HP ProCurve 1810G-24 switch J9450A og
Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 13-08-11 08:18

Hej.

Jeg har en udfordring jeg selv ikke kan løse. Det drejer sig om 2 HP
ProCurve 1810G-24 switch J9450A som skal for bindes over et fiber par.
Fiberet er ca 300m langt mellem to bygninger. jeg har købt 2 HP procuve
J4858C mini-gbic og tilhørende patch.
Når jeg samler det hele er der ikke link og altså ikke nogen forbindelse.
Jeg har prøvet at sætte switchene op på skriveboret bare med et patch
imellem de ti mini-gbic og det virker fint.
Fiberparret jeg vil bruge er testet med en eksisterende forbindelse
mellem de samme to bygninger.
De to mimi-gbic er testet i den ene ende at det eksisterende net med en
gammel 3Com switch i den anden ende (3C17221 suberstack 3Switch
1000base-sx modul) og 1810G-24 i den anden og det virker fint.
De to patch er testet på den eksisterende forbindelse og det virker fint.
Men setter jeg en HP ProCurve 1810G-24 switch J9450A og en HP procuve
J4858C mini-gbic og et af de nye patch i vær ende vil de bare ikke
spille... Er der nogen forslag til hvordan denne nød skal knækkes.

Med venlig hilsen
Thorbjørn

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-08-11 09:24

On Sat, 13 Aug 2011 09:18:13 +0200, Thorbjørn W Spurre
<spurre@gmail.com> wrote:

>Er der nogen forslag til hvordan denne nød skal knækkes.
Prøv at bytte recive og transmit lederne i den ene ende.

Når der er koblet udstyr til i den anden ende kan man ofte se lidt lys
i det ene kabel.
Er man bange for laserlys kan man få en makker til at stå med en lygte
i den anden ende og lyse i det ene kabel for at få fundet ud af
hvilket kabel er hvad og om der er hul igemmen.

Du kan også komme ud for at dit kabel ikke passer sammen med dit patch
selvom connectorene passer fint sammen. På patchkablerne kan man læse
hvor mange my de er, men på selve kablet skal man ofte vide det.

/Hans

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 13-08-11 11:19

Den 13-08-2011 10:23, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> selvom connectorene passer fint sammen. På patchkablerne kan man læse
> hvor mange my de er, men på selve kablet skal man ofte vide det.

Stikkende er samlet så man ikke kan bytte rundt på dem. Og kablet er
testet med patchkablernt fra det eksisterende net som bruger samme fiber
kabel, bare et andet par, og de nye patch har samme diameter som de
gamte. jeg har også årøvet at skifte et af de gamle ud med et af de nye
patch og også her virker det fint.

Thorbjørn

Fra : Carl Verner Staugaar~

Dato : 13-08-11 12:58

Går ud fra at du anvender LC/LC men uanset hvilken type du anvender
kan disse skilles af og du kan få byttet rundt som Hans foreslår.

Da du skriver at der er "Link" når du stiller begge switche på bordet
og forbinder dem med et patch samt at du har testet Gbic i "andre"
switche er der nok kun den mulighed som Hans skriver - byt om på
recive og transmit.

Du har selvfølgelig styr på kabeltyperne både i den faste installation
og patch er samme slags?

/Carl Verner

Fra : Arne Keller

Dato : 14-08-11 22:18

On 2011-08-13 13:57, Carl Verner Staugaard wrote:
> Går ud fra at du anvender LC/LC men uanset hvilken type du anvender
> kan disse skilles af og du kan få byttet rundt som Hans foreslår.

Alle patchkabler skal være krydesed ifølge standarderne, det skal
installationen også.

Flere og flere patchkabler anvender e kappe med de 2 fibre under og kan
derfor ikke byttes, det behøves heller ikke hvis installationen er
korrekt udført.

--
Arne Keller

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-08-11 13:15

On Sat, 13 Aug 2011 12:19:23 +0200, Thorbjørn W Spurre
<spurre@gmail.com> wrote:

>Stikkende er samlet så man ikke kan bytte rundt på dem.
Patch kabler kan oftes skilles ad, ikke altid lige indlysende hvordan
man gør, men prøv, for det er set at de er samlet forkert før.

/Hans

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 14-08-11 11:07

Den 13-08-2011 14:15, Hans Kjaergaard skrev:

> Patch kabler kan oftes skilles ad, ikke altid lige indlysende hvordan
> man gør, men prøv, for det er set at de er samlet forkert før.
>

> /Hans
Jeg har prøvet at bytte det eksisterende patch kabel ud med de nye (et
ad gangen) og der virker det fint. Men jeg vil prøve om jeg kan skille
en af dem ad og se om det kan afhjælpe problemet.
Jeg er ikke sikker på hvad det er for et fiber i den faste installation
og har derfor bare købt samme type patch som der var anvendt i forvejen.
Godt nok men en anden kappe type som overholder EU standart. Dem der var
der har en kappe som overholder en USA standart. men som jeg kan se det
(søgt på google) er der ikke forskel på fiberet indeni. og den virker jo
også fint på den eksisterende switch.

Thorbjørn

Fra : Carl Verner Staugaar~

Dato : 14-08-11 13:03

> Jeg har prøvet at bytte det eksisterende patch kabel ud med de nye (et ad
> gangen) og der virker det fint.
Skal det forståes således at med de gamle switche og gamle
Gbic-moduler men med de nye patch?

> Jeg er ikke sikker på hvad det er for et fiber i den faste installation og
> har derfor bare købt samme type patch som der var anvendt i forvejen.
Hvad for en type har du købt??

> og den virker jo også fint på den eksisterende switch.

Bemærk følgende krav spec. på dine Gbic
Cabling Type:
62.5/125 μm or 50/125 μm
Maximum distance:
2-220 m (62.5 μm core diameter, 160 MHz*km bandwidth
2-275 m (62.5 μm core diameter, 200 MHz*km bandwidth
2-500 m (50 μm core diameter, 400 MHz*km bandwidth)
2-550 m (50 μm core diameter, 500 MHz*km bandwidth)
Cable length: 2-550m
Fiber type: Multi Mode

CV

Fra : Arne Keller

Dato : 14-08-11 22:15

On 2011-08-13 12:19, Thorbjørn W Spurre wrote:
snip
> [...]
> kabel, bare et andet par, og de nye patch har samme diameter som de
> gamte. jeg har også årøvet at skifte et af de gamle ud med et af de nye

Det tyder på at installatøren ikke har husket at få fibrene til at
krydse i din faste installation.

--
Arne Keller

Fra : Thorbjørn W Spurre

Dato : 15-08-11 13:57

Den 14-08-2011 23:15, Arne Keller skrev:
> On 2011-08-13 12:19, Thorbjørn W Spurre wrote:
> snip
>>
> Det tyder på at installatøren ikke har husket at få fibrene til at
> krydse i din faste installation.

Haløjsa.

Klaus, Arne og alle i andre. Det er helt rigtigt. Efter at have (med
noget bøvl) byttet fibrende i den ene af et af patch kablerne virker det
som det skal. en nærmere undersøgelse viste da også at det samme var
gjort i det eksisterende netværk. Men det var svært at se da det var
gjort inde bag en gammel switch i krydsfeltet.
Mange tak for hjælpen det var virkelig godt med noget indput.

Thorbjørn

Fra : Arne Keller

Dato : 15-08-11 18:49

On 2011-08-15 14:56, Thorbjørn W Spurre wrote:

snip

> [...]
> gjort inde bag en gammel switch i krydsfeltet.
> Mange tak for hjælpen det var virkelig godt med noget indput.

Det er fint at du fik det til at fungere, men husk at din faste
installation ikke er udfør korrekt (med mindre den er meget gammel).
Det kan give dig problemer i fremtiden hvis du får patchkabler som ikke
kan tages fra hinanden.
Som et minimum bør du sætte en label på panelet i begge ender så du
eller en anden ikke skal igennem det samme igen.

Fiber polaritet er beskrevet i DS/EN 50174-2 som et absolut krav.

--
Arne Keller