Brændstofmåler virkede omvendt i en kort p~
Fra : Erik Hansen

Dato : 14-08-11 14:12

Da jeg satte tænding på motoren i dag viste min tankmåler 0, altså at
tanken var tom. Det undret mig meget da jeg ved den skulle være næste
fyldt. Min første tanke var jo at det havde været indbrud. Efter jeg
var kørt efter noget ekstra diesel i en 20 liters dunk kom jeg i tanke
om at jeg kunne jo prøve at skrue måleren af og så se ned i tanken.
Efter jeg havde fået måleren af kunne jeg se at der var masser af
diesel, ca 85% fuld vil jeg skyde på, og det stemmer også overens med
hvad jeg forventer.

Jeg har så haft stikket af som sidder ved måleren for at tjekke om der
skulle være dårlig forbindelse, uden held. Jeg har også prøvet at
rykke lidt i ledninger for at se om det hjælper. Men intet sker der
nogen ændringer ved.
Det som så undre mig er at da jeg hiver målerne helt op af dieselen så
viser måleren at den er fuld, sætter jeg den i igen viser den at den
intet er på, den virker altså omvendt. Det kan jeg så ikke forstå. Jeg
tjekke lidt på nettet og diverse manualer til båden for at se om jeg
kan blive klogere. Efter der var gået ca. 10 min og der havde været
tænding på så viser måleren nu at den er helt fuld. Om den viser
rigtig ved jeg ikke, men jeg mener sidste jeg var ude og sejle at der
viste den mellem hel og 3/4 fuld. Så jeg ved ikke om jeg kan stole på
måleren nu.

Nogen som kan give en forklaring, og er det måleren der fejler eller
er det instrumentet.?

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvordan sådan en tankmåler
virker? Den er af et rør på ca. 20 cm og en diameter på ca. 15-20 mm,
der er så 3 ledninger til den.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-08-11 09:20

Tankmåleren er en flydeprop, som trækker en metalglider op og ned ad
et modstandslegeme, og dermed kan der aftastes en spænding relativt
til væskestanden.
Typiske værdier er 10 ohm ved tom pg 180 ohm ved fuld tilstand.
De almindeligste fejltyper er:
* kablet er gnavet igennem hvis det ligger over en skarp kant.
* stikket er irret på tankmåleren
* ledningerne er irret i selve stikket
* stikket har løsnet sig fra tankmåleren
* stikket har løsnet sig i instrumentpanelet
* selve tankmåleren er defekt
* løs forbindelse i instrumentpanelet

Vær desuden opmærksom på at der også findes en US standard, hvor
modstanden er højest ved tom og lavest ved fuld tilstand.
Endelig kan der på nogle følere være flere ledninger beregnet til en
minimumafbryder der så vi aktivere et lys på instrumentet.

Mvh/Harding