Hp lommeregner med mere end fire stakregis~
Fra : Kert Rats

Dato : 12-08-11 16:47

Jeg håber, at denne gruppe er den rigtige - ellers henvis mig gerne.

Jeg søger en HP lommeregner med mere end fire rullestakregistre.
HP 35s ser fin ud, men har kun fire stakregistre.

I øvrigt underligt, at HP lommeregnere ikke har variabel stakstørrelse/antal
registre, nu hvor hukommelse ikke er et problem mere.

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-08-11 23:04

Kert Rats <nat@hestedag.nu> wrote:

> [...]
>
> I øvrigt underligt, at HP lommeregnere ikke har variabel stakstørrelse/antal
> registre, nu hvor hukommelse ikke er et problem mere.

HP 28C.

Jeg tror kun det er den tilgængelig hukkommelse, der sætter grænsen, men
er ikke sikker. Manualerne ligger ikke lige tilgængeligt.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 13-08-11 08:49

"Kert Rats" skrev i meddelelsen

[...]

Hej gamle ven

Da jeg læste dit indlæg, var jeg pludseligt tilbage i slut-halvfjerdserne i
fysiklokalet på Lyngby Statsskole, og overværede en diskussion om Texas <->
HP, ført af Peds, med din HP i hånden......
En diskussion vi startede hver gang vi havde behov for en 'fritime', da Peds
sagtens kunne bruge en hel time på denne problemstilling.....

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Kert Rats

Dato : 13-08-11 11:05

"Peter Brandt Jørgensen" <peterFJERNES@peterbj.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> En diskussion vi startede hver gang vi havde behov for en 'fritime', da
> Peds sagtens kunne bruge en hel time på denne problemstilling.....

Da jeg så, at man kan købe en HP 35s, tog jeg et nostalgisk tur tilbage til
1. real i 1972, hvor den første videnskabelige lommeregner kom på gaden - HP
35. Året efter fik jeg lejlighed til at holde efterfølgeren, HP 45, i
hånden - og så var jeg solgt. Det var magi, troldom, eventyr! Lektiemaskinen
var opfundet!!
I 1975 købte jeg min første lommeregner, HP 25 (som Peds også havde), og den
fulgte mig frem til mit køb i 3. g 1978 af en HP 29C med Continous Memory
(Whauu!).
Min sidste HP-lommeregner, som jeg brugte flittigt, var en HP 41CX med
TIME-modul samt ekstra hukommelsemodul.
Herefter overtog startfirsernes Picoline-pc'er min entusiasme. Programmering
i Pascal var noget mere fremkommeligt end lommeregnerprogrammering. Dog, jeg
præsterede til min HP 41CX at lave et matrixprogram til multiplikation af
matrixer.

En HP 28C kunne være løsningen for ifm mig mht. en habil
rullestaklommeregner. Og jeg har faktisk fundet en i mine gemmer, støvet men
næsten ubrugt.
Den skal nok blot have nye batterier, som skal være af typen:
1.5-volt N-cell
Antal: 3
Type: Duracell MN9100 eller Panasonic AM5

Hvad er en N-cell for en fisk?
Og kan man købe de formødne batterier i dag - og hvor?
www.batteribyen.dk har dem til 38 kr. for to stk., men kan de mon købes
billigere andre steder - i en almindelig forretning?

Jeg havde en kort overgang en HP 48, men dens display (udlæsning) havde en
meget dårlig kontrast, som godt nok kunne justeers, men som ikke blot gjorde
cifrene i displayet sortere, men også område omkring cifrene i displayet.
Resultatet blev fortsat dårlig kontrast.
Findes der i dag lommeregnere med stor kontrast i displayet?

Jeg kan mærke, at mit hjerte banker for en HP 35s, men den koster ca. 500
kr., og det er sgu for dyrt.. Men HP har jo altid været dyre med deres
lommeregnere

Venligst

Kert Rats
alias rullestak-ekvilibristen

Fra : Mcwm

Dato : 13-08-11 11:24

Den 13-08-2011 12:05, Kert Rats skrev:
> men den koster ca. 500

http://shop.ebay.com/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=hp+35s&_sacat=See-All-Categories

Venligst
Mcwm

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-08-11 21:59

Kert Rats:

<snip>

> [...]
> Min sidste HP-lommeregner, som jeg brugte flittigt, var en HP 41CX
> med TIME-modul samt ekstra hukommelsemodul.

Jeg har et ringbind med HP Key Notes

Fra Vol 2 No 1 (marts 1978) til Vol 6 No 3 (juni - aug 1982).

Det er mest om HP-67/97 og senere.

Min første lommeregner var en HP-25 købt i 1975 for 1.650,- kr i en
Hewlett_Packard butik på Strøget - den lå der, hvor Frank Arnesen
senere havde en sportsbutik. Det var en brydningstid. Vi måtte ikke
ha' dem med til eksamen.

Da jeg fik et sommerferiejob, skulle jeg stå for afsætningen -
landmålingebn. De havde en gammel bordregnemaskine. Men jeg brugte min
HP-25 fordi det var pære nemt at omregne fra/til retvinklede til/fra
polære koordinater på den. Det havde de ikke set før.

I 1978 købte jeg en HP-67 i Illum til 4.000,- kr. Min kone arbejdede
der og fik rabat, ellers ville den ha' kostet mer'. I 1980 fik jeg en
HP-41C på arbejde, som jeg fik lov til at beholde, da jeg skiftede job.
Jeg har osse en HP-65 som de, der hvor jeg arbejde, ville smide ud. Og
jeg har som sagt nu en HP-28C.

Problemet med 25'eren, 67'eren og 65'eren er batterierne. Dem har har
jeg liggende i plastikposer. De er lækket.

> [...]
> lommeregnerprogrammering. Dog, jeg præsterede til min HP 41CX at
> lave et matrixprogram til multiplikation af matrixer.

HP-28C benytter en slags Pascal.

> En HP 28C kunne være løsningen for ifm mig mht. en habil
> rullestaklommeregner. Og jeg har faktisk fundet en i mine gemmer,
> støvet men næsten ubrugt.

HP-25 havde ikke Fakultet funktion, så jeg lavede min egen som skulle
kunne rummes indenfor de 49 trin der var til rådighed.

Man indtastede tallet og trykkede så på R/S knappen.

1. ENTER
2. ENTER
3. 1
4. -
5. *
6. LAST X
7. X=0
8. GOTO 10
9. GOTO 3
10. V (rul ned)
11. R/S

Tror det var sådan. Det er længe siden

<snip>

> Jeg kan mærke, at mit hjerte banker for en HP 35s, men den koster
> ca. 500 kr., og det er sgu for dyrt.. Men HP har jo altid været
> dyre med deres lommeregnere

En kollega et sted havde en HP-35. Den passede han sgu' godt på!

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-08-11 22:13

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> [...]
> skulle kunne rummes indenfor de 49 trin der var til rådighed.
>
> Man indtastede tallet og trykkede så på R/S knappen.

Ja, jeg tror de sidste skulle være:

8. GOTO
9. 12
10. GOTO
11. 3
12. V (rul ned)
13. R/S

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Kert Rats

Dato : 14-08-11 08:16

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Axel Hammerschmidt:
>
> <snip>

> Ja, jeg tror de sidste skulle være:
>
> 8. GOTO
> 9. 12
> 10. GOTO
> 11. 3
> 12. V (rul ned)
> 13. R/S

Nu bliver da helt nostalgisk - med HP 25-programmering. Kært at se de gamle
koder igen.
Jeg lavede i sin tid på HP 25's kun 49 programlinjer et primtalsprogram, der
kunne dels primfaktoropløse et tal dels afgøre om et tal var et primtal.
Programmet testede fraktion=0 for division med tal op til og med
kvadratroden af det pågældende tal, idet programmet oversprang tal i 2- og
3-tabellen.

Hvis nogen HP 25-entusiaster er interesseret, så vil jeg gerne afskrive
programlinjerne her i gruppen.

Venligst

Kert Rats

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-08-11 19:45

Kert Rats:

<snip>

> [...]
> idet programmet oversprang tal i 2- og 3-tabellen.
>
> Hvis nogen HP 25-entusiaster er interesseret, så vil jeg gerne

Min kode var forkert. Her er ver 2:

1. ENTER
2. ENTER
3. 1
4. -
5. X=0
6. GOTO 10
7. *
8. LAST X
9. GOTO 3
10. V (rul ned)
11. R/S
12. GOTO 01

Det virker. 4! giver 24 og 69! 1,7112245E98. Det sidste ta'r lidt
tid.

Nu vil jeg prøve med 70! Blev til 9,9999999E99, men burde ikke stå
error eller sådan noget?

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-08-11 19:57

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Det virker.

Med HP-25 simulatoren herfra:

http://www.hpmuseum.org/simulate/simulate.htm

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-08-11 16:32

Axel Hammerschmidt:

> Axel Hammerschmidt:
>
> <snip>

> Med HP-25 simulatoren herfra:
>
> http://www.hpmuseum.org/simulate/simulate.htm

Er den korrekte betegnelse ikke en emulator?

: Emulation versus simulation
:
:
: The word "emulator" was coined in 1963 at IBM[12] during
: development of the NPL (IBM 360) product line, using a "new
: combination of software, microcode, and hardware".[13] They
: discovered that using microcode hardware instead of software
: simulation, to execute programs written for earlier IBM computers,
: dramatically speeded up simulation. Earlier in 1957, IBM provided
: the IBM 709 computer with an interpreter program (software) to
: execute legacy programs written for the IBM 704 to run on the IBM
: 709 and later on the IBM 7090[14] In 1963, when microcode was
: first used to speed up this simulation process, IBM engineers
: coined the term "emulator" to describe the concept.
:
:
: It has recently become common to use the word "emulate" in the
: context of software. However, before 1980, "emulation" referred
: only to emulation with a hardware or microcode assist, while
: "simulation" referred to pure software emulation.[15] For example,
: a computer specially built for running programs designed for
: another architecture is an emulator. In contrast, a simulator
: could be a program which runs on a PC, so that old Atari games can
: be simulated on it. Purists continue to insist on this
: distinction, but currently the term "emulation" often means the
: complete imitation of a machine executing binary code.

http://en.wikipedia.org/wiki/Emulator

Den kører iøvrigt ret rapt på min Macbook ( 2 GHz Core 2 Duo, 4 GB
RAM og Safari under OS X 10.5.8 ) men er lidt træg på en ældre
stationær PC ( 2,4 GHz P4, 2 GB RAM og IE8 under XP Pro ).

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Ivar

Dato : 13-08-11 22:24

Kert Rats skrev:

> I 1975 købte jeg min første lommeregner, HP 25 (som Peds også havde), og den
> fulgte mig frem til mit køb i 3. g 1978 af en HP 29C med Continous Memory
> (Whauu!).

Uha, jeg får helt tårer i øjnene. Jeg lagde ud med en Texas SR56 i
1977. Den har jeg stadig. Den var er af de tidligste. Den er
med på denne liste: http://datamath.org/Sci/WEDGE/sr-56.htm
Den blev efter en efter 3-4 lagt på hylden til fordel for en HP-41C.

Data om gamle HP og Texas finder I her:
http://www.hpmuseum.org/
http://datamath.org/

Ivar Magnusson

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-08-11 22:34

Ivar:

> [...]
> med på denne liste: http://datamath.org/Sci/WEDGE/sr-56.htm
> Den blev efter en efter 3-4 lagt på hylden til fordel for en

Der findes flere simulatorer - i hvert fald HP RPN - til Windows.

Det er sjovt at tænke på, at Steve Jobs solgte sit Folkevognsrugbrød
og Steve Wozniak solgte sin HP-65 for at finansiere starten af Apple
Computer i 1976.

Idag er Apple Computer verdens mest værdifulde selskab.

Måske skulle man ha' solgt sin HP-25 og investeret pengene?

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-08-11 19:13

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Der findes flere simulatorer - i hvert fald HP RPN - til Windows.

F.eks her:

http://www.hpmuseum.org/simulate/simulate.htm

Gå til "HP-25 (Java)".

Tryk på R/S knappen når den kommer frem - ved en langsom forbindelse.

Nede på Processlinien - MS IE8 - kommer der en "processlineknap" med et
billede af R/S knappen og HP-25 som tekst. Tryk på den og du har en HP-
25 lommeregner i et vindue på skærmen.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Kert Rats

Dato : 14-08-11 20:47

> [...]
>
> Nede på Processlinien - MS IE8 - kommer der en "processlineknap" med et
> billede af R/S knappen og HP-25 som tekst. Tryk på den og du har en HP-

Meget flot simulator. Jeg skal prøve den med nogle af mine HP 25-programmer.

Tusind tak for linket.

Venligst

Kert Rats

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-08-11 20:51

Kert Rats:

<snip>

> Meget flot simulator. Jeg skal prøve den med nogle af mine HP
> 25-programmer.

Den er lidt langsom, og der kan godt gå nogle sekunder inden koden
kommer ind på displayet. Men du får lejlighed til at genopfriste
"maskinsproget".

Du husker sikkert, at det svarer til knappens placering på tasaturet.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Kert Rats

Dato : 14-08-11 21:34

> [...]
> "maskinsproget".
>
> Du husker sikkert, at det svarer til knappens placering på tasaturet.

Tro det eller lad være, men jeg kan sgu genkende alle koderne. Jeg har ikke
besvær med at se deres betydning.
Og mit primtalsprogram kunne jeg genkende og overskue i løbet af ca. 1
minut.
Forunderligt, hvor det man i ungdommen nemmer, i alderdommen (52 år gammel)
ikke glemmer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Leif Neland

Dato : 17-08-11 22:01

Den 13-08-2011 23:23, Ivar skrev:

> [...]
> med på denne liste: http://datamath.org/Sci/WEDGE/sr-56.htm
> Den blev efter en efter 3-4 lagt på hylden til fordel for en HP-41C.

Fruen blev helt lykkelig over at jeg fandt en RPN-kalkulator til
Nokia'en, da det ikke hjalp at skifte batterier i hendes HP32s. (Det
hjalp, da jeg fandt tastekombinationen til at justere kontrasten).

Den kan findes på OVI til Symbian, som man sikkert bliver nostalgisk
over om nogle år, nu, hvor Nokia har solgt sin sjæl til Microsoft...

Leif

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-08-11 01:09

Ivar:

<snip>

> Uha, jeg får helt tårer i øjnene. Jeg lagde ud med en Texas SR56 i
> 1977. Den har jeg stadig. Den var er af de tidligste. Den er
> med på denne liste: http://datamath.org/Sci/WEDGE/sr-56.htm

ENTER > =

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-08-11 01:41

> Ivar:
>
> <snip>

> ENTER > =

Jeg Googlde lige: Gary M. Tenzer enter greater than equals

- og se hvad jeg fandt:

http://www.hpmuseum.net/pdf/KeyNotes_1979_Feb_Vol3No1_13pages_OCR.pdf

Kort link:

http://tinyurl.com/4yfuwud

Jeg sagde jeg havde et ringbind med HP Key Notes.

Det ser ud som han har klaret sig godt.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Ivar

Dato : 13-08-11 22:13

Kert Rats skrev:

> I øvrigt underligt, at HP lommeregnere ikke har variabel stakstørrelse/antal
> registre, nu hvor hukommelse ikke er et problem mere.

Hvad er det du udregner siden 4 ikke er nok.
Det der ligger øverst i stakken gentages automatisk. Det bruger man
hvis man skal flere beregninger med det samme tal. I de tilfælde
er det rart at stakken ikke er for lang.

Ivar Magnusson

Fra : Kert Rats

Dato : 14-08-11 08:10

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det du udregner siden 4 ikke er nok.
> Det der ligger øverst i stakken gentages automatisk. Det bruger man
> hvis man skal flere beregninger med det samme tal. I de tilfælde
> er det rart at stakken ikke er for lang.

Det er rart at kunne have resultatet fra én beregning stående i stakken,
mens man arbejder videre med en anden beregning, der kræver brug af alle
fire stakregistre. Derfor mit ønske om en rullestak med "højt til loftet".

Beregninger, hvor man skal bruge det samme tal mange gange, har jeg kun
sjældent været ude for. Oftest har det været gentagne multiplikationer,
hvilket jeg har kunnet klare ved potensopløftning.

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 11-09-11 13:37

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I øvrigt underligt, at HP lommeregnere ikke har variabel
> stakstørrelse/antal registre, nu hvor hukommelse ikke er et problem mere.

Det endte med en HP 35S - af flere grunde. Først og fremmest fremstår den
designmæssigt smuk - som en af de kære, gamle HP-lommeregnere. Den er en
fryd for mit øje. Dernæst er det dejlig nostalgisk igen at have en
RPN-lommeregner, og selv om den kun har fire rullestakregistre, så er
stakstørrelsen ok til daglige beregninger.

Tastaturet er elegant ensartet mht. klikfunktionen og virker helt igennem
som gedigen kvalitet.

Udlæsningen er fin nok mht. kontrast (der kan justeres), men opbygningen af
cifre er lidt grov, så cifre ikke er så lette at aflæse, men man vender sig
til det.

En lille, hyggelig ting: Den nye lommeregner dufter fuldstændig, som min HP
25 duftede fra ny i sin tid i 1975

Til de, som overvejer at anskaffe en "gammel" HP-lommeregner, kan jeg varmt
anbefale HP 35S.

Venligst

Kert Rats