Stafetten: Græsk musik og sang.
Fra : Henning Jensen

Dato : 09-08-11 21:08

Ordet musik stammer fra græsk, så græsk musik, sange eller sangere,
eller musik om Grækenland.

Jeg synes at græsk musik er meget forskelligartet, trods det, at der er
dem der hævder at der er fællestræk.
Det er nu ikke folkemusik der har min interesse, men musik og sang fra
1900 og frem til nu.
Her er tre lidt ældre numre, men der må være mange nyere?

I lørdags underholdte Torben Lendager på mini-scenen i Solrød Centret.
Her sang han bl.a. Checker's - "Let's Twist Again".
Da twist blev populær omkring 1960, var der en anden lige så populær
twist-sang og den var græsk, nemlig "Twist, twist, twist" af Lavranos".
I linket her følger næsten også et dansekursus:
http://www.youtube.com/watch?v=VB6_hwo9MHs

Sofia Vempo er/var i fortiden en af de meget populære, og bortset fra
sproget, kunne dette nummer "My man", være næsten hvorsomhelst fra:
http://www.youtube.com/watch?v=r7Hb-Q0kxF8&feature=related

Tonis Maroudas var alletiders græske charmør. Her acompanerer han Sophia
Loren i nummeret "Ti 'ne Afto Pou To Lene Agapi" fra filmen "The Boy On
A Dolphin".
Dette nummer blev internationalt en utrolig stor slager med mange solgte
eksemplarer:
http://www.youtube.com/watch?v=vM1aUrRgYwo

Henning

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-08-11 21:14

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> wrote:

> [...]
> A Dolphin".
> Dette nummer blev internationalt en utrolig stor slager med mange solgte

Vi tager lidt godt græsk polka:

<http://www.youtube.com/watch?v=AFY_RuQQgYU&feature=related>

/thomas

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-08-11 06:31

On 09-08-2011 22:14, Thomas von Hassel wrote:

> Vi tager lidt godt græsk polka:
> <http://www.youtube.com/watch?v=AFY_RuQQgYU&feature=related>

Et godt nummer.
Jeg har her inden stafetten læst og lyttet lidt, også til græsk rock.
Indtil nutiden, op i 90'erne, er det en blandet fornøjelse. Mest
soft-rock med et islæt af græsk folkemusik.

Wiki nævner et nyere græsk pigeband "Barb Wire Dolls" som prøver på at
'slå igennem' i USA:
http://www.youtube.com/watch?v=5l0ymjDZl4g&feature=watch_response

Henning

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-08-11 07:04

On 09-08-2011 22:14, Thomas von Hassel wrote:
> Vi tager lidt godt græsk polka:
> <http://www.youtube.com/watch?v=AFY_RuQQgYU&feature=related>

Thomas du får stafetten for din 'græske polka'. Septic Flesh var et
spændende bekendtskab.

Jeg har et spørgsmål.
Teksten til nummeret er lidt okkult, en samtale med gud, men har du
nogen forklaring på hvorfor det er en pyramidernes gud, og ikke en af de
græske guder?

Trods det lidt snævre emne kom der alligevel gode besvarelser. Jeg takke
alle.

Henning

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-08-11 07:09

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> wrote:

> Thomas du får stafetten for din 'græske polka'. Septic Flesh var et
> spændende bekendtskab.

jammen dog ... så må jeg jo finde på noget igen :)

> Jeg har et spørgsmål.
> Teksten til nummeret er lidt okkult, en samtale med gud, men har du
> nogen forklaring på hvorfor det er en pyramidernes gud, og ikke en af de
> græske guder?

Jeg må blankt indrømme at jeg ikke har fået "sat mig ind i" deres nye
album endnu .. så jeg må være svar skyldig :)

/thomas

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-08-11 22:42

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Dette nummer blev internationalt en utrolig stor slager med mange solgte
> eksemplarer:
> http://www.youtube.com/watch?v=vM1aUrRgYwo

Hvor?

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-08-11 22:48

> [...]
> Dolphin".
> Dette nummer blev internationalt en utrolig stor slager med mange solgte

Men Grækenlandkan også lave ordentlig musik. De har lavet internationale
slagere

Skal vi lige høre Demis Roussos. Det her må vist være hans absolutte
toppere:
http://www.youtube.com/watch?v=f0E1SX_8OUc&feature=related og
http://www.youtube.com/watch?v=PZababJgF10

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-08-11 06:34

On 09-08-2011 23:47, Åge Halldorsson wrote:

> [...]
> slagere
> Skal vi lige høre Demis Roussos. Det her må vist være hans absolutte

Bortset fra at Demis Roussos egentlig er ægypter og at sangen ikke er
græsk, og at den tillige bliver sunget på engelsk, så er det jo et
ganske godt bud - og hvem hænger sig i slige småting.

Hvad med Vicky Leandros, hun havde en vis succes i tyske TV-shows, her
med "Ich liebe das Leben":
http://www.youtube.com/watch?v=vpq05GA4D6M&feature=related

Henning

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-08-11 08:15

> Bortset fra at Demis Roussos egentlig er ægypter og at sangen ikke er
> græsk, og at den tillige bliver sunget på engelsk, så er det jo et ganske
> godt bud - og hvem hænger sig i slige småting.

Ja, hæng dig ikke i bagateller, som man siger. Brug Randers reb.

> Hvad med Vicky Leandros, hun havde en vis succes i tyske TV-shows, her med
> "Ich liebe das Leben":
> http://www.youtube.com/watch?v=vpq05GA4D6M&feature=related

Hun synger nivce. Det styrer heldt vildt. Den her udgave er der dog dryssset
en anelse mere "gutentag" over, så den bliver meget lyttevenlig. :
http://www.youtube.com/watch?v=8QKYM0MLn6E'
(Jeg husker da Florianm havde hende i "Feste der volksmusik". Publikum var
vilde, af begejstring

Hilsen Åge

Fra : Michel Sanomi

Dato : 10-08-11 02:43

Hej,

Jeg er vild med denne. Desværre er kunstnerne ikke nævnt.

Siko Horepse Sirtaki - http://www.youtube.com/watch?v=j0XbaDu93gA

Jeg måtte for nogle år siden stå og nynne den i en cd-shop i Athen,
hvorefter ekspedienten fluks fandt en cd med den.

Jeg købte også en håndfuld cd'er med græsk musik. Det er nu min form
for souvenirs.

Denne har jeg sendt link til for nogle måneder siden, men det er
f...... guf.

Marianta Piedri: S'agapo: http://www.youtube.com/watch?v=TGojIDLFZBE

Jeg er også vild med Vicky Leandros. Her dog også på tysk og kun en
"smagsprøve"...

Vicky Leandros: "Die Bouzouki klang durch die Sommernacht" -
http://www.youtube.com/watch?v=ExwnN9YDJec

Mange hilsner
Michel

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-08-11 10:19

On 10-08-2011 10:43, Michel Sanomi wrote:

> Jeg er vild med denne. Desværre er kunstnerne ikke nævnt.
> Siko Horepse Sirtaki - http://www.youtube.com/watch?v=j0XbaDu93gA

> Marianta Piedri: S'agapo: http://www.youtube.com/watch?v=TGojIDLFZBE

Tak for dine bud. Marianta Piedri kendte jeg ikke før du gjorde
opmærksom på hende.

"Siko Horepse Sirtaki".
Med det forbehold, at mit græske ikke er så godt, så er teksten af Aleko
Sakelarios, musikken af Yiorgo Zambetas og nummeret er oprindelig fra
1966, og dansen hører til sangen.
Nummeret forkommer (vistnok) første gang i en film, "I kori mou i
sosialistria". Der er udgivet et soundtrack fra filmen. Her er lidt af
begyndelsen af teksten:

Stand up, dance sirtaki
hearing this crazy bouzouki playing
dance like a smart guy
So the whole neighborhood will hear about it

Come on, catch my shoulder
and let's begin with the right foot.
And if you get tired while we're on the way to home
I'll get you in a taxi

Henning

Fra : Michel Sanomi

Dato : 10-08-11 07:40

Jeg kan ikke helt dy mig.

Jeg købte i en genbrugsforretning en græsk cd fra 1997. Den indeholdt
en instrumental udgave af denne sang, og jeg foretrækker faktisk den
insturmentale version.

Salem Brothers: "Melech ha - melech" - http://www.youtube.com/watch?v=Ld5ODvvj7gI

Jeg er besat af af Melodi Grand Prix. Og min favorit i år var faktisk
den græske:

Loucas Yiorkas ft Stereo Mike: "Watch my dance" - http://www.youtube.com/watch?v=2QtZwNx8WVg

Det eneste græske jeg kan er i øvrigt "S'agapo" ("jeg elsker dig") og
"Kali mera" ("godmorgen") og "Kali spera" ("godaften"), men hilsnerne
blev vel modtaget på hotellet. Jeg fik ikke brug for "S'agapo".

Mange hilsner
Michel

Fra : Eva Schmidt

Dato : 10-08-11 18:48

Mere græsk end Mikis Theodorakis bliver det vel næppe!

Her synger Giannis Mpezos hans "Aprilis
http://www.youtube.com/watch?v=MbtcbYUACF4&feature=related

Og her vel nok hans mest kendte nummer:
"Zorbas dance"
http://www.youtube.com/watch?v=Hr8vG1f8ag4&feature=related

Og Nana Mouskouri kommer vi da heller ikke uden om

"Athina"
http://www.youtube.com/watch?v=-uudYSk-BrM&feature=related

mvh Eva

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-08-11 19:48

On 10-08-2011 19:47, Eva Schmidt wrote:

> [...]
> "Zorbas dance"
> http://www.youtube.com/watch?v=Hr8vG1f8ag4&feature=related
> Og Nana Mouskouri kommer vi da heller ikke uden om

Dine eksempler må selvfølgelig med.

Soula Birbilh har også både sunget og indspillet lp'er og cd'er med
musik af Mikis Theodorakis.
Her er hun med en charmerende sang af Yannis Spanos fra 60'erne: "You
Are My Love":
http://www.youtube.com/watch?v=l-CWiEsjdzk

Henning

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-08-11 19:55

On 10-08-2011 15:39, Michel Sanomi wrote:
> Salem Brothers: "Melech ha - melech" - http://www.youtube.com/watch?v=Ld5ODvvj7gI

Ligesom på landkortet, ligger Grækenland også musikalsk midt i mellem
øst og vest.

> Jeg er besat af af Melodi Grand Prix. Og min favorit i år var faktisk
> den græske:
> Loucas Yiorkas ft Stereo Mike: "Watch my dance" - http://www.youtube.com/watch?v=2QtZwNx8WVg

Jeg er ikke sikker på at jeg kan li' deres eurovisionssang, men trods
det internationale over den, er den umiskendelig græsk.

Henning

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-11 09:17

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dolphin".
> Dette nummer blev internationalt en utrolig stor slager med mange solgte

Jeg har nu også altid i mine forvildede tanker, troet han var græker...
Ved ikke helt om dette er græsk eller fransk... Men god var han..
Altså Demis Roussos, her med Mourir aupres de mon amour syncro.

http://www.youtube.com/watch?v=UG6Gqr15aTE&NR=1

Husker jeg ikke helt galt, er Nana Mouskouri også Græsk...
Her dog med en lidt utraditionel blanding....
Sammen med Nina Hagen, og Lili Marleen..

http://www.youtube.com/watch?v=9tZJnFGs3tE

Ok, det græske kan diskuteres ...

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-08-11 11:23

On 11-08-2011 10:16, Benny Mortensen wrote:

> [...]
>
> Husker jeg ikke helt galt, er Nana Mouskouri også Græsk...
> Her dog med en lidt utraditionel blanding....
> Sammen med Nina Hagen, og Lili Marleen..

Demis Roussos er vel også regnet for mere græsk end ægyptisk. Hvis Åge
havde fundet et græsk nummer med ham havde jeg heller ikke 'protesteret'

Nana Mouskouri var altid et trækplaster, og mange gange har hun optrådt
sammen med andre sangere, og stadigvæk udkommer der cd'er med hende. Jeg
tror nu ikke de seneste (2010) er nyudgivelser. Hun er vel også snart
ved at være 'oppe i årene'.

Hilsen Henning

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-08-11 05:48

> [...]
> tror nu ikke de seneste (2010) er nyudgivelser. Hun er vel også snart ved

Hej Henning

Det kan man vel roligt sige, hun er født 13 oktober 1934 på Kreta, men
opvokset i Athen. Og med sine efterhånden 77 år, så man kan vist ikke lige
kalde hende nogen årsunge...

M.V.H....Benny..