Apropos litereffekt
Fra : Per

Dato : 11-08-11 07:28

Hej NG !

Nu i takt med at det bliver moderne med downsizing af motorer - ja så stiger
literydelsen betragteligt i forhold til før.

Da jeg i sin tid startede (godt nok på motorcykel) - talte man rigtig meget
om literydelse. Det var nærmest gift for motoren i relation til holdbarhed,
hvis den var for hårdt presset. Fx. en 125 ccm med 20 HK var hårdt spændt
for = 160 hk for 1000 ccm. Det er helt normalt i dag.

Man sagde at den sled sig selv om pga. høj literydelse.

Den stemme er helt forstummet i relation til biler - jeg har endnu ikke hørt
nogen tale om at små kraftige motorer slider sig selv op pga. høj effekt.
fx. 1,2 tsi med 105 HK. Før i tiden ydede en 1,2 til en bil ca. det halve.

Høj litereffekt er vel "skadeligt" uanset hvordan en motor er konstrueret !?

Mvh. Per

Fra : KASO

Dato : 11-08-11 08:03

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> det halve.
>
> Høj litereffekt er vel "skadeligt" uanset hvordan en motor er konstrueret

Det er jo et spørgsmål om dimensionering - samt om, hvordan effekten
leveres. En MC leverer typisk sin høje effekt i form af mange omdrejninger,
hvor nutidens, downsizede bilmotorer leverer effekten ved at øge momentet
vha. trykladning og dermed leverer effekten ved lave omdrejninger. Det
slider alt andet lige mindre på motoren end de mange omdrejninger.

Historien er jo ikke ny - effekten er steget jævnt gennem årene på
bilmotorer. En Ford T 1908 havde en motor på 2.9l, der ydede 20 hk.
http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=176704 - dens levetid
(uden hovedreparationer) var alligevel stærkt begrænset ifht. nutidens
motorer.
Hver gang ydelsen er hævet, har der været skepsis mht. levetiden - hvorefter
vi nogle år senere morer os over det.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-08-11 08:04

> "Per" skrev i meddelelsen
> Høj litereffekt er vel "skadeligt" uanset hvordan en motor er konstrueret
> !?

Nej da. Det handler blot om korrekt "overdomensionering" af materialerne...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : alexbo

Dato : 11-08-11 08:08

"Per" skrev

> Høj litereffekt er vel "skadeligt" uanset hvordan en motor er konstrueret
> !?

Ja men grænsen for "skadeligt" går opad hele tiden, bedre materialer, bedre
olie, bedre styring af forbrænding, bedre "alting".

Det er også begrænset hvor meget af den store effekt der bliver udnyttet,
hvis man alligevel kun bruger 25 hk for at trille afsted på motorvejen i en
lang række med 110 km/t skader det ikke den lille motor at den kan levere
105 hk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-08-11 12:21

> "Per" skrev

> Ja men grænsen for "skadeligt" går opad hele tiden, bedre materialer,
> bedre olie, bedre styring af forbrænding, bedre "alting".

Tolerancerne er også blevet meget mindre end de var dengang ...

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Per

Dato : 11-08-11 18:17

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen

> Tolerancerne er også blevet meget mindre end de var dengang ...

Tak til alle for - som sædvanlig -gode og belysende svar

Mvh. Per

Fra : Benny

Dato : 17-08-11 04:14

On 11 Aug., 13:21, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:

> Tolerancerne er også blevet meget mindre end de var dengang ...

Udviklingsværktøjerne er også blevet bedre. Især computer
simuleringerne har vundet frem. Jeg har en bekendt hos MAN-B&W.

Han siger at med tidens råstof priser er hver eneste gram der kan
spares af materialer direkte indvirkningen på bundlinien.

En anden ting der også er imod vægten er brændstofforbruget. Jo tunger
din krumtap og plejlstang/stempler er jo mere energi går til spilde
intern i motorern.
Blokken skal også være så let som muligt p.g.a. bilens egenvægt.

Men det er svært balance gang. Hvis nu firmaet xyz lancerer en ny
bilmodel med en helt ny motor. Motoren er lovet til at kunne levere
100 HK.
Med de medfødte 100 HK kan motoren typisk levere 400 - 500 kkm. Hvis
motoren er designet med de nyeste CFT simulerings teknikker kan en
sådan motor designes med "kun" 20% mekanisk overhead uden problemer og
ikke som i gamle dage måske 100 - 200 % overhead.

D.v.s. hæver du ydelsen over 20% ved en chipping så forkortes
levetiden drastisk. Samtidig vil en del folk på nettet ( også i dette
forum ) udråbe motoren til at være noget lort, hvilket den ikke er.
Det er bare nogle der misbruger motoren. Køb da en større bil med en
større motor.

Som ingeniør syntes jeg at 20% overhead er fint. Elektronisk arbejder
vi med overhead helt ned til 10% og der er ikke nogle der klager,

Benny

Fra : Henrik B.

Dato : 17-08-11 11:50

> "Benny" skrev i meddelelsen
>
> Som ingeniør syntes jeg at 20% overhead er fint. Elektronisk arbejder
> vi med overhead helt ned til 10% og der er ikke nogle der klager,

Det skyldes ene og alene det veludviklede køb og smid væk samfund! Og det
faktum at udviklingen går så stærkt at elektronik skiftes i et stadig
hurtigere tempo.
Meget elektronik i dag, er slet ikke så lang-livet, som tidligere..

Fra : KASO

Dato : 18-08-11 16:12

"Henrik B." <saab9-5@_nospam_stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hurtigere tempo.
> Meget elektronik i dag, er slet ikke så lang-livet, som tidligere..

Det er rigtigt - men det skyldes jo også, at det er teknologisk forældet
længe inden det er slidt op - og derfor vil en stor del af apparaterne
alligevel blive smidt ud mens de stadig funktionsdygtige.

Fra : Martin Sorensen

Dato : 22-08-11 13:52

On 18/08/2011 16:12, KASO wrote:

> [...]
> længe inden det er slidt op - og derfor vil en stor del af apparaterne
> alligevel blive smidt ud mens de stadig funktionsdygtige.

- så det er faktisk rationelt at designe tæt på grænsen.

For nu at vende tilbage til biler: 400k svarer til 20k/år i 20 år. Hvis
rust ikke har taget den endnu, så skal der kun et meget lille uheld til
før den er totalskadet.

Da jeg solgte min gamle Accord (den var 12 år) havde den gået 340k, og
motor og gearkasse viste intet tegn på slid. Men den var begyndt at
ruste lidt i kanterne, handelsprisen var vel 12-15000, og så er der ikke
ret meget der skal gå galt før den er afskrevet.

Den kunne sikkert køre taxa i Afrika 10 år endnu - der går de ikke så
højt op i syn.

/Martin

Fra : Benny

Dato : 22-08-11 11:32

On 22 Aug., 14:52, Martin Sorensen <mar...@santana-sorensen.net>
wrote:

> [...]
> ret meget der skal gå galt før den er afskrevet.
>
> Den kunne sikkert køre taxa i Afrika 10 år endnu - der går de ikke så

Nu vi hører om Libyen.

For 15 - 20 år siden var jeg på reparations (af en maskine ) rejse
dernede.

Jeg var dybt imponeret over at biler nemt kunne holde 30 år uden
undervogns behandling.

Det tørre klima var årsagen til den lange levetid. Ingen vejsalt.

Benny