Bundmaling
Fra : Flemming N

Dato : 08-08-11 21:33

Er jeg den eneste der har problemer med ruer?
Jeg bruger Mille hvid og har i år masser af ruer. Tror der er ændret på
sammensætningen siden sidste år hvor der ingen ruer var.
/Flemming N

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-08-11 22:17

Vi havde vist samme diskussion sidste år.

Jeg tror konklusionen blev at Mille white ikke er helt perfekt. Jeg bruger
sort Ultimate 2 og havde ingen problemer sidste år

Jeg tror man går på kompromis med effektiviteten, når man går for meget op i
om bunden er 'pæn' hvid. En mørk bund vil altid være bedre imod begroning.

Bjarke

Fra : Flemming N

Dato : 12-08-11 16:52

Ja men sidste år havde jeg ingen problemer med ruer. I år har jeg brugt
en helt ny og frisk sending fra Hempel. Og de er åbenbart blevet
ringere.
/Flemming N

maxi999.escape-krølleA-gmail.com tastede følgende:

Fra : Allan

Dato : 12-08-11 17:57

Den 10-08-2011 23:16, Bjarke@Escape skrev:

> En mørk bund vil altid være bedre imod begroning.

Hvorfor vil den mørk bund altid være bedre?

Hilsen
Allan

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 20-08-11 19:13

Fordi det grønne skidt (planter) lever af ilt og sollys. Jo lysere bunden er
jo mere 'mad' får de. Fotosyntesen; du ved ....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-08-11 10:26

Du skal nok regne med at det er havmiljøets variable faktorer der
spiller ind og ikke en ændring af malingen er er årsagen.

Prøv at læse de tre nederste rapporter på dette link:

https://skydrive.live.com/?cid=385b351f0fa74290&sa=441755762#!/?cid=385B351F0FA74290&id=385B351F0FA74290%21493

Mvh/Harding

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 18-08-11 23:24

On 8 Aug., 22:33, Flemming N <fnifj...@os.dk> wrote:
> Er jeg den eneste der har problemer med ruer?

Det engelske blad Practical Boatowner anbefaler at man skraber bunden
fri for ruer med et af havens hakkejern. Det vil jeg prøve.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-11 01:38

Det løser ikke problemet med at nye rurer sætter sig fast næste år, da
du ikke med hakkejernet kan fjerne den lim som rurerne har hæftet sig
på med.
Er limen der fortsat næste år kan rurerne "dufte" artsfæller og vil
sætte sig på området igen.
Den lim- og kalkskal der sidder tilbage når rurerne er skrabt væk med
hakkejernet, skal fjernes. Den bedste måde er med en 5%
saltsyreopløsning og en scotch svamp med efterfølgende grundig
afskyldning.

Mvh/Harding