udskiftning af toppakninger
Fra : Per Christiansen

Dato : 09-08-11 07:49

Hej med jer aktive sejlere jeg har brug for lidt hjælp

jeg har sat ferskvandskøling på min v8 7,4 mpi motor fra 2001, 300timer.

Den har dårlige toppakninger vil jeg tro for den bruger vand og det bobler i
køleren ,
og den har også tabt lidt omdrejninger.

Er det spild af penge og sende topstykkerne til cylændrecervice og få nye
ventilstyr
og slebet ventiler og rettet topstykkerne.

Bør jeg skifte ventilløfterne .

Eller skal jeg bare hælle noget ned i topstykket og se om ventilerne er
utætte og ellers
rense det godt og så samle det igen med nye toppakninger.

Er der noget med, at det skal være andre toppakninger når man har
eftermonteret ferskvandskøling.

Det er nogle spørgsmål jeg gerne vil have styr på , så er der nogen der kan
hjælpe med noget erfaring.

Hilsen Per.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-08-11 14:34

Efter din beskrivelse er toppakningen gået.

Har du ikke overbelastet motoren og kørt den meget varm burde
topstykket ikke have vredet sig og derfor er det ikke nødvendigt med
en planslibning.

Når toppen er demonteret kan du lægge lidt rensebenzin på ventilerne
og benzinen må ikke forsvinde. Gør den det skal ventilerne slibes.

Det er samme toppakning både til saltvandskøling og ferskvandskøling.

Mvh/Harding