Gyldig IP men ikke internet?
Fra : Martin Sorensen

Dato : 11-08-11 16:06

Så er der dukket et nyt problem op.

Vi har en opsætning hvor der først er

ADSL router med indbygget AccessPoint og kabel til:

Switch1, med kabler til:

1 eMac og Switch2, der deler forbindelser ud til den moderniserede del
af vore hus samt et annex (der var emnet for en tidligere post. Dette
inkluderer et AccessPoint.

Dette har, bortset fra annexet, kørt ret smertefrit i små 2 år indtil nu.

Jeg prøvede i går at skifte eMac'en ud med et AccessPoint, og da jeg fik
en internetforbindelse var jeg tilfreds.

I dag virkede det ikke. Jeg prøvede at sætte min MacBook på, fik en
gyldig IP-adresse men ingen internetforbindelse.

Jeg prøvede at sætte MacBooken i Switch1 med et andet kabel (og slukkede
for WLAN), samme resultat: IP, men ingen forbindelse. Jeg kan få fat i
Admin-siden for routeren, men kommer ikke videre.

Det samme var resultatet når jeg prøvede i et stik forbundet til
Switch2: ingen forbildelse med kabel, AccessPoint virker fint

Jeg har naturligvis prøvet at genstarte :-/

Er der nogen der kan hjælpe mig videre?

Mvh

Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-08-11 14:37

Martin Sorensen <martin@santana-sorensen.net> wrote:

<snip>

> Er der nogen der kan hjælpe mig videre?

Har du check på dine "Locations" - i Æble menuen?

(Jeg har ikke fulgt den anden tråd).

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Martin Sorensen

Dato : 12-08-11 15:56

On 12/08/2011 14:37, Axel Hammerschmidt wrote:
> Martin Sorensen<martin@santana-sorensen.net> wrote:
>
> <snip>

> Har du check på dine "Locations" - i Æble menuen?
>
> (Jeg har ikke fulgt den anden tråd).

Locations sidder nu hos mig (10.6.8) under netværk - og står på
automatisk somdet altid har gjort.

Og eMac'en, der tidligere virkede fint vil bare ikke mere.

Mvh

Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-08-11 23:08

Martin Sorensen <martin@santana-sorensen.net> wrote:

> Locations sidder nu hos mig (10.6.8) under netværk - og står på
> automatisk somdet altid har gjort.

Jeg bruger en forskellig "Lacation" til de forskellige
netværksforbindelser - der er 14, med min Macbbok, med hver sit SSID og
krypteringsnøgle.

Det kan godt give problemer med for mange foskellige forbindelser på
samme "Location". Det var derfor jeg systematiserede det.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Martin Sorensen

Dato : 13-08-11 07:31

On 12/08/2011 23:08, Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
>
> Det kan godt give problemer med for mange foskellige forbindelser på
> samme "Location". Det var derfor jeg systematiserede det.

Nu er det jo de gammeldags, ukrypterede ethernetforbindelser der givr
problemer.

/Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-08-11 21:07

Martin Sorensen <martin@santana-sorensen.net> wrote:

> Nu er det jo de gammeldags, ukrypterede ethernetforbindelser der givr
> problemer.

Nu bruger jeg mest trådløs med Macbook'en, men Locations styrer osse om
dit Ethernet får en ip-adresse.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-08-11 09:26

Den 11-08-2011 17:06, Martin Sorensen skrev:
> Jeg prøvede at sætte MacBooken i Switch1 med et andet kabel (og slukkede
> for WLAN), samme resultat: IP, men ingen forbindelse.
hvis du slukker for wlan, får du IP, men ingen forbindelse!!!?

> Jeg kan få fat i
> Admin-siden for routeren, men kommer ikke videre.

Det lyder som en opsætning omkring router.
Du må finde ud af om
Dine tildelte IP er korrekte
Routeren har forbindelse til udbyderen (pingtest fra router?)
Du har fået/sat korrekte DNSadresser (pingtest med IP og navn)

//finn

Fra : Cykelsmeden

Dato : 13-08-11 10:15

Den 13-08-2011 10:25, Cykelsmeden skrev:
> [...]
> Routeren har forbindelse til udbyderen (pingtest fra router?)
> Du har fået/sat korrekte DNSadresser (pingtest med IP og navn)

slog mig lige:
Jeg havde nøjagtig samme symptomer ved en kollega jeg hjalp.
Skiftede router og pølede ret meget, men tænkte slet ikke på det eneste
sansynlige: kablet fra router til kabelmodem, som var et fint nyt
fabriksmonteret leveret af kabelmodemleverandøren :>)

//finn

Fra : Martin Sorensen

Dato : 13-08-11 12:23

On 13/08/2011 9:25, Cykelsmeden wrote:
> hvis du slukker for wlan, får du IP, men ingen forbindelse!!!?

Når jeg slukker for WLAN og sætter kabel fra Swtich til MacBook får den
en rimelig IP-adresse (192.168.10.X) men kan ikke se andre websider end
routeres admin-side.

> Det lyder som en opsætning omkring router.
> Du må finde ud af om
> Dine tildelte IP er korrekte
> Routeren har forbindelse til udbyderen (pingtest fra router?)

Det vil jeg stærkt gå ud fra i og med jeg kan momme på internettet når
jeg har forbindelse til routeren over WLAN

> Du har fået/sat korrekte DNSadresser (pingtest med IP og navn)
>
> //finn

Det skal jeg da se efter - det er ikke sat op til noget eksotisk.

mvh

Martin