Beskatning af bundkort købt i USA
Fra : Poul

Dato : 11-08-11 06:56

Jeg overvejer at købe et bundkort i USA til $74.99. Er der nogen som
ved, hvordan et sådan beskattes ved modtagelse i Danmark eller kan
henvise til et sted, hvor jeg kan læse om det?

Mvh. Poul

Fra : Preben

Dato : 11-08-11 14:13

Den 11.08.2011 kl. 14:56 skrev Poul <plod@mail.dk>:

> Jeg overvejer at købe et bundkort i USA til $74.99. Er der nogen som
> ved, hvordan et sådan beskattes ved modtagelse i Danmark eller kan
> henvise til et sted, hvor jeg kan læse om det?
>
> Mvh. Poul

Told og moms er aktuelt, ikke skat.

http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/cms/da-dk/faq/faq-category9524.htm&menufile=

--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 11-08-11 14:21

Den 11.08.2011 kl. 15:13 skrev Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>:

> Told og moms er aktuelt, ikke skat.
>
> http://www.postdanmark.dk/contentfull.dk?content=/cms/da-dk/faq/faq-category9524.htm&menufile=

Nu ser jeg lige din pris på $74,99. Det betyder, at du skal betale
importgebyr på kr. 160 plus 25% moms af beløbet inkl. fragtomkostninger.

--
mvh/Preben

Fra : Henning

Dato : 11-08-11 15:22

On Thu, 11 Aug 2011 15:20:40 +0200, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Nu ser jeg lige din pris på $74,99. Det betyder, at du skal betale
>importgebyr på kr. 160 plus 25% moms af beløbet inkl. fragtomkostninger.

Den samlede pris bliver ~700,- dkr. med det hele - forudsat at de 74.99$ er incl. porto.

Fra : jk

Dato : 11-08-11 14:52

On Thu, 11 Aug 2011 05:56:05 -0700 (PDT), Poul <plod@mail.dk> wrote:

>Jeg overvejer at købe et bundkort i USA til $74.99. Er der nogen som
>ved, hvordan et sådan beskattes ved modtagelse i Danmark eller kan
>henvise til et sted, hvor jeg kan læse om det?

Det er bedre at købe fra EU, eksempelvist ebay.co.uk hvor man kan
finde de fleste bundkort.
Betaling med paypal meget nem, hvis man har et visa-kort.

HongKong og Kina er også udelukket (som usa og canada).

mvh

John

Fra : Poul

Dato : 11-08-11 09:08

Tak for alle svarene, specielt linket til Postdanmark.

Jeg har prøvet ebay i uk først, men kunne ikke finde det jeg skulle
bruge her. Det fandt jeg så hos GetPartsOnline.com i USA til en
fordelagtig pris. Her kan man også bruge PayPal.

Det bundkort jeg skal bruge er et RP966EA til en HP Pavilion dv6128eu,
som har en kendt fejl (gælder HP dv6000 familien og vist nok også
dv9000; man får pludselig et langt og to korte bip ved opstart og
derefter sort skærm og en død computer; kan fikses midlertidigt ved
"varmebehandling"). Kortet er i en oprindelig udgave (fra omkring
2006) og en nyere udgave, som vist nok ikke skulle have fejlen (det er
jeg ved at undersøge). Computeren er ellers god nok, så hvis den kan
repareres for et "rimeligt" beløb er der ingen grund til at kassere
den.

Mvh. Poul

Fra : Fister

Dato : 20-08-11 22:54

Poul has brought this to us :
> [...]
> jeg ved at undersøge). Computeren er ellers god nok, så hvis den kan
> repareres for et "rimeligt" beløb er der ingen grund til at kassere

Hvis du bor i nærheden af 2730, kan jeg sikkert hjælpe dig.
Jeg har lavet en del af dem.
Kai.

Fra : Fister

Dato : 21-08-11 08:25

Fister was thinking very hard :
> Poul has brought this to us :

> Hvis du bor i nærheden af 2730, kan jeg sikkert hjælpe dig.
> Jeg har lavet en del af dem.
> Kai.

Her er en vejledning.
http://www.insidemylaptop.com/fix-video-failure-hp-pavilion-dv2000-dv6000-dv9000-notebooks/
Kai.

Fra : Poul

Dato : 11-08-11 09:53

Efter mit indlæg ovenfor har jeg fundet bundkortet på ebay uk, ganske
vist lidt dyrere, men så sparer jeg jo moms og gebyr.

Mvh. Poul

Fra : Preben

Dato : 11-08-11 16:57

Den 11.08.2011 kl. 17:52 skrev Poul <plod@mail.dk>:

> Efter mit indlæg ovenfor har jeg fundet bundkortet på ebay uk, ganske
> vist lidt dyrere, men så sparer jeg jo moms og gebyr.

Du sparer gebyret, men ikke momsen.

--
mvh/Preben

Fra : Elmer Fjort

Dato : 11-08-11 20:05

"Preben" skrev i meddelelsen
news.vz13xbt4qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...

Den 11.08.2011 kl. 17:52 skrev Poul <plod@mail.dk>:

> Efter mit indlæg ovenfor har jeg fundet bundkortet på ebay uk, ganske
> vist lidt dyrere, men så sparer jeg jo moms og gebyr.

Du sparer gebyret, men ikke momsen.

Hvis der bliver betalt moms i England, skal man ikke betale den i Dk.
Det er en af fordelene ved EU at varer købt inden for EU grænser frit kan
sendes på kryds og tværs

Elmer

Fra : Preben

Dato : 11-08-11 20:54

Den 11.08.2011 kl. 21:04 skrev Elmer Fjort <Whoknows@whocares.com>:

> Hvis der bliver betalt moms i England, skal man ikke betale den i Dk.
> Det er en af fordelene ved EU at varer købt inden for EU grænser frit
> kan sendes på kryds og tværs

Nej den går ikke. Der skal betales dansk moms, 25%.

--
mvh/Preben

Fra : Max

Dato : 11-08-11 21:07

Hej Preben

> Nej den går ikke. Der skal betales dansk moms, 25%.

Jo, den går fint. Har man betalt moms i et andet EU land
bliver den ikke opkrævet i DK. Det er sælgers problem
om han er momspligtig i DK eller ej.

Max

Fra : Preben

Dato : 11-08-11 22:43

Den 11.08.2011 kl. 22:06 skrev Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>:

> Jo, den går fint. Har man betalt moms i et andet EU land
> bliver den ikke opkrævet i DK. Det er sælgers problem
> om han er momspligtig i DK eller ej.

Hvem snakker om opkrævning i Danmark? Det er sælgers opgave at opkræve den
danske moms, hvis han sælger for mere end kr. 280.000 til Danmark om året.

--
mvh/Preben

Fra : Max

Dato : 11-08-11 22:52

Hej Preben

> Hvem snakker om opkrævning i Danmark? Det er sælgers opgave at
> opkræve den danske moms, hvis han sælger for mere end kr. 280.000 til
> Danmark om året.

Og det betyder jo netop at der IKKE nødvendigvis skal betales 25% moms.

Max

Fra : Preben

Dato : 12-08-11 06:47

Den 11.08.2011 kl. 23:51 skrev Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>:

> Og det betyder jo netop at der IKKE nødvendigvis skal betales 25% moms.

Jeg forholder mig til reglerne, ikke hvad man muligvis kan slippe afsted
med.

--
mvh/Preben

Fra : Max

Dato : 12-08-11 07:39

Hej Preben

> Jeg forholder mig til reglerne, ikke hvad man muligvis kan slippe
> afsted med.

Nej du gør ej, du vrøvler.

--
Mvh Max

Fra : Preben

Dato : 12-08-11 08:34

Den 12.08.2011 kl. 08:39 skrev Max <max_jens@post9.tele.dk.invalid>:

> Nej du gør ej, du vrøvler.

Det undrer mig ikke, at du har svært ved at forholde dig til gældende
regler.
Jeg skal undlade at give dig links til relevant information, du vil næppe
kunne forstå det.

--
mvh/Preben

Fra : Max

Dato : 12-08-11 08:37

Hej Preben

> Det undrer mig ikke, at du har svært ved at forholde dig til gældende
> regler.

Du behøver ikke at ulejlige dig, jeg kender og modsat dig forstår jeg
dem.

--
Mvh Max

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 12-08-11 09:28

Preben skrev den 12-08-2011:

> Jeg forholder mig til reglerne, ikke hvad man muligvis kan slippe afsted med.

Prøv at læse det du selv har skrevet.
Som jeg læser det, betyder det, at hvis sælger har solgt for mindre end
kr. 280.000 til DK, kan der beregnes med den lokale, for eksempel Irske
moms.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Preben

Dato : 12-08-11 09:46

Den 12.08.2011 kl. 10:27 skrev Jørgen Nielsen <nospamjn2@get2net.dk>:

> Prøv at læse det du selv har skrevet.
> Som jeg læser det, betyder det, at hvis sælger har solgt for mindre end
> kr. 280.000 til DK, kan der beregnes med den lokale, for eksempel Irske
> moms.

Ja, netop.

--
mvh/Preben

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 12-08-11 11:07

Fra : Ivar

Dato : 12-08-11 15:59

Jørgen Nielsen skrev:

> Så må det vel også være korrekt når Max skrev:
> "Og det betyder jo netop at der IKKE nødvendigvis skal betales 25% moms."

Ja, det er rigtigt. Det er Preben der er (var) galt på den.
Han skrev "Nej den går ikke. Der skal betales dansk moms, 25%."
til en forklaring om, at man ikke skal betale dansk moms
hvis der betales engelsk moms.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 12-08-11 22:09

Ivar skrev den 12-08-2011:

> Ja, det er rigtigt. Det er Preben der er (var) galt på den.
> Han skrev "Nej den går ikke. Der skal betales dansk moms, 25%."
> til en forklaring om, at man ikke skal betale dansk moms
> hvis der betales engelsk moms.

Glemmer du ikke de kr. 280.000?

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Ivar

Dato : 13-08-11 10:02

Jørgen Nielsen skrev:

> Glemmer du ikke de kr. 280.000?

Nej, hvis der er betalt engelsk moms, skal der ikke betales
dansk moms. Hvis butikken sælger for over 280.000 kr beløb til Danmark,
betales de ikke engelsk moms, men de skal opkræve dansk moms.

Så lige en gang til. Hvis der er betalt engelsk moms på en vare
der er købt i England, skal der ikke betales dansk moms. Dette
gælder for alt hvad man normalt køber over internettet og får
sendt til Danmark.

Ivar Magnusson

Fra : Henning

Dato : 13-08-11 14:38

> [...]
>der er købt i England, skal der ikke betales dansk moms. Dette
>gælder for alt hvad man normalt køber over internettet og får

Summa summarum - du kan være ligeglad med hvad butikken omsætter for,
det er deres opgave at opkræve eventuel dansk moms. Har du betalt i
butikken, kommer der ikke yderligere regninger fra Skat.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-08-11 16:03

Ivar skrev den 13-08-2011:

> Nej, hvis der er betalt engelsk moms, skal der ikke betales
> dansk moms. Hvis butikken sælger for over 280.000 kr beløb til Danmark,
> betales de ikke engelsk moms, men de skal opkræve dansk moms.

Enig... kunsten er at finde en butik i et EU land med lav moms, der
omsætter for mindre end 280.000.

> [...]
> der er købt i England, skal der ikke betales dansk moms. Dette
> gælder for alt hvad man normalt køber over internettet og får

Det tog jeg for en selvfølge, men det er muligt det kunne opfattes
anderledes.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Elmand

Dato : 13-08-11 16:48

"Jørgen Nielsen" <nospamjn2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> omsætter for mindre end 280.000.

> Det tog jeg for en selvfølge, men det er muligt det kunne opfattes

Taler I ikke forbi hinanden.!
Det der skal siges er vel: Er der betalt moms i England - dansk eller
engelsk -

skal der ikke betales moms igen ved modtagelsen.
Er det derimod købt uden for Eu skal der bestales dansk moms ved modtagelsen
hvis det altså opdages.

Med venlig hilsen
Kurt BJerretoft Espersen

Fra : Ivar

Dato : 11-08-11 22:27

Preben skrev:

> Nej den går ikke. Der skal betales dansk moms, 25%.

Vrøvl. Købes der af en privatperson i EU, skal der hverken
betales dansk eller udenlandsk moms. Købes det af et firma i
EU, vil firmaet opkræve lokal moms, og der skal ikke betales
dansk moms. En undtagelse er, hvis man køber af et firma, der har et
stort salg til Danmark, så vil de ikke opkræve lokal moms, men
dansk moms. Man skal aldrig betale moms eller told efter man
har modtaget en pakke fra et EU-land.

Jeg har købt over hundrede gange i andre EU-lande over nettet,
og jeg har aldrig oplevet andre situationer end ovenstående.

Ivar Magnusson

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-08-11 03:08

Jørgen Nielsen wrote:

> Enig... kunsten er at finde en butik i et EU land med lav moms, der
> omsætter for mindre end 280.000.

Det er nu ikke nogen stor kunst..

--
Jesper Lund

Fra : Poul

Dato : 24-08-11 11:47

Tak til Fister for tilbuddet og linket.

Forklaringen i dette link er bedre end de øvrige jeg har set på
YouTube og den præcise grund til at alle disse HP notebooks fejler
står der også tydeligt. Desuden er der et link til en fin video, som
viser hvordan man "kommer ned til" bundkortet.

Den ene af de to løsningsmuligheder, nemlig den med
"varmebehandlingen" har jeg prøvet i "light udgaven" (svøb notebook'en
tændt - med batteriet - ind i en dyne, et tæppe, eller andet lignende
og lad de stå her og "koge godt" i en halv times tid; tag den så ud,
sluk for den og lad den køle af; tænd for den og den vil - i de fleste
tilfælde - starte op uden problemer; men den tænder normalt kun nogle
få gange, så må den have turen igen). Den anden "varmebehandling" (den
som Fister formentlig bruger og den som vises i videoen) ved jeg at
mange PC værksteder bruger, men jeg har også hørt, at det kun virker
midlertidigt.

Jeg har i stedet bestilt flg. bundkort:
http://www.ebay.co.uk/itm/HP-Pavilion-dv6000-443774-001-AMD-motherboard-/140381683995?_trksid=p4340.m263&_trkparms=algo%3DDLSL%252BSIC%26its%3DI%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BFICS%252BUFI%252BDDSIC%26otn%3D8%26pmod%3D120738886228%252B120738886228%26po%3D%26ps%3D63%26clkid%3D1988217296135002201&_qi=RTM637057
(det var godt nok et langt link). Der er ingen garanti for at det
virker, men prisen er rimelig, så jeg tager chancen og prøver.

I garantiperioden havde vi HP'en inde flere gange til reperation. Jeg
kan se nu, at det måske var samme problem, men måske har de givet den
"varmebehandlingen" og så håbet, at det holdt indtil garantiperioden
udløb. Utroligt at de kan slippe godt fra det, men det kan de måske
heller ikke. Der verserer nogle retssager i USA (gruppesøgsmål), som
interesserede kan læse om f. eks. her:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/51505-28-hewlett-packard-class-action-suits
http://www.nvidiasettlement.com/courtdocuments.html

Hilsen Poul