To som elsker hinanden...
Fra : ___P:Sir

Dato : 31-07-11 11:35

.....dukker op med Kim larsen alle steder, når man søger. Men jeg er ude
efter en gammel version, "Liva weel agtig"...som jeg har i hovedet og mener
at have hørt...
Sølvbryllup coming up - skal bruge en tåreperser.....
Nogen der lige kender den version jeg søger?
preben

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-07-11 12:09

On 31-07-2011 12:34, ___P:Sir wrote:
> ....dukker op med Kim larsen alle steder, når man søger. Men jeg er ude
> efter en gammel version, "Liva weel agtig"...som jeg har i hovedet og mener
> at have hørt...

Det kan være Elsa Sigfuss' vemodige indspilning af sangen du husker.
Den er nummer 14 her på 'YouSee Play':
http://yousee.musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/34/jspforward?file=.%2Findex.jsp&tplDir=web&page=viewtrack&tid=91946309

Ellers var det Poul Bundgård's version der var meget spillet.

Henning

Fra : Martin Bak

Dato : 31-07-11 12:15

"___P:Sir" <ps@granvista.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mener at have hørt...
> Sølvbryllup coming up - skal bruge en tåreperser.....
> Nogen der lige kender den version jeg søger?

Kunne det være Tove Hyldgaard? Hun har sunget den på udgivelsen "stemninger"
som der tilsyneladende ikke er nogen der ved hvornår udkom.

Både sangen og filmen af samme navn er fra 1944. Om sangen har været brugt i
filmen ved jeg ikke, men nok ikke, for det menes at den er skrevet som en
meget personlig kommentar til forfatteren Viggo Stuckenbergs problematiske
ægteskab.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 31-07-11 12:44

On 31-07-2011 12:34, ___P:Sir wrote:

> Sølvbryllup coming up - skal bruge en tåreperser.....

Hvis du dykker lidt ned i historien bag, så er det en meget tragisk
historie. Så hvis man kender den, er det måske ikke just en
sølvbryllups-sang.

Digtet er fra den lykkelige tid i Stuckenberg's liv (Sne er udkommet i
1901).
Et par år efter digtsamlingen var udkommet, stak hans hustru Ingeborg af
med gartneren og flygtede til Australien. Det endte galt for Ingeborg i
Australien og allerede året efter, rejste gartneren tilbage til Danmark
og Ingeborg begik selvmord derude.

Efter konen var stukket af med gartneren, så giftede Stuckenberg sig med
gartnerens kone, men det varede kun et år hvorefter Stuckenberg døde af
sorg og sygdom 42 år gammel.

Stuckenbergs boede i den gode tid tæt bag Sorgenfri Slotshave, for enden
af vejen der hedder Slotsparken.
Umiddelbart over åen og ind til højre i slotshaven står denne bænk, hvor
digtet er indmejslet (billede 4):
Det fortælles, at på den tidligere bænk, satte Stuckenberg og Ingeborg
sig hver dag, efter deres daglige aftentur i parken.
Jeg har selv i nogle år boet meget tæt på Slotsparken.
http://rejens.blogspot.com/2010/10/vi-gik-os-en-tur-i.html

Henning

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-07-11 12:55

___P:Sir wrote:
> [...]
> at have hørt...
> Sølvbryllup coming up - skal bruge en tåreperser.....
> Nogen der lige kender den version jeg søger?

Ja, det er en gammel sag...

Melodi: Emil Reesen
Tekst: Viggo Stuckenberg (digtsamlingen "Sne")

Indspillet af bl.a.:
Gustav Winckler, ca. 1955
Hans kurt, ca. 1945/46
Else-Marie & Hans Kurt, ca. 1955
Peter Sørensen, ca. 1960
Poul Bundgaard, ca. 1955/56

Og så menr jeg at huske, den også har været brugt i en film, hvor det -
svjh. - er det Bodil Kjær, der synger den

Den mest kendte er nok med Elsa Sigfuss. Den findes bl.a. på en CD, der
hedder 'Valentines dag vol. 2'. Kan downloades fra YouSee, - hvis man
altså er kunde...
http://yousee.musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/34/jspforward?file=.%2Findex.jsp&tplDir=web&page=viewtrack&tid=91946309

mvh. Erik Richard