Amerikanere med 4 cylindre :-O
Fra : Benny

Dato : 09-08-11 11:25

link eller http://ing.dk/artikel/120899-ekspert-usa-vinker-farvel-til-de-store-bilmotorer

Her er der en kopi af artiklen i ingeniøren:

Af Malene Breusch Hansen, mandag 01. aug 2011 kl. 16:43

Hybridbiler og små biler med små motorer rykker nu for alvor ud på de
amerikanske landeveje. USA har nemlig indført en ny standard, der
presser bilproducenter til at lave mere brændstoføkonomiske biler og
det vil få flere biler til at minde om dem i Europa, vurdere
bilteknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen.

»Amerikanerne kommer til at opleve en ændring af, hvordan deres biler
ser ud. For det første betyder det, at amerikanernes nye biler skal
være mindre. Det er den letteste måde at spare benzin på,« siger Søren
W. Rasmussen.

Den amerikanske præsident, Barack Obama, offentliggjorde fredag den
nye såkaldte CAFE-standard, der er indgået med 13 store
bilproducenter, som tilsammen står for produktionen af 90 procent af
de solgte biler i USA. Med den nye standard skal personbiler og
lettere lastbiler i 2025 gennemsnitligt køre 23,2 km pr. liter
benzin.

Hybridbiler gør regnskabet grønt
Og det er ikke kun bilerne, der bliver mindre. Som følge af aftalen må
også de store motorer vige pladsen for en bedre benzinøkonomi.

»Det betyder et farvel til de store motorer. Hvor det før har været de
6- og 8-cylindrede motorer, der har domineret, skal de 4-cylindrede
motorer nu ind på det amerikanske marked,« siger Søren W. Rasmussen.

Den nye standard kommer også til at betyde, at nye teknologier skal
sættes i spil hos bilproducenterne. Her kommer hybridbiler og plug-in-
hybridbiler til at være dem som for alvor får det amerikanske
brændstofregnskab til at se grønt ud, fortæller Søren W. Rasmussen.

Aftalen står til at forbedre brændstoføkonomien med over 50 procent,
fra ca. 15 km pr. liter til ca. 23. Men selvom det er et historisk
skridt i amerikansk sammenhæng, lyder det bedre, end det er.

Amerikanerne måler nemlig det gennemsnitlige brændstofforbrug på en
anden måde, og det får biler til at se mere brændstoføkonomiske ud i
amerikanernes regnskab i forhold til, hvordan vi udregner det i
Europa.

»Så når bilerne skal kunne køre 23,2 km pr. liter i USA, er det altså
ikke det samme, som når man måler 23,2 km pr. liter herhjemme,« siger
Søren W. Rasmussen.

Venligst

Benny

Fra : /Peter

Dato : 09-08-11 20:16

»Så når bilerne skal kunne køre 23,2 km pr. liter i USA, er det altså
ikke det samme, som når man måler 23,2 km pr. liter herhjemme,« siger
Søren W. Rasmussen.

Hmmm, men hvad er det så ?

Fra : Armand

Dato : 10-08-11 11:51

Den 09-08-2011 21:15, /Peter skrev:
> »Så når bilerne skal kunne køre 23,2 km pr. liter i USA, er det altså
> ikke det samme, som når man måler 23,2 km pr. liter herhjemme,« siger
> Søren W. Rasmussen.
>
> Hmmm, men hvad er det så ?

Du kunne jo selv prøve at de den amerikanske opgivelse for f.eks den
derovre udbredte Lexus i.f.t. de europæiske opgivelser for same bil!

Uanset hvad, så er amerikansk motorkonstruktion ikke ligefrem .
Fords opdaterede (á et forsøg på at lave en mindre motor der i en vis
grad matcher den hidtidige V8-ydelse) V6'er på 3,7 liter er en rimelig
moderne konstruktion med dobbelte knastaksler og 24 ventiler samt
knast-avancerings teknik. Størrelsen alene gør at det ikke kan være
svært at finde drejningsmoment til tilstrækkeligt bundtræk, alligevel
har motoren med sine 105hk blot en literydelse på 85hk. Skuffende

Mon ikke at især VAG's TSi-motorer på sigt vil kunne endevende
begreberne blandt de forstokkede producenter/kunder :-/

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 10-08-11 12:36

"Armand" skrev

> Mon ikke at især VAG's TSi-motorer på sigt vil kunne endevende begreberne
> blandt de forstokkede producenter/kunder :-/

Næh ikke så længe bensinen er så billig og de øvrige afgifter er ikke
eksisterende.

Det de mangler i USA er en dansk finansminister med hår på brystet der
skider på om bilisterne jamrer over afgifterne.
Afgifter på brændstof og en stor registreringsafgift, så vil bilerne helt af
sig selv skrumpe ind og køre meget længere på literen.

4 dollar gallonen i bensinafgift og 100% på bilerne til at begynde med, så
er man igang indtil man når det fornuftige danske niveau.

Der er så noget galt i din literberegning.

" V6'er på 3,7 m
med sine 105hk
en literydelse på 85hk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 10-08-11 15:51

Den 10-08-2011 13:35, alexbo skrev:

> Der er så noget galt i din literberegning.
>
> " V6'er på 3,7 m
> med sine 105hk
> en literydelse på 85hk.

Ja mon ikke

Dels er det 305hk's at det drejer sig om, og dels er literydelsn
derudfra blot 82½hk

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 10-08-11 22:57

> Ja mon ikke
>
> Dels er det 305hk's at det drejer sig om, og dels er literydelsen derudfra
> blot 82½hk

Hvor mange Europæiske og for den sags skyld Japanske biler har literydelser
på over de 82½Hk du så flot nedgør ?
Jeg kan huske et par Honda GTI-biler der lå omkring 100Hk/Liter ved en
fantasillion omdrejninger, den *dårlige* Fordmotor du omtaler har max effekt
ved 6500Rpm.
Det er muligt jeg ikke har fulgt så meget med på det sidste, men jeg kan
ikke lige komme på nogle 2L motorer med over 165Hk...
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-08-11 08:02

> [...]
> Det er muligt jeg ikke har fulgt så meget med på det sidste, men jeg kan
> ikke lige komme på nogle 2L motorer med over 165Hk...

Masser, det kræver blot trykladning...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 11-08-11 10:04

"Henrik B." <saab9-5@_nospam_stofanet.dk> wrote in message

> Masser, det kræver blot trykladning...

Helt enig; et eksempel er Mercedes E200 CGI; 1,8 liter og 184 Hk, hvilket jo
er en litereffekt på 102,2 Hk/l

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Henrik B.

Dato : 11-08-11 10:54

> "Peter Brandt Jørgensen" skrev i meddelelsen
>
> Helt enig; et eksempel er Mercedes E200 CGI; 1,8 liter og 184 Hk, hvilket
> jo er en litereffekt på 102,2 Hk/l

Eller VW/Seat med h.h.v. 265/310 Hk fra en 2-liters motor.

Fra : Armand

Dato : 11-08-11 15:03

Den 11-08-2011 09:02, Henrik B. skrev:

> Masser, det kræver blot trykladning...

Og det er vist dér jeg snubler i mit billede af bensinmotorers
litereffekt

Men essensen var at det drejede sig om Fords seneste motor-udvikling
lanceret så sent som i år, og deres eneste mål har været at komme i
nærheden af den hidtidige V8'ers ydelse og med en bedre økonomi i kraft
af motorens størrelse. Med DOHC 24v og justerbare knaster er der som
sådan brugt godt med moderne teknologi uden at man tilnærmelsesvis
kommer på højde med de for tiden mest moderne europæiske motorer :-/

--
Armand.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-08-11 22:42

[klip]
> 4 dollar gallonen i bensinafgift og 100% på bilerne til at begynde med, så
> er man igang indtil man når det fornuftige danske niveau.

[/klip]
Mon ikke der inden da er lavet endnu en tilføjelse til forfatningen, der gør
det til en grundlovssikret ret at have en V8'er til næsten ingen penge
Lobbyisterne der kan klare den sag findes sikkert.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Martin Sorensen

Dato : 10-08-11 19:00

On 09/08/2011 20:15, /Peter wrote:
> »Så når bilerne skal kunne køre 23,2 km pr. liter i USA, er det altså
> ikke det samme, som når man måler 23,2 km pr. liter herhjemme,« siger
> Søren W. Rasmussen.
>

> Hmmm, men hvad er det så ?

Så vidt jeg ved er EU-tallene ved en mix af bykørsel(simuleret), fast 90
og fast 120, hvor de amerikanske visnok er ved fast hastighed - derfor
ser tallene meget pænere ud.

I er velkomne til at korrigere mig

/Martin

Fra : Anders Houmark

Dato : 11-08-11 14:03

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i meddelelsen
> »Så når bilerne skal kunne køre 23,2 km pr. liter i USA, er det altså
> ikke det samme, som når man måler 23,2 km pr. liter herhjemme,« siger
> Søren W. Rasmussen.
>

> Hmmm, men hvad er det så ?

Dét at vores benzin er forskellig, betyder vist allerede en del i sig selv?

Mvh Anders

Fra : Henrik B.

Dato : 11-08-11 15:23

> "Anders Houmark" skrev i meddelelsen
>
> Dét at vores benzin er forskellig, betyder vist allerede en del i sig
> selv?

Benzinen er ikke forskellig. Der er blot forskellig måde at opgive
oktantallet på...

Fra : Leo Jensen

Dato : 11-08-11 03:10

On Aug 11, 9:02 am, "Henrik B." <saab9-5@_nospam_stofanet.dk> wrote:

> Masser, det kræver blot trykladning...

Det har du da ret i, men hvis vi sammenligner sammenlignelige ting er
en litereffekt på 82.5 hk vel temmelig pænt, især for så stor en
motor.
Jeg er klar over at Ferrari og den slags eksotikere overgår det med
nogle modeller, men hvis vi snakker hverdagsbiler er 82.5 hk/l for en
stor motor uden trykladning godkendt herfra...

MVH Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-08-11 02:30

On Aug 11, 4:02 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> sådan brugt godt med moderne teknologi uden at man tilnærmelsesvis
> kommer på højde med de for tiden mest moderne europæiske motorer :-/

Jeg synes nu stadig, at det er temmelig pænt klaret af Ford USA, at de
kun bruger 25% mere slagvolumen ift. en 3-liters biturbo BMW-motor for
at opnå samme ydelse (eksempelvis BMW 135i), men det kan da godt være
at BMW's motorer er forældede... ?

Leo

Fra : alexbo

Dato : 15-08-11 10:04

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev

> [...]
> kun bruger 25% mere slagvolumen ift. en 3-liters biturbo BMW-motor for
> at opnå samme ydelse (eksempelvis BMW 135i), men det kan da godt være

Jeg tror ikke BMWs motorer er forældede, de klasker dem bare tilfældigt
sammen,
125i med 3liter mangler en trediedel af hestene i forhold til 135i.

Det er efter min mening meningløst at vurdere en motor på litereffekten
alene, hvis Ford ønskede en lille motor med stor effekt kunne de bare tage
en fra deres store udvalg, f.eks. en 2,5 liter med 305 hk fra Focus.
Det er forøvrigt næsten en halv gang mere end BMW får ud af deres 2,5 i X3

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-08-11 03:39

On 15 Aug., 11:04, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Leo Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev

> Jeg tror ikke BMWs motorer er forældede, de klasker dem bare tilfældigt
> sammen,
> 125i med 3liter mangler en trediedel af hestene i forhold til 135i.

Jeg er godt klar over at BMW efterhånden har temmelig få grundmototrer
tilbage og så bare laver varianterne ved at hænge mere eller mindre
teknik på. Egentlig en ganske smart måde at rationalisere sit program
på uden kunderne oplever et mindre udbud af forskellige motorer.

> [...]
> en fra deres store udvalg, f.eks. en 2,5 liter med 305 hk fra Focus.
> Det er forøvrigt næsten en halv gang mere end BMW får ud af deres 2,5 i X3

Ford har ønsket stor ydelse, afslappet karakteristik og relativt
simpel teknik, eller kunne de da som du siger bare have taget Focus-
motoren som du siger.
Min pointe var, at BMW's formentlig ret moderne 3-liters motor med
direkte indsprøjtning og biturbo ikke har særlig høj literydelse i
sammenligning med Fords 3.7'er. Uden turbo yder BMW'en sølle 186 HK på
3 liter = 62 hk/l.

MVH Leo

Fra : Benny

Dato : 15-08-11 14:12

On 10 Aug., 13:35, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> 4 dollar gallonen i bensinafgift og 100% på bilerne til at begynde med, så
> er man igang indtil man når det fornuftige danske niveau.

Nu skal du huske den amerikanske løn. Med en månedsløn til erfarne
ingeniører på 15000 om måneden og en dygtig smed koster 55 kr/timen.

Huslån ala. kreditforeninger findes heller ikke ( det forstår man
måske når man ser TV3 ). Kun 10 årige banklån er tilgængelige.

Benny

Fra : Benny

Dato : 15-08-11 14:20

On 11 Aug., 11:04, "Peter Brandt Jørgensen" <n...@none.none> wrote:
> "Henrik B." <saab9-5@_nospam_stofanet.dk> wrote in message

> Helt enig; et eksempel er Mercedes E200 CGI; 1,8 liter og 184 Hk, hvilket jo
> er en litereffekt på 102,2 Hk/l

Toyota Celica. 1,8 L og 189 HK, det giver 105 HK UDEN åndedræts hjælp
af nogen art.

Benny