dej. Dere r så meget frø/kerner og
frugt i så de er okay.
De kan godt anbefales.
Jeg får ca. 28 barrer af en portion og der af fryser jeg to tredje
dele ned og tager op efter behov i portioner af 6-8 stykker af gangen.

Jeg plejer at tilføre lidt af hvad jeg nu har af kerner/nødder og
lignende, for at få brugt dette.

Engel