GODE pc højtalere....men hvilke...
Fra : JS

Dato : 14-08-11 14:57

Hejsa

Jeg er af nogle venner blevet bedt om, at finde nogle gode højtalere
til en pc, der skal fungerer som anlæg i en stue, så det bliver altså
sådan en slags multimedie center hvor der skal kunne høres musik mv
på.
Der skal bruges nogle gode højtalere, som man spille en stue op og
hvor lyden er ren og lækker....

Hvad vil i anbefale ??

På forhånd tak
JS

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 14-08-11 23:59

JS wrote:
> [...]
> på.
> Der skal bruges nogle gode højtalere, som man spille en stue op og

et sæt "reol" højttalere fra f.eks. DALI, samt en eller anden form for
effektforstærker...
sidstnævnte kunne med fordel købes brugt...
Det vil være ordentlig lyd og ikke sådan noget uudholdeligt plastic-dåse-lyd
fra nogle såkaldte "pc højttalere"...
egentlig vil jeg naturligvis anbefale noget fysisk større end reolhøjttalere
nu da du skriver at det skal kunne spille en stue op...

men ren og lækker lyd - og så pc højttalere i samme sætning harmonerer
simpelthen ikke...

Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-11 06:58

Tjek hifiklubben.
En mindre Denon forstærker + et par fornuftige højttalere kan gøre det.

Fra : JS

Dato : 15-08-11 01:31

On 15 Aug., 07:57, ">> Eque <<" <n/a> wrote:
> Tjek hifiklubben.
> En mindre Denon forst rker + et par fornuftige  h jttalere kan g re det..
>
> "JS" <dalv...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:c49e4c0e-5577-4cf7-ae8b-b9cd7836e2a0@cf8g2000vbb.googlegroups.com...
> Hejsa
>
> Jeg er af nogle venner blevet bedt om, at finde nogle gode h jtalere
> til en pc, der skal fungerer som anl g i en stue, s det bliver alts
> s dan en slags multimedie center hvor der skal kunne h res musik mv
> p .
> Der skal bruges nogle gode h jtalere, som man spille en stue op og
> [...]

Så vil i slutte en pc til den forstærker via noget minijack til phono
og så højtalere på forstærkeren ?

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 20-08-11 07:36

Den 15-08-2011 09:30, JS skrev:

> Så vil i slutte en pc til den forstærker via noget minijack til phono
> og så højtalere på forstærkeren ?
Det lyder som du finder det problematisk? Det er det ikke.

Bjarne

Fra : Steen F.

Dato : 21-08-11 01:15

Den 20-08-2011 08:35, Bjarne S Nielsen skrev:

> Det lyder som du finder det problematisk? Det er det ikke.
>
> Bjarne

Det kommer an på lydkortet i pc'en. Jeg håber ikke i bruger det lydkort
der er indbygget på bundkortet. Det er i 99,9% af tilfældende lige til
at lukke op og skide i. Og så kan der opstå en del brum når man sætter
en pc til stereoanlæget. Been there.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 22-08-11 19:23

Den 21-08-2011 02:15, Steen F. skrev:

> [...]
> der er indbygget på bundkortet. Det er i 99,9% af tilfældende lige til
> at lukke op og skide i. Og så kan der opstå en del brum når man sætter

Nu kan du vel ikke gå ud fra, at alle lydkort er til at lukke op og
skide i

Men hvis det er et dårligt lydkort, findes der usb-lydkort i alle farver
og prisklasser

Bjarne

Fra : Steen F.

Dato : 22-08-11 20:35

Den 22-08-2011 20:23, Bjarne S Nielsen skrev:
> Nu kan du vel ikke gå ud fra, at alle lydkort er til at lukke op og
> skide i

Det kommer an på hvor lavt overliggeren er.
Nej HP begyndte vist med nogle bærbar pc'er med bedre lydkort, men jeg
ved ikke om spørgeren har sådan en maskine. De er vist også ret dyre og
ikke særlig udbredt. Derudover er der stadig brum-problemet.
Ellers er onboard lyd i 99,9% tilfælde noget elendigt bras.

> Men hvis det er et dårligt lydkort, findes der usb-lydkort i alle farver
> og prisklasser

Hvis vi snakker om bare LIDT seriøs lyd, så er det en glidebane. Hvis du
engang får mulighed for en sammenligning, så vil du undres over manglen
på detaljer og skarpe s-lyde fra stemmer. Jeg har været hele møllen
igennem selv, endda med dyre Roland lydkort, og det lader til at den
adspurgte løsning kan have massive jitter-problemer.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 15-08-11 09:28

Følgende er skrevet af JS:
> [...]
> på.
> Der skal bruges nogle gode højtalere, som man spille en stue op og

Har sådan et sæt Bose COMPANION 5 og har aldrig fortrudt, de
spiller sindsygt godt...

http://www.bose.dk/EU/en/home-entertainment/digital-music-solutions/computer-speakers/companion5/

--
Venlig hilsen / regards
Brian Vestergaard - 2620 Albertslund

Fra : Steen F.

Dato : 21-08-11 01:21

Den 15-08-2011 10:28, Brian Vestergaard skrev:
> Har sådan et sæt Bose COMPANION 5 og har aldrig fortrudt, de spiller
> sindsygt godt...
> http://www.bose.dk/EU/en/home-entertainment/digital-music-solutions/computer-speakers/companion5/

Jeg har også hørt dem og synes de spiller rædselsfuldt. Så hellere nogle
Focal Dome hvis det SKAL være småt. Men der er intet der slår
gulvhøjttalere som fronthøjttalere!
Lyt på nogle Audio Monitor Silver RX6.
Jeg har selv en løsning med Sonos ZP90 og en NAS hvor jeg fjernbetjener
musikken fra den bærbare pc og iPhone. Det bliver vist ikke bedre til
prisen.

Fra : Max

Dato : 15-08-11 09:40

Hej JS

> Hvad vil i anbefale ??

I musikforretninger kan man købe små aktive
monitore (altså højttalere med indbygget
forstærker), de koster ikke formuer og slår
alt hvad der kaldes PC højttalere med flere
hestelængder.

Max

Fra : Klaus Petersen

Dato : 15-08-11 14:52

Max wrote:

> [...]
> monitore (altså højttalere med indbygget
> forstærker), de koster ikke formuer og slår
> alt hvad der kaldes PC højttalere med flere

Edifier Lifestyle R1900TII Black 2.0 60watt rms hos Computersalg.
http://kortlink.dk/computersalg/9av9

Har selv sådan 2 sæt, et til fladskærmen og et til computeren.
Det er den type højtalere du beskriver og de leverer en rigtig god lyd.
Nul plastik i dem, det er reol højtalere af træ.

--
Mak tal shree! Lok tak. Mekta satak Oz!

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 15-08-11 15:19

Klaus Petersen skrev:

>Edifier Lifestyle R1900TII Black 2.0 60watt rms hos Computersalg.

sælgerwatt

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jens Petersen

Dato : 16-08-11 16:46

On 15 Aug 2011 14:18:41 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>sælgerwatt

Andre steder står de til 50 eller 44 Watt.

http://www.proshop.dk/Hoejttaler/Edifier-Lifestyle-R1900TII-2112431.html

"Højttalersystemdetaljer
2 x højttaler for højre/venstre kanal - 22 Watt - ved 1 kHz - 4 Ohm"

Altså 2x22 Watt det giver 44 Watt og så runder vi op til 60 Watt

--
OV1A Jens

Sent from my desktop PC with a nice big screen and a real keyboard.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 16-08-11 17:47

Jens Petersen skrev:

>Altså 2x22 Watt det giver 44 Watt og så runder vi op til 60 Watt

60 watt er maksimalt strømforbrug i følge Edifier
http://www.edifier.com/eng2005/product/s0014_01.htm

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 16-08-11 18:06

Ivan V. Klattrup wrote:

> 60 watt er maksimalt strømforbrug i følge Edifier
> http://www.edifier.com/eng2005/product/s0014_01.htm

sikkert... men nu er det implicit at når man nævner effekt i forbindelse med
forstærkere så "snakker" man om i 9 ud af 10 tilfælde om udgangseffekten, og
da vi endnu har tilgode at opnå en effektivitet på 100% så passer det jo
sådan set nogenlunde med at 60 W ind giver omkring de 40 W til deling mellem
de to kanaler...

Rasmus

Fra : Jens Petersen

Dato : 16-08-11 19:03

On Tue, 16 Aug 2011 19:05:58 +0200, "Rasmus Jensen"
<den-er-bare-hemmelig@anonym.net> wrote:

> [...]
>sådan set nogenlunde med at 60 W ind giver omkring de 40 W til deling mellem

Og det virker også vildt seriøst kun at måle ved 1kHz og acceptere 10%
forvrængning.

"Power Output: RMS 22W x 2(@ fo=1kHz, 10% THD, 2 channels loaded )"

"THD+N (Amplifier): <=0.2% (@fo=1kHz, PO=10W )"

Måske de bare skulle kalde dem 2x10W

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 16-08-11 19:10

Jens Petersen forklarede:

> Og det virker også vildt seriøst kun at måle ved 1kHz og acceptere 10%
> [...]

Hey, jeg har ledt efter den type data på mit Bose COMPANION 5
sæt, men helt uden held, nogen der kan hitte dem eller vil
Bose bare ikke ud med den slags

Fra : Max

Dato : 16-08-11 20:12

Hej Brian

> Hey, jeg har ledt efter den type data på mit Bose COMPANION 5
> sæt, men helt uden held, nogen der kan hitte dem eller vil
> Bose bare ikke ud med den slags

I principet er data på højttalersystemer noget af det mest ligegyldige
der findes, der er nemlig kun en faktor der tæller, og det er hvordan
de lyder.

Max

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 19-08-11 21:21

Jens Petersen wrote:

> [...]
> 2 x højttaler for højre/venstre kanal - 22 Watt - ved 1 kHz - 4 Ohm"
>
> Altså 2x22 Watt det giver 44 Watt og så runder vi op til 60 Watt

- OG det giver så stort lydtryk at man i praksis ikke kan holde ud at
sidde op og ned ad dem og dermed er superduperspidsfidus-effekten ret
ligegyldig. Der var en der sagde "Sælgerwatt"!!!!

/Lars

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-08-11 11:10

On Fri, 19 Aug 2011 22:20:35 +0200, Lars Peter Larsen
<lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote:

> [...]
>ligegyldig. Der var en der sagde "Sælgerwatt"!!!!

"Der skal bruges nogle gode højtalere, som man spille en stue op og

Nu blev stuens størrelse og begrebet "ren og lækker" ikke defineret så
der er ingen garanti for at de små kasser løser opgaven.

En anden ting man skal tænke på er lydkortets kvalitet - den er ofte
middelmådig for indbyggede kort i laptops. Der ville jeg nok vælge et
externt lydkort af god kvalitet.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-08-11 13:01

Jens Petersen wrote:
> [...]

> En anden ting man skal tænke på er lydkortets kvalitet - den er ofte
> middelmådig for indbyggede kort i laptops. Der ville jeg nok vælge et

Hvis det skal være et færdigkøbt sæt kan jeg ikke rådgive men ellers vil
jeg fåreslå en Gør Det Selv Gain-clone som forstærker hvis ikke hele
stereoanlægget eller kigge lidt på Max's indlæg samt finde et par små
B&o højttalere i en genbrugsbutik.

Og ja, et externt lydkort eller en squeezebox som signalkilde. Der kører
en drabelig debat om det sidste (Apples modstykke) i dk.teknik.lyd.

/Lars

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 20-08-11 15:00

Lars Peter Larsen skrev:

>B&o højttalere i en genbrugsbutik.

Hvornår er B&O blevet = ren og god lyd !!??

Fra : Steen F.

Dato : 21-08-11 01:29

Den 20-08-2011 16:00, Brian Vestergaard skrev:

> Hvornår er B&O blevet = ren og god lyd !!??

Det har aldrig været superflot lyd, men absolut ok. Og så har de altid
haft den fordel at de kan spille al slags musik uden at falde igennem.
Går du ind i Hifi Klubben så vil du hurtigt blive spurgt om din
musiksmag for at finde en højttaler der matcher dine krav. Hvad nu hvis
man elsker opera OG punk?

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 21-08-11 06:56

> Hvornår er B&O blevet = ren og god lyd !!??

Det er sgu svært at sætte årstal, men det er nok mindst 45 år tilbage,
at de først lavede fremragende højttalere med ren og klar lyd.

Jeg ved også, at de har lavet noget skidt, som var mere design end lyd,
men de to, jeg har, er jeg glad for. De er nok 20 - 30 år gamle, gætter
jeg på.

Bjarne

Fra : Max

Dato : 20-08-11 16:52

Hej Lars

> [...]
> hele stereoanlægget eller kigge lidt på Max's indlæg samt finde et
> par små B&o højttalere i en genbrugsbutik.

Hvis man til opgaven kan nøjes med forholdsvis små højttalere,
ja så fåes der ikke ret meget der kan hamle op med sådanne
nogle her:

http://www.sandcastle.dk/artikler/MJJ%20TLS.pdf

Max

Fra : Steen F.

Dato : 21-08-11 01:29

Den 20-08-2011 17:52, Max skrev:
> [...]
>

> Hvis man til opgaven kan nøjes med forholdsvis små højttalere,
> ja så fåes der ikke ret meget der kan hamle op med sådanne

Det kunne virkelig være interessant og høre hvor gode de egentlig er.

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 15-08-11 06:59

Jeg har haft et sæt Altec Lansing 5.1 surround højttalere, som netop kunne dette her med at spille højt og rent op til dansetryk i en 60 m2 stue..
Men de er udgået og dem jeg har i dag kan sq ikke klare det.

Jeg vil derfor stemme med på det hold som siger: tag pc-lyden fint ud af lydkortet, og send det ind i et stereoanlæg som kan klare opgaven. De fleste pc-lydsystemer har altså ikke helt power til opgaven. man kan i øvrigt bruge samme mløsning til fjernsynet bagefter, så tv-lyden også bliver supergod.

Gå IKKE ud og køb et par 300+ watt pc højtalere. Det er rent galemandssnak.
Altec Lansing spec'ede sine sidehøjttalere til 12w rms, og de spillede højt.

//Kilgasto

Fra : Emil

Dato : 15-08-11 16:00

JS <dalvang@gmail.com> wrote:

> [...]
>på.
>Der skal bruges nogle gode højtalere, som man spille en stue op og

Du nævner ikke nogen beløbsgrænse. Men tag et kig her:
<http://www.4sound.dk/shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=Studieh%F8jttalere&price_max=2000>
Du kan sortere efter pris.

Måske nogen kender dem. Ellers spørg i news:dk.teknik.lyd

m.v.h. Emil

Fra : Ralph K.

Dato : 16-08-11 21:56

http://www.techeta.com/2010/03/razer-mako-pc-speakers-look-incredibly-funky.html

Dem her har jeg købt og de spiller røven ud af bukserne.
Jeg havde JBL/HarmanKardon inden og de lød efterfølgende som tomme
syltetøjsglas, da jeg havde sat dem her til.
Bor du på Lolland, så er du velkommen til at komme forbi og høre dem.

Ralph.

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 19-08-11 02:34

On 16 Aug., 22:56, "Ralph K." <Kyedmember@(fjern)gmail.com> wrote:
> [...]
> syltetøjsglas, da jeg havde sat dem her til.
> Bor du på Lolland, så er du velkommen til at komme forbi og høre dem.

Hvor fik du dem ?

Fra : Ralph K.

Dato : 21-08-11 06:43

>Hvor fik du dem ?

Via en dansk webshop. Husker ikke hvilken. Sikkert SHG.
Jeg gav ca 2495,- for dem.

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 19-08-11 02:39

On 14 Aug., 22:56, JS <dalv...@gmail.com> wrote:
> [...]
> på.
> Der skal bruges nogle gode højtalere, som man spille en stue op og

Lige en ting:: hvis du ser et højttalersystem der tilsluttes pc'en via
USB, så langt udenom.
Hvis pc'en har for travlt kommer der en del støj på linjen. Jeg håber
mit rig snart går i stykker,
så jeg kan få mig et alibi til at købe et nyt sæt :)

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 19-08-11 10:50

Kilgasto@gmail.com forklarede:
> [...]
> mit rig snart går i stykker,
> så jeg kan få mig et alibi til at købe et nyt sæt :)

Har jeg ALDRIG oplevet med mit sæt Bose COMPANION 5, uanset
hvad der bliver lavet på maskinen samtidigt, så spiller de
som de skal... så man kan vist IKKE generelt sige at usb lyd
kan give problemer, men sikkert med som så meget andet, man
får hvad man betaler for

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 20-08-11 07:45

Den 14-08-2011 22:56, JS skrev:
> [...]
> på.
> Der skal bruges nogle gode højtalere, som man spille en stue op og

Eftersom der næppe er tale om surround ville jeg gå efter en beskeden
forstærker og to rigtigt gode højttalere købt brugt, f.eks. B&O, eller
alternativt købe nye højttalere et sted, hvor jeg ubetinget kan få lov
at høre højttalerne først både med popmusik og klassisk musik og sikre
mig, at højttaleren ikke farver lyden.

Min gamle hjemmelavede helt analoge forstærker lyder stadig fint med
gode højttalere, men plastikhøjttalere lyder af plastik, om du så giver
en million for forstærkeren.

Jeg har aldrig været helt glad for opdeling i subwoofer og
minihøjttalere, men det er da en mulighed.

Bjarne

Fra : Steen F.

Dato : 21-08-11 01:44

Den 20-08-2011 08:45, Bjarne S Nielsen skrev:
> Jeg har aldrig været helt glad for opdeling i subwoofer og
> minihøjttalere, men det er da en mulighed.
>
> Bjarne

Helt enig. Det vil kun være en nødløsning. At få en subwoofer til at
spille efter hensigten kan være en møjsommelig vej.
Placering/delefrekvens/niveau har jeg brugt UGER på at optimere inden
jeg droppede den løsning. Det var ellers en B&W sub til 5000 kr. og
højttalere til 6000 kr./stk.
Jeg oplevede især en mangel på nedre mellemtone/øvre bas der hvor
systemerne overlapper.

Fra : Kilgasto@gmail.com

Dato : 22-08-11 01:02

On 19 Aug., 11:50, Brian Vestergaard <only4use...@gmail.com> wrote:
> [...]
> som de skal... så man kan vist IKKE generelt sige at usb lyd
> kan give problemer, men sikkert med som så meget andet, man

Ja, hvis du mener at et 1000+ kr.s top-modelanlæg i 5.1 surround bare
skal knase og støje, når cpu'en har for travlt, såeh gør man da.
Måske maxxer du ikke så ofte din pc ud, som du tror?

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 22-08-11 09:07

Klogesmølf skrev:

> Ja, hvis du mener at et 1000+ kr.s top-modelanlæg i 5.1 surround bare
> skal knase og støje, når cpu'en har for travlt, såeh gør man da.

Hvad snakker du om !!

> Måske maxxer du ikke så ofte din pc ud, som du tror?

Men det ved du åbenbart alt om...